تخلفات

معنی کلمه تخلفات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع تخلف

جملاتی از کاربرد کلمه تخلفات

گوت به علت تخلفات عدیده از ریاست اردوگاه برکنار شد. بعد از پایان جنگ توسط متفقین محاکمه و به عنوان جنایتکار جنگی محکوم به اعدام شد. عکسی که قبل از اعدام از گوت گرفته شده، او را با لبخند نشان می‌دهد. آخرین کلمه گوت قبل از اعدام درود بر هیتلر بود.
هیئت تحقیق همچنین به تخلفات و مفاسد مالی دانشگاه آزاد در فعالیت‌های عمرانی اشاره کرده و مسئولان دانشگاه آزاد را به زمین‌خواری، خرید املاک مصادره‌ای و رانت خانوادگی متهم کرده است.
سریال «آقازاده» در ژانر اجتماعی و سیاسی داستان یک آقازاده به نام نیما بحری (امیر آقایی) است که تخلفات اقتصادی مرتکب شده و یک مأمور به نام حامد تهرانی (سینا مهراد) که او هم یک آقازاده است، البته با خصوصیاتی کاملاً مخالف تلاش می‌کند تا دست نیما را رو کند.
او وکالت برخی از اعضای حماس و حزب‌الله، منسوبین به اسامه بن لادن، و نیز برخی دیگر از موکلین بحث‌برانگیز را برعهده داشته‌است. او در سال ۲۰۱۴ با اتهام تخلفات مالیاتی محکوم به ۱۸ ماه حبس شد که منجر به تعلیق مجوز وکالت او نیز گردید.
پس از اتمام رای‌گیری و اعلام نتایج نیز ستاد رئیسی طی نامه‌هایی به شورای نگهبان و دادستان کل کشور نسبت به وقوع تخلفات اعتراض کرد و خواستار رسیدگی شد. رئیس ستاد رئیسی هم در نامه‌ای به وزارت کشور خواستار اعلام نتایج آرا به تفکیک صندوق شد، اما وزارت کشور اعلام کرد که نتایج تفکیکی استان‌ها را پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان اعلام می‌کند.
در سال ۱۳۹۹ تخلفات بزرگ شهرداری و شورای اسلامی آذرشهر برملا شد که شهردار و اعضایی از شورای شهر توسط نهادهای امنیتی دستگیر شدند، این خبر در بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شد.
سازمان عفو بین‌الملل طی صدور بیانیه‌ای، تصویب لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی را تجاوزی نفرت‌انگیز به حقوق زنان و دختران ایران توصیف نمود و از جامعه جهانی خواست تا مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل دستور، برنامه‌ریزی و ارتکاب چنین تخلفات سیستماتیک و گسترده‌ای علیه زنان و دختران، پاسخگو بدانند.
در نتیجه پیگیری کارشناسان و افشاگری‌های رسانه‌ای، سازمان بازرسی کل کشور به تخلفات برخی مدیران استانداری گلستان و غیرقانونی بودن واگذاری اشاره کرد. دولت محمود احمدی‌نژاد و سازمان محیط زیست با ریاست فاطمه واعظ جوادی، با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، مصوبه واگذاری جزیره آشوراده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق حفاظتی پناهگاه حیات وحش میانکاله را باطل کرد. در پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد امتیاز سرمایه‌گذاری در آشوراده به یک شرکت لبنی به نام شرکت لبنی صباح ابراهیمی واگذار شد که انتقادات و مناقشاتی را در پی داشته‌است.
مخالفین دولت نیز متقابلاً اعتراضاتی به تخلفات ادعایی صداوسیما در حمایت از روحانی داشتند. از جملهٔ این اعتراض‌ها، عملکرد صداوسیما در سانسور بخشی از مستندهای نامزدهای مورد حمایت آنها بود.
همزمان با اعتراضات ۱۴۰۱ دانشجویان ایران، «شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان» در آبان ۱۴۰۱ تغییراتی کرد و از ۱ آذر به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. تشدید مجازات‌های مرتبط با ضوابط پوشش و حجاب، حذف حق رؤیت مستندات پرونده توسط دانشجو، الزام گرفتن مجوز برای گروه‌های مجازی بالای ۱۰۰ نفر، قانونی شدن اطلاع جزئیات پرونده به خانواده، تغییرات در تخلفات سیاسی و تشدید مجازات‌های آن از جمله مهم‌ترین این تغییرات بودند.