دخانیات

معنی کلمه دخانیات در لغت نامه دهخدا

دخانیات. [ دُ نی یا ] ( ع اِ ) جمع دخانیه. اقسام توتون و تنباکوکه برای دود کردن استعمال کند. ( فرهنگ فارسی ). کشیدنیها از توتون و تنباکو و جز آن. ( یادداشت مؤلف ).
- اداره دخانیات ؛ اداره ای که تهیه انواع سیگار و توتون را بعهده دارد. قانون انحصار دولتی... قانونی که در 29 اسفند 1307 هَ. ق. بتصویب مجلس شورای ملی ایران رسید و بموجب آن حق وارد کردن و صادر کردن و خرید و فروش و تهیه و نگاهداری و حمل و نقل اجناس دخانیه و انواع کاغذ سیگار در کلیه مملکت به انحصار دولت درآمد. بموجب این قانون و قانون اصلاحی آن ( مصوب 26 اسفند 1310 هَ. ش. ) حق نگاهداری و بکار انداختن ادوات توتون بری و ماشینهای کاغذبری و صحافی کاغذ سیگار و گیلزریزی و ماشین های سیگارپیچی و متفرعات آن مختص به مؤسسه ی انحصار دخانیات گردید ساختن کارخانه های دخانیات در1314 تا 1316 صورت گرفت و ساختمان در 5 مهر 1316 افتتاح شد. مؤسسه دخانیات توأم با ایجاد تأسیسات بزرگ صنعتی اقدام بتأسیس مزارع آزمایشی و فراهم کردن تسهیلات لازم برای کشاورزی ، اصلاح طرز بسته بندی و عرضه کردن کالا و غیره نموده است. ( از دایرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه دخانیات در فرهنگ معین

(دُ یّ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ دخانیه ، اقسام توتون و تنباکو که برای دود کردن استعمال کنند.

معنی کلمه دخانیات در فرهنگ عمید

انواع توتون و تنباکو که برای دود کردن به کار می برند.

معنی کلمه دخانیات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع دخانیه اقسام توتون و تنباکو که برای دود کردن استعمال میشود . یا اداره دخانیات اداره ای که تهیه انواع سیگار و توتون را بر عهده دارد و از آن شعب وزارت دارایی است .

معنی کلمه دخانیات در دانشنامه آزاد فارسی

دُخانیات
دُخانیات
دُخانیات
دُخانیات
اقسام توتون و تنباکو که برای دود کردن (کشیدن) استعمال می شود. پس از تهاجم پرتغالی ها به جنوب ایران و اشغال جزیرۀ هرمز و بندرعباس، توتون و تنباکو وارد ایران شد و در زمان شاه عباس صفوی کشت آن از نواحی جنوب به صفحات مرکزی، شرق، و شمال غربی ایران گسترش یافت. در ۱۸۷۵/۱۲۵۴ش، شخصی به نام استپان، که در گیلان به حکیم فانوس معروف بود، نوع خاصی از بذر توتون به نام سامسون را از ترکیه به گیلان آورد و کشت کرد. سپس این بذر به مازندران برده شد و با توزیع آن بین چند کشاورز کشت توتون در آن منطقه رواج یافت. در ۱۲۹۴ قانون انحصار دخانیات به مجلس شورای ملی ایران تقدیم شد و در ۲۹ اسفند ۱۳۰۷ به تصویب رسید و به موجب آن حق واردات و صادرات، خرید و فروش، تهیه و نگهداری ، و حمل ونقل اجناس دخانیه و انواع کاغذ سیگار در انحصار دولت ـ شرکت دخانیات ایران ـ قرار گرفت. به موجب این قانون و قانون اصلاحی آن در ۲۶ اسفند ۱۳۱۰ حق نگهداری و به کار انداختن ادوات توتون بری و ماشین های کاغذبری و صحافی کاغذ سیگار وماشین های سیگارپیچی و متفرعات آن به مؤسسۀ انحصار دخانیات اختصاص یافت. ساخت کارخانه های دخانیات از ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۶ صورت گرفت. در ۵ مهر ۱۳۱۶ رضاخان ساختمان شرکت دخانیات ایران را در خیابان قزوین تهران افتتاح کرد. مؤسسۀ دخانیات توأم با ایجاد تأسیسات بزرگ صنعتی و مراکز تحقیقاتی نظیر انستیتو تحقیقات توتون رشت، انستیتو تحقیقات ارومیه، انستیتو تحقیقات توتون تیرتاش، و مرکز تحقیقات توتون شیراز، به تأسیس مزارع آزمایشی، فراهم کردن تسهیلات لازم برای کشاورزان، اصلاح طرز بسته بندی، و عرضۀ کالا و غیره اقدام کرده است و در حال حاضر بزرگ ترین گروه دخانیات خاورمیانه با عنوان ITC است. هم اکنون مناطق عمده ای از استان گیلان، مازندران، گرگان، و آذربایجان زیر کشت توتون، اصفهان، خراسان، فارس، بوشهر، کاشان، شاهرود و ... زیر کشت تنباکو، و کردستان و آذربایجان غربی زیر کشت توتون چپق قرار دارد. ایران به سبب شرایط اقلیمی همواره یکی از از مناطق مستعد برای کشت انواع توتون بوده است. تنباکوی اصیل ایرانی شهرت جهانی دارد. توتون های مرغوب کشت شده در ایران مشتمل اند بر انواع توتون های نوع شرقی نظیر باسما، تیکلاک، توتون های نیمه شرقی نظیر ترابوزان و توتون های نوع غربی نظیر ویرجینا و بارلی که به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود.

معنی کلمه دخانیات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دخانیات به محصول توتون و تنباکو که به صورت سیگار و ... استعمال می شود گفته می شود .
دخانیات یعنی آنچه از توتون و تنباکو به صورت سیگار و جز آن استعمال می شود.
موارد کاربرد دخانیات در فقه
از آن در باب صلات و صوم و نیز مسائل مستحدثه سخن گفته اند.
احکام مربوط به دخانیات
...

معنی کلمه دخانیات در ویکی واژه

جِ دخانیه ؛ اقسام توتون و تنباکو که برای دود کردن استعمال کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه دخانیات

احمد صمدیان یک بازیکن فوتبال ایرانی متولد تهران بود که در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ در تیم‌های دخانیات و تاج تهران بازی کرد. صمدیان متولد ۱۳۰۳ در تهران بود و در ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ به دلیل سکته قلبی درگذشت.
سپس در تاریخ ۹۳/۴/۱۵ به عنوان مدیر عامل شرکت دخانیات منصوب شد.
در سال ۱۳۹۵ میزان شیوع استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) در افراد بالای ۱۸ سال در استان کرمانشاه ۱۰/۴ و در کشور ۱۰/۱ درصد بود. این آمار در سال ۱۴۰۰ برای استان به ۱۱/۵۶ و در کشور به ۱۹/۴۴ درصد رسیده‌است.
گام‌های مهم صنعتی شدن تهران در دوران پهلوی اول برداشته شدند. در آن دوران کارخانه‌های سیمان، بلورسازی، چیت‌سازی، شرکت دخانیات ایران و صنایع نظامی در پیرامون تهران ساخته شدند. کارخانه‌هایی در زمینهٔ تجهیزات خودرو، برق و الکترونیک، منسوجات، شکر، سیمان و مواد شیمیایی در این شهر واقع شده‌اند، تهران همچنین بازار بزرگ فرش و محصولات مبلمان در سراسر ایران است. در جنوب حومهٔ تهران نیز یک پالایشگاه نفت به نام پالایشگاه نفت تهران وجود دارد.
استعمال دخانیات به تنفس بخار ناشی از سوزاندن تنباکو گفته می‌شود. سابقهٔ این کار به سه تا پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. تمدن‌های زیادی در طول مراسم مذهبی موادی که بخور خوش‌بو تولید می‌کرد را می‌سوزانند که بعدها این کار برای لذت فردی یا حرکتی اجتماعی یا در جشن‌های مذهبی نیز انجام شد. تنباکو در سده ۱۶ میلادی به اوراسیا از طریق مسیرهای تجاری معرفی شد. با وجود انتقادات زیادی که از مصرف این ماده شد، اما مصرف تنباکو محبوبیت زیادی پیدا کرد.
در شرکتهای دولتی، کارگران برای حفظ شغل خود موظف شدند به اسکی بپیوندند. در بخشهای دیگر برای فشار به کارگران برای پیوستن به اسکی از زور و رشوه استفاده می‌شد. قدرت اسکی در کارخانه‌های راه‌آهن، کارخانه‌های مهمات سازی و صنایع دخانیات متمرکز شده بود.
او رئیس مالیه استان فارس و سپس رئیس مالیه تبریز گردید. او در سال ۱۹۲۱م رئیس مؤسسه انحصار دخانیات ایران گردید.
مصرف دخانیات بین دخترها بیشتر شده و گُل بیشترین مصرف را بین دختران ایرانی دارد.
«دخانیات» ز نفتی چنان گرفت آتش که آن اداره در و پیکرش زغالی شد
بسیاری از این افراد به عنوان الکلی شناخته نمی‌شوند چون شباهت زیادی به الکلی‌های معمول ندارند. این گونه افراد در زندگی خود یا موفق اند یا دست‌آوردهای دور از انتظار داشته‌اند. این موفقیت‌ها باعث شده که همکاران، خانواده، دوستان و خود این افراد، اعتیاد به الکل را انکار کنند. نزدیک به ۱۹٫۵ درصد از الکلی‌های آمریکا از این دست افرادند که ۵۰ درصد آنها اهل دخانیات و ۳۳ درصد در خانواده و ریشه‌های خود سابقهٔ افراد الکلی را دارند. طبق آمار دانشگاه هاروارد، ۳۱ درصد از دانشجویان کالج مصرف نادرست الکل دارند و ۶ درصد آنها به الکل معتادند. پزشکان امیدوارند تعریف تازهٔ ارائه شده برای افراد الکلی باعث شود تا پیش از آنکه مشکل این گونه افراد شدیدتر شود به آنها کمک شود.