کوچکتر

معنی کلمه کوچکتر در لغت نامه دهخدا

کوچکتر. [ چ َ / چ ِ ت َ ]( ص تفضیلی ) خردتر و کهتر. ( ناظم الاطباء ). خردتر. صغیرتر. اصغر. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به کوچک شود. || کم وسعتر و کم حجم تر. || اندکتر. اقل. || کم سن تر. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کوچکتر در فرهنگ عمید

۱. خردتر.
۲. اندک تر.

معنی کلمه کوچکتر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - خردتر صغیرتر اصغر . ۲ - کم وسعت تر و کم حجم تر . ۳ - اندکتر اقل ۴ - کم سن تر

معنی کلمه کوچکتر در ویکی واژه

minore

جملاتی از کاربرد کلمه کوچکتر

می خورد چون خون دل هر کس به قدر دستگاه باش کوچکتر ز جام دیگران گو جام ما
همان ز رود روان جوی چون شود ممتاز اگر نه جوی نماید ز رود کوچکتر
استخوان‌های اشکی کوچکترین استخوان‌های صورت بوده که به شکل و اندازه یک ناخن انگشت در طرف داخل هر یک از کاسه‌های چشم قرار گرفته‌اند. این دو استخوان در ساختن دیواره داخلی حفره بینی شرکت می‌کنند. همچنین استخوان‌های اشکی در پائین، مجرای اشکی را تشکیل می‌دهند که ترشحات آنها به داخل حفره‌های بینی می‌ریزند.
نهد یک دم به نظم این غزل سمع همایون را که هست از مخزن پرگوهرش کوچکترین گوهر
کلمه «حضرت» به معنای «درگاه، آستانه، پیشگاه» است. در لغت‌نامه دهخدا آمده‌است: لقب تعظیم و بزرگداشت است در آغاز بجای جناب به معنی درگاه بکار رفته. در خطاب کتبی و شفاهی در مقام ادب، گوینده خود را با این کلمه چنان نشان می‌دهد که کوچکتر از آن است که با مخاطب گفتگو کند بلکه به آستان درگاه وی خطاب می‌کند.
برجه ز جوی امکان برخور ز آب حیوان ای تنگ رزق عمان کوچکتر از شمر نیست
فرمانداری جهرم در سال ۱۳۲۳ تأسیس شد. فرمانداری این شهرستان در سال ۱۳۹۲ به فرمانداری ویژه ارتقا یافت. فرمانداری ویژه بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری کوچکتر و محدودتر است.
هر سه تن زیشان که کوچکتر بدند کار بابا را مه و مصدر بدند
شاهزاده آلبرت دوم پسر شاهزاده رینیه سوم پادشاه متوفی موناکو و گریس کلی بازیگر مشهور هالیوود است که در سال ۱۹۵۸ در کاخ شاهزادهٔ موناکو به دنیا آمده است. خواهر بزرگ‌تر او شاهدخت کارولین (متولد ۱۹۵۷) و خواهر کوچکترش شاهدخت استفانی (متولد ۱۹۶۵) است. او از اعضای دودمان سلطنتی گریمالدی است.
بوردون پس از ازدواج با همرش سوا در اوت سال ۱۹۹۸ به دین مسیحیت روی آورد چندی بعد در سال ۲۰۰۰ دو پسر به دنیا آورد که نام‌های آن گرت و استیون گذاشت و پس از آن دختری نیز به نام گریس به دنیا آورد. هر دو پسر بوردون در کالج فوتبال آمریکایی حضور دارند که پسر کوچکتر یعنی استیون کوراتر در بک تیم سانتا کاریتا بازی می‌کند.
سگ کوچکترین غلام تو را مهتران بندهٔ آن دو بنده غلام
هلاک سوره کوچکتری که زود ترک ز امر حق بگریزی چو مجرم از ایذا
و اگر تواضع و فروتنی نمود می گوید: بلند مرتبه شو که خدا تو را بلند کرد، پس او در دل خود از همه کس کوچکتر می شود و در چشم مردم از همه کس بلندتر می گردد».
در احیاء، در کتاب حج از پیامبر (ص) نقل شده است که فرمود: در هیچ روزی شیطان کوچکتر، حقیرتر، خشمناک تر و رانده شده تر از روز عرفه نیست.
مارگارت تا سه سال شورش‌هایی را در شهرهای شمالی انگلستان ترتیب می‌داد اما در نهایت مجبور به فرار به فرانسه شد و همراه با ادوارد درآنجا، دربار در تبعید را تشکیل داد. چند سال بعد، لوئی یازدهم در صدد آغاز جنگی علیه بورگوندی‌ها، از متحدان ادوارد چهارم، پادشاه جدید انگلستان از خاندان یورک بود و چنین اندیشید که اگر با خاندان لنکستر متحد شود و آنان را به قدرت بازگرداند، آن‌ها نیز در مقابل او را برای فتح بورگوندی یاری خواهند رساند. با این فکر لوئی، ادوارد وست‌مینستر جوان را پدرخواندهٔ پسرش شارل هشتم نمود و در ۱۴۷۰، ترتیب ازدواج او را با آن نویل، کوچکترین دختر ریچارد نویل که اینک با مارگارت متحد شده بود را داد.