آدرنال

معنی کلمه آدرنال در فرهنگ عمید

( آدرنال ) = غده * غدۀ فوق کلیوی

معنی کلمه آدرنال در فرهنگ فارسی

غده فوق کلیوی، دوغده روی کلیه هاهرکدام بوزن۶گرم

معنی کلمه آدرنال در ویکی واژه

(جانوری): غده فوق‌کلیوی.
غده فوق‌کلیه، غده‌‌ای بادامی شکل که روی هر دو کلیه قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آدرنال

استروئیدهایی که در بخش قشری غده فوق کلیوی (کورتکس آدرنال) ساخته می‌شوند کورتیکواستروئید نامیده می‌شوند مانند آلدوسترون و کورتیزول.
استازولامید در صورت حساسیت مفرط به دارو، هیپوناترمی یا هیپوکالمی، اختلالات کلیوی یا کبدی، نارسایی غده آدرنال و اسیدوز هیپرکلرمیک منع مصرف کامل دارد.
هر غده‌ی فوق کلیوی داری دو قسمت متمایز است، که هر قسمت نیز عملکردی منحصر به فرد دارد. قسمت خارجی، قشر و قسمت داخلی، مغز نام دارد؛ که هر کدام هورمون‌های خاصی را تولید می‌کنند.اهمیت قشر غده آدرنال از مغز یا مدولای آن بیشتر است، به‌طوری‌که برداشتن این بخش موجب مرگ می‌شود در حالیکه تخریب یا برداشتن بخش مدولا فقط اختلالاتی را ایجاد می‌نماید.
استرس یک عامل برانگیزنده و تشدیدکننده این اختلال است. در واقع فرد معتاد از طریق رابطه جنسی آلام عاطفی و عقده‌های روانی خود را تسکین می‌دهد. باید توجه داشت که نباید اعتیاد به رابطه جنسی را با شهوت جنسی قوی اشتباه گرفت. فرد معتاد به رابطه جنسی ممکن است دارای شهوت جنسی اندکی باشد. اعتیاد به رابطه جنسی در هر دو جنس زن و مرد مشاهده می‌گردد. در واقع با ارضاء جنسی به فرد احساس سرخوشی در پی آزادسازی آدرنالین و اندورفین‌ها دست داده و وی را موقتاً آرام می‌کند. معمولاً فرد معتاد از رابطه جنسی خود لذت چندانی نمی‌برد زیرا پس از آن دچار احساس گناه و شرمساری می‌گردد.
البته استثنائاً از انتهای رشته‌های سمپاتیک واقع در غده فوق کلیوی و غدد عرق استیل کولین ترشح می‌شود. البته به هنگام تحریک دستگاه عصبی سمپاتیک در بخش مرکزی غده فوق کلیوی (مدولا) هورمون‌های به نام آدرنالین یا نور آدرنالین که همان (اپینفرین یانور اپی نفرین) را ترشح می‌کند.
انواع مختلفی از عوامل استرس‌زا، مدت زمان عوامل استرس زا و ویژگی‌های شخصی ارثی ژنتیکی بر پاسخ محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال به موقعیت‌های استرس‌زا اثر می‌گذارد. محور هیپوتالاموس هیپوفیز- آدرنال و سایر محورهای غدد درون‌ریز نیز در پاسخ به استرس نقش دارد. [نیازمند منبع]
کوکایین با انتقال دهنده‌های دوپامین، نورآدرنالین و سرتونین وابستگی دارد.
این رگ‌های خونی، شبکه‌ای از سرخرگ‌های کوچک که به داخل کپسول غده‌های آدرنال می‌آیند را خون‌رسانی می‌کنند. رشته های نازکی از بافت همبند که از کپسول وارد غده‌ها می‌شوند، این خون را به غده‌ها می‌رسانند.