هرگاه

معنی کلمه هرگاه در فرهنگ عمید

۱. هروقت، هرزمان.
۲. (حرف، قید ) اگر، چنانچه.

معنی کلمه هرگاه در فرهنگ فارسی

هروقت، هرزمان، کلمه شرطبمعنی اگر
۱- هرزمان هروقت هرموقع : (( هرگاه اعتقاد جزمی حاصل باشد با آنکه کاملی مطلق یعنی آفریدگاری هست باسکون نفس سکوک ممکن باشد . ) ) ۲- کلم. شرط است

جملاتی از کاربرد کلمه هرگاه

هرگاه برای انتقال آب از یک مجرای سر پوشیده‌ای استفاده شود که از اطراف یا زیر سد عبور کند، سرریز حاصله را به ترتیب) سرریز تونلی یا مجرایی) گویند.
چنان ترسیده‌ام از غمزهٔ مردم شکار او که هرگاه آن پری در چشمم آمد چشم پوشیدم
در ادبیات فارسی، هرگاه شاعر یا نویسنده نخواهد بیان خود را صریح اعلان بدارد یا در روند خیال‌انگیز کردن و ترغیب کردن خواننده به تفکر و درنگ بیشتر در شعر و نوشته، در بیان یک پدیده، نشانه‌ای از نشانه‌های آن پدیده را به کار برد و غرض از ذکر نشانه، اراده کردن کل پدیده باشد، نوشته دربردارنده کنایه می‌شود. البته در مواقعی شاعر یا نویسنده به جای بکار بردن رابطه نشانه‌ای، رابطه نمونه‌ای را می‌آورد یا به بیان بخشی از عمل پدیده می‌پردازد.
و بیشتر فکرهای آدمی یا در امری است که گذشته است و دسترسی به آن نیست، یا در امری است که آینده است و نمی داند چه خواهد شد و هر کدام که باشد فکر باطل و تضییع روزگار است، زیرا مایه تحصیل سعادت، و کمال دل است پس هرگاه لحظه ای دل، غافل شود از یاد خدا و فکر در معارف إلهیه، آدمی مغبون و محروم است.
«هرگاه راه دفاع از کیان اسلام و مسلمین منحصر به این راه باشد جایز است».
استیک آلکالاین یا استیک آب هیدروژنه نوعی فیلتر قابل حمل است که هرگاه در آب قرار گیرد با اهدا یون فلزات قلیایی نظیر منیزیم موجب بالا رفتن پی اچ آب آشامیدنی شده بر طبق واکنش زیر تولید هیدروژن می‌کند.
هرگاه که شمع قامتم میسوزد هر لحظه بصد ملامتم میسوزد
گفت: ای کودک راه، بدان که قفس قالب، رعیت مرغ دل است، قبض و بسط و حرکت و سکون قالب براندازه حالت قلب بود، ان فی ذالک لذکری لمن کان له قلب، هرگاه که طایر روح ببسط و قبض الهی متمایل شود و مشتاق پرواز فضای عالم علوی گردد.
لبت هست آتشین لعلی که هرگاه خیال بوسه بندم لب بسوزد
عیسی(ع) پرسید: عشقتان بدنیا چگونه بوده است؟ گفت: چونان عشق کودکی به سینه ی مادر. هرگاه بر ما اقبال همی کرد، شادمان همی شدیم و هر گاه از ما روی برمی گرداند، همی گریستیم و غمناک همی شدیم.
هم او گوید که سَرّی دعا کردی گفتی یارب هرگاه که مرا عذاب کنی بذلّ حجابم عذاب مکن.