توبال

معنی کلمه توبال در لغت نامه دهخدا

توبال. ( معرب ، اِ ) توپال. بمعنی مس باشد که به عربی نحاس گویند و براده و سونش مس و نقره و امثال آن را نیز گفته اند و بعضی گویند مس و آهن و امثال آن را چون بتابند و چکوش و پتک بر آن زنند ریزه هائی که از آن می ریزد و می پاشد آنها را توبال می گویند، و این اصح است ، چه توبال النحاس ، ریزه هائی را گویند که بوقت چکوش زدن از مس تافته می پاشد و آن را پوست مس می گویند و آن لطیف تر از مس سوخته است ، و همچنین توبال الحدید آنچه از آهن تفته ریزد. گویند اگرتوبال و براده آهن بر کسی بندند که در خواب دندان به دندان بساید و بکراجد دیگر آن فعل نکند و اگر از آن قدری در شراب به زهر آمیخته ریزند زهر را بخود کشد و اگر آن شراب را بخورند زیان نکند. ( برهان ) ( آنندراج ). معرب توپال. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). معرب از تفال فارسی است و آن چیزی است که از مس و آهن تفته در حین کوفتن آن ریزد، از مطلق او مراد توبال مس است... ( تحفه حکیم مؤمن ). براده مس و آهن. ( غیاث اللغات ). توبال النحاس و الحدید، چیزی است که از مس وآهن در حین کوفتن آن ریزد. ( منتهی الارب ) ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ). و نوشیدن یک مثقال از آن در آب و عسل مسهل بلغم است. ( منتهی الارب ). فارسی است. ( ازالمنجد ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به ترجمه ضریر انطاکی ص 102 و الجماهر بیرونی ص 251 و ترجمه صیدنه و تحفه حکیم مؤمن و الابنیة عن حقایق الادویه و بحر الجواهر و مفردات ابن بیطار و قانون ابوعلی سینا شود.

معنی کلمه توبال در فرهنگ معین

(اِ. ) نک توپال .

معنی کلمه توبال در فرهنگ عمید

ریزه هایی که از مس یا آهن تفته هنگام کوبیدن و چکش زدن آن می ریزد، بُراده.

معنی کلمه توبال در فرهنگ فارسی

ریزه هائی ازمس یا آهن تفته هنگام کوبیدن وچکش زدن
( اسم ) ریزه های مس و آهن تفته که بر اثر کوبیدن و چکش زدن ریزد سوتش .
توپال . به معنی مس باشد که به عربی نحاس گویند و براده و سونش مس و نقره و امثال آن را نیز گفته اند .

معنی کلمه توبال در ویکی واژه

نک توپال.

جملاتی از کاربرد کلمه توبال

پلمه‌پوستان (منقرض)غضروف‌ماهیانخارپایگان (منقرض)پرتوبالگانگوشتی‌بالگان
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ویتوریا ستوبال و باشگاه فوتبال اسپورتینگ اشاره کرد.
کانی‌های سیلیسی (کوارتز، اوپال، کلسه دون، تریمیت، کریستوبالیت) فلدسپاتها، کانی‌های میکا، کانی‌های کربناتی، کانیهای سولفاتی، کانیهای سولفور آهن، کانیهای فرومنیزیم، کانی‌های اکسیدآهن، زئولیت‌ها و کانیهای رس.
سان کریستوبال آخرین بار در ۸ سپتامبر ۲۰۱۲ و به‌دنبال زلزلهٔ شدید کاستاریکا فوران کرد. وقوع سه انفجار شدید در این آتشفشان و تشکیل ستونی از دود و خاکستر به ارتفاع تقریبی ۱۶۰۰ متر در بالای مخروط سان کریستوبال به تخلیهٔ اضطراری حدوداً ۳۰۰۰ نفر از اهالی دهکده‌های اطراف آتشفشان انجامید. بنا بر تخمین ارتفاع اولیهٔ این ستون خاکستر به هنگام فوران احتمالاً به ۱۰ کیلومتر می‌رسید که پس از آن به‌سرعت از ارتفاع آن کاسته شد.
البته رفتار کریستال‌های پیچیده‌تر مانند زئولیت‌ها و کریستوبالیت‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و مکانیزم مولد ضریب پواسون منفی آن‌ها کشف شده‌است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی براگا، باشگاه فوتبال لس آنجلس، و باشگاه فوتبال ویتوریا ستوبال اشاره کرد.
سحر غناکدهٔ حیا به نفس نمی‌برد التجا چه غرض به طبع توبال زد که تبسم تو سوال شد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ویتوریا ستوبال، باشگاه فوتبال بوآویشتا، و باشگاه فوتبال لیتشوئس اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ویتوریا ستوبال، باشگاه ورزشی براگا، باشگاه فوتبال لوانته و باشگاه فوتبال بلننسس اشاره کرد.
آنجلا در هشتم دسامبر هنگامی که قرار ملاقات داشتند همراه با سایرین در کلیسای سانتاکروز ربوده شد که در حومه سن کریستوبال شهر بوئنوس آیرس قرار دارد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مکابی حیفا، باشگاه فوتبال بارسلونا، باشگاه فوتبال ویتوریا ستوبال، و باشگاه ورزشی اولیاننسه اشاره کرد.