ترسناک

معنی کلمه ترسناک در لغت نامه دهخدا

ترسناک. [ ت َ ] ( ص مرکب ) مخوف و خوفناک و خطرناک و هولناک. ( ناظم الاطباء ). || بیمناک. هراسناک. وحشتناک. خائف : و پارسیان از وی سخت ترسناک بودند و هرگاه رجوع به بهرام کردندی و شکایتی نمودندی ایشان را تسکین دادی. ( فارسنامه ابن البلخی ص 78 ).
پیل شاهی است لیک باهیبت
همه کس ترسناک ازاین صولت.سنائی.بدل گفت آن به که شیری کنم
در این ترسناکان دلیری کنم.نظامی.توانگر که باشد زرش زیر خاک
ز دزدان بود روز و شب ترسناک.نظامی.برآسود بر خاک از آن ترس و باک
غم و درد برد از دل ترسناک.نظامی.نه ایم از هجوم عرب ترسناک
ز بسیاری وحش صحرا چه باک ؟هاتفی ( از آنندراج ).و رجوع به ترس و ترسناکی شود.

معنی کلمه ترسناک در فرهنگ معین

(تَ ) (ص مر. ) خوف انگیز، ترس - آور.

معنی کلمه ترسناک در فرهنگ عمید

۱. ترس آور.
۲. [قدیمی] بیمناک، دارای ترس، ترسو.

معنی کلمه ترسناک در فرهنگ فارسی

ترس آور، بیمناک، دارای ترس، ترسو
( صفت ) بیمناک خوف انگیز ترس آور.

معنی کلمه ترسناک در ویکی واژه

pauroso
خوف انگیز، ترس - آور.

جملاتی از کاربرد کلمه ترسناک

سکندر به مهد اندرون ترسناک چه باشد به دریا یکی مشت خاک
در این فیلم، کارمند تلفن، تام ویتزکی (بیکن) پس از هیپنوتیزم شدن توسط خواهر شوهرش، لیزا (داگلاس) شروع به تجربه مجموعه‌ای از رؤیاهای ترسناک می‌کند.
با طیلسان ریا مده و ترسناک باش زان قاضی قیامت و آن حبس جاودان
۱۴۰۸ فیلمی در ژانر وحشت روان‌شناختی و ترسناک محصول ۲۰۰۷ آمریکا است که بر اساس داستان کوتاهی به همین نام، نوشته استیون کینگ و به کارگردانی فیلم ساز سوئدی میکل هوفسترم ساخته شده است.
الین کاسیدی (زاده ۳۱ دسامبر ۱۹۷۹) بازیگر ایرلندی است. از مجموعه‌هایی که وی در آن نقش آفرینی کرده می‌توان به مجموعه تلویزیونی ترسناک - ماجرایی جزیره هارپر محصول شبکه سی‌بی‌اس اشاره نمود.
شب هالووین، در کودکی؛ مادرش با ماسکی کاملاً ساده و بدون طرح و در عین حال ترسناک که به ماسک‌های کوباکی ژاپنی معروف هستند در خانه ظاهر می‌شود. بی‌حس بودن ماسک توجه جویی را جلب می‌کند و بهترین گزینه برای انتخابش در گروه می‌شود!
فیلم دربارهٔ دختری جوان به اسم میما کریگوی روایت می‌شود. کسی که اگرچه به عنوان خوانندهٔ اصلی یک گروه موسیقی پاپ هواداران و کشته-مُردهٔ بسیاری دارد، اما تصمیم می‌گیرد خوانندگی را ترک کند و وارد دنیای بازیگری شود. ورود او به این عرصه اتفاقات عجیب و ترسناکی را برایش رقم می‌زند…
این همیشه ترسناک استاده زار تن ضعیف ودل نحیف و جان نزار
آرتور، نفرین یک فیلم ترسناک روان‌شناختی فرانسوی به کارگردانی بارتلمی گروسمان است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این چهارمین قسمت و اسپین آفی از سری فیلم‌های آرتور بر اساس مجموعه رمان‌های فانتزی کودکانه لوک بسون است که در آن سه‌گانه اصلی به‌عنوان یک داستان تو در تو ارائه می‌شود. در این فیلم گروهی از بازیگران نقش آفرینی می‌کنند که از طرفداران آرتور بوده و خانه‌ای که به عنوان محل زندگی او در سه‌گانه مورد استفاده قرار گرفت را پیدا می‌کنند، اما یکی پس از دیگری توسط گروهی از موجودات دیوانه شکار می‌شوند.
بچه‌ها از معدن به ملک اسپایدرویک برمی گردنند. آن‌ها می‌فهمند که خانه ویران شده و مادرشان رفته‌است. هاگ اسکوییل به آن‌ها اطلاع می‌دهد که خانه توسط گابلین‌هایی که مادرشان را ربوده‌اند، نابود شده‌است و او را به کاخ ارباب ترسناک خود، مولگراث، برده‌اند.
موضوع به سادگی و با کنار زدن قانون به پایان نرسیده‌است… قانون یک چاقو، یک تبر است، مسئول بسیاری از جنایات. اجازه ندهیم فقط با چاقو زدن این جنایات را اصلاح کنیم… در نتیجه خون خیلی از بی‌گناهان ریخته شده‌است… شمارش دقیق تعداد خانه‌های سوخته یا ویران شده غیرممکن است. این قانون… چیز ترسناکی است. ما باید آن را به دو شکل و ماده لغو کنیم… اما علاوه بر لغو آن، باید کسانی را که براساس این قانون کشور را ویران کرده‌اند، بدون استثنا، مجازات کرد. کسانی که با توطئه برای قتل از قانون استفاده و بهره‌برداری کردند باید مجازات شوند. موضوع فقط با کنار گذاشتن اسلحه پایان نمی‌یابد.
نه چو تو خاموش بود و ترسناک نه چو تو آنجای آمد خوفناک
ببین تا تو را سر به درگاهِ کیست دل ترسناکت نظرگاهِ کیست
بپرسید کاندیشه ی ترسناک همی از که باید که داریم باک
به درگاه من پای خاکی کنی ز جوشیدنم ترسناکی کنی
آزمون بازیگری (به ژاپنی: オーディション) فیلمی ژاپنی در ژانر درام و ترسناک روانشناسانه به کارگردانی تاکاشی میکه و بازی ریو ایشیباشی محصول سال ۱۹۹۹ است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشتهٔ ریو موراکامی ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم ونکوور سال ۱۹۹۹ به نمایش درآمد و در تاریخ ۳ مارس ۲۰۰۰ در ژاپن بر روی پردهٔ سینما رفت. تاکنون این فیلم در قالب اثری کالت مورد توجه قرار گرفته است.
راوی گوید: چون حضرت چنین فرمودند، من عرض کردم که آن مرد، ظلم می کند و خدا ظلم را بر اولاد، و اولاد اولاد او مسلط می سازد؟ فرمود: بلی، خدای تعالی می فرماید: «و لیخش الذین لو ترکوا من خلفهم ذریه ضعافا خافوا علیهم فلیتقوا الله و لیقولوا قولا سدیدا» خلاصه معنی آنکه «باید بترسند کسانی که هرگاه اولادی از ایشان بماند بی دست و پا، بر ایشان مهربان و ترسناک باشند، پس باید از خدای بپرهیزند و سخن نیک بگویند» و والد ماجد حقیر در جامع السعادات فرموده است که «ظاهر آن است که مواخذه اولاد به سبب ظلم پدران، مخصوص اولادی است که به ظلم پدران خود راضی بوده اند یا اولادی که از ظلم پدر به ایشان اثری رسیده باشد، چون مالی که به ایشان منتقل شده باشد» و بعضی از علما در سر این، گفته که دنیا دار مکافات و انتقام است، و باید مکافات هر ظلمی در دنیا بشود گو بعضی از آن به روز قیامت افتد و این انتقام هم از برای ظالم فایده دارد تو هم از برای مظلوم، اما از برای ظالم، به جهت اینکه چون این را شنید و مطلع شد که هر ظلمی را در دنیا مکافاتی است، بسا باشد که از ظلم کردن باز ایستد و اما از برای مظلوم، به جهت اینکه او از اطلاع براین شاد و مستبشر می گردد و علاوه بر ثواب اخروی، فرح در دنیا نیز از برای او حاصل می شود.
«همه از ترس سرگرم‌کننده لذت می‌برند، اگر در آن زمان در محل امن باشند. خواندن کتاب ترسناک مانند سوار شدن بر ترن هوایی در شهر بازی است. هم سرگرم‌کننده و جالب و هم ترسناک است. اما شما می‌دانید که جای شما امن است»
پلنگان جمله از من ترسناکند به پیش پای من مانند خاکند
و گفت: راجی‌ترین مردمان به نجات کسی را دیدم که ترسناک‌تر بود بر نفس خویش که نباید که نجات نیابد و ترسناک‌تر خلق به هلاک کسی را یافتم که ایمن‌تر بود بر نفس خود آن ندیدی که یونس علیه السلام چون چنان گمان برد که حق تعالی عتاب نکند چگونه عقوبت روی بوی نهاد.