تیگران

معنی کلمه تیگران در لغت نامه دهخدا

تیگران. ( اِخ ) ملقب به کبیر پادشاه ارمنستان ( 86-89 ق.م. ) و داماد مهرداد ششم ملقب به اصیل بود. وی پادشاه پونت را بر ضد رومیان یاری کرد. ( از لاروس ). رجوع به ایران باستان و دایرة المعارف فارسی ذیل تیگرانس شود.
تیگران. ( اِخ ) نوه آرخه لائوس و پادشاه دست نشانده دولت روم در ارمنستان. به دوران سلطنت بلاش اول و امپراتوری نرون. ولی چون بلاش از این امر ناراضی بود، پس از لشکرکشی ها و مبارزات ممتد، دولت روم برادر او تیرداد را مجدداً به پادشاهی ارمنستان برگزید. و تیگران را از سلطنت برانداخت. رجوع به ایران باستان ج 3 ص 2436 و 2453 شود.

معنی کلمه تیگران در فرهنگ فارسی

ملقب به کبیر پادشاه ارمنستان ( ۸۶ - ۸۹ ق م . ) داماد مهرداد ششم و ملقب به اصیل پادشاه پنت که او را ضد رومیان یاری کرد .
نوه آرخه لائوس و پادشاه دست نشانده دولت روم در ارمنستان بدوران سلطنت بلاش اول و امپراتوری نرون

معنی کلمه تیگران در فرهنگ اسم ها

اسم: تیگران (پسر) (ارمنی) (تلفظ: tigran) (فارسی: تیگران) (انگلیسی: tigran)
معنی: خوب و پسندیده، نام پادشاه ارمنستان و داماد مهرداد ششم، نام یکی از سرداران خشایار پادشاه هخامنشی

معنی کلمه تیگران در دانشنامه آزاد فارسی

از سرداران خشایارشا و فرمانده مادها در لشکرکشی خشایارشا به آسیای صغیر. در ۴۷۹پ م در نبرد میکالِه کشته شد.

معنی کلمه تیگران در ویکی واژه

اسامی شاهکان ارمنستان تحت همین عنوان که موسی‌خورنی هم یاد می‌کند. تی را باید همان شرط فارسی تلقی نمود اما چه شرطی کس واقف نیست و گر می‌تواند با عناوین گَر، گِر، گُر خوانده شود بخش سوم یعنی آن به معنی مفهوم باستانی همان قسم، سوگند یا تعهد است تعهد به چه کسی یا به چه آیینی آن هم معلوم نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه تیگران

آروس تیگرانی وُسکانیان (ارمنی: Արուս Տիգրանի Ոսկանյան؛ ؛ ۲۸ آوریل ۱۸۸۹ – ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۴۳) یک بازیگر اهل ارمنستان بود.
مهین پور کش نام بد تیگران بدی بخش او بیش از دیگران
آنها شش پسر داشتند که نام‌های آنان: آرتاوازد یکم، ورویر، ماژان، زاره، تیران و تیگران بودند.
در زمان دودمان یرواندونی روند تشکیل ملت ارمنی به مرحله پایانی خود رسید. پس از لشکر کشی اسکندر مقدونی و پایه‌گذاری حکومت سلوکی، آرتاشس اول پادشاه ارمنستان بر آنان شوریده و پادشاه ارمنستان بزرگ را در صده اول قبل از میلاد بنیان نهاد که در زمان تیگران بزرگ به اوج قدرت خود رسید.
آرمن سارگیسی تیگرانیان (ارمنی: Արմեն Սարգիսի Տիգրանյան؛ زادهٔ ۲۷ نوامبر ۱۹۸۵ در گیومری) یک بازیکن فوتبال در پست هافبک اهل ارمنستان است.
وی همچنین در زیر ۲۱ سال ارمنستان و تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده‌است. تیگرانیان نخستین بازی ملی خود را که در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ بود در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۰۵ در مقابل جمهوری چک انجام داده‌است.
گهی خاست زارمینیه تیگران گهی باختر شد به یونان قران
آدلی‌یا تیگرانی پطروسیان (ارمنی: Ադելիա Տիգրանի Պետրոսյան؛ روسی: Аделия Тиграновна Петросян؛ زادهٔ ۵ ژوئن ۲۰۰۷) اسکیت‌باز نمایشی ارمنی‌تبار اهل روسیه است. از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون مشغول به فعالیت ورزشی می‌باشد.
آنگاه مورخ کشته شدن آژداهاک به دست تیگران را چنین می‌نویسد: «وقتی که جنگ درگرفت تیگران زره محکم آهنین آژداهاک را چون آب شکافته و او را به سر نیزه پهن خود به سیخ کشید و آنگاه دستش را پس کشیده نصف جگر آژداهاک را همراه نیزه بیرون آورد.»
وزین روی تیگران به ایران شتافت به نزدیک شاه دلیران شتافت
ارمنیان به مدت بیش از چهار هزار سال در قسمت‌های امروزی ترکیه، بخش شمال غرب ایران و کوه‌های قفقاز سکونت داشته‌اند. اولین اشاره معروف که به ارمنیان به عمل آمده جایی نزدیک بیت‌المقدس است که در سال ۹۵ پیش از میلاد تحت حکومت تیگران دوم پادشاه ارمنستان به آن جا رسیدند.
آرتاوازد دوم پس از فوت پدرش تیگران دوم در سال ۵۵ (پیش از میلاد) بر تخت نشست. او بیش از بیست سال سلطنت کرد و سلطنتش تأثیری عظیم در جهت مخالف بر روابط روم و ارمنستان برجای بگذارد.