تانی

معنی کلمه تانی در لغت نامه دهخدا

تانی. ( ضمیر ) ( از تان + یای مجهول ) بهار در سبک شناسی آرد: در قزوین لهجه ای است که ضمایر متکلم معالغیر و جمع مخاطب و جمع مغایب را بشکل مان ، تان ، شان می آورند ولی در ادبیات ظاهراً بسیار نادر و شاذ است و بیشتر در نثر فارسی این ضمیر را در متکلم معالغیر و دوم شخص جمع بایاء مجهول ترکیب میکرده اند چون : کردمانی و کردتانی.و این مخصوص بلعمی است و کشف المحجوب و اسرارالتوحیدو تذکرةالاولیاء نیز آورده اند ولی در مقدمه شاهنامه و تاریخ سیستان و گردیزی و بیهقی نیست و در شعر نیزبنظر حقیر نرسیده است ، اما بعید نیست که با همه ثقیلی که دارد باز هم در شعری آمده باشد، و نیز بعید نیست که در جمع مغایب ماضی نیز این صیغه ساخته شده باشد و کردشانی نیز آمده باشد ولی بنظر حقیر نرسیده است. ( سبک شناسی ج 1 ص 348 ). و در حاشیه همین صفحه افزاید: رک. مقدمه ج 2 تدکرةالاولیاء چ لیدن ص ( کا ). آقای قزوینی در این مقدمه در حاشیه گویند که جناب پروفسور ادوارد براون نوشته بود که بجای کردیمی و کردیدی و کردندی ، کردمانی ، کردتانی و کردشانی استعمال می کنند [یعنی تذکرةالاولیاء]، بنده کردتانی و کردشانی پیدا نکردم و احتمال میدهم در جلد دوم پیدا شود - انتهی. و این حقیر مؤلف کتاب [کتاب سبک شناسی ] جلد دوم را نیز مطالعه کردم و «کردشانی » نیافتم -انتهی. و رجوع بمقدمه ٔچهارمقاله چ معین ص شصت ونه حاشیه و متن آن ص 126 شود: بایستی چون شما را ناپارسایی او معلوم شد غوغا نکردتانی. ( اسکندرنامه نسخه سعید نفیسی ).
تانی. ( ع ص ) مقیم بجایی. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || دهقان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ج ، تُنّاء. ( منتهی الارب ).
تأنی. [ ت َ ءَن ْ نی ] ( ع مص ) درنگ کردن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). درنگ نمودن. ( فرهنگ نظام ). انتظار نمودن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). آهسته کردن. ( فرهنگ نظام ). درنگی. سستی نمودن. ( منتهی الارب ). بمعنی درنگ و دیر، و نوشته اند که این مأخوذ از «اناء» است که بکسر اول باشد بمعنی درنگ و دیر در وقت چیزی یافتن. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). آهسته کاری ، مقابل شتابزدگی. حلم : التأنی من الرحمن. و اگر شاه در این معنی تأنی نفرماید و... همچنان مغبون شود. ( سندبادنامه ص 85 ).

معنی کلمه تانی در فرهنگ معین

( تأنی ) (تَ أَ نِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - درنگ کردن . ۲ - سستی کردن ، تأخیر کردن .

معنی کلمه تانی در فرهنگ عمید

۱. درنگ کردن، به آهستگی و آرامی کاری کردن.
۲. آهستگی.

معنی کلمه تانی در فرهنگ فارسی

درنگ کردن، به آهستگی و آرامی کاری کردن، آهستگی
۱- ( مصدر ) درنگ کردن ایست کردن آهسته کردن . ۲- سستی کردن تاخیر کردن . ۲- ( اسم ) آهستگی درنگ . ۴- تاخیر.
مقیم بجایی یا دهقان .

معنی کلمه تانی در ویکی واژه

(ضمیر با یای استمرار) (قدیم): به آخر فعل اضافه می‌شده و استمرار، شرط، التزام و مانند آنها را می‌رسانده است. بایستی شما را ناپارساییِ او معلوم شد، غوغا نکردتانی. «اسکندرنامه»

جملاتی از کاربرد کلمه تانی

گرگان فعلی پیش از سال ۱۳۱۶ خورشیدی، «استرآباد» خوانده می‌شد. در قرون وسطی، عنوان «گرگان» به شهر باستانی گرگان در حومهٔ گنبد کاووس امروزی گفته می‌شد ولی در سال ۱۳۱۶ و به دستور رضاشاه پهلوی این عنوان به شهر استرآباد داده‌شد.
مگوی آنچه معنی ندانیش کرد مکن آنچه نیکو نتانیش کرد
در گلستانی‌ که حرف سرو او گردد بلند گر همه طوبی سر افرازد گیاهی می‌کند
به نظر می‌رسد اسکندر در مورد برنامه‌های یوگسلاوی مشکوک بوده است، زیرا در طول جنگ، او در مورد آزادی صربستان صحبت می‌کرد. معرفی ۱۴ نقطه توسط رئیس‌جمهور آمریکا وودرو ویلسون در ژانویه ۱۹۱۸ تردید اسکندر را در مورد یوگسلاوی افزایش داد زیرا نقطه ۱۰ از «خود مختاری قابل توجه» در امپراتوری اتریش پس از جنگ صحبت می‌کرد، نه تجزیه آن. الکساندر که مایل به دشمنی با ویلسون نبود، طرفدار «صربستان بزرگ» بود که شاهد الحاق صرب‌ها به استان‌های خاصی از امپراتوری اتریش بود. اگرچه ولیعهد در یک سخنرانی در جریان سفر به بریتانیا اعلام کرد که «برای اتحاد یوگسلاوی در یک کشور یوگسلاوی می‌جنگد». هنگامی که او خطاب به سربازان خود گفت که برای «بازسازی صربستان، میهن عزیز ما» می‌جنگد.
خضر کلکم چون ز ظلمات دوات آید برون صفحه از فیض قدومش سنبلستانی کند
برای کمک از متخصصان و سازمان‌های مسئول در مورد کودک‌آزاری می‌توان با اورژانس اجتماعی ۱۲۳، یا صدای یارا (خط تلفنی انجمن حمایت از حقوق کودکان) یا سازمان بهزیستی یا دادستانی استان‌ها تماس گرفت.
در سال ۲۰۱۸، گروهی همه حزبی در پارلمان بریتانیا با عنوان «گروه همه‌حزبی پارلمانی در امور مسلمانان بریتانیا» گزارشی به عنوان «تعریف اسلام‌هراسی» منتشر کرد. این گزارش اسلام‌هراسی را نوعی از نژادپرستی می‌داند که «جلوه‌های واقعی یا مفروض مسلمانی را هدف می‌گیرد.».
دوباتن اولین کتاب ناداستان خود را در سال ۱۹۹۷ و با عنوان پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند نوشت که بر اساس زندگی و آثار مارسل پروست بود. این کتاب در آمریکا و بریتانیا بسیار پرفروش بود.
سر به کوی عشق غلتانیده گیر چشم را بر خواب خوابانیده گیر
نگردد شانش از گیتی ستانی به خانی قانع و مافوق خانی
گل سِتانی پیشم آمد در چمن بگذشتمش بر رهم افتاد ناگه از گلی خاری چه شد
آمیگا ۶۰۰ اولین مدلی بود که در بریتانیا تولید شد. کارخانه تولیدی آن در شهر «ایروین»[پانویس ۷] اسکاتلند قرار داشت که بعد از مدتی مدل‌های تولیدی در هنگ کنگ ساخته شدند. همچنین تعدادی از آمیگا ۶۰۰ها در کشور فیلیپین تولید شدند. شماره سریال اولین دستگاه تولید شده آمیگا ۶۰۰ (شماره سریال ۱) به عنوان نماد این بخش، در دفتر مدیر عامل شعبه بریتانیا شرکت کمودور قرار داشت.
از دست هر که هر چه، بستانده و ستانی از دست تو ستانند، با دست آسمانی
او در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی ۲۰۱۹_۲۰۲۰ به صورت قرضی به باشگاه فوتبال ذوب آهن اصفهان پیوست.
در ۲۷ ژانویه ۱۹۵۶ در استپاناکرت، استان خودمختار قره‌باغ کوهستانی به دنیا آمد .
باستان شناسان داخلی و خارجی با توجه به وجود کوره‌های ذوب فلزات و انبوه سرباره‌های فلزات نقره و مس در اریسمان، این محوطه را یک شهرک صنعتی با مدیریت ویژه میدانندکه می‌توان یک شهر صنعتی باستانی نامید.
در پرده عذار او در بسته گلستانی در رمز دهان او سر بسته معمائی
میستانی گاه از ده گه ز شهر زر بزخم چوب از مردم به قهر
سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه، از شیعیان خواسته تا «سلاح بردارند و با پیکارجویان افراطی مبارزه کنند». سخنگوی ایشان اعلام کرده است که «شهروندانی که قادر به حمل اسلحه هستند، وظیفه دارند که در دفاع از کشور و مردم خود و اماکن مقدس، به نیروهای امنیتی کشور بپیوندند».
از برون دو پرده دار طرفه کرد تانیارد غول قصد غرفه کرد