آبه

آبه

معنی کلمه آبه در لغت نامه دهخدا

( آبه ) آبه. [ ب َ / ب ِ ] ( اِ ) لیزابه و لعابی که با جنین توأم برآید از شکم مادر. سخد. شاهد. نخط.
آبه. [ ب َ / ب ِ ] ( اِ ) در نوشابه و شورآبه و دوآبه ، آب.
آبه. [ آب ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ ) در زبان کودکان خُرد، آب.
آبه. [ ب َ ] ( اِخ ) نام قریه ای نزدیک ساوه و نسبت بدان آبی است و آن را آوه نیز گویند و نسبت بدان آوی باشد. || نام قریه ای به اصفهان. || نام شهری به افریقیه.
ابه. [ اَ هِن ْ ] ( ع اِ ) اَبْهی. ج ِ بَهْو.
ابه. [ اَب ْه ْ / اَ ب َه ْ ] ( ع مص ) یاد آوردن چیزی را. یا فراموش کردن و باز یاد آوردن. دریافتن چیزی که فراموش کرده باشند.
ابه. [ اَ ب َه ه ] ( ع ص ) گلوگرفته. اَبح .
ابه. [ اَ ب َه ْ ] ( ع اِ ) رسوائی. ننگ. || ( مص ) شرم. شرم داشتن. ( مصادر بیهقی ).
ابه. [ اَ ب َ ] ( ترکی ، پسوند ) در بعض اعلام ترکی این کلمه چون مزید مؤخری آمده است و نمیدانم معنی آن چیست ، اگر حرف اول آن مضموم باشدشاید همان کلمه اُبه بمعنی ایل و طائفه و مخیم ایل یا طایقه باشد: آی ابه. ارسلان ابه. بک ابه. قتلغابه.
ابه. [ اُ ب ِ ] ( اِخ ) جزیره ای است از گنگ بار یونان بمغرب شبه جزیره یونان در دریای اژه که بقرون وسطی آنرا نگروپن مینامیدند و کرسی آن کالسیس است ، دارای 18000 تن سکنه.
ابه. [ اُب ْ ب َ / ب ِ ] ( ترکی ، اِ ) مخیم و طائفه و ایلی از ترک :
ای بیوک اُبّه و کیخای ده
دبّه آوردم بیا روغن بده.مولوی.
ابه. [ اُب ْ ب َ ] ( اِخ ) نام شهریست به افریقیه از ناحیه اُرِبس و میان آن و قیروان سه روزه راه باشد. این شهر بکثرت فواکه مشهور و بدانجا زعفران زرع شود و از آن بلد است ، ابوالقاسم عبدالرحمن بن عبدالمعطی بن احمد انصاری اُبّی و او از ابی حفص عمربن اسماعیل برقی روایت کند و از او ابوجعفر احمدبن یحیی الجارودی به مصر روایت آرد. و نیز از آنجاست ابوالعباس احمدبن محمد الابّی ادیب و شاعر. وی به یمن مسافرت کرد و در آنجا درک صحبت الوزیر العیدی کرد و به مصر بازگشت و در آنجا اقامت گزید و هم در مصر به سال 598 هَ. ق. درگذشت. ( از معجم البلدان یاقوت ). و رجوع به مراصدالاطلاع و روضات الجنات ص 330 س 39 شود.
ابه. [ اَ ب َه ْ ] ( ع اِ ) اَب. پدر.
ابه. [اِ ب َه ْ ] ( ع اِ ) ننگ و گویند خشم. ( مهذب الاسماء ). ننگ و رسوائی. ( منتهی الارب ). آنچه از او شرم دارند.

معنی کلمه آبه در فرهنگ معین

( آبه ) (بِ ) ( اِ. ) مایعی غلیظ که با جنین از شکم مادر خارج می شود.

معنی کلمه آبه در فرهنگ عمید

( آبه ) مایعی غلیظ که با جنین از شکم مادر خارج می شود، لیزابه.
۱. آلاچیق
۲. جایی که طایفه ای چادرهای خود را برپا ساخته و در آنجا زندگی می کنند.
۳. [قدیمی، مجاز] طایفه، ایل.

معنی کلمه آبه در فرهنگ فارسی

( آبه ) ( اسم ) لیزابه و لعابی که توام با جنین از شکم مادر بر آید .
نام قریه نزدیک ساوه و نسبت بدان آبی است که آوه نیز گویند آب
اوبه: طایفه، ایل ، خیمه، آلاچق، جائی که طایفهای چادرهای خودرادر آنجابرپاسازند، لیزابه، مایعی غلیظکه باجنین ازشکم ماد
( اسم ) طایفه و ایلی از ترک .
ننگ و رسوائی

معنی کلمه آبه در دانشنامه عمومی

آبه (دهانه). آبه نام یک گودال آتشفشانی در روی کره ماه است که در نیم کره جنوبی آن قرار دارد. این دهانه در جنوب دهانه هس و در شرق دهانه بزرگ دهانه پوانکاره.

معنی کلمه آبه در دانشنامه آزاد فارسی

آبه. آبه (Abbe)
(در فرانسوی به معنی «رئیس دیر» یا «راهب کل») عنوان محترمانۀ کشیشان فرانسوی که عضو هیچ فرقۀ مذهبی نباشند. این عنوان، پیش از انقلاب کبیر فرانسهبه کسانی اطلاق می شد که معلم سرخانه، استاد دانشگاه، یا ادیب بودند و بده بِستان چندانی یا هیچ ارتباطی با کلیسا نداشتند. آبه هایی که در مراسم مذهبی به کشیشان کمک می کردند از دیر (صومعه) مقرری می گرفتند، اما لزوماً راهبنبودند.

معنی کلمه آبه در ویکی واژه

(پزشکی): مایع آمنیوتیک؛ مایعی غلیظ که با جنین از شکم مادر خارج می‌شود.
در زبان کودکان خرد، آب
در نوشابه و شورآبه و دوآبه، آب
لیزابه و لعابی که با جنین توأم برآید از شکم مادر. سخد. شاهد. نخط.
پدر
ننگ و رسوائی، رسوائی و شرم
گلو گرفته
جمع بهو
یاد آوردن چیز را
طایفه و ایلی از ترک .
نام قریه‌ای نزدیک ساوه و نسبت بدان آبی است و آن را آوه نیز گویند و نسبت بدان آوی باشد.
نام قریه‌ای به اصفهان.
نام شهری در آفریقا.

جملاتی از کاربرد کلمه آبه

آبه در ۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۲ حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت ژاپن در حین ایراد سخنرانی در مبارزات انتخاباتی، در نارا دو روز قبل از انتخابات مجلس ترور شد. گزارش شده‌است که وی بلافاصله پس از تیراندازی دچار ایست قلبی شد هیچ‌گونه علائم حیاتی نشان نداد. پلیس فرد تیرانداز، یاماگامی تتسویای ۴۱ ساله را به دلیل اقدام به قتل دستگیر کرد. آبه بعد از ظهر همان روز در دانشگاه پزشکی نارا بر اثر جراحاتش درگذشت. آبه ششمین نخست‌وزیر ژاپن است که ترور می‌شود.
گروهی از کشاورزان اصفهان در میدان خوراسگان این شهر در اعتراض به کمبود و معضل آب و اینکه احتمال دارد زاینده رود با پایان مهلت ۱۲ روزه مجدداً قطع شود تجمع اعتراضی برپا کردند. به گزارش شبکه اجتماعی «اعتراض مدنی بازار»، در این تجمع، کشاورزان معترض تراکتورهای خود را نیز به فلکه خوراسگان آورده بودند. روزنامه هم میهن قبل نوشته بود که آب به روی کشاورزان اصفهانی بسته شده و آنها برای مطالبه حق‌آبه و اجرا شدن قانون، بارها اعتراض کرده‌اند؛ اما نه‌تنها جواب نگرفتند بلکه وضعیت آنها بدتر هم شده است.
آبی که درون کوزه ریخته می‌شود، توسط لایه‌های سفالی کوزه پالایش فیزیکی می یابد و در نتیجه می‌توان آبهایی را که میزان شوری شان نسبتاً بالا ست نیز در کشاورزی به کار برد.
(۴) هیچ بُتی برای خود مساز، خواه به شکل هرآنچه بالا در آسمان باشد یا پایین بر زمین یا در آبهای زیر زمین.
چون ز کُه آن لطف بیرون می‌شود آبها در چشمه‌ها خون می‌شود
روز خوش گشت و هوا صافی وگیتی خرم آبها جاری و می روشن و دلها بی غم
طریقهاش چو برم آبهای سیل از گل نباتهاش چو دندانهای اره ز خار
آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر تایلند رئیس ارتش این کشور را مسئول حفظ امنیت ملی کرد.اتخاذ این تصمیم چند ساعت پس از آن بود که نیروهای امنیتی نتوانستند رهبران تظاهرکنندگان را که هفته هاست وضعیت مرکز بانکوک را مختل کرده اند، دستگیر کنند. بی بی سی
آبها صافی شد و عذب و زلال بر سر هر شاخ پیدا شد یسال
مایعات از توالت گودالی خارج می‌شوند و از منطقه ای که خاک اشباع نشده‌است، عبور می‌کنند. در ادامه، این مایعات خروجی از توالت گودالی، وارد آبهای زیرزمینی می‌شوند که در نتیجه می‌توانند منجر به آلودگی آبهای زیرزمینی شوند. این یک مشکلی است که در استفاده از چاه آب نزدیک برای تهیه آب زیرزمینی برای اهداف آب آشامیدنی مشاهده می‌شود. در طول عبور از خاک، عوامل بیماری‌زا می‌توانند از بین بروند یا به‌طور قابل توجهی جذب شوند، که بیشتر به زمان مسیر بین گودال و چاه بستگی دارد. بیشتر عوامل بیماری‌زا، و نه همه آن‌ها، در طی مسیر حرکت ۵۰ روز در زیرزمین می‌میرند.
آبها را لب جو بهر زمین بوس بخاک نخل ها را سر برگ از در او گردون ساست
چو گشت آبها شیشه گر گفت بلبل قواریر من فضت قدروها
زاهد چراست خشک و چنین آبها روان؟ صوفی چراست سرد و چنین بادها به جوش؟
مواد مغذی، به ویژه نیترات موجود در کودها در صورت شستشوی خاک از داخل رودخانه‌ها، یا آب شویی خاک به آبهای زیرزمینی، می‌توانند مشکلاتی را برای زیستگاه‌های طبیعی و سلامت انسان ایجاد کنند. استفاده سنگین از کودهای حاوی ازت در سیستم‌های زراعی، بزرگترین عامل انتشار نیتروژن انسانی در آب‌های زیرزمینی در سراسر جهان است.
در بعضی جاها این طبقه ی خلل و فرج دار نزدیک سطح زمین است، بطوری که آبهای حاصله از باران و برف در آن فرو خواهد رفت و در آنجا میان دو قسمت سخت که بدان اشاره شد جمع می شوند. این دو طبقه در بالا و پایین آبها قرار گرفته است و با فشار زیاد آبهای زندانی را در خود نگه می دارند تا موقعی که به توسط انسان خلاص گردد. وقتی یک منفذ فقط به پهنای چند سانتیمتر بطور مستقیم از لایه ی محکم سنگی کنده شد و به طبقه ی شنی رسید، آب آزاد می شود و با فشار زیاد به طرف سطح بالا می آید.
بخون دل یکی پیه آبه کردم درین دم کآمدم بیرون بخوردم
هوای خوش و آبها چون گلاب خنکتر همان تابش آفتاب
گفت: « کس دید درین عالم یک روز سپید که سیاه آبه نباریدش ازین چرخ کبود؟ »
آبهیسیت وجاجیوا (به تایلندی: อภิสิทธิ์ เวชชาชีวะ) (زاده ۳ اوت ۱۹۶۴) بیست و هفتمین نخست‌وزیر کشور تایلند است. او از فوریه سال ۲۰۰۵ رهبری حزب دموکرات این کشور را برعهده داشته‌است. او در نیوکاسل انگلستان به دنیا آمده و دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده‌است.
از مناطق مشهور گردشگری قریات وادی «ضییقة» است که گردشگران در طول ایام سال به ویژه در فصل زمستان درآنجا دیده می‌شوند، آبهای روان ودرختهای نخل سر بفلک کشیده ودرختهای مرکبات ومناظر طبیعی مردم را به سوی خود جلب می‌نماید. همچنین در منطقه «رأس الشجر» کوهستانی حیوانات و حیات وحش مختلفی وجود دارد مانند: روباه، خرگوش، گربه وحشی، یوزپلنگ، آهو، و بز کوهی. همچنین در دو طرف وادی «ضییقة» روستاهای کوچکی اما باصفا ودلگیر وجود دارند که از تعدای آن‌ها نام می‌بریم: روستای «السیح»، «الجزیر»، «الظاهر»، «الحصن»، «الغبیراء»، «اللیا»، «وفیق»، باضافه ۳۰۰ دره (درواه) و مسیل که تماماً در وادی «ضییقة» جمع می‌شوند و در نهایت المطاف در ساحل قریات به دریا می‌ریزند.