تالاب
معنی کلمه تالاب در لغت نامه دهخدا

تالاب

معنی کلمه تالاب در لغت نامه دهخدا

تالاب. ( اِ ) تال. ( برهان ). آبگیر و استخر را در هند تالاب گویند. ( فرهنگ نظام ). آبگیر و استخر وبرکه. ( ناظم الاطباء ). استخر. ( برهان ). غدیر. کول.

معنی کلمه تالاب در فرهنگ معین

(اِ. ) آبگیر، استخر، برکه .

معنی کلمه تالاب در فرهنگ عمید

جایی که آب رودخانه یا باران جمع شود، آبگیر، حوض، استخر، برکه.

معنی کلمه تالاب در فرهنگ فارسی

آبگیر، حوض، استخر، برکه بزرگ، جایی که آب جمع شود
( اسم ) محلی که آبهای رود خانه ها و چشمه ها و احیانا آب باران در آنجا جمع شود و راکد بماند آبگیر استخر برکه.

معنی کلمه تالاب در فرهنگستان زبان و ادب

{wetland} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] محدوده ای بینابین بوم سازگان های آبی و خاکی که مدتی از سال غرقاب می شود و مناسب رشد گیاهان آب رُست است

معنی کلمه تالاب در دانشنامه عمومی

تالاب (فیلم). تالاب ( آلمانی: Feuchtgebiete ) یک فیلم درام کمدی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
• مرت بکر
• کارلا یوری
• اکسل میلبرگ
• کریستف لتکوفسکی
• ادگار زلگه
• هری بیر
تالاب (فیلم ۲۰۱۱). تالاب ( فرانسوی: Marécages ) یک فیلم درام کانادایی به کارگردانی گی ادوان است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران این فیلم می توان به پاسکال بوسیر اشاره کرد.

معنی کلمه تالاب در دانشنامه آزاد فارسی

تالاب (wetland)
(یا: زمین خیس) زیستگاه یا منطقه ای دایماً خیس در خشکی. زمین های خیس شامل مناطقی از مرداب، مانداب، باتلاق، دشت های سیلابی، و نواحی کم عمق ساحلیاند. زمین های خیس بسیار حاصل خیزند. در این نوع نواحی، آب های گرم پناهگاهی برای ماهیان و پوشش گیاهی انبوهی برای خوراک احشام فراهم می آورند و حیات وحش در آن ها فراوان است. خورها و لایه های جلبک دریایی، شانزده برابر بیش از اقیانوس های آزاد مولدند. این اصطلاح بیشتر منحصر به مناطق سیلابی طبیعی است که برای کشاورزی یا حیات وحش استفاده می شوند. مرتع آبی، نمونۀ معمولِ زمین خیس است که در آن، رودخانه حداقل سالی یک بار چمنزار را با سیلاب می پوشاند و موجب حاصل خیزی مجدد خاک می شود. در انگلستان، مجمع سلطنتی محافظت از پرندگان از زمین های خیسی به وسعت ۲,۸۰۰ هکتار، با استفاده از روش های کنترل سیلاب و دریچه های آب بند، محافظت می کند تا به صورت پناهگاه پرندگان مهاجر و گیاهان وحشی باقی بماند. تقریباً ۶۰ درصد از زمین های خیس دنیا تورب زارند و بنا به تصویب کنوانسیون رامسر در زمینۀ حفاظت از زمین های خیس (۱۹۹۹)، طرح های استفاده از تورب زارها باید مبتنی بر محافظت از باتلاق های تورب باشد.

معنی کلمه تالاب در ویکی واژه

آبگیر، استخر، برکه.

جملاتی از کاربرد کلمه تالاب

چو بر تالاب دل از فیض ذوالمن بشد عکس چراغان پرتو افکن
درین گلزار تالابی است پرنور که بادا چشم بد از دیدنش دور
درین تالاب از بس سر زده گل بود مرغابی این آب بلبل
از میان شهر اراک تنها رود قره‌کهریز (معروف به رودخانه خشک) می‌گذرد. این رودخانه از کوه‌های قره‌کهریز سرچشمه گرفته، پس از آبیاری زمین‌های روستاهای نزدیک اراک، از غرب شهر گذر کرده و به تالاب میقان می‌ریزد. این رود، فصلی بوده و در تابستان خشک می‌شود. از معضلات رودخانه، ورود فاضلاب شهری برخی مناطق شهر به آن و آلودگی آب است.
فلک تالاب دل انجم چراغان در او نواب چون ماه درخشان
مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.
از مهم‌ترین تالاب‌های لرستان می‌توان به تالاب ازگن دورود و تالاب‌های پلدختر اشاره کرد.
یکی تالاب در دامان کوهش که لرزد بحر چون بیند شکوهش
پنج نوع خاص سفالگری تا پایان دهه ۱۹۷۰ در مناطق مختلف گیلان از جمله کاسه و تنور نانوایی در هشتپر، گمج، نمکار و چیره در جیرده، گمج و چیره خام در گیلده و خرطوم، ظروف آب و ماست در روستاهای غرب تالاب انزلی و نزدیک سیاهکل، جنوب رودسر و تنها کارگاههای شهری در خمیران زاهدان در رشت موجود بوده‌است. سفال همچنین برای پوشش سقف خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
من و نظّاره این طرفه تالاب به بر گو طرفه بغداد را آب
پس از توفند کاترینا، بردبری کمپین‌های مردمی را برای حمایت از مشارکت خانواده‌های کم درآمد در روند بهبودی سازماندهی کرد. در میان ابتکارات دیگر، او کمپینی را برای بخش نهم پایین واقع در یکی از محله‌هایی که کاترینا به شدت آسیب رسانده بود، رهبری کرد تا به جای تبدیل شدن به تالاب، به عنوان مسکن بازسازی شود.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، مجلس اعلای اسلامی عراق، دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان مهاجر و تالاب‌های بین‌المللی و سازمان دیده‌بان خاورمیانه این خشک کردن آب را تلاشی سیاسی برای مجبور کردن عرب‌های هور به خروج از منطقه با استفاده از تاکتیک منحرف کردن آب، نمودند.
بود بر گرد این تالاب بستان چو گرد چشم خوبان خیل مژگان
تالابهای هورالعظیم، هورالهویزه و دریاچه زریوار مریوان از جمله مناطق آلوده به بمب‌های عمل نکرده هستند که در صورت فعال شدن این بمبها، می‌توانند از طریق آب و خاک، زنجیره غذایی و محیط زیست را تحت تأثیر قرار داده و خطراتی افزون بر شرایط فعلی داشته باشند
تالاب بین‌المللی چغاخور، حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات ۳۸۰۰متری کلار در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد.
درین تالاب عکس شمع شب تاب نموده امتزاج آتش و آب
تالاب پلدختر در ۱۵ کیلومتری جنوب پلدختر قرار دارد و از طریق یک جاده خاکی فرعی کنار جاده پلدختر - اندیمشک قابل دسترس است. زندگی بسیاری از حیوانات آن منطقه به این تالاب‌ها بستگی دارد. به‌طوری‌که شکار در آن منطقه ممنوع است. تعداد تالاب‌های پلدختر به ۱۰ عدد می‌رسد.
بود جام جهان‌بین گرچه پرنور ندارد نور تالاب صفاپور
رشته کوه اسپیناس پشت تالاب استیل قرارگرفته و آبشارلاتون نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.
درین ملک آفت خشکی است نایاب که باشد هر دهی را چند تالاب