آلام

معنی کلمه آلام در لغت نامه دهخدا

( آلام ) آلام. ( ع اِ ) ج ِ اَلَم. دردها. رنجها.
- آلام جسمانی ؛ دردها که به تن رسد.
- آلام روحانی ؛ تعب ها که خاطر و روح آزارد.
- آلام نفسانی ؛ کُرَب.
( الاَّم ) الاَّم. [ اِل ْ ] ( ع مص ) فرزند ناکس آوردن. || کاری کردن که بدان ناکس کنند و نکوهش کنند. ( منتهی الارب ). کاری کردن که مردمان لئیم خوانند ویرا.( تاج المصادر بیهقی ). || بند کردن رخنه کُمکُم ( آفتابه ) و سبو. || اصلاح کردن حال کسی را. || ( اِ ) ج ِ لئیم. ( منتهی الارب ).
الام. [ اُ ] ( اِ ) پیغام و نوشته ای را گویند که زبان بزبان و دست بدست برسانند. || ( ص ، اِ ) پیغام رساننده.( برهان ). تکرار الام نیز همین معنی دارد. ( برهان ).
الام. [ ] ( اِ ) بلغت خوارزمی بمعنی جا و موضع و مکان. ( شعوری ج 1 ص 147 ب ). مغولی ، بمعنی موضع و جای و منزل. ( آنندراج ).
الام.[ اُ ] ( ترکی ، اِ ) نوعی خراج که سابقاً در بعضی قرارعایا به مالکان میپرداختند : پول اخراجات به هر اسم و رسم که باشد سیما علوفه... و الام... مزاحمت بحال ایشان نرسانید. ( مرآت البلدان ج 1 ص 337 ).
الام. [ ] ( اِخ ) نام یکی از فرزندان نوح که به بابل مقام داشت و ضحاک قصد کشتن او کرد. وی بگریخت و با فرزندان در زمین روم مقام گرفت و بدانجا درگذشت. ( مجمل التواریخ ص 147 ).
الأم. [ اَ ءَ ]( ع ن تف ) لئیم تر. فرومایه تر. ناکس تر: والخوز الأم الناس و اسقطهم نفساً. ( معجم البلدان ج 3 ص 487 س 17 ).
- امثال :
الأم من ابن قرصع ؛ و ابن قرصع لئیمی بود در یمن و قرضع نیز روایت شده است. ( منتهی الارب ) ( مجمع الامثال ).
الأم من اسلم ؛ و او اسلم بن زرعة است. از فرومایگی وی آنکه چون ولایت خراسان یافت از مردم آن چنان خراج گرفت که پیش از وی نگرفته بودند، سپس وی را گفتند فرس ( مجوس ) بدهان هر مرده که در گور نهند درهمی گذارند وی گور مردگان را شکافت و آن درهم ها را بدر آورد. سپس لؤم او ضرب المثل شد.
الأم من البَرَم ؛ و برم کسی است که از بخل قمار نکند. ( مجمع الامثال ).
الأم من البرم القرون ؛ وی مردی از بخیلان بود و دیگی به زن خود داد تا از خانه ایسار طعامی فراهم سازد چه عادت عرب چنان بود. زن دیگ را که گوشت و کوهانی در آن بود بیاورد و پیش وی گذاشت و فرزندان را فراهم ساخت و آن بخیل دوپاره دوپاره خوردن گرفت زن وی را گفت ابر ما قروناً، و این گفتار در مورد بخیلی که سود خویش را خواهد ضرب المثل شد.

معنی کلمه آلام در فرهنگ معین

( آلام ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ الم ، دردها، رنج ها.

معنی کلمه آلام در فرهنگ عمید

( آلام ) = اَلَم
در دورۀ قراقویونلو تا قاجاریه راهنمایی که در روستاها مجبور بود رایگان به مٲمور دیوان خدمت کند و او را از دهی به ده دیگر راهنمایی کند.

معنی کلمه آلام در فرهنگ فارسی

( آلام ) ( اسم ) جمع الم دردها رنجها. یا آلام جسمانی . دردهایی که بتن رسد رنجهای بدنی . یا آلام روحانی روحی . تعبهایی که روح را آزار دهد
جمع الم دردها
جمع الم به معنی دردورنج
۱ - ( اسم ) راهنمایی که مجبور بود بمائ مور دیوان برایگان خدمت کند . ۲ - پیغام و نوشته ای که بزبان و دست بدست رساننده.
لئیم تر فرومایه تر .

معنی کلمه آلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَلاْم ّ، عنوان مجموعه ای از آموزشهای فقهی محمد بن ادریس شافعی (د ۲۰۴ق/ ۸۱۹م ) که در فاصل سالهای ۲۰۰-۲۰۴ق در مصر فراهم آمده است و آراء جدید او را در بر دارد.
کتاب الام به سبک معمول در آثار فقهی ، براساس «کتب » تنظیم گشته ، و مشتمل بر موضوعات گوناگون فقهی به روایت ربیع بن سلیمان مرادی (د ۲۷۰ق / ۸۸۳م ) است که به عنوان آخرین بازمانده از راویان شافعی در مصر شناخته شده است .
عنوان گردآورنده
گفتنی است که در برخی روایات ، بویطی (د ۲۳۱ق/ ۸۴۶م ) به عنوان گردآورنده الام معرفی شده است . برپایه گزارشی کهن ، گردآوری الام زیرنظر شافعی صورت گرفته ، و تألیف آن در زمان حیات وی به انجام رسیده است .
مورد استقبال فراوان
فقه جدید شافعی و آثار مربوط به آن در نسل پس از ربیع با استقبال فراوانی از سوی عالمان مشرق و مغرب روبه رو شد، به گونه ای که ابن ماجه ، ابوداوود، ترمذی ، نسایی از صاحبان صحاح ، ابوالعباس اصم عالم نیشابور و نیز ابوجعفر طحاوی فقیه حنفی مصر، «کتب شافعی » را از ربیع اخذ کردند. همچنین گزارش برخی از منابع حاکی از استنساخ «کتب » و اقتباس از آن توسط فقیهان برجسته ای چون اسحاق بن راهویه است ، به گونه ای که وی کتاب «الجامع الکبیر» خود را بر مبنای «کتب شافعی » تألیف کرده بوده است . شافعی در کتاب الام در ابتدای هر کتاب فقهی نخست کلیات موضوع را به بحث می گذارد و سپس فروع مربوط به آن را مطرح می نماید.
روش نگارش
...

معنی کلمه آلام در ویکی واژه

دردها، رنج‌ها. جمعِ الم. آلام ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آل - آم قابل تجزیه باشد؛ که واجد دو معنیِ بگیرم و قبیله زنان بوده است.[۱]
↑ احتمالا قوم باستانی آل (عال) نیز مطرح است، شاید منظور از آلام، تیره یا نژاد چشم زاغ یا همان آلگئوزها باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آلام

پس از رو ضعف نهادن امپراتوری روم، آلامان‌ها به این سرزمین سرازیر شدند. آلامان‌ها ژرمن‌هایی کشاورز بودند و زبانشان، همان زبانی است که ریشه گویش‌ها و زبان‌های امروزی این منطقه مانند آلزاسی و آلامانی و سوئبی است.
در سال ۲۰۰۸، ۳۵۰۰۰ نفر برای دیدن سخنرانی کریم آقاخان (رهبر فرقهٔ اسماعیلی) در آلامودوم گردهم آمدند.
نه منزل بطن را به یک گام طی کرده ز شوق مهد آلام
در سده پنجم میلادی فرانک‌ها به فرماندهی کلوویس بر آلامان‌ها چیره شدند و آلزاس بخشی از پادشاهی اوسترازیا شد. در روزگار دودمان مروونژی، باشندگان آلزاس به مسیحیت گرویدند. آلزاس بخشی از قلمرو فرانک‌ها بود تا آن که نوادگان شارلمان قلمروشان را میان خود سه بخش کردند. آلزاس در این بخش‌بندی در فرانک میانی جای گرفت.
شوی واقف ز احوال مشایخ که چون کوهند در آلام راسخ
منم ز محنت ایام با دل محزون منم ز کثرت آلام با دل مهجور
آلاما د آلمریا دهستانی در استان آلمریای اسپانیا است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به نیروهای طبیعت، فارست گامپ، احیای مردگان، آلامو، نابودگر: پیدایش، عطش مبارزه: زاغ مقلد - بخش ۱، سرزمین ببر، پسر خودسر، هلهله‌چی‌ها و کارآگاه حقیقی اشاره کرد.
دل ز آلام امومت کرده خون گرد چشمش حلقه های نیلگون
آلام-لیندا (آبخازی: Аладахьтәи Линда) یک روستا در گرجستان است که در آبخاز واقع شده‌است. این روستا در قرن ۱۹ میلادی توسط مردم استونیایی ساخته شده است.
ریموند بل که اهل کارولینای شمالی بود از زمانی که فهمید به چه کسی شلیک کرده‌است، هرگز خودش را نبخشید و رنج و عذاب وجدان همدم همیشگی‌اش شد. دست از سرزنش خودش برنمی‌داشت و برای تسکین آلامش به می‌گساری بی‌حد و اندازه پرداخت.
اما بحران حملات بربرها هنوز پایان نیافته بود و این بار آلامان‌ها، گوت‌ها و مارکومان‌ها پیش از آنکه عقب‌نشینی وندال‌ها کامل شود، به امپراتوری روم حمله کردند و شمال ایتالیا یک بار دیگر درگیر جنگ با بربرهایی شد که از آلپ به سوی آن سرازیر شده بودند. اورلیان به‌سرعت به ایتالیا بازگشت و با نیروهای دشمن در پلاچنتیا روبه‌رو شد، اما لژیونهای او در آن زمان توان مقابله با این نیروی بربر را نداشتند و این بار اورلیان در نبرد با آنان در ۲۷۱ به‌سختی شکست خورد. به‌دنبال این اتفاق شایعات گوناگونی در رم پیچید و شورش‌هایی که بدون شک، سناتورهای مخالف اورلیان در بروزشان نقش داشتند، اتفاق افتاد.
ز رنج و راحت دنیا چه رنگ عاقل را چو رفتنی است هم آلام اوست به ز تلاذ
صبر بایدکه به آلام ظفر یابی ور نه آلام تن مرد بسنباند
نام آلمان در زبان فارسی و زبان‌هایی همچون فرانسوی، اسپانیایی، عربی و ترکی از قبیلهٔ آلامان، که قبیله‌ای از ژرمن‌های سوئبی بود گرفته شده‌است. مردم این قبیله در گذشته در آلزاس امروزی و بخش‌هایی از بادن-وورتمبرگ و سوئیس زندگی می‌کردند.
از کثافتها و از آلام تن شد خلاص آن روح پاک ممتحن
و گفت: چون بینی که مرد اشارت به عمل کند بدانکه طریقت او ورع است، و چون بینی که اشارت به آیات ‌کند بدانکه طریق او طریق ابد الست و چون بینی که اشارت به آلامی کند بدانکه طریق او طریق محبان است، و چون بینی که تعلق به ذکر کند بدانکه طریق او طریق عارفان است.
خواهش محتشم توجه توست که دوای جمیع آلام است
هستی ما محکم از آلام اوست صبح ما عالم فروز از شام اوست
اداره‌کنندهٔ این آزمایشگاه دانشگاه ایالتی فلوریدا می‌باشد، و شعباتی نیز در دانشگاه فلوریدا و آزمایشگاه ملی لاس آلاموس در حال فعالیت هستند.