خاطی

معنی کلمه خاطی در لغت نامه دهخدا

خاطی. ( ع ص ) خاطی ٔ. کسی که به اراده خود خطا کند و مخطی کسی که اراده صواب کند و بی قصد خطا از او ظاهر گردد. ( غیاث اللغات ). گناهکار. ( مهذب الاسماء ). آنکه بعمد ناراست خواهد. ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). خطاکننده. مقابل مصیب :
گر خطا گوید ورا خاطی مگو.مولوی ( مثنوی ).ج ، خَطَاءَة، خاطئون ، خاطئین : انا کنا خاطئین. ( قرآن 97/12 ). لایأکله الا الخاطئون. ( 37/69 ). || سهم خاطی ؛ تیر که به نشانه نرسد. ج ، خواطی. مثل : «مع الخواطی سهم صائب »؛ یعنی از شخص خطاکننده صواب سرمیزند. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه خاطی در فرهنگ معین

[ ع . خاطی ء ] (اِفا. ) خطاکننده ، خطاکار.

معنی کلمه خاطی در فرهنگ عمید

خطاکننده، خطاکار، گناهکار.

معنی کلمه خاطی در فرهنگ فارسی

خطاکار، خ اکننده، گناهکار
( اسم ) خطا کننده خطا کار .

جملاتی از کاربرد کلمه خاطی

اسپری فلفل باعث ایجاد التهاب در غشاء مخاطی در چشم‌ ها، دهان، بینی، حلق و ریه‌ها شده و به‌سرعت باعث ایجاد سوزش و بسته شدن چشم‌ها، دشواری تنفس، آبریزش بینی و سرفه می‌شود. ماندگاری و شدت این عوارض بر اساس قدرت اسپری و در افراد مختلف، متفاوت است اما عوارض معمولاً ۲۰ تا ۹۰ دقیقه باقی می‌مانند. سوزش، التهاب و قرمزی چشم‌ها می‌تواند تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند. اما نکته‌ای باید توجه کرد هرگز فرد در تماس قرار گرفته نباید برای از بین بردن اثر گاز فلفل از آب استفاده کند! و خود این کار باعث پخش شدن بیشتر ماده و افزایش سوزش در فرد خاطی می‌شود، که بهترین گزینه سریع در دسترس، استفاده از آتش حتی فندک می‌باشد.
مهر او اصل صواب و کین او عین خطاست حاسد خاطیش در راه خطا دارد خطر
و قال الحسن: کان داود بعد الخطیئة لا یجالس الّا الخاطئین یقول: تعالوا الی داود الخاطی‌ء و لا یشرب شرابا الّا مزجه بدموع عینیه و کان یجعل خبز الشعیر الیابس فی قصعته فلا یزال یبکی علیه حتّی یبتّل بدموع عینیه و کان یذر علیه الملح و الرّماد فیأکل و یقول: هذا کل الخاطئین، قال و کان داود قبل الخطیئة یقوم نصف اللیل و یصوم نصف الدّهر فلمّا کان من خطیئته ما کان صام الدهر و قام اللیل کلّه.
علایم کمبود ریبوفلاوین اغلب عبارت‌اند از گلو درد، قرمزی و التهاب غشاءهای مخاطی دهان و گلو، التهاب گوشهٔ لب، استوماتیت، گلوسیت (التهاب زبان)، درماتیت سبورئیک و کاهش میزان گلبول‌های قرمز خون.
این عصب زوج پنجم مغزی است که عملکرد حسی-حرکتی دارد. نواحی پوست صورت، دندان‌ها، گونه، چانه، غشاهای مخاطی دهان و بینی، حس درد زبان و قسمت پیشانی توسط عصب سه شاخه عصب دهی می‌شوند. هسته‌های عصب سه شاخه عبارتند از:
پس گوییم که مر نفس را اعتدال اجزای طبایع تا بدان پیوسته شود نخست علیقتی است از علایق که وجود او حقیقی بدان خواهد بودن، بعد از آنکه وجود او به امکان است اندر آن نفس ابداعی که مر آن را منزلت کلی است بر جزویات این جواهر، و حواس ظاهر و باطن و معلمان الهامی و تعلیمی و نبشته های الهی و بشری همه میانجیان اند میان او و میان مبدع حق تا به کمال خویش رسد. و اگر کسی جز چنین تصور کند و گمان برد که ممکن بود که نفس جز بدین ترتیب و تدریج به کمال خویش برسیدی، او مر حکمت صانع حکیم را منکر شده باشد و خاطی و جاهل باشد، از بهر آنکه نه حکیم باشد آن کس که او مر کاری را که آن (را) بی آلت و میانجی بتواند کردن، به میانجی و آلت کند. و اگر مر آن صانع را که کار به میانجیان و آلت کند مبدع داند، نیز خاطی و جاهل باشد، از بهر آنکه مبدع حق (بدانچه صنع او نه) بر چیزی است، بل (که) ابداع است، از میانجی و آلت بی نیاز است اندر اظهار صنع خویش. و لله الحمد.
فرزانه نظام الدین کاندر صفت او نظام یداع نبود خاطی و کاذب
ایندی بیزیم مارال کیمی ، اوچ بالامیز واردی ، گرک آتا – آنا ساواشسادا ، بونلارا خاطیر باریشا
پس صواب آن است که هر کسی نفس خود را خاطی داند، و آن را متهم شمارد، و اعتماد و وثوق بر آن نکند، و به علماء و دانایان رجوع کند و از ایشان استعانت جوید.
استافیلوکوک‌های کواگولاز منفی مانند استافیلوکوک کپیتیس با تولید بیوفیلم به وسایل پزشکی مثل دریچه‌های مصنوعی و کاتترها می‌چسبند. از این رو، به سختی توسط سیستم ایمنی میزبان و آنتی‌بیوتیک‌ها حذف می‌گردند. از آنجایی که این باکتری‌ها فلور عادی پوست و مخاط بدن هستند، بنابراین در صورت هرگونه آسیب به پوست مانند سوراخ شدن رگ‌ها یا از بین رفتن سد مخاطی یا پوستی می‌توانند وارد بدن شوند. استافیلوکوک‌های کواگولاز منفی مانند استافیلوکوک اپیدرمیدیس و استافیلوکوک کپیتیس شایع‌ترین علت اندوکاردیت دریچه‌های مصنوعی قلب می‌باشند.
همی ترسم که از سهوی خطائی که باشد آدمی خاطی و ساهی
استافیلوکوکوس همولایتیکوس از اعضای استافیلوکوک‌های کوآگولاز منفی است.این باکتری جزئی از فلور نرمال پوست و غشاهای مخاطی در انسان است.
اگر هر بار که این اتفاق تکرار می‌شد هواداران به جای تمجید از اشخاص خاطی با او برخوردی قاطع داشتند و از جامعه هواداری شخص را طرد می‌کردند شاید کمتر شاهد روند لو رفتن قطعات و آهنگ‌ها بودیم.
در آوریل ۱۹۴۵، ارتش سرخ وارد برلین شد، هیتلر خودکشی کرد و آلمان در ماه مه تسلیم شد. استالین، هیتلر را زنده می‌خواست؛ او بقایای جسد هیتلر را به مسکو منتقل کرد تا به زیارتگاهی برای سمپات‌های نازی‌ها تبدیل نشود. بسیاری از سربازان شوروی، آلمان و بخش‌هایی از اروپای شرقی را غارت و به زنان تجاوز کردند. استالین از مجازات خاطیان خودداری کرد.
نکته دیگر اینکه این دخالت لزوماً سقوط حکومت ضد مردمی را از ابتدای امر در نظر نداشته باشد و سرنگونی حکومت خاطی (حتی اگر اعلام نشود) هدف از پیش تعیین شده آن نباشد.
گر خطا گوید، وُرا خاطی مگو گر بوَد پُر خون شهید، او را مشو
اسکوربوت موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشاهای مخاطی می‌شود. لکه‌ها بر روی ران‌ها و پاها بیش‌تر ظاهر می‌شوند. افراد مبتلا به اسکوربوت رنگ‌پریده و افسرده هستند، و ممکن است دچار فلجی یک یا چند عضو شوند. در اسکوربوت پیشرفته، زخم‌ها باز شده، چرک می‌کنند، دندانها می‌افتند، و سرانجام بیمار می‌میرد.این بیماری در گذشته در میان ملوانان که مدت‌هایی طولانی در سفر بودند و به میوه و سبزیجات دسترسی نداشتند بسیار شایع بود.
آدامسیت معمولاً در قالب ذرات معلق پراکنده می‌شود و این باعث می‌شود که مجاری تنفسی فوقانی، محل اصلی عملکرد این ترکیب باشند. اگرچه تأثیرات آدامسیت مشابه با تأثیرت سایر عامل‌های مورد استفاده برای کنترل شورش (نظیر سی‌اس) است، اما شروع آن‌ها کندتر، و مدت باقی‌ماندن آن‌ها طولانی‌تر است که بعضاً تا ۱۲ ساعت نیز باقی می‌مانند. پس از یک دورهٔ نهفتگی ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای، سوزش چشم‌ها، شش‌ها و غشاء مخاطی و سپس سردرد، تهوع و استفراغ مداوم ایجاد می‌شود.