تیهو

معنی کلمه تیهو در لغت نامه دهخدا

تیهو. [ تی / ت َ / ت ِ ] ( اِ ) پرنده ای است شبیه به کبک لیکن از کبک کوچکتر است و معرب آن تیهوج باشد با زیادتی جیم. ( برهان ). مرغکی است خردتر از گنجشک ( ؟ ) که آن را سوسک و شاشک و شوشک و شیشو و تموشک نیز گویند به تعریبش تیهوج خوانند. ( شرفنامه منیری ). مرغی است معروف. ( آنندراج )... طائری است مشابه به کبک ، لیکن کوچکتر از او و این طائر مخصوص ولایتی است و در هندوستان نباشد مگر آنکه از آنجا آرند، چنانکه... از کابل آورده بود و مؤلف در دهلی آن را دیده و تیهوج معرب آن است... مؤلف گوید: ظاهراً به هندی آن را لواء نامند. ( غیاث اللغات ). نام پرنده ای شبیه به کبک و کوچکتر از آن که شیشو نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). فرفور. ( صحاح الفرس از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). طیهوج. ( دهار ). ضُرَّیس. طیهوج. مرغی است بزرگتر از سار و خردتر از کبوتر و گوشتی نهایت لطیف و خوش طعم دارد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). پهلوی «تیهوک » ، معرب آن تیهوج و طیهوج ، در اورامانی «تهو» ... پرنده ای از نوع کبک که در اروپا و آسیا بسیار است و گوشت لذیذی دارد. ( از حاشیه برهان چ معین ) :
بدوان از بر خویش و بپران از کف خویش
بر آهوبچه یوز و برتیهوبچه باز.منوچهری.تیهو به دهن شاخ گیایی دارد
و آهو به دهن درون گل رنگ به رنگ.منوچهری.گل سرخ و پر تیهو، گل زرد و پر نارو
به شعر عشق این هردو کنند این هردو تن دعوی.منوچهری.دل تیهو از چنگ طغرل بداغ
رباینده باز از دل میغ ماغ.اسدی.چو آهو و خرگوش یابد عقاب
نیارد به دراج و تیهو شتاب.اسدی.نباشد سوی چینه آهنگ ساز
نه تیهوسوی گوش آید فراز.اسدی ( گرشاسب نامه ص 68 ).بنشان ز سرت خمار و خود بنشین
حیران چو به چنگ باز در، تیهو.ناصرخسرو.تیهو گفتابه است سبزه ز سوسن از آنک
فاتحه صحف باغ اوست گه فتح باب.خاقانی.ز رشک آن خروس آتشین تاج
گهی تیهو برآتش گاه دراج.نظامی.ز عدلش باز با تیهو شده خویش
به یک جا آب خورده گرگ با میش.نظامی.ز تیهو و دراج و کبک و تذرو
نیابی تهی سایه بید و سرو.نظامی.شیر این سو پیش آهو سر نهد

معنی کلمه تیهو در فرهنگ معین

(تِ ) [ په . ] (اِ. ) پرنده ای است مانند کبک که کمی از آن کوچکتر است ، ولی گوشتش خوشمزه تر است . رنگ پرهایش خاکستری مایل به زرد و زیر بال هایش سیاه است .

معنی کلمه تیهو در فرهنگ عمید

پرنده ای شبیه کبک، اما کوچک تر از آن، با گوشتی لذیذ و پرهای خاکستری مایل به زرد و خال های سیاه رنگ در زیر سینه.

معنی کلمه تیهو در فرهنگ فارسی

( اسم ) پرنده ای ازدست. کبکهاکه کمی از کبک معمولی کوچکتر است ولی گوشتش بمراتب خوشمزه تر و مطبوع تر از کبک است . رنگ پرهایش خاکستری مایل بزرد و زیر بالهایش سیاه است .

معنی کلمه تیهو در فرهنگ اسم ها

اسم: تیهو (دختر) (فارسی) (پرنده، طبیعت) (تلفظ: teyhu , tihu) (فارسی: تيهو) (انگلیسی: teyhu)
معنی: پرنده ای شبیه کبک اما کوچک تر از آن با گوشتی لذیذ و پرهای خاکستری مایل به زرد و خال های سیاه رنگ در زیر سینه، پرنده ای شبیه به کبک اما کوچک تر از آن، که رنگ پرهایش خاکستری مایل به زرد است و گوشت لذیذی دارد، پرنده ی شبیه به کبک اما کوچک تر از آن، پرنده ای شبیه کبک اما کوچکتر از آن

جملاتی از کاربرد کلمه تیهو

ز ترکش کشان، کبک و تیهو نماند؛ ز آهو وشان، گور وآهو نماند
این شهرستان به تناسب شرایط طبیعی و پوشش گیاهی، از حیات وحش متنوعی نیز برخوردار است. کل، آهو، پازن، بز کوهی، قوچ و میش، روباه، گرگ، کفتار، خرگوش از مهم‌ترین پستانداران و عقاب، قوش، کبک، کبوتر، تیهو، قمری، گنجشک، بلبل، چفت، پرستو، مارقیطونی، مارهای جعفری، کبری، کوتوله پارسی، شترمار شیرازی و … از جانوران مهم این منطقه می‌باشند. هرچند شکار بی‌رویه و خشکسالی‌های پی در پی نسل این جانوران را در معرض تهدید و انقراض قرار داده‌است.
ز جلوه باز مانده کبک و تیهو زند قمری ز شوق دانه کوکو
تذرو و طوطی و سار و چکاوک و طاووس گوزن و تیهو و دراج و آهو و پازن
اقبال به تو رام چو سیمرغ به دستان بخت تو به هر گام چو شهباز به تیهو
گونه‌های جانوری استان فارس را در دو بخش می‌توان دسته‌بندی کرد، اول محیط خشکی که از مهم‌ترین جانوران این بخش می‌توان به خرس قهوه‌ای (پاسارگاد)، پلنگ، گراز، گوزن، قوچ، گربه وحشی، سنجاب، گور ایرانی، آهو، کفتار و گرگ و دوم محیط آبی که از مهم‌ترین جانوران این بخش نیز می‌توان به انواع اردک، پلیکان، درنا، غاز، کبک، فلامینگو، دارکوب، تیهو و هوبره اشاره نمود.
در قناعت گشت آن موسیچه فاش هست تیهو حیلتی اندر معاش
کنی اسیر دل خسته را به چنگل زلف چنانکه صید کند شاهباز تیهو را
تیهو و دراج بدو عشقباز بر همه از گردن و سر سرفراز
هر مرغ که نامه ی من از تیهو و باز آرد سوی تو، ناید از آن کوی تو باز
پرد تیهو، نه او را خوف شاهین؛ چرد آهو، نه او را بیم ضیغم
جرّه بازان همه از بیم تو پر می فکنند تو همای کرمی صعوه و تیهو مفکن
فرانکلین به نظر متعجب می‌آید. ارتباط میان آن دو توسط ظهور ناگهانی واشینگتن قطع شده و او از سیب بهشتی برای حمله به رادونهاگه دون استفاده می‌کند. رادونهاگه دون می‌تواند از حملات واشینگتن دوری کرده و توانایی‌های جدیدی برای مبارزه کردن به دست بیاورد. واشینگتن با استفاده از سیب بهشتی زمین زیرپای رادونهاگه دون را متلاشی می‌کند اما راتنهاکتون نیز با توسل به توانایی پرواز عقاب میان سکوهایی که ظاهر می‌شود، پرواز می‌کند. سپس شبح عظیم واشینگتن و کانینتیهو شروع به شکنجهٔ او می‌کنند. وقتی رادونهاگه دون روی آخرین سکو می‌پرد آن سکو نابود شده و او به داخل پرتگاهی سقوط می‌نماید.
جانوران این منطقه عبارت‌اند از: آهو، بز، پازن، قوچ، میش کوهی سیار، تیهو و کبک انجیر، کلاغ و در بعضی مناطق، دراج نیز موجود می‌باشد؛ در قدیم در این مناطق نخلستان‌های زیادی نیز وجود داشته ولی امروز آثار زیادی از آن باقی نمانده‌است. در زمان‌های گذشته خانه‌ها را از خشت خام، گل و چوب نخل می‌ساخته‌اند، به طوری که تعدادی از آن‌ها تا چندین سال پیش نیز موجود بوده‌است. در حدود سال ۱۲۰۰، «عابدین خان اسیری» حاکم این سرزمین بود، که جزء «خان‌های» این منطقه نیز محسوب می‌شد و تا سال ۱۲۷۵ حکومت اسیر در دست «فتح ا… خان اسیری» نواده «عابدین خان» بود، که بعد از آن به «نوروز خان اسیری» رسید در این دوران اسیر یکی از بلوکات مهم فارس به‌شمار می‌آمده و سالیانه خراج و مالیات زیادی از اینجا به مرکز ارسال می‌شده‌است.
جانوران در اقلیم کردستان، دارای تنوع بالایی هستند. تعدادی از آن‌ها شامل خرس قهوه‌ای سوری، گراز، گرگ، شغال زرد، گوزن زرد ایرانی، کفتار راه‌راه، لاک‌پشت فراتی، گنجشک صخره‌ای کمرنگ، تیهو و شبگرد معمولی هستند.