مهرداد

مهرداد

معنی کلمه مهرداد در لغت نامه دهخدا

مهرداد. [ م ِ ] ( اِخ ) نام پسر خسروپرویز. آنگاه که سرداران پرویز را گرفتند و به قصد کشتن او وی را حبس کردند مهرداد را پیش چشم او سر بریدند. ( یادداشت مؤلف ).
مهرداد. [ م ِ ] ( اِخ ) مهردار. دهی است از شهرستان تبریز. رجوع به مهردار شود.

معنی کلمه مهرداد در فرهنگ فارسی

مهردار دهی است از شهرستان تبریز

معنی کلمه مهرداد در فرهنگ اسم ها

اسم: مهرداد (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن، کهکشانی) (تلفظ: mehr dād) (فارسی: مِهرداد) (انگلیسی: mehr-dad)
معنی: داده ی مهر، آفریده شده ی مهر، بخشنده خورشید، ( اَعلام ) ) نام چهار تن از شاهان اشکانی، مهرداد اول: شاه [حدود، پیش از میلاد] و نخستین فرمانروای بزرگ اشکانی، که سلوکیان را یکسره از قلمرو ایران بیرون راند، مهرداد دوم ( = مهرداد بزرگ ) : شاه [حدود، پیش از میلاد]، که سکاها را شکست داد و با چین روابط بازرگانی برقرار کرد، مهرداد سوم: شاه [حدود، که پدرش را کشت و برادرش به یاری درباریان بر او شوریدند و سلطنت را در دست گرفت، مهرداد چهارم: شاه [، میلادی]، ) مهرداد نام یکی از گماشتگان آستیاگ که کوروش را در کودکی به دست او سپرده بودند، ) نام پسر خسرو پرویز پادشاه سلسله ی ساسانی، ( در اعلام ) اسم سه نفر از پادشاهان اشکانی مهرداد بوده است ( اشک های، مهرداد نام یکی از گماشتگان آستیاگ نیز هست که کوروش را به دست او سپرده بود و نیز نام پسر خسرو پرویز، داده خورشید

معنی کلمه مهرداد در دانشنامه عمومی

مهرداد (ساتراپ کاپادوکیه). مهرداد، ساتراپ هخامنشی کاپادوکیه و لیکائونیا در اواخر قرن پنجم پیش از میلاد بوده است. این گفته توسط گزنفون ذکر شده است. [ نیازمند منبع] او احتمالاً همان مهرداد بود که کوروش جوان را همراهی کرد. با این حال، او لزوماً مهردادی نبود که باعث مرگ کوروش شد و خود در عواقب آن کشته شد.
بیان شده است که فَرنَه بازو دوم، ساتراپ فریگیه هلسپونت ( ۴۱۳ - ۳۷۳ پ. م. ) ، پسر فَرناک دوم، نشان داده شده است که در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد، زمانی که فَرنَه بازو اخیراً به این مقام رسیده بود، فرمانروایی و قلمروهای خود را با برادرانش تقسیم کرد. مهرداد، ساتراپ کاپادوکیه، احتمالاً یکی از این برادران بوده است. آریوبرزن یکم کیوس نیز ممکن است یکی از آن برادران باشد.

معنی کلمه مهرداد در دانشنامه آزاد فارسی

مِهرداد (Mithridate)
نمایش نامه ای تراژیک، از ژان راسین نمایش داده شده به فرانسوی در ۱۶۷۳ در پاریس. وقایع این تراژدی در نومفه (در کریمه کنونی) رخ می دهد. خبر مرگِ مهرداد، از پادشاهان باستانی و مقتدر مشرق زمین، همه جا شایع است. پسران او، کسیفارس (خسرو) و فارناکس، از دو زن مهرداد، هر دو به دختری یونانی و جوان به نام مونیم دل باخته اند؛ در حالی که می دانند پدرشان می خواسته است با مونیم ازدواج کند. مونیم در نهان عاشق کسیفارس است و به ابراز علاقۀ فارناکس، به بهانۀ این که با رومیان متحد شده، پاسخ منفی داده است. در حالی که رقابت عشقی میان دو برادر بالا گرفته است، خبر می رسد که مهرداد زنده است و به زودی از جنگ بازمی گردد. مهرداد که رهسپار جنگ با رومیان است، از عشق فارناکس به مونیم باخبر می شود و چون از عشقِ کسیفارس بی خبر است، مونیم را به او می سپارد، اما مونیم عشق خود را به کسیفارس نزد مهرداد فاش می کند. مهرداد که در موقعیتی ناامیدکننده قرار گرفته است تصمیم می گیرد با حیله ای مونیم را برای ازدواج با خود آماده کند. مونیم تصمیم به خودکشی می گیرد. در همین اثنا خبر می رسد که رومیان به دروازۀ شهر رسیده اند و فارناکس می خواهد دروازه را به روی دشمن بگشاید. مهرداد سالخورده و گرفتار میان احساساتی چون حسد، عشق و انتقام، شتابان عازم نبرد می شود و نوشابه ای زهرآلود برای مونیم می فرستد. مهرداد شجاعانه می جنگد و برای آن که زنده به دست دشمن نیفتد، سینۀ خود را با شمشیر می شکافد و کسیفارس نیز دشمن را به عقب می راند. مهرداد در حال احتضار، اما شادمان از فرارِ دشمن، پیکی می فرستد تا جام زهر را از دست مونیم بگیرد، و سرانجام با ازدواج کسیفارس و مونیم موافقت می کند. اگرچه راسین عظمت و شکوه دربار مهرداد را به یک تراژدی عشقی فروکاسته است، و جز چند موضوع جزئی دیگر، تصویری که او از مهرداد به دست داده است، تقریباً با واقعیت های تاریخی مطابقت دارد. در میان آثاری که عنوان مهرداد دارند (اعم از نمایش نامه، اپرا، و آثار تاریخی)، تراژدی مهردادِ راسین از همه مشهورتر است. ازجمله ملودرام های متعددی که به اقتباس از تراژدی راسین ساخته و اجرا شده است، می توان به اثری از آلساندرو اسکارلاتی، آهنگ ساز ایتالیایی، در ۱۷۰۷، اشاره کرد.

معنی کلمه مهرداد در ویکی واژه

داده‌ی مهر، خورشید عدالت.
نام مردانه ایرانی.
مهرداد اول پادشاه پارت که دولت یونانی- باکتریایی توسط او قلع و قمع شد.

جملاتی از کاربرد کلمه مهرداد

بیاد مهرداد و کاخ شوری کز او در روم ویران شد سناتو
به جنگ اندرون کشته شد مهرداد که داماد شه بود و والانژاد
مهرداد سوم است این شه فرخنده‌نژاد که رخش غیرت مهر است و دلش مخزن داد
مهین پور کش نام بد مهرداد به جای پدر تاج بر سر نهاد
از اسطوره تا تاریخ کتابی از مهرداد بهار است که سال ۱۳۷۶ در نشر چشمه منتشر شده‌است. این کتاب گردآوردهٔ جُستارها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و نقدهایی از مهرداد بهار است که به‌وسیلهٔ ابوالقاسم اسماعیل‌پور گردآوری و ویراستاری شده‌است. کتاب از اسطوره تا تاریخ از منابع مهم و ساده دربارهٔ نوروز است.
گهی مهرداد از نژاد تباک زبیمش بلرزید در روم خاک
او اولین شعرهای خود را در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ گفت و بعد از انقلاب از مهرداد اوستا، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی درس آموخت.
به خلوتگه چه بنشینی ز دست حاجیان بستان نهانی عرضهای سر به مهرداد خواهان را
آنتیوخوس اول پسر و احتمالاً تنها فرزند پادشاه مهرداد یکم کالینیکوس و ملکه لائودیس هفتم تئا کوماژن بود. آنتیوخوس نیمی ارمنی، از خاندان دودمان اروندی و نیمی یونانی بود. پدر آنتیوخوس، مهرداد فرزند پادشاه سامس دوم تئوزبس دیکایوس از کوماژن و مادر او یک زن ناشناس بود. او خود را از نسل دودمان اروندی و همچنین به سبب ازدواج یرواند یکم با روزگونه بدین ترتیب خود را از نسل داریوش یکم و هخامنشیان هم می‌دانسته‌است.
ز ارشک سخن کردم و مهرداد که مردانه بنیاد شاهی نهاد
اولین شه که پی داد نهاد اندر ملک مهرداد است که شد بانی داد اندر ملک
از ما بهترون فیلمی ایرانی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی مهرداد فرید محصول سال ۱۳۸۷ است.
بیامد بر شاه پس مهرداد همه داستان سر به سر کرد یاد
هوشنگی و مامی و ملک دختی چارم پروانه مهرداد آخر