سونش
معنی کلمه سونش در لغت نامه دهخدا

سونش

معنی کلمه سونش در لغت نامه دهخدا

سونش. [ ن ِ ] ( اِمص ، اِ ) ریزگی فلزات را گویند که از دم سوهان ریزد و به عربی براده خوانند. ( برهان ). ریزه آهن و سیم و زر که بسوهان افتد. ( فرهنگ رشیدی ). براده و ساو آهن. ( زمخشری ).سونش آهن. فسالةالحدید. ( بحر الجواهر ) :
شرر دیدم که بر رویم همی جست
ز مژگان همچو سوزان سونش زر.لبیبی.سونش الماس می بارد فلک بر آبگیر
خرده کافور می ریزد هوا بر بوستان.فرقدی.سونش سیم سپید از باغ بردارد همی
باز همچون عارض خوبان زمین اخضر شود.عنصری.بر سرش یکی غالیه دانی بگشاده
و آکنده در آن غالیه دان سونش دینار.منوچهری.و سونش سفال نو سود دارد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
رنگ سپیدی بر زمین از سونش دندانش بین
سوهان بادش پیش از این بر سبز دیبا ریخته.خاقانی.نیفتاد گردی بر آن زر خشک
بجز سونش عنبرو گرد مشک.نظامی.سونش لعل ریزداز پر همای در هوا
گر بخورد ز کشته لعل لب تو استخوان.سیف اسفرنگی.

معنی کلمه سونش در فرهنگ معین

(نِ ) (اِ. ) براده ، ریزه های فلز.

معنی کلمه سونش در فرهنگ عمید

ریزه های فلز که هنگام سوهان کردن و سودن آن به زمین می ریزد، براده، سناو، سخاله، توبال: بر سَرْش یکی غالیه د ان بگشاده / وآکنده در آن غالیه د ان سونش دینار (منوچهری: ۱۵۴ ).

معنی کلمه سونش در فرهنگ فارسی

براده، ریزه های فلزهنگام سوهان زدن، سناوسخاله
۱ - ( اسم ) ریزیدگی . ۲ - ( اسم ) ریزه های فلز که از دم سوهان ریزد براده توبال نوپال .
ریزگی فلزات را گویند که از دم سوهان ریزد و بعربی براده خوانند ریزه آهن و سیم و زر که بسوهان افتد

معنی کلمه سونش در دانشنامه عمومی

سونش ( به انگلیسی: Etching ) یا زُدایش صنعتی به فرایند پرداخت و لایه برداری از روی سطوح مواد آلی یا معدنی و ایجاد فرورفتگی در آن ها به کمک یک ماده خورنده گفته می شود.
این فرایند معمولاً به دو صورت خشک یا خیس انجام می شود. در روش خشک اقدام به برداشتن لایه هایی از روی سطح ماده مورد نظر به صورت فیزیکی و مکانیکی می شود. ابزار به کار گرفته شده بسته به ابعاد قطعه و ظرافت ساختار نهایی از سوهان تا شلیک یون متفاوت است. در روش خیس معمولاً از مواد خورنده شیمیایی برای این کار استفاده می شود به همین دلیل این روش به اسم سونش شیمیایی شناخته می شود.
سونش از زمان رنسانس به عنوان یک روش جایگزین برای کنده کاری و سوهان کاری فلزات استفاده می شده است. امروزه در صنعت از زُدایش برای تولید مدارهای چاپی و تولید قطعات نیم رسانا کاربرد فراوانی دارد. از این فرایند در تولید قطعات میکروالکترومکانیکی یا مدارات مجتمع به صورت گسترده ای استفاده می شود. سونش در تولید آثار هنری هم استفاده می شود برای مثال می توان از چاپ تیزابی نام برد.
در صنعت بعضی قطعات کوچک فلزی با روش سونش شکل داده می شوند. برای مثال چرخ دنده های ساعت های مچی با این روش تولید می شوند. در کنار این گونه قطعات، می توان ساختارهایی روی سطوح، مثل کانال، هم با این روش تولید کرد. در صنایع الکترونیک خطوط هادی روی مدار چاپی با سونش لایه نازک مس تولید می شود. معمولاً این لایه مس روی یک صفحه از جنس کاغذ پنبه فنلی یا اپوکسی تقویت شده با الیاف شیشه قرار می گیرد. در صنایع نیمه هادی موادی که در تولید مدارات نیمه هادی یا ساختارهای میکرومتری کاربرد دارند با روش سونش شکل دهی می شوند. در این صنعت روش های خشک مانند سونش پلاسما، سونش بازفعال یونی عمیق، کندوپاش یا سونش پرتو یونی و همچنین سونش شیمیایی مانند استفاده از محلول پتاسیم هیدروکسید برای خوردن سطوح سیلیکونی استفاده می شود.
در متالوگرافی، زُدایش یک فنون شیمیایی است که برای نمایان کردن ریزساختار فلزات در مقیاس میکروسکوپی استفاده می شود. با مطالعه ویژگی و توزیع این ریزساختارها متالورژیست ها قادر به توضیح خواص فیزیکی و عملکردی نمونه مورد بررسی می شوند.
• شیمیایی
• الکترولیتی
• گرمایی
• پلاسما
• نمک مذاب
• مغناطیسی
متداول ترین فنون ها، روش های زُدایش شیمیایی و زُدایش الکتروشیمیایی می باشد. محلول مورد استفاده در زُدایش شیمیایی معمولاً ترکیبی از یک اسید یا باز با یک عامل اکسنده یا کاهنده در داخل یک محلول مانند الکل می باشد. زُدایش الکتروشیمیایی ترکیبی از زُدایش شیمیایی با یک ولتاژ یا جریان می باشد.

معنی کلمه سونش در ویکی واژه

براده، ریزه‌های فلز.

جملاتی از کاربرد کلمه سونش

رنج و راحت در مزاج درد و درمان می‌گداخت سونش الماس و ریش دل به یک منوال بود
گل احمر و اصفرش را نبینی جز از سونش لعل یا خرده زر
کند چو سونش پیکان به‌زیر تو زکمان عِظامِ کالبدِ دشمنان به زیر جلود
این که تو کردی دو صد مادر نکرد عیسی از افسونش با عازر نکرد
چشم تو بر لاله رویان فرنگ آدم از افسونشان بی آب و رنگ
کسی سر نهد بر فسونش که چون مار ز عقل و ز دین دست و پایی ندارد
پراکنده شد سونش سیم چندان که گفتی گشودند درهای کان‌ها
تو مبین ز افسونش آن لهجات پست آن نگر که مرده بر جست و نشست
رام نگردد جهان تا نه فسونش خوریم جز به کمند نیاز ناز نگردد اسیر
نه چندان بیخودی هست از جنونش که باز آرم به تعویذ و فسونش

یک نوع دیگر لیگا تولید یک مستر از یک قرص سیلیسیم، با کمک طرح‌نگاری نوری و سونش عمیق و در ادامه آب‌کاری و در صورت نیاز قالب ریزی است. این روش را با توجه به نام گذاری سنتی روش لیگا به عنوان لیگای سیلیسیوم می‌شناسند.