ماندگاری

ماندگاری

معنی کلمه ماندگاری در فرهنگستان زبان و ادب

{maintenance} [اعتیاد] آخرین مرحلۀ تغییر رفتار اعتیادی که در آن پرهیز از رفتار اعتیادی فرد تداوم پیدا می کند متـ . مرحلۀ ماندگاری maintenance stage

معنی کلمه ماندگاری در دانشنامه عمومی

ماندگاری یا دوام ( به انگلیسی: Durability ) ، توانایی یک محصول فیزیکی برای کارکردن بدون نیاز به نگهداری یا تعمیر بیش از اندازه در هنگام رویارویی با چالش های عملکرد عادی در طول عمر طراحی آن است. چندین معیار برای ماندگاری کاربرد وجود دارد، از جمله سال های عمر، ساعات کاربرد و شمار چرخه های عملیاتی. در علم اقتصاد به کالاهایی که عمر مفید طولانی دارند، کالاهای ماندگار یا بادوام گفته می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ماندگاری

او همچنین در زمینه سرودن و موسیقی نیز فعالیت می‌کرد. منصفی با موسیقی ملت‌های مختلف آشنایی داشت و توانست ترانه‌های ماندگاری به گویشهای محلی بندرعباسی، بستکی و مینابی خلق کند. منصفی با سرودن ترانه‌های بومی و اجرای ساده چند آکورد گیتار، به مضامینی چون عشق، رنج و آزادی پرداخت و تأثیر قابل توجهی بر نسلهای پس از خود گذاشت. امروز هنرمندان بسیاری آثار او را بازخوانی می‌کنند.
علت استفاده از زیرکونیا به عنوان اپک‌کننده در مینا و لعاب سفید، بهره‌مندی از وضوح و ماندگاری بالاست.
اگرچه کوروساوا در هر دو ژانر فیلم‌های درخشان و ماندگاری آفریده است، شهرت جهانی او بیشتر مرهون فیلم‌های سامورایی است که با بافت دراماتیک قوی، طنز هوشمندانه، ریتم تند، نوآوری‌های تکنیکی، فضاسازی و نورپردازی فوق‌العاده ارائه شده‌اند.
این معمار سرشناس ژاپنی طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های ماندگاری را در شهرهای مختلف جهان بر عهده داشته که مجموعه بزرگ ورزشی سن جوردی در شهر بارسلون، یکی از مهمترین ورزشگاه‌های ساخته شده برای بازیهای المپیک ۱۹۹۲، موزه هنرهای معاصر لس آنجلس و نیز ساختمان مرکز کنوانسیون ملی قطر از جمله آنهاست.
تریلر جزئی از فرهنگ عامهٔ جهان و به‌خصوص آمریکاست و تأثیر ماندگاری بر آن گذاشته‌است.