اخوان الصفا

معنی کلمه اخوان الصفا در لغت نامه دهخدا

اخوان الصفا. [ اِخ ْ نُص ْ ص َ ] ( اِخ ) در اواسط قرن چهارم هجری انجمنی مخفی در بصره و بغداد تشکیل شد، اعضاء این انجمن جمعی از علما و دانشمندان بزرگ اسلام بودند [ از ایرانیان ]. نام این جمعیت «اخوان الصفا» و مرام اصلی یا اساسنامه آنها این بود که می گفتند دیانت اسلام بخرافات و اوهام آمیخته شده است و برای پاک کردن دین از آلودگی های ضلالت انگیز جز فلسفه راهی نیست و شریعت عربی آنگاه بکمال میرسد که با فلسفه یونانی درآمیزد و مقصود ما همین است که دین را با فلسفه موافقت و شریعت حقه را از آلایش اوهام و خرافات شستشو دهیم تا پایدار ماند و مورد قبول عقلا و دانشمندان ملل قرار گیرد. نظر دیگر که در آغاز رسائل تصریح کرده اند، عبارت از این است که فلسفه چون از زبانی بزبان دیگر آمده حقایق نامفهوم و پیچیده گشته وتحریفات در آن راه یافته است ما میخواهیم مقاصد اصلی فلاسفه را پوست بازکرده بیان کنیم تا درخور فهم گردد. ظاهر مقصودشان همین بود که خود جای جای در مقالات اظهار و بعض نویسندگان دیگر همان را تأیید کرده اند اگر در باطن مقاصد دیگر هم داشتند هویدا و آشکار نبود. اعضای انجمن در انواع علوم و فنون که در آن عصر متداول بود و همچنین در معارف مذهبی و تاریخ ملل و شرایع و ادیان دست داشتند و گرد هم نشسته مسائل عقلی و دینی و اجتماعی را مطرح و با دقت و تبادل نظر در آنها خوض میکردند و در پایان بحث و کنجکاوی دقیق هرچه بنظرشان پسندیده و درست می آمد بر آن اتفاق می نمودند ونتیجه افکارشان بصورت مقالات و رساله ها بیرون آمد که امروز هم در دست است .
رسائل اخوان الصفا مشتمل بر 51 مقاله است. پنجاه مقاله هر کدام مربوط بیکی از فنون طبیعی و ریاضی و الهی و مسائل عقلی و اجتماعی و غیره و مقاله پنجاه ویکم در اقسام مسائل به ایجاز و اختصار و در ذیل مقالات کیفیت معاشرت اخوان صفا و خلان وفا و شروط داخل شدن در انجمن آنها نوشته شده است.
پاره ای از مقالات بحدی پخته و استوار بقلم آمده که بعد از حدود هزار سال اکنون هم مورد قبول و پسند علما است و حدود فکر و اطلاعات بشری پس از ده قرن وارسی و کنجکاوی هنوز بجائی افزونتر از آنها نرسیده است از روی اینگونه نمونه ها توان بدست آورد که مسلمین بمدت دو سه قرن تا چه پایه در معارف بشری پیشرفت کرده بودند. مؤلفان رسائل نام خودرا آشکار نمیساختند اما در نشر افکار و عقاید خویش ساعی بودند و مقالات آنها بمدت حدود یک قرن در سراسر بلاد و ممالک اسلامی انتشار یافت و فکرها را بخود متوجه و در مجامع علمی و دینی گفتگوها برپا ساخت. کسانی که با فلسفه سر و کار داشتند مخصوصاً معتزلیها در نشراین رسائل همت گماشتند و هر کجا میرفتند پنهانی نسختی را همراه می بردند یا به رازداری سپرده ببلاد دوردست می فرستادند. نخستین کسی که رسائل اخوان الصفا را ببلاد اندلس برد ابوالحکم عمروبن عبدالرحمن کرمانی بود.چیزی نگذشت که رساله ها در تمام بلاد اندلس انتشار گرفت و علماء و دانشمندان نواحی روی این مقالات بحثها وتحقیقات کردند . ورود این رسائل در اندلس نزدیک صد سال پس از تشکیل اصل جمعیت اخوان الصفا و تألیف رساله ها واقع شد ولی اندلسیها نخستین بار این مقالات را از ابوالحکم شنیدند و از این جهت بعضی تصور کرده بودند که مؤلف اصل رسائل هموست. باری نویسندگان اخوان الصفا در صدد آمیختن دین با فلسفه و تطبیق آنها بر یکدیگر بودند. بروایت قفطی درتاریخ الحکماء ابوحیان توحیدی مینویسد که در سال 373 هَ. ق. وزیر صمصام الدوله ( یعنی ابوعبداﷲبن سعدان متوفی 375 ) درباره «زیدبن رفاعه » و سخنان او از من پرسش کرد من شرحی از وی و انجمن اخوان الصفا بازنمودم و گفتم رسائل اخوان الصفا را بنظر استادم ابوسلیمان منطقی رسانیدم وی پس از تدبر و مطالعه گفت مقصود نویسندگان این مقالات مطابقت دین با فلسفه بوده است و حال آنکه این دو را با هم سازگاری نتوان داد زیرا هر کدام را طریق و بنیادی مخصوص است. نام و نسب پنج تن از اعضاء اخوان الصفا و نویسندگان رسائل بطوری که از گفتار ابوحیان بدست می آید از این قرار است : ابوسلیمان محمدبن معشر بستی معروف به مقدسی و ابوالحسن علی بن هارون زنجانی و ابواحمد مهرجانی و عوفی و زیدبن رفاعه. نام و ترجمه حال بعضی از این نویسندگان مانند زیدبن رفاعه هاشمی ، در تاریخ بغداد تألیف خطیب بغدادی آمده است. شهرزوری در تاریخ الحکما مینویسد رسائل اخوان الصفا 51 مقاله و الفاظ کتاب یعنی انشاء عبارات از مقدسی است. وی نام و نسب پنج نفر از نویسندگان رساله ها را چنین ضبط کرده است : ابوسلیمان محمدبن مسعود بستی معروف بمقدسی و ابوالحسن علی بن وهرون صابی و ابواحمد نهرجوری و عوفی بصری و زیدبن رفاعه. جرجی زیدان در آداب اللغة العربیة ( ج 2 )، راجع بجمعیت و رسائل اخوان الصفا چیزی نوشته و نام پنج نفر از اعضا را مطابق نقل قفطی ضبط کرده است. در کتاب الاخلاق عندالغزالی ( ص 72 ) عقیده یکی از مستشرقین را نقل میکند که ابوحیان توحیدی متوفی 389 هَ. ق. یکی از اخوان الصفا بود. این گفتار خاصه از جهت تاریخ وفات ابوحیان واهی بنظر میرسد زیرا ابوحیان چنانکه از آثار خودش معلوم میشود تا سال 400 هَ. ق. حیات داشت و بعضی وفات او را در 414 نوشته اند و سُبکی در طبقات الشافعیه نام اورا در جزو علمائی که میان سنوات 400 - 500 هَ. ق. درگذشته اند ثبت کرده است. ابوحیان چنانکه از نقل قفطی و مقدمه مقابسات برمی آید ظاهراً با اخوان صفا همراه نبوده است اما بعض اعضاء آن انجمن را مانند زیدبن رفاعه و مقدسی دیده و با آنها گفتگو کرده است و خودمیگوید در باب عقاید اخوان صفا چیزی از مقدسی پرسیدم مرا شایسته جواب نشمرد. اگر گفته های ابوحیان از باب نعل وارون زدن نباشد معلوم میشود که وی نه داخل اخوان صفا بوده و نه با عقاید آنها موافقت داشته است.واﷲ العالم. ( غزالی نامه تألیف همائی صص 82 - 86 ).

معنی کلمه اخوان الصفا در فرهنگ عمید

۱. برادران پاک دل، دوستان یک دل.
۲. انجمنی از حکما و علمای ایرانی که در اواسط قرن چهارم هجری در بصره و بغداد تشکیل شد و هدف آنان هماهنگ ساختن شرع اسلام با فلسفۀ یونان و ترویج حکمت یونانی در ممالک اسلامی بود و در حدود پنجاه رساله در رشته های مختلف علمی منتشر کردند.

معنی کلمه اخوان الصفا در دانشنامه آزاد فارسی

اِخْوان الصَّفا
انجمنی سرّی که با هدف های دینی، فلسفی، علمی و سیاسی، حدود ۳۰۷ق در بصره تأسیس شد. اعضای این انجمن ازجمله ابوسلیمان مقدسی، ابوالحسن زنجانی، ابواحمد مهرجانی و زید بن رفاعه تمایلات معتزلی و اسماعیلی داشتند. فلسفۀ آن ها نوعی التقاط فلسفه یونانی همراه عناصر شرقی و ایرانی با گرایش باطنی بود. اخوان با مکتب ارسطو آشنایی داشتند اما با آموزه های فیثاغوری و افلاطونی و نوافلاطونی آمیخته تر بودند. در مجموع شناخت آنان از فلسفۀ یونانی کمتر از مطالبی بود که کِندی و فارابی پیش از آن عرضه کرده بودند. این گروه برای آشتی دادن دانش یونانی با شریعت به تأویل های باطنی دست می زدند. مجموعه ای از ۵۲ رساله تحت عنوان «رسائل اخوان الصفا و خُلّان الوفا» گرد آوردند که در نوع خود دایرةالمعارف یا دانشنامه ای بزرگ بود. از این میان ۱۴ رساله در زمینۀ ریاضیات و منطق؛ ۱۷ رساله دربارۀ علوم طبیعی؛ ۱۰ رساله دربارۀ مابعدالطبیعه و ۱۱ رسالۀ دیگر در مورد تصوف، احکام نجوم و طلسمات بود. طبقه بندی علوم در این رساله ها برمبنای طبقه بندی های ارسطو استوار بود که پیش از آن فیلیپونوس و فارابی نقل کنندۀ آن بودند. آنان به انگیزۀ عرضۀ عقلانی از شریعت، غایت اندیشۀ خود را تشبّه به خداوند می دانند، لذا با هماهنگی و مشارکت با یکدیگر، افزون بر اصلاح مسائل معیشتی و مادّی یکدیگر، برآنند که مردم را در رشد معنوی شان کمک نمایند، و در این راستا محفل دوستان باید در همه جا دور از چشم نامحرمان باشد. دست مایۀ فکری این گروه مبنی بر تأویل عقلانی شریعت از یک سو، و دعوت بر اختفا از سوی دیگر، مجموعۀ تعلیمات آن ها را همانند باطنیان اسماعیلی جلوه داده است. آزاداندیشی و دوری از تعصب، شعار تمامی اخوان می باشد، بر همین اساس در نظر اینان اندیشه و روح اخوان در مراتب سلوکی از آغاز خلقت آدم تا روز قیامت ظهور داشته و خواهد داشت، هم چنان که امام به حق از ابتدای خلقت تا انتها همواره وجود خواهد داشت و هرگز غایب نخواهد بود. نیز← رسائل

معنی کلمه اخوان الصفا در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] اخوان الصفا یا روشنفکران شیعه مذهب، تألیف یوحنا قمیر، کتابی است که به بررسی تفکرات اخوان الصفا پرداخته و با ترجمه محمدصادق سجادی در یک جلد منتشر شده است. این اثر در واقع چهارمین جلد از مجموعه ای است که به بررسی سیر تفکرات و اندیشه های فلسفی در جهان اسلام می پردازد.
کتاب با مقدمه ارزشمند دکتر طه حسین آغاز شده است. پس از آن، مطالب در سه بخش بدین ترتیب تدوین شده است: بخش اول، مشتمل بر اطلاعاتی پیرامون اخوان الصفاست. در بخش دوم، به تفکرات فلسفی اخوان الصفا پرداخته شده و در انتهای کتاب نیز با عنوان «برگزیده ها»، تعدادی از حکایت های آموزنده و توصیه های اخلاقی اخوان الصفا ذکر شده است.
کتاب با مقدمه ای از دکتر طه حسین آغاز شده که در آن به بررسی اوضاع سیاسی و فرهنگی قرن چهارم هجری پرداخته است. وی انحطاط سیاسی و شکوفایی و اعتلای عقلی در میان مسلمانان قرن چهارم هجری را دو پدیده متناقض می داند که آثار فراوانی در پی داشته و شاید استوارترین و آشکارترین آنها «رسائل اخوان الصفا» باشد. کتاب مزبور به بهترین و نیرومندترین شکلی این دو پدیده متناقض را به تصویر می کشد؛ از یک سوی، فساد حیات سیاسی آن روزگار را تصویر می کند؛ چه، نویسندگان این رسائل جماعتی بودند که هنوز هیچ یک از آنها را به درستی بازنمی شناسیم؛ زیرا در پرده کار می کردند و قبل از هر چیز هدفی سیاسی داشتند. آنها دشمن نظام سیاسی بغداد بودند؛ همان طورکه نظام سیاسی موجود در قاهره را نیز یاری نمی کردند و اخلاصی نسبت به آنها نداشتند. اهداف سیاسی آنها افراطی بود. آنها از «غلات شیعه» بودند و شاید از اسماعیلیان.به اعتقاد وی «رسائل اخوان الصفا» شباهت بسیاری به یک دایرةالمعارف فلسفی - علمی دارد که تمام آنچه یک فرد با فرهنگ آن روزگار می بایست آن را تحصیل نماید، در آن جمع آوری شده است.
رسائل اخوان الصفا مجموعه ای است از موضوعات متنوع، اما غیر منسجم. پنجاه و دو رساله باقی مانده از فرهیختگان ناشناخته این رسائل را نمی توان در یک چارچوب واحد جای داد. این جماعت، پیگیر موضوع واحدی نبودند و به تناسب نیاز مخاطب یا شرایط فکری - اجتماعی زمان، تحلیل هایی بعضاً ابتکاری و شگفت آور در باب موضوعات مختلف از خود به جای گذاشته اند. هدف اصلی اخوان الصفا، چنان که از فحوای کلام ایشان برمی آید، اصلاح فکری جامعه به ویژه در حوزه عقلانیت دینی بوده است و به تعبیر برخی از اخوان شناسان، این گروه از زمانه خویش چند قرن پیش تر بودند.
مطالب بخش های مختلف کتاب به اختصار بدین شرح است:

جملاتی از کاربرد کلمه اخوان الصفا

متنی مسیحی به نام «مکاشفهٔ پطرس» حاوی روایتی مشابه است؛ لذا محتملا مفسران اسلامی منظور قرآن را درست فهمیده‌اند. از سویی، مفسران مسیحی از دیرباز معتقد بودند قرآن تصلیب عیسی را منکر نشده و فقط می‌گوید یهودیان او را مصلوب نکرده‌اند، بلکه مثل روایت اناجیل، رومیان مسئول آن بوده‌اند. آن‌ها به آیهٔ ۵۵—که به‌طور ضمنی مرگ عیسی را به عنوان اتفاقی در گذشته معرفی می‌کند—و آیهٔ ۱۶۹—که می‌گوید شهیدان اسلام زنده هستند—از سورهٔ آل عمران استناد می‌کردند. اخوان الصفا، جمعیت مخفی فلسفی و عرفانی اسلامی قرن چهارم هجری، این تفسیر را پذیرفته بودند و اعتقاد داشتند جسم عیسی مصلوب شد، ولی روحش زنده به آسمان رفت.
ابن سینا افزون بر آنکه با آثار فیلسوفان یونانی و اسکندرانی و احیاناً سریانی سروکار داشته‌است، با روایت اسلامی آنها و نیز دستاوردهای جدید فیلسوفان مسلمان که کوشیدند فلسفه یونانی را در پرتو معارف اسلامی بازسازی کنند آشنا بود. اعتراف ابن سینا به تأثیر فارابی بر او در فهم مابعدالطبیعة ارسطو، و نیز آگاهی او از آراء اخوان الصفا از طریق پدرش را که با داعیان اسماعیلی مراوده داشت، پیشتر ملاحظه کردیم. بوعلی همچنین با ابوریحان بیرونی مکاتباتی داشته و از محمدبن زکریای رازی نیز یاد کرده‌است.
در رسائل اخوان الصفا آمده‌است: «سؤال: اگر ترا پرسند که در کار آهنگری چند شرایط است؟ جواب: بگو که دوازده شرایط است. اول پاک بودن، دوم طهارت بودن، سوم راست بودن، چهارم دستگاه استادان پاک نگاه داشتن، پنجم خلاف نگوید، ششم چراغ استادان را روشن کردن، هفتم اول و آخر به ارواح استادان و پیران تکبیر گفتن، هشتم از چهار درهم یک درهم به راه خدای تعالی صرف کردن، نهم پنج وقت نماز گزاردن، دهم وظیفه استادان را دانستن، یازدهم به روی خریدار سخت تند نگوید، دوازدهم در کار خود ثابت قدم بودن.»
گه از سوز جگر در سور سر دلبران بودن گه از راه صفت برخوان اخوان الصفا رفتن
در رسائل اخوان الصفا آمده‌است: «بعد از حمد خدا و درود بر رسول، بدان که این رساله‌ای است (رساله چیت سازی) که حضرت امام جعفر صادق بدین ترتیب گفته و فرستاده‌است تا بدانند و یادگیرند.»
او همچنین به دین تشیع در اسلام و به ویژه اسماعیلیه توجه داشته است و چندان که از نوشته‌هایش برمی‌آید دانشنامه اخوان الصفا را به دقت مطالعه کرده بوده‌است. از این روی برخی او را به اسماعیلیه یهودی نسبت داده‌اند.