بنات

معنی کلمه بنات در لغت نامه دهخدا

بنات. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ ابنة، یعنی دختر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ). || ج ِ بنت ، یعنی دخترو آن مؤنث ابن نیست بلکه صیغه جداگانه است و منسوب بدان بِنْتی و بنوی درآید. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ) ( از اقرب الموارد ) :
حاسدم گوید چرا خوانند کمتر شعر من
زان تو خوانند هرکس هم بنات و هم بنین.منوچهری.کس نیارد یاد از آل مصطفی
در خراسان از بنین و از بنات.ناصرخسرو.دیدی قضای مرگ برون رفتن از جهان
نا دیده چهره تو بنین و بنات تو.مسعود سعد.از نفایس ذخایر و زواهر جواهر و بنات و معادن... چیزی یافت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 274 ).و دایه ابر بهاری را فرمود تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد. ( گلستان ).
گر اقتضای زمان دور باز سر گیرند
بنات دهر نزایند بهتر از تو بنین.سعدی.

معنی کلمه بنات در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بنت ، دختران .

معنی کلمه بنات در فرهنگ عمید

= بنت

معنی کلمه بنات در فرهنگ فارسی

سه ستاره از بنات النعش که بر درازا نهاده است .
دختران، جمع بنت
( اسم ) جمع : بنت دختران.یا بنات سلطنت. دختران شاه . یا بنات نبات . گیاهان تازه روییده . یا بنات گردون . ۱ - سه ستار. صف زده از هفت ستار. بنات النعش . ۲ - هم. ستاره های آسمان .

معنی کلمه بنات در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بَنَاتُ: دختران
ریشه کلمه:
بنو (۱۶۴ بار)
دختر. بنت وابنة هر دو به معنی دختر است مثل جمع آن بنات است نظیر . 1- . این آیه از چند جهت مکورد دقّت است. اوّل اینکه عده‏ای از مردم جن را در کارهای عالم شریک خدا قرار داده‏اند مثل عقیده مجوس که بیزدان و اهریمن قائل بودند و هر خیز را از یزدان و هر شرّ را از اهریمن می‏دانستند و مثل یزیدیّه که بالوهیّت ابلیس قائل‏اند. دوّم: بنین و منات که فرموده: «خَرَ قوالِهُ بَنینَ وَ بَناتٍ» آیا از ملائکه‏اند یا از جنّ و یا از ملائکه و بشر؟. در المیزان فرموده: گفته‏اند که قریش گویند خدا از جنّ زن گرفت (نعوذ بالله) و در اثر این ازدواج آیه «وَجَعَلو اللّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ» انسب است، علی هذا بنین و بنات همه از ملائکه‏اند. این سخن در المیزان به طور احتمال و تردید گفته شده ولی نمی‏شود درست باشد زیرا آیات دیگر نظیر ، صریح‏اند در اینکه مشرکان ملائکه را دختران خدا می‏دانستند نه پسران و دختران. و در مقام ردّ آنها آمده . به نظر می‏آید «خَرَقوا لَهُ بَنینَ وَ بناتٍ» مطلبی جداگانه باشد و نیز جاعلین شرکاء غیر از خارقین بنین و بنات باشد، یعنی عدّه‏ای هم برای خدا پسران و دختران جعل کردند همان ملائکه‏اند که گفته شد و امّا پسران را به احتمال قوی از جنّ جعل کرده‏اند، مؤید ابن مطلب آیه است. یعنی میان خدا و جن نسب قرار دادند، بنا به این احتمال گفتند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. اگر گویند: شاید مراد از «بنین» همان است که یهود عزیر را پسر خدا خواندند و نصاری مسیح را! گوئیم «بنین» جمع ابن است و نصاری و یهود دو پسر بیشتر نگفته‏اند علی هذا لازم بود «بنین» تثنیه گفته شود نه جمع وانگهی آیه در بیان اوضاع مشرکین است نه اهل کتاب. تا در اینجا آیاتی از سوره صافات را نقل می‏کنیم تا مزید توضیح شود... . در این آیات بعد از نقل و ردّ این سخن که ملائکه دختران خدایند می فرماید! این آیه با ملاحظه «وَ خَرَقُوالَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بَغَیرِ عِلْم» روشن می‏کند که: بنین را از جن و بنات را از ملائکه تراشیده‏اند. و دراین صورت «اَلِرَبِّکَ الْبِناتُ وَ لَهُمْ الْبَنُونَ» درباره ملائکه است که چرا آنها را فقط دختران خدا می‏دانند و با آنکه پسران در نزد شما بهتر است پس چرا پسران نمی‏دانند نه اینکه چرا پسر رافقط به خود نسبت می‏دهند زیرا آنها به خدا نیز پسر قائل بودند منتها از جنّ واللّه العالم‏ مخفی نماند: مضمون آیه آنست که مشرکان درباره بنین و بنات عقیده داشتند که آنها به طور توالد از خدا به وجود آمده‏اند ولی آیه و آیه و همچنین آیات 68 یونس و 4 کهف و 88 مریم و 26 انبیاء و سایر آیات، همه از اتخاذ ولد صحبت می‏کنند و آن به ظاهر غیر از وَلَد حقیقی است. آیا عده‏ای هم قائل به اتّخاذ ولد بوده و می‏گفتند: خدا ملائکه و جنّ و عزیر و غیره را نزائیده ولی به فرزندی خود انتخاب کرده است؟! و یا این عدّه همان عدّه سابق‏اند ولی قرآن به عنوان اتخاذ ولد آن را بازگو می‏کند؟! ممکن است پیشینیان هر گروه که از عهد پیامبران چندان دور نبوده‏اند، قائل به اتّخاذ ولد از باب تشریف بوده‏اند و پیشینیان آنها معتقد به توالد شده‏اند و قرآن مجید هر دو را رد می‏کند. آنچه از آیه «وَ جَعَلُو اللّهِ شُرَکاءَ الجِنَّ....» و سایر آیات به دست آمد به قرار ذیل است. 1- عدّه‏ای جنّ را شریک خدا دانسته‏اند در خلقت و تدبیر عالم. 2- نادانان برای خدا پسران و دختران جعل کرده و از جانب خود و بدون مدرک این سخن گفته‏اند. 3- گفته‏اند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. 4- آنانکه عقیده به پسران و دختران حقیقی داشتند غیر از معتقدین به اتّخاذ ولد بوده‏اند. 5- همه این حرفها باطل و بی اساس است و خدا از آنچه گفته‏اند منزّه می‏باشد. ناگفته نماند افسانه اتخاذ ولد و غیره که در میان مشرکان رواج داشت غیر اینکه مراد از هر دو یکی است نه اینکه مراد از هر دو یکی است، قرآن اکثر این عقاید سخیف را در بیان حالات مشرکان نقل می‏کند و به حساب گفته یهود و نصاری جداگانه می‏رسد. و بنظرم گاهی هم مشترکاً نقل و ردّ می‏کند.

معنی کلمه بنات در ویکی واژه

جِ بنت ؛ دختران.

جملاتی از کاربرد کلمه بنات

بی کربنات کلسیم → کربنات کلسیم + اسید کربنیک
دور از آن قطب جلال امروز شد حالش چنان کر ببینم باز نشناسم همی نعش از بنات
پس چون پیر غریب این ابیات عجیب بر خواند و این دامن درر و غرر بر قوم افشاند؛ آواز تحسین ببنات و پروین رسید، هر یک پیر را نوای مرحبا گفت.
اسپیرولینا سیانوباکتری‌های رشته‌ای و معلق در آب بوده و ساختاری استوانه ای و مارپیچ دارند. رشد اسپیرولینا در پی‌اچ ۸/۵ و بالاتر و دمایی حدود ۳۰ درجه سانتی گراد صورت می‌گیرد. این موجود زنده اتوتروف یا خودپرورده بوده و بدون نیاز به کربن آلی و سایر موجودات زنده غذای خود را می‌سازد. جهت رشد و پرورش اسپیرولینا باید موادی مانند نیترات پتاسیم، بی کربنات سدیم، فسفات پتاسیم، نمک دریایی و سولفات آهن به آب افزوده شود.
از آمونیاک همچنین برای ایجاد ترکیباتی در واکنش‌هایی که به‌طور خاص نامگذاری نشده‌اند، استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این ترکیبات عبارتند از: آمونیوم پرکلرات، آمونیوم نیترات، فرم آمید، دی‌نیتروژن تتراکسید، آلپرازولام، اتانول‌آمین، اتیل کربامات، هگزامتیلن تترامین و آمونیوم بی‌کربنات.
ناخالصی‌های عمده این منابع از نوع فیزیکی و دارای مواد معلق معدنی و آلی می‌باشند و در صورت قرار گرفتن در معرض هوا عموماً ناخالصی‌های شیمیایی آنها مانند کلر، آهن، کربنات و بی‌کربنات اکسید می‌شوند.
بنات خاطر او را بمهر در برگیر درود ابر بدان دست درفشان برسان
جلبک قرمز موجوداتی پرسلولی هستند که در آب‌های گرم اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. این جلبک‌ها به علت داشتن رنگدانه فیکوسیانین (سبز مایل به آبی) و فیکواریترین (قرمز)، به رنگ‌های بنفش، سبز زیتونی، ارغوانی و صورتی و غیره دیده می‌شوند. رنگدانه‌های این جلبک‌ها برای جذب امواج نوری در اعماق دریا به روشی مناسب سازماندهی شده‌است و آن‌ها قادرند در اعماق دریا به راحتی زیست کنند. در دیواره سلولی بعضی از این جلبک‌ها کلسیم کربنات وجود دارد. از بعضی از جلبک‌های قرمز برای تهیه آگار استفاده می‌شود. چرخه زندگی جلبک‌های قرمز پیچیده بوده و معمولاً از نوع تناوب نسل است. از بعضی جلبک‌های قرمز به عنوان منبع غذایی سرشار از پروتئین استفاده می‌کنند.
آمونیاک تولید شده از متابولیسم اسیدهای آمینه اساساً از طریق تبدیل آن به اوره در کبد متابولیزه می‌شود. آنزیمی که به‌طور اولیه اتصال آمونیاک و بی کربنات را انجام می‌دهد کاربامیل فسفات سنتاز یک است که خود توسط آنزیم ان استیل گلوتامات سنتاز تشکیل می‌گردد و بایستی توسط ان استیل گلوتامات فعال شود. سپس کاربامیل فسفات تشکیل شده به وسیلهٔ یک مولکول ناقل بنام آنزیم اورنیتین ترانس کاربامیلاز به اورنیتین متصل می‌شود. سیترولین تشکیل شده در نتیجه این فرایند، در مرحله بعدی به خارج از میتوکندری حمل شده و توسط آنزیم آرژنینو سوکسینات سنتاز به آسپارتات وصل می‌گردد. آرژنینو سوکسینات حاصله به وسیلهٔ آنزیم آرژنینو سوکسینات لیاز به فومارات و آرژنین شکسته می‌شود که
سلسله اش چون بنات نعش گسستی گر نبدی اتحاد عقد پرن را
با بنات هاشم آن بانوی راد رو سوی خرگاه آل الله نهاد
در اوایل قرن بیستم کار بر روی مواد جایگزین ادامه یافت. در آن زمان اسید کربولیک و پرکلرات جیوه مورد آزمایش قرار گرفت و در حالی که اینها تأثیری در از بین بردن رگهای واریسی نشان می‌داد، اما عوارض جانبی باعث ترک آنها شد. پروفسور سیکارد و سایر پزشکان فرانسوی در طول جنگ جهانی اول و بعد از آن از کربنات سدیم و سپس سدیم سالیسیلات استفاده کردند. در اوایل قرن بیستم نیز از کینین با تأثیری مشابه استفاده شد. در آن زمان در کتاب کاپلسون، استفاده از سالیسیلات سدیم یا کینین به عنوان بهترین گزینه‌های ماده اسکلروزانت بود.
در استان فارس اولین مدارس دخترانه بعد از جنگ جهانی اول تأسیس می‌شوند. اولین مدرسه شیراز با وقفه‌ای طولانی پس از فرمان مشروطه و در سال ۳۸ تأسیس می‌شود. این مدرسه «بنات» نام دارد و در سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ پس از پایان جنگ جهانی اول و با کوشش زنان افتتاح می‌شود. در همین دوره زنان پیشنهاد دادند که اگر روحانیون تأسیس مدارس دخترانه را با عفت و عصمت زنان مغایر می‌دانند، خود مدیریت مدارس را بر عهده بگیرند.
بینی اثر قران سعدین چون کلک و بناتش را قرین است
بنات نعش تو گفتی که باشگونه همی نمود صورت صادی ز هفت دانه گهر
فَاسْتَجَبْنا لَهُ ای استجبنا دعاه، «فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ»، ازلنا عنه البلاء الّذی کان فیه، «آتَیْناهُ أَهْلَهُ» ای اولاده و هم عشرة بنین، و قیل سبعة بنین و ثلاث بنات، و قیل سبعة و سبع. وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ، قال ابن عباس: احیی اللَّه اولاده باعیانهم و امواله و مواشیه و مثلها و مثلهم معهم، و قیل ردّ اولاده و ابقاهم حتی جعل من نسلهم مثلهم. روی عن ابن عباس انّ اللَّه تعالی ردّ الی المرأة شبابها فولدت له ستة و عشرین ذکرا.
مرمر گچی زیاد شفاف نیست و فاقد رگه است و ترکیبش برخلاف مرمر آهکی به جای آن‌که از کربنات کلسیم باشد از سولفات کلسیم تشکیل شده و سفیدرنگ است. مرمر گچی برخلاف مرمر آهکی در تماس با اسیدها جوش نمی‌کند.
چگونه کوشد با آنکه گر مراد کند بنات نعش کند رای پاکش از پروین
سطوح پوشش داده شده به روش گالوانیزه گرم معمولاً توسط اسپری نمک تست نمی‌شوند (ایزو ۱۴۶۱ یا ایزو ۱۰۶۸۴ راببینید). این سطوح زمانی که در معرض محیط طبیعی قرار می‌گیرند تولید کربنات روی می‌نمایند که از سطح فلز محافظت نموده و سرعت خوردگی را کاهش می‌دهند؛ ولی نمونه‌های این سطوح وقتی در معرض اسپری نمک قرار می‌گیرند تولید کربنات روی نمی‌کنند و بنابراین این روش نتیجه واقعی را برای محافظت از خوردگی نشان نخواهد داد. ایزو ۹۲۲۳ روش مناسب برای اندازه‌گیری میزان مقاومت خوردگی را برای نمونه‌های گالوانیزه گرم شده در اختیار قرار می‌دهد.
ماهی و از سینه تا سر آدم است چون بنات آشیان اندر یم است