بومیان
معنی کلمه بومیان در دانشنامه عمومی

بومیان

معنی کلمه بومیان در دانشنامه عمومی

بومی ها انسان ها، گروه ها و ملت هایی هستند که مدعی اند[ بی طرفی مورد مناقشه است. ] یک پیوستگی تاریخی و وابستگی فرهنگی با جوامع مختص به همان سرزمین و قلمرو اصیل خودشان دارند. واژه بومی به ساکنان اولیه هر کشور اشاره دارد اما امروزه این کلمه بیشتر برای بومیان استرالیا به کار میرود. [ نیازمند منبع] آنها مردمی سیاهپوست ، لاغر اندام، با بینی پهن و موهای سیاه فرفری هستند. [ به گفتهٔ چه کسی؟] [ نیازمند منبع] بومیان استرالیا هزاران سال قبل از جنوب شرقی آسیا به استرالیا آمدند. آنها ابتدا خانه ی ثابت نداشتند و در پی شکار و جمع آوری غذا در بیابان سرگردان بودند. سلاح آنها نیزه و بومرنگ بود. بومیان ایران در تالاب های میان رودان و بلوچستان ساکنند. ( عرب های هور و برخی مردم بلوچ ) و در جنگل ، کوهستان و بیابان زندگی می کنند و با زراعت و شکار روزگار می گذرانند. مردم سفید پوستی که بعدها به استرالیا رفتند، رفتار بسیار بدی با بومیان آنجا داشتند اما امروزه این بومیان حقوقی برابر با سایر شهروندان استرالیا دارند. [ نیازمند بازبینی منبع]

جملاتی از کاربرد کلمه بومیان

پیش از آنکه ورود اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی، ایالتی که امروزه سالتا نام دارد زیستگاه بومیان کالچاکیس و دیاگیتاس بود. از اقوام این بومیان می‌توان به کوئیلمس و هوماهواکاس که به زبان مشترک کاکان سخن می‌گفتند، قوم آتاکاما در پونا و قوم ویچیس که در نزدیکی ایالت چاکو سکونت داشتند اشاره کرد.
آنانگو پیتان‌تاتارا یانکونی‌تاتارا یک منطقه حفاظت‌شده بومیان است که وسعتی زیاد و جمعیتی کم دارد. این منطقه در شمال غرب استرالیای جنوبی واقع شده و خود از سه منطقه به نام‌های «پیتان‌تاتارا»، «یانکونی‌تاتارا» و «اِنگانیاتارا آنانگو» تشکیل شده است.
در گذشته به سادات میر هم می‌گفتند که بیشتر متداول بوده‌است و چون بستگان و نژاد سید خرم کیا در این محل ساکن بودند این محله را «میر محله» و همچنین بومیان به این محل جیر محله می‌گویند که کلمه‌ای گیلکی است و معنی پایین محله می‌دهد.
او از سیاست وزارت امورخارجه که از حقوق آفریقایی‌ها تحت حکومت استعماری حمایت نمی‌کرد، انتقاد می‌کرد. رویکرد او به آفریقا تحت تأثیر کتاب‌های مری کینگزلی، مسافر و نویسنده انگلیسی بود، که نسبت به مردم آفریقا همدردی نشان می‌داد و به فرهنگ‌های مختلف احترام می‌گذاشت، که در آن زمان در میان اروپایی‌ها بسیار نادربود. قبلاً گروه‌هایی مانند انجمن محافظان بومیان، یک مبارزه علیه اذیت و آزار در کنگو را آغاز کرده بودند.
ایالت در ابتدا زیستگاه بومیان گوارانی بود. سباستین کابوت نخستین اروپایی ای بود که در حال گذر از رودخانه پارانا (در سال ۱۵۲۷) از منطقه و همچنین آبشار آپیپه دیدن کرد. ۱۴ سال بعد، آلوار نونیز کابه زا ده واکا آبشار ایگواسو را کشف کرد.
در اثر بسیار جذاب و بحث برانگیز گرانت در سال 1796، درباره موضوعات آسیایی بریتانیای کبیر، او از شرق شناسان به خاطر احترام بیش از حد به فرهنگ و مذهب هند انتقاد کرد. کار او تلاش کرد تا "جایگاه واقعی هندوها را در مقیاس اخلاقی" مشخص کند،و او ادعا کرد که هندوها "مردمی به شدت فاسد هستند". گرانت معتقد بود که وظیفه بریتانیا متمدن کردن و مسیحی کردن بومیان است.
با وجود آنکه ایدئولوژی زاپاتیستا را می‌توان سوسیالیزم لیبرتارین دانست که در خیلی از جهات باورهای آنارشیستی و مارکسیستی در آن نمود می‌یابد، اما فعالان زاپاتیستا این ادعا را نمی‌پذیرند. زاپاتیستا قرارگرفتن در دسته‌بندی‌های سیاسی را رد می‌کند. در عوض به حفظ تمایز عقیدتی خود بر مبنای پایبندی به برخی از باورهای کلیدی مربوط تمدن مایا باور دارند. زاپاتیستا خود را بخشی از جنبش ضد جهانی سازی و ضد نئولیبرالیسم می‌دانند و خواهان کنترل منابع محلی به ویژه زمین به دست بومیان می‌باشند.
نام پیشین این شهرک، فینکی بود. جمعیت آن از بومیان استرالیا هستند.
آلبرتو دل کانتو به دلیل دعوت به یهودیت (موقعیت بسیار رایج در میان پرتغالی‌ها) توسط اداره مقدس زندانی شد، اما او فرار کرد و در میان بومیان منطقه زندگی کرد تا اینکه بی‌گناه شناخته شد و اتهامات علیه او رفع شد. از سوی دیگر، این مسئله واضح بود که آلبرتو دل کانتو نماینده منافع مارتین لوپز دی ایبارا، معاون فرماندار نووا ویزکایا و عموی فرانسیسکو دی ایبارا، یک گروه متخاصم لوئیس د کارواخال بود، لذا، ورود او به قلمرو پادشاهی جدید لئون ممنوع شد.
پیش از ورود اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی، استان سان خوان کنونی زیستگاه بومیانی بود که تحت تأثیر فرهنگ و امپراتوری اینکاها بودند . از جمله آن‌ها : هوارپس، دیاگیتاس، کاپازانس، اولون گاستاس و یاکامپیس بودند .