بنات. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ ابنة، یعنی دختر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ). || ج ِ بنت ، یعنی دخترو آن مؤنث ابن نیست بلکه صیغه جداگانه است و منسوب بدان بِنْتی و بنوی درآید. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ) ( از اقرب الموارد ) : حاسدم گوید چرا خوانند کمتر شعر من زان تو خوانند هرکس هم بنات و هم بنین.منوچهری.کس نیارد یاد از آل مصطفی در خراسان از بنین و از بنات.ناصرخسرو.دیدی قضای مرگ برون رفتن از جهان نا دیده چهره تو بنین و بنات تو.مسعود سعد.از نفایس ذخایر و زواهر جواهر و بنات و معادن... چیزی یافت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 274 ).و دایه ابر بهاری را فرمود تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد. ( گلستان ). گر اقتضای زمان دور باز سر گیرند بنات دهر نزایند بهتر از تو بنین.سعدی.
معنی کلمه بنات در فرهنگ معین
(بَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بنت ، دختران .
معنی کلمه بنات در فرهنگ عمید
= بنت
معنی کلمه بنات در فرهنگ فارسی
سه ستاره از بنات النعش که بر درازا نهاده است . دختران، جمع بنت ( اسم ) جمع : بنت دختران.یا بنات سلطنت. دختران شاه . یا بنات نبات . گیاهان تازه روییده . یا بنات گردون . ۱ - سه ستار. صف زده از هفت ستار. بنات النعش . ۲ - هم. ستاره های آسمان .
معنی کلمه بنات در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی بَنَاتُ: دختران ریشه کلمه: بنو (۱۶۴ بار) دختر. بنت وابنة هر دو به معنی دختر است مثل جمع آن بنات است نظیر . 1- . این آیه از چند جهت مکورد دقّت است. اوّل اینکه عدهای از مردم جن را در کارهای عالم شریک خدا قرار دادهاند مثل عقیده مجوس که بیزدان و اهریمن قائل بودند و هر خیز را از یزدان و هر شرّ را از اهریمن میدانستند و مثل یزیدیّه که بالوهیّت ابلیس قائلاند. دوّم: بنین و منات که فرموده: «خَرَ قوالِهُ بَنینَ وَ بَناتٍ» آیا از ملائکهاند یا از جنّ و یا از ملائکه و بشر؟. در المیزان فرموده: گفتهاند که قریش گویند خدا از جنّ زن گرفت (نعوذ بالله) و در اثر این ازدواج آیه «وَجَعَلو اللّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ» انسب است، علی هذا بنین و بنات همه از ملائکهاند. این سخن در المیزان به طور احتمال و تردید گفته شده ولی نمیشود درست باشد زیرا آیات دیگر نظیر ، صریحاند در اینکه مشرکان ملائکه را دختران خدا میدانستند نه پسران و دختران. و در مقام ردّ آنها آمده . به نظر میآید «خَرَقوا لَهُ بَنینَ وَ بناتٍ» مطلبی جداگانه باشد و نیز جاعلین شرکاء غیر از خارقین بنین و بنات باشد، یعنی عدّهای هم برای خدا پسران و دختران جعل کردند همان ملائکهاند که گفته شد و امّا پسران را به احتمال قوی از جنّ جعل کردهاند، مؤید ابن مطلب آیه است. یعنی میان خدا و جن نسب قرار دادند، بنا به این احتمال گفتند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. اگر گویند: شاید مراد از «بنین» همان است که یهود عزیر را پسر خدا خواندند و نصاری مسیح را! گوئیم «بنین» جمع ابن است و نصاری و یهود دو پسر بیشتر نگفتهاند علی هذا لازم بود «بنین» تثنیه گفته شود نه جمع وانگهی آیه در بیان اوضاع مشرکین است نه اهل کتاب. تا در اینجا آیاتی از سوره صافات را نقل میکنیم تا مزید توضیح شود... . در این آیات بعد از نقل و ردّ این سخن که ملائکه دختران خدایند می فرماید! این آیه با ملاحظه «وَ خَرَقُوالَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بَغَیرِ عِلْم» روشن میکند که: بنین را از جن و بنات را از ملائکه تراشیدهاند. و دراین صورت «اَلِرَبِّکَ الْبِناتُ وَ لَهُمْ الْبَنُونَ» درباره ملائکه است که چرا آنها را فقط دختران خدا میدانند و با آنکه پسران در نزد شما بهتر است پس چرا پسران نمیدانند نه اینکه چرا پسر رافقط به خود نسبت میدهند زیرا آنها به خدا نیز پسر قائل بودند منتها از جنّ واللّه العالم مخفی نماند: مضمون آیه آنست که مشرکان درباره بنین و بنات عقیده داشتند که آنها به طور توالد از خدا به وجود آمدهاند ولی آیه و آیه و همچنین آیات 68 یونس و 4 کهف و 88 مریم و 26 انبیاء و سایر آیات، همه از اتخاذ ولد صحبت میکنند و آن به ظاهر غیر از وَلَد حقیقی است. آیا عدهای هم قائل به اتّخاذ ولد بوده و میگفتند: خدا ملائکه و جنّ و عزیر و غیره را نزائیده ولی به فرزندی خود انتخاب کرده است؟! و یا این عدّه همان عدّه سابقاند ولی قرآن به عنوان اتخاذ ولد آن را بازگو میکند؟! ممکن است پیشینیان هر گروه که از عهد پیامبران چندان دور نبودهاند، قائل به اتّخاذ ولد از باب تشریف بودهاند و پیشینیان آنها معتقد به توالد شدهاند و قرآن مجید هر دو را رد میکند. آنچه از آیه «وَ جَعَلُو اللّهِ شُرَکاءَ الجِنَّ....» و سایر آیات به دست آمد به قرار ذیل است. 1- عدّهای جنّ را شریک خدا دانستهاند در خلقت و تدبیر عالم. 2- نادانان برای خدا پسران و دختران جعل کرده و از جانب خود و بدون مدرک این سخن گفتهاند. 3- گفتهاند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. 4- آنانکه عقیده به پسران و دختران حقیقی داشتند غیر از معتقدین به اتّخاذ ولد بودهاند. 5- همه این حرفها باطل و بی اساس است و خدا از آنچه گفتهاند منزّه میباشد. ناگفته نماند افسانه اتخاذ ولد و غیره که در میان مشرکان رواج داشت غیر اینکه مراد از هر دو یکی است نه اینکه مراد از هر دو یکی است، قرآن اکثر این عقاید سخیف را در بیان حالات مشرکان نقل میکند و به حساب گفته یهود و نصاری جداگانه میرسد. و بنظرم گاهی هم مشترکاً نقل و ردّ میکند.
معنی کلمه بنات در ویکی واژه
جِ بنت ؛ دختران.
جملاتی از کاربرد کلمه بنات
بی کربنات کلسیم → کربنات کلسیم + اسید کربنیک
دور از آن قطب جلال امروز شد حالش چنان کر ببینم باز نشناسم همی نعش از بنات
پس چون پیر غریب این ابیات عجیب بر خواند و این دامن درر و غرر بر قوم افشاند؛ آواز تحسین ببنات و پروین رسید، هر یک پیر را نوای مرحبا گفت.
اسپیرولینا سیانوباکتریهای رشتهای و معلق در آب بوده و ساختاری استوانه ای و مارپیچ دارند. رشد اسپیرولینا در پیاچ ۸/۵ و بالاتر و دمایی حدود ۳۰ درجه سانتی گراد صورت میگیرد. این موجود زنده اتوتروف یا خودپرورده بوده و بدون نیاز به کربن آلی و سایر موجودات زنده غذای خود را میسازد. جهت رشد و پرورش اسپیرولینا باید موادی مانند نیترات پتاسیم، بی کربنات سدیم، فسفات پتاسیم، نمک دریایی و سولفات آهن به آب افزوده شود.
از آمونیاک همچنین برای ایجاد ترکیباتی در واکنشهایی که بهطور خاص نامگذاری نشدهاند، استفاده میشود. نمونههایی از این ترکیبات عبارتند از: آمونیوم پرکلرات، آمونیوم نیترات، فرم آمید، دینیتروژن تتراکسید، آلپرازولام، اتانولآمین، اتیل کربامات، هگزامتیلن تترامین و آمونیوم بیکربنات.
ناخالصیهای عمده این منابع از نوع فیزیکی و دارای مواد معلق معدنی و آلی میباشند و در صورت قرار گرفتن در معرض هوا عموماً ناخالصیهای شیمیایی آنها مانند کلر، آهن، کربنات و بیکربنات اکسید میشوند.
بنات خاطر او را بمهر در برگیر درود ابر بدان دست درفشان برسان
جلبک قرمز موجوداتی پرسلولی هستند که در آبهای گرم اقیانوسها زندگی میکنند. این جلبکها به علت داشتن رنگدانه فیکوسیانین (سبز مایل به آبی) و فیکواریترین (قرمز)، به رنگهای بنفش، سبز زیتونی، ارغوانی و صورتی و غیره دیده میشوند. رنگدانههای این جلبکها برای جذب امواج نوری در اعماق دریا به روشی مناسب سازماندهی شدهاست و آنها قادرند در اعماق دریا به راحتی زیست کنند. در دیواره سلولی بعضی از این جلبکها کلسیم کربنات وجود دارد. از بعضی از جلبکهای قرمز برای تهیه آگار استفاده میشود. چرخه زندگی جلبکهای قرمز پیچیده بوده و معمولاً از نوع تناوب نسل است. از بعضی جلبکهای قرمز به عنوان منبع غذایی سرشار از پروتئین استفاده میکنند.
آمونیاک تولید شده از متابولیسم اسیدهای آمینه اساساً از طریق تبدیل آن به اوره در کبد متابولیزه میشود. آنزیمی که بهطور اولیه اتصال آمونیاک و بی کربنات را انجام میدهد کاربامیل فسفات سنتاز یک است که خود توسط آنزیم ان استیل گلوتامات سنتاز تشکیل میگردد و بایستی توسط ان استیل گلوتامات فعال شود. سپس کاربامیل فسفات تشکیل شده به وسیلهٔ یک مولکول ناقل بنام آنزیم اورنیتین ترانس کاربامیلاز به اورنیتین متصل میشود. سیترولین تشکیل شده در نتیجه این فرایند، در مرحله بعدی به خارج از میتوکندری حمل شده و توسط آنزیم آرژنینو سوکسینات سنتاز به آسپارتات وصل میگردد. آرژنینو سوکسینات حاصله به وسیلهٔ آنزیم آرژنینو سوکسینات لیاز به فومارات و آرژنین شکسته میشود که
سلسله اش چون بنات نعش گسستی گر نبدی اتحاد عقد پرن را
با بنات هاشم آن بانوی راد رو سوی خرگاه آل الله نهاد
در اوایل قرن بیستم کار بر روی مواد جایگزین ادامه یافت. در آن زمان اسید کربولیک و پرکلرات جیوه مورد آزمایش قرار گرفت و در حالی که اینها تأثیری در از بین بردن رگهای واریسی نشان میداد، اما عوارض جانبی باعث ترک آنها شد. پروفسور سیکارد و سایر پزشکان فرانسوی در طول جنگ جهانی اول و بعد از آن از کربنات سدیم و سپس سدیم سالیسیلات استفاده کردند. در اوایل قرن بیستم نیز از کینین با تأثیری مشابه استفاده شد. در آن زمان در کتاب کاپلسون، استفاده از سالیسیلات سدیم یا کینین به عنوان بهترین گزینههای ماده اسکلروزانت بود.
در استان فارس اولین مدارس دخترانه بعد از جنگ جهانی اول تأسیس میشوند. اولین مدرسه شیراز با وقفهای طولانی پس از فرمان مشروطه و در سال ۳۸ تأسیس میشود. این مدرسه «بنات» نام دارد و در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ پس از پایان جنگ جهانی اول و با کوشش زنان افتتاح میشود. در همین دوره زنان پیشنهاد دادند که اگر روحانیون تأسیس مدارس دخترانه را با عفت و عصمت زنان مغایر میدانند، خود مدیریت مدارس را بر عهده بگیرند.
بینی اثر قران سعدین چون کلک و بناتش را قرین است
بنات نعش تو گفتی که باشگونه همی نمود صورت صادی ز هفت دانه گهر
فَاسْتَجَبْنا لَهُ ای استجبنا دعاه، «فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ»، ازلنا عنه البلاء الّذی کان فیه، «آتَیْناهُ أَهْلَهُ» ای اولاده و هم عشرة بنین، و قیل سبعة بنین و ثلاث بنات، و قیل سبعة و سبع. وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ، قال ابن عباس: احیی اللَّه اولاده باعیانهم و امواله و مواشیه و مثلها و مثلهم معهم، و قیل ردّ اولاده و ابقاهم حتی جعل من نسلهم مثلهم. روی عن ابن عباس انّ اللَّه تعالی ردّ الی المرأة شبابها فولدت له ستة و عشرین ذکرا.
مرمر گچی زیاد شفاف نیست و فاقد رگه است و ترکیبش برخلاف مرمر آهکی به جای آنکه از کربنات کلسیم باشد از سولفات کلسیم تشکیل شده و سفیدرنگ است. مرمر گچی برخلاف مرمر آهکی در تماس با اسیدها جوش نمیکند.
چگونه کوشد با آنکه گر مراد کند بنات نعش کند رای پاکش از پروین
سطوح پوشش داده شده به روش گالوانیزه گرم معمولاً توسط اسپری نمک تست نمیشوند (ایزو ۱۴۶۱ یا ایزو ۱۰۶۸۴ راببینید). این سطوح زمانی که در معرض محیط طبیعی قرار میگیرند تولید کربنات روی مینمایند که از سطح فلز محافظت نموده و سرعت خوردگی را کاهش میدهند؛ ولی نمونههای این سطوح وقتی در معرض اسپری نمک قرار میگیرند تولید کربنات روی نمیکنند و بنابراین این روش نتیجه واقعی را برای محافظت از خوردگی نشان نخواهد داد. ایزو ۹۲۲۳ روش مناسب برای اندازهگیری میزان مقاومت خوردگی را برای نمونههای گالوانیزه گرم شده در اختیار قرار میدهد.
ماهی و از سینه تا سر آدم است چون بنات آشیان اندر یم است