ترمینال
معنی کلمه ترمینال در فرهنگ معین

ترمینال

معنی کلمه ترمینال در فرهنگ معین

(تِ ) [ انگ . ] (اِ. ) ۱ - مکانی که مبدأ حرکت و مقصد وسایط نقلیة عمومی است ، پایانه . (فره . ) ۲ - دستگاهی که به وسیلة آن اطلاعات به یک سیستم مخابراتی یا الکترونیکی وارد و خارج می شود.

معنی کلمه ترمینال در فرهنگ عمید

۱. مکانی با امکانات لازم، در انتها یا ابتدای یک مسیر، که مسافران یک وسیلۀ مسافربری عمومی در آن پیاده یا سوار می شوند، پایانه: ترمینال مسافربری.
۲. مکان انتهایی لوله های نفت و گاز، پایانۀ نفتی.

معنی کلمه ترمینال در دانشنامه عمومی

ترمینال (فیلم ۲۰۰۴). ترمینال ( به انگلیسی: The Terminal ) نام فیلمی در ژانر کمدی - درام به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی اندرو نیکول و ساشا گرواسی است که در سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمد. هنرپیشه های اصلی این فیلم تام هنکس و کاترین زیتا جونز هستند. این فیلم داستان مردیست که از کشوری به نام کارکوزیا به فرودگاه بین المللی جان اف کندی آمده است و به دلیل کودتا در کشورش توسط گروهی شبه نظامی اجازه ورود به آمریکا را پیدا نمی کند. در عین حال به علت وقوع انقلاب در کشورش امکان بازگشتش نیز وجود ندارد. هدف او از سفر به آمریکا تکمیل امضاهای هنرمندان جاز در عکس روزی عالی در هارلم است. این فیلم الهام گرفته از کتاب مرد ترمینال است.
این فیلم از داستان مهران کریمی ناصری پناهنده ایرانی، که به علت گم شدن مدارک پناهندگی خود از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۶ در ترمینال یکی از فرودگاه های نزدیک پاریس زندگی می کرد الهام گرفته شده است و ۲۵۰ هزار دلار به وی بدین خاطر پرداخت گردید.
ترمینال (فیلم ۲۰۱۸). ترمینال ( به انگلیسی: Terminal ) یک فیلم نئو - نوآر و مهیج آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی وان اشتاین است. در این فیلم بازیگرانی همچون مارگو رابی، سایمون پگ، دکستر فلچر، مکس آیرونز و مایک مایرز ایفای نقش می کنند. فیلم در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۱۸ در ایالات متحده به نمایش درآمد.
این فیلم داستان دو آدمکش در مأموریت را به تصویر می کشد که با ورود یک زن مرموز که به نظر نقش مهمی در انجام این مأموریت دارد اوضاع تغییر می کند.
ترمینال (مک اواس). ترمینال ( به انگلیسی: Terminal ) برنامه ی شبیه ساز ترمینال است که توسط اپل در سیستم عامل مک اواس گنجانده شده است. ترمینال از نکست استپ و OPENSTEP ، سیستم عامل های پیشین macOS سرچشمه گرفته است.
معنی کلمه ترمینال در فرهنگ عمید

معنی کلمه ترمینال در ویکی واژه

مکانی که مبدأ حرکت و مقصد وسایط نقلیه عمومی است، پایانه. (فرهنگستان) ترمینال ممکن است به صورت تِر - مین - آل قابل تجزیه باشد، و اصطلاحی کهن در زبان معیار باستان بوده که به زبان‌های لاتین نفوذ کرده است.
دستگاهی که به وسیله آن اطلاعات به یک سیستم مخابراتی یا الکترونیکی وارد و خارج می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ترمینال

دنیل وکس‌من، فیلم‌ساز اسرائیلی، فیلم مستندی دربارهٔ آخی‌نوعم نینی، با عنوان ترمینال ساخته‌است؛ که نوآ در آن تعدادی از بهترین ترانه‌هایش را خوانده‌است.
بزرگراه محمدعلی جِناح از میدان آزادی آغاز شده و در فلکه دوم صادقیه پایان می‌یابد. با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری تقاطع دارد. ترمینال مسافربری غرب تهران در سمت غرب این بزرگراه جای دارد.
سایت کارخانه هم اکنون یک ترمینال کانتینر با راه آهن است که به ظروف از بنادر دریای شمال تا داخل کشور فرانسه ، لوکزامبورگ ، آلمان ، سوئیس و بلژیک می پردازد.
این هتل با ۶۰۱ متر ارتفاع، بلندترین برج عربستان سعودی، و با زیربنای دقیق ۸۱۴'۵۷۵'۱ مترمربع پس از مجتمع جهانی قرن جدید چین با حدود ۰۰۰'۷۵۶'۱ متر مربع [۱] [۲] و ترمینال شماره ۳ فرودگاه بین‌المللی دبی با زیر بنای ۰۰۰'۷۰۰'۱ متر مربع [۳] هفتمین ساختمان بزرگ جهان است.هزینه ساخت این سازه ۳٫۲ میلیارد دلار آمریکا باشد. هتل برج قابلیت جا دادن ۱۰۰۰۰۰ مهمان را دارد.
این شرکت انجام کلیه امور خدماتی را در فرودگاه رفیق حریری بیروت از تمیز کردن ترمینال‌ها تا آماده ساختن باندهای پرواز برعهده دارد.
میرزا حسین خان موقر بعدها نخستین کارخانه تولید برق اهواز را در ساحل شرقی کارون ساخت. این منطقه اکنون محل استقرار بانک ملی مرکزی است و روبروی ترمینال ۲۴ متری کنونی اهواز می‌باشد. از آن زمان اهواز دارای برق شد و خانواده‌های نقشینه، حاجی خان دولتی، مرتضوی، جزایری، علوی، فتحی و شاهرودی که دارای تمکن مالی بودند منازل و معابر منتهی به منازل خود را با استفاده از روشنایی برق کارخانه روشن ساختند. با توجه به اینکه در آن زمان هنوز کنتور نیز استفاده نمی‌شد، روش محاسبه بهای برق نیز به این صورت بود که با توجه به تعداد شعله‌های برق (لامپ) و تعداد چراغ برق از مشترکان مبالغی دریافت می‌شد.
البته این امکانات و نزدیکی به شهرهای بزرگی چون قزوین و کرج و تهران و دسترسی راحت به آزادراه وراه آهن، باعث شده که هیچوقت سیستم حمل و نقل بین شهری مناسبی در آبیک مستقر نگردد و این شهر همچنان بدون ترمینال می باشد.
ترمینال گرگان در میدان انقلاب، در حاشیهٔ شمال غربی شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین ترمینال مسافرتی شمال ایران است.
تمامی سالن‌های استراحت شاه داوید در فرودگاه‌های یاد شده، انواع نوشیدنی‌های الکلی، خوراک سرپایی کوشر، روزنامه‌ها و نشریات اسرائیلی و بین‌المللی را به صورت رایگان در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند. همچنین سالن‌های استراحت شاه داوید، دارای اینترنت رایگان، به صورت وای-فای هستند. سالن استراحت شاه داوید در ترمینال شماره ۳ فرودگاه بین‌المللی بن گوریون دارای قسمتی جداگانه است که درآنجا تماس راه دور، حمام، جکوزی و ماساژ پوست به صورت رایگان در اختیار میهمانان «کلاس درجه یک» گذاشته می‌شود.
انگیزه سفر دعوت فردی ارمنی-ایرانی از اعضای کانون نویسندگان ایران جهت تبادل فرهنگی و برگزاری جلسات شعر و سخنرانی و گفت وگوی مطبوعاتی به مدت سه شب بود. اتحادیه نویسندگان ارمنستان به‌طور رسمی از میهمانان دعوت کرده بود و درستی این دعوتنامه توسط سفارت ارمنستان به تأیید هوشنگ گلشیری و منصور کوشان رسید. از آن جا که پرواز تهران-ایروان در آن زمان فقط هفته‌ای یک بار برقرار بود و امکان اقامت یک هفته‌ای نیز وجود نداشت، انجام مسافرت با اتوبوس مطرح شد. غفّار حسینی همان زمان به ماجرا مشکوک شد و به صراحت گفت «همه‌تان را می‌فرستند ته دره!» و نیز در آخرین لحظات اتوبوس و ترمینال مسافربری عوض شده بود، اما موضوع جدی گرفته نشد.