مخوف

مخوف

معنی کلمه مخوف در لغت نامه دهخدا

مخوف. [ م َ ] ( ع ص ) به معنی ترسیده شده و خوفناک. ( غیاث ) ( آنندراج ). طریق مخوف ؛ راه بیمناک. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). بعضی نوشته اند که خوف مصدر لازم است به معنی ترسیدن نه متعدی به معنی ترسانیدن پس صیغه اسم مفعول از او آمدن ، محل تأمل است. غالباً حرف جر در این لفظ مقدر باشد یعنی در تقدیر مخوف عنه باشد چنانکه لفظ مشترک که از مصدر لازم است و در حقیقت مشترک فیه بود. ( غیاث ) ( از آنندراج ). ترسیده و خوفناک و بیمناک و خطرناک و هولناک و مهیب و سهمگین و پربیم و وحشتناک و ترسناک. ( ناظم الاطباء ) : چون فرسنگی کناره رود برفت آب پایاب داشت و مخوف بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 351 ). به هر طرف که آبادانی داشت و دویست فرسنگ می بایست برید مخوف و مهلک. ( سفرنامه ناصرخسرو ص 121 ).
مخوف راهی کز سهم شور و فتنه او
کشید دست نیارست کوهسار و کور.مسعودسعد ( دیوان ص 202 ).چون صاحب رای... پیش از آنکه در گرداب مخوف افتد خود را به پایاب تواند رسانید. ( کلیله و دمنه چ عبدالعظیم قریب ص 89 ). رفتن بر وی دشوار است و مقام در میان این طایفه مخوف. ( کلیله و دمنه ). که راه مخوف است و رفیقان ناموافق. ( کلیله و دمنه ).
باز در گوشش دمد نکته ی ْ مخوف
در رخ خورشید افتد صد کسوف.مولوی.در چنین راه بیابان مخوف
ای قلاووز خرد با صد کسوف.مولوی.خود را به شره در کارهای مخوف اندازد.( گلستان ).می شنوم که سعدیا راه مخوف می روی
گر نروم نمی شود صبر و قرارممکنم.سعدی.
مخوف. [ م ُ خ َوْ وِ ] ( ع ص ) ترساننده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). کسی که می ترساند و ترسانیده شده . ( ناظم الاطباء ).
مخوف. [ م ُ خ َوْ وَ ] ( ع ص ) ترسیده و ترسانیده شده. ( غیاث ) ( از آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ترسیده شده و هراسیده شده. ( ناظم الاطباء ) : نظام الملک... به هلاکت و خون او سعی می نمود. چه از کفایت و دوراندیشی و باریک بینی او مخوف و مستشعر بود. ( سلجوقنامه ظهیری چ خاور ص 23 ). و رجوع به ماده قبل شود.

معنی کلمه مخوف در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (ص . ) ترسناک .

معنی کلمه مخوف در فرهنگ عمید

ترسناک، ترس آور، خوفناک.

معنی کلمه مخوف در فرهنگ فارسی

خوفناک، ترسناک، ترس آور
( اسم ) ترساننده جمع : مخوفین .

معنی کلمه مخوف در دانشنامه عمومی

مخوف (فیلم ۲۰۰۲). مخوف ( به انگلیسی: Scorcher ) یک فیلم آمریکایی در ژانر فاجعه و علمی–تخیلی محصول سال ۲۰۰۲ با بازی مارک داکاسیوس ، جان ریس - دیویس، جفری جانسون، تامارا دیویس، مارک روستون همراه می باشد. داستان فیلم مربوط به گروهی از دانشمندان است که پس از حادثه اتفاقی فاجعه بار هسته ای، صفحات تکتونیکی زمین را تغییر می دهند و فشار زیادی را ایجاد می کند که زمین را در یک فوران آتشفشانی نابود می کند و چندین دانشمند برتر برای یافتن راهی برای توقف این موضوع می باشند.
• Scorcher در آل مووی
• Scorcher در راتن تومیتوز
• Scorcher در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها ( IMDb )
• فیلم های ۲۰۰۲ ( میلادی )
• فیلم ها به زبان انگلیسی
• فیلم های اکشن دهه ۲۰۰۰ ( میلادی )
• فیلم های اکشن علمی تخیلی ۲۰۰۲ ( میلادی )
• فیلم های اکشن علمی تخیلی آمریکایی
• فیلم های اکشن علمی تخیلی دهه ۲۰۰۰ ( میلادی )
• فیلم های ایالات متحده آمریکا
• فیلم های جنگ سرد
• فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۰۰ ( میلادی )
• فیلم های فاجعه محور دهه ۲۰۰۰ ( میلادی )
• فیلم های مرتبط با حوادث فاجعه انگیز و بلایای طبیعی آمریکایی
• فیلم های آمریکایی دهه ۲۰۰۰ ( میلادی )
• مقاله های دارای واژگان به زبان انگلیسی
• صفحات با ترجمه بازبینی نشده

معنی کلمه مخوف در ویکی واژه

ترسناک.

جملاتی از کاربرد کلمه مخوف

وزن این موشک قاره‌پیما در حدود ۴۵تن می‌باشد که آن را به تنهایی در رده مخوفترین موشکهای تاریخ جهان قرار می‌دهد.
گشته زندانی مخوف از بهر دانایان محیط فتنه‌ها از ابلهان خیزد امان از ابلهی
شهر امروزی آستراخان پس از جنگ ارتش ایوان مخوف (ایوان چهارم) با پادشاهی آسترخان در سال ۱۵۵۶ میلادی تأسیس شد.
اولین کلیسای جامع، جایی نزدیک پاریس با نام کلیسای سنت دنیس ساخته شد. معمار این کلیسا ابوت شوگر است که در الیگارشی مخوف آن زمان، بخت این را یافت تا از میان مردم معمولی به تحصیلات عالیه بپردازد. سقف کلیسای سنت دنیس ۳۰ متر از زمین فاصله دارد. پنجره‌های مرتفع و بزرگ آن به همراه ردیف ستون‌های جانبی باعث نورگیری کلیسا می‌شود. علاوه بر آن، لوسترهای شمعی که در آن کار گذاشته شده‌است به کلیسا حالتی روحانی می‌بخشد.
هم ز طاعت بدرقه باید که هست اینره مخوف هم زتقوی تو شه باید کاین مسافت هست دور
ز خوف بی درمی چون رهم دراین ایام که حال فضل تباه است و راه جود مخوف
آنا پولیتووا بر خلاف ظاهر آرامش رازی پنهان دارد و همین باعث شده مهارت و قدرتی را کسب کند که وی را به یکی از مخوف‌ترین آدم‌کش‌های تاریخ تبدیل کند. آنا در مسکو با دوستانی تهیدست و البته خلافکار همخانه است ولی برخورد با مأموران کا گ ب زندگی او را وارد فاز جدیدی می‌کند ….
روح خبیثی است که معمولاً بر کسانی که در خوابند ظاهر می‌شود تا آن‌ها را بترساند و آزار دهد. تشیواق باعث کابوس می‌شود و علاوه بر این به تمام چیزهای ترسناک و مخوف اطلاق می‌شود.
در نقاشی مینا کاری یا کلتور مینا کاری از انسان‌ها با لباس‌های سیاه ومخوف نیز استعمال می‌نمایند که امروز در صنعت فلم‌سازی استعمال زیاد دارد.
الهی، این نفس او را در آنمقام مخوف برون ز رحمت و فضل تو هیج مرجو نیست
سیدنی بریستو یکی از مأموران مخفی حرفه‌ای سازمان سی‌آی‌ای است که وظیفه نفوذ به شبکه‌های مخوف جاسوسی را به عهده دارد. او در قسمت‌های مختلف سریال با حوادث و ماجراهایی در حین تحقیقات روبه‌رو می‌شود.
اگرچه کعبه مقصود را طریق مخوفست به پای طالب مقصود ره دراز نباشد
ره مخوفست، بپرهیز ازین خفتن ابر تیره است، بیندیش ز بارانش
شیطان بگه جوشش فضل تو مرجی آدم بگه کوشش عدل تو مخوف
مخوف راهی کز سهم شور و فتنه او کشید دست نیارست کوهسار و کور
پدرش با کلاس‌هایی که برای آموزش تئاتر تشکیل می‌داد، گروه‌هایی تئاتری که به وجود آورد و نخستین اجراهایی که از نمایشنامه‌های کلاسیک دنیا (از جمله اتللوی شکسپیر) عرضه کرد از پیشگامان تئاتر معاصر ایران محسوب می‌شود و مادرش نیز با صحنه گردانی نمایش «زن مخوف» در سال ۱۳۲۰، نخستین کارگردان زن تئاتر در ایران شد. از فعالیت‌های تئاتری خانواده قسطانیان پس از اجرای نمایش «مادام ایکس» در سال ۱۳۲۸ در سینما تاج آبادان و اجرای نمایش «ملیکی آقچیگ» در سال ۱۳۲۹ در سالن کالج ارمنیان شهر کلکته، هیچ اطلاعی در دست نیست.
این روزنامه نخستین بار در ۱۸۶۴ منتشر شد و الهام‌گرفته از اخبار مصور لندن بود که از سال ۱۸۴۲ منتشر می‌شد و ثابت کرد روزنامه‌های مصور از فروش بالایی برخوردارند. استانداردهای تصویرسازی و لحن این روزنامه یادآور نشریه قبلی، گاهنامهٔ نیوگیت و همچنین مجموعهٔ معروف «پنی مخوف» بود. این روزنامه در جریان قتل‌های جک قاتل در سال ۱۸۸۸، به خاطر لحن و برخورد احساساتی‌اش با آن واقعه شهرت یافت.
اگر بس آشنا و آب (‌یعنی شنا) نیک دانی زود زود به آب ستهمه (‌ظ‌. ستمبه = مخوف‌) اندر مشو که ترا آب نبرد و بجای بمیری‌.
بیا و ترک هوس کن بعاشقان پیوند اگر چه راه مخوفست،هر چه باداباد!
وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای که روز جمعه یکم آذر ۱۳۹۸ صادر کرد محمدجواد آذری جهرمی را به دلیل اعمال سانسور گسترده اینترنت در ایران تحریم کرد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، از آذری جهرمی به عنوان «کارمند سابق وزارت مخوف اطلاعات» یاد شده که مسئول قطع اینترنت ایران طی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و دی ماه ۱۳۹۶ بوده و در پیش‌برد «سیاست سرکوبگرانه سانسور» رژیم ایران و «جاسوسی از فعالان مخالف» دست داشته‌است.