خزانه داری

معنی کلمه خزانه داری در لغت نامه دهخدا

خزانه داری. [ خ ِ / خ َ ن َ / ن ِ ] ( حامص مرکب ) عمل خزانه دار. عمل خازن.
- اداره خزانه داری کل ؛ اداره ای است که کارهای خزانه داری یک کشور را انجام می دهد.

معنی کلمه خزانه داری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) عمل و شغل خزانه دار.

معنی کلمه خزانه داری در فرهنگ عمید

۱. شغل و عمل خزانه دار.
۲. محلی در وزارت دارایی که درآمدهای دولت در آنجا جمع می شود.

معنی کلمه خزانه داری در فرهنگ فارسی

۱ - عمل و شغل خزانه دار گنجوری . ۲ - ( اسم ) یکی از ادارات وزارت دارایی که عایدات دولت در آن متمرکز و دستور پرداخت حقوق و هزینه ها از آنجا صادر شود.

معنی کلمه خزانه داری در ویکی واژه

خزانه‌داری
عمل و شغل خزانه دار. خزانه در اصل از خزان اقتباس شده و خزان در زبان معیار باستان ریزش و تجمع بیشمار برگ درختان در فصل پاییز است. احتمالا سکه‌های زر و سیم پادشاهان همچون برگ خزان در گودالی استخر مانند و سرپوشیده تلنبار می‌شد و معروف‌ترین خزانه پادشاهی ایران شهر استخر در استان فارس بود.
محل تمرکز نقدینه و دریافت و پرداخت‌های دولت در وزارت دارایی.
اداره‌ای در وزارت دارایی.

جملاتی از کاربرد کلمه خزانه داری

در ژانویه ۲۰۰۳، او قبل از اینکه در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۵ رئیس خزانه داری دولتی اوکراین شود، معاون بانک ملی شد. او کمتر از یک سال تا ۱۰ اوت ۲۰۰۶ در آنجا بود. در نوامبر ۲۰۰۶، رئیس بخش خدمات اجتماعی و اقتصادی شد. در ۳ سال بعد او معاون اول دبیرخانه ریاست جمهوری اوکراین و معاون رئیس جمهور تا فوریه۲۰۱۰ بود. در سال ۲۰۱۰ یک سمت در بخش خصوصی را پذیرفت.
تعدادی از این دادگاه‌ها به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در تهران برگزار شده‌است. صلواتی به دلیل اعمال مجازات‌های سخت با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مواجه است. در بیانیه‌ای از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، صلواتی را به دلیل صدور بیش از ۱۰۰ حکم اعدام و حبس‌های طولانی برای زندانیان سیاسی، فعالان حقوق بشر، کارکنان رسانه‌ها و «سایر افرادی که به دنبال آزادی تجمع کرده‌اند» مورد انتقاد قرار داده‌است.
این حکم در موردی بود که خزانه داری تعریف انتقال دهنده پول را توسعه داده بود به نحوی که شامل هر سیستمی که ارزش ذخیره شده ازهر نوع را از یک شخص به دیگری انتقال می‌دهد بود حتی اگر ارزش ذخیره شده نه پول نقد و نه پول ملی باشد.
پس از پیروزی دونالد ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا فوریه ۲۰۱۷ تحریم‌های جدیدی علیه ۱۳ فرد و ۱۲ نهاد مرتبط با ایران اعلام کرد.
میرزا غیاث بیگ (اواسط قرن شانزدهم – ۱۶۲۲) ملقب به اعتماد الدوله یا اعتمادالسلطنه آگهی الدوله سیاست مدار ایرانی دربار گورکانیان بود. او در تهران به دنیا آمد و به هند رفت. در دوران اکبر به خزانه داری کابل گمارده شد.
پس از تحقیقات مفصل اداره الکل، دخانیات و تسلیحات گرم (که در آن زمان جزئی از وزارت خزانه داری آمریکا بود)، وزارت دادگستری آمریکا ویلسون را به اتهام تخلفات در زمینه تسلیحات گرم و مواد منفجره متهم شناخت. البته در آن زمان ویلسون در لیبی به سر می‌برد و دولت نمی‌توانست اخراج او از لیبی را بخواهد. ویلسون از زندگی در لیبی راضی نبود، زیرا لیبیایی‌ها به او مشکوک بودند و او از جان خود بیمناک بود. کارآگاهان از این موضوع آگاه بودند و یک مرد حیله‌گر با ارتباطات قبلی با سیا به نام ارنست کیسر به سراغ ویلسون فرستادند که او را متقاعد کرد که او در جمهوری دومینیکن امن خواهد بود. او با هواپیما به آنجا رفت اما به محض رسیدن، دستگیر شد و به نیویورک فرستاده شد.
در سال ۱۹۲۵، وینستون چرچیل، به عنوان رئیس خزانه داری، که ظاهراً در سرآغاز مسیر حرکت به سوی ورود به دولت انگلیس (پلاک شماره ۱۰ داون استریت) بود، کوشید تا با یک سلسله اقدامات، استاندارد طلا را به بریتانیای کبیر بازگرداند که تدریجاً موجب حفظ قابلیت تبدیل آن استاندارد می‌شد. اما، هدف نیز آن بود تا جهت حرکت افزایش قیمتها را تغییر داده شود که این امر مستلزم کاهش (انقباض) عرضه پول بود. رکود اقتصادی حاصل هم سبب شد تا چرچیل از مسیر حرکت سریع خود به سوی قدرت خارج شود، و هم بحرانی دولتی پدیدآورد.