زنجانی

معنی کلمه زنجانی در لغت نامه دهخدا

زنجانی. [ زَ ] ( ص نسبی ) منسوب به زنجان. رجوع به زنجان و ماده بعد شود.
زنجانی. [ زَ ] ( اِخ ) سعید الوهاب بن ابراهیم بن عبدالوهاب الخزرجی الزنجانی از علمای عربیة. او راست : 1 - تصریف العزی در صرف. 2 - الهادی ، در نحو. 3 - معیار النظار فی علوم الاشعار. وی در سال 655 هَ. ق. درگذشت. ( از اعلام زرکلی ج 2 ص 608 ). رجوع به معجم المطبوعات شود.

معنی کلمه زنجانی در دانشنامه آزاد فارسی

از لهجه های ترکی که اهالی زنجان به آن سخن می گویند و به لهجه های ترکی ساوه ای، همدانی و قزوینی نزدیک است. صامت های این گویش همانند فارسی است جز این که واج های q و j، اولی به صورت حلقی و دومی به شکل /dz/ ادا می شوند. نشانة جمع -lar است: gejalar «شب ها»، در زنجانی هماوایی مصوت ها رعایت نمی شود. حالت اضافی با افزودن -si به مضاف، که بعد از مضاف الیه می آید، ساخته می شود. صفت قبل از موصوف می آید: sarinsu «آبِ خنک» و در صورتی که اسم به مصوت ختم شود به پایان صفت -i اضافه می شود. صفت فاعلی با -an پایانی ساخته می شود که به ستاک امر می چسبد. ضمایر منفصل شخصی عبارت اند از: olar/siz/biz/o/san/man. تفاوت مهم زنجانی با ترکی تبریز و اردبیل و خلخال در شناسة دوم شخص مفرد زمان های حال و آینده و ماضی نقلی است.
50010800

معنی کلمه زنجانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] زنجانی صفت نسبت به شهر زنجان است و ممکن است به یکی از این افراد اشاره کند:
[ویکی شیعه] زنجانی (ابهام زدایی). زنجانی صفت نسبت به شهر زنجان است و ممکن است به یکی از این افراد اشاره کند:

جملاتی از کاربرد کلمه زنجانی

در روز یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵، حکم اعدام بابک زنجانی به وی ابلاغ شد.
از طرف دیگر به گفته یوسفیان ملا، کشورهایی که زنجانی در آن‌ها حساب داشته، حاضر نیستند به راحتی پول‌های زنجانی را به ایران بازگردانند. به عنوان مثال در یک مورد، در مالزی به شرطی حاضر شدند دارایی‌های زنجانی را به ایران تحویل دهند که به آن‌ها باجی پرداخت شود.
اما بعداً ادعا شد که گواهی بانک ملی تاجیکستان معتبر نیست. عبدالغفار قربان اف، سخنگوی بانک ملی تاجیکستان دیروز دوشنبه ۳۰ دسامبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «نهاد ما هیچ گونه گواهی را در مورد انتقال ۲ میلیارد دلار در اختیار بابک زنجانی نگذاشته‌است و اگر سند تقلبی در این مورد باشد، بانک ما به آن هیچ دخلی ندارد.»
روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵، حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد.
ابوالحسین زنجانی گوید هر که سرمایۀ وی تقوی بود زبانها کند گردد از بسیاری سود او.
اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۲ نام بابک زنجانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. به گفتهٔ یکی از دستیاران زنجانی، زنجانی خود خواسته به تحریم‌های اروپا و آمریکا و بلوکه‌شدن پول‌هایش تن داد تا بهانه‌ای برای بازنگرداندن پول‌ها به ایران داشته باشد. این مطلب نادرست است و و ۱۵ شرکت خارجی بابک زنجانی در لیست تحریم‌های آمریکا و اروپا و انگلستان قرار گرفت و دلیل تحریم شدن کمک به تسهیل و جابجایی وجوه جمهوری اسلامی ایران بوده‌است.
سید کاظم مجتهدی (فرزند سید ابوالفضائل حسینی زنجانی و پدر همسر سید محمد حسینی زنجانی )
فقه سیاسی از جمله مباحث جدید در سیاست اسلام است که برخی عمید زنجانی را به جهت تلاش‌های نخستین در این مورد پدر فقه سیاسی می‌دانند.
برخی از مقامات دولت و نمایندگان مجلس با اعدام بابک زنجانی مخالفت کردند. از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران؛ مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و شاکی اصلی؛ حسین دهدشتی و امیرعباس سلطانی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم و دیگران. ایشان گفتند با اعدام آقای زنجانی «افراد صاحب نفوذ» و «دست‌های پشت پرده» در این پرونده «فراموش» خواهند شد و بازپس گرفتن بدهی‌های او دشوارتر از اینی که هست خواهد شد.
آیت‌الله بیات زنجانی در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری سایت سلام و ابراز نگرانی آنان نسبت به ناامیدی مردم و دور شدن از خط امام اعلام کرد: ولی فقیه هر گاه از قانون اساسی و خبرگان رهبری تبعیت نکند «خود به خود از جایگاه خود محروم می‌شود». پیشتر از این نیز آیت‌الله یوسف صانعی نسبت به برگزاری دادگاه‌های نمایشی جمهوری اسلامی علیه مخالفین انتخابات هشدار داده و آن را «مخالفتی روشن و آشکار با قرآن و وحی و حکم الهی» اعلام کرده بود. پایگاه اطلاع رسانی بیات زنجانی (انعکاس در سلام نیوز)، پایگاه اطلاع رسانی یوسف صانعی (انعکاس بی‌بی‌سی فارسی)
گویش مردمان روستا ترکی آذربایجانی با لهجهٔ زنجانی می‌باشد.