جوامع. [ ج َ م ِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ جامع. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به جامع شود. || ج ِ جامعة.( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به جامعه شود. - جوامعالکلم ؛ کثیرالمعانی ، قلیل الالفاظ. ( اقرب الموارد ). کان ( رسول اﷲ ) یتکلم بجوامعالکلم. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). و رجوع به ماده بعد شود.
معنی کلمه جوامع در فرهنگ معین
(جَ مِ ) [ ع . ] (اِ. ص . ) جِ جامعه و جامع .
معنی کلمه جوامع در فرهنگ عمید
=جامعه
معنی کلمه جوامع در فرهنگ فارسی
جمع جامع وجامعه ( صفت اسم ) جمع جامع و جامعه .
معنی کلمه جوامع در فرهنگستان زبان و ادب
{collectanea} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] مجموعۀ قطعات انتخاب شده از یک یا چند نویسنده، معمولاً برای آموزش
معنی کلمه جوامع در ویکی واژه
جِ جامعه و جام
جملاتی از کاربرد کلمه جوامع
آیزاک اسم کوچکی گرفته شده از جوامع یهودیت و نام کوچکی برای افراد یهودی، مسیحی، و مسلمان است.
قرآن که جوامع الکلم آمده است لب همه جمع کرد و رق همه شست
«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» این آیت از جوامع قرآنست، هر چه نواخت اللَّه تعالی است مر بنده را در دو جهان از مثوبات و مکرمات در زیر اینست که گفت: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ» و هر چه انواع خدمتست و فنون طاعت و اصول عبادت که بنده کند، اللَّه تعالی را همه در تحت این شود که: «اتَّقَوْا» و هر چه حقوق خلق است بر یکدیگر در فنون معاملات همه در زیر اینست که: «مُحْسِنُونَ» متّقیان و محسنان بحقیقت ایشانند که از خاک قدم ایشان بوی نسیم محبّت آید، اشک دیدهشان اگر بر زمین افتد نرگس ارادت شکفد، اگر تجلّی وقت ایشان بر سنگ آید عقیق گردد، و اگر بر آب افتد رحیق شود، و اگر آتش شوق ایشان زبانه زند عالم بسوزد، و اگر نور معرفت ایشان اشراقی کند گیتی بیفروزد، در شهرهاشان مقام نبود، با مردمانشان آرام نبود، عام را در سال دو عید بود، ایشان را هر نفسی عیدی بود، عید عام از دیدن ماه بود، عید ایشان بر مشاهده اللَّه بود، عید عام از گردش سال بود، عید ایشان با فضال ذو الجلال بود، آن ماه رویان فردوس و حوران بهشت از هزاران سال باز در آن بازار گرم منتظر ایستادهاند تا کی بود که رکاب دولت این متّقیان و محسنان بعلّیین رسانند و ایشان بطفیل اینان قدم در آن موکب دولت نهند که: «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ».
آسیبپذیری اجتماعی در معنای وسیع آن یکی از ابعاد آسیبپذیری در برابر عوامل استرسزا و شوکهای متعدد از جمله سوءاستفاده، طرد اجتماعی و مخاطرات طبیعی است. آسیبپذیری اجتماعی به ناتوانی افراد، سازمانها و جوامع در مقاومت در برابر تأثیرات نامطلوب ناشی از عوامل استرسزای متعددی اشاره دارد که در معرض آن قرار دارند. این تأثیرات تا حدی ناشی از ویژگیهای ذاتی در تعاملات اجتماعی، نهادها و نظامهای ارزشهای فرهنگی است.
در جوامعی چون هند به دختر عمو، دختر عمه، دختر دایی و دختر خاله نیز خواهر گفته میشود.
جمال کعبه و جاه جوامع ملکوت ز خاک میکده و باده مغانه ماست
ایزدش در جوامع احوال حافظ و ناصر و مغیث و معین
در برخی جوامع مرد سالار، «آزار جنسی زنان» بهاندازهای نهادینه شدهاست که اکثریت مطلق زنان آن جامعه در طول زندگیشان قربانی آزار جنسی واقع شدهاند. با این وجود آزاردهنده ممکناست زن یا مرد باشد و همینطور فرد مورد آزار قرارگرفته هم میتواند زن، مرد یا کودک باشد. ضمن اینکه آزاردهنده و قربانی میتوانند دارای یک جنسیت باشند. در برخی موارد فرد آزاردهنده ممکناست با فرد قربانی دارای نسبیت خانوادگی، دوستی یا دارای ارتباط شغلی باشد. و در مواردی هم با فرد قربانی کاملاً غریبه باشد.
آئینۀ آئین او، جام حقایق بین او جمع الجوامع دین او، شد خیر ادیان لاجرم
وَ ما لا تُبْصِرُونَ هذا من جوامع کلم القرآن، قال قتادة: اقسم بالاشیاء کلّها فیدخل فیه جمیع الموجودات. و قیل: اقسم بالدّنیا و الآخرة. و قیل: ما تبصرون ما علی ظهر الارض و ما لا تبصرون ما فی بطنها. و قیل: تبصرون الاجسام و ما لا تبصرون الارواح.
مقام ذات تو جمع الجوامع کلمات صفات عز تو شأنی رفیع بنیان داشت
تمرکز اصلی ایدهٔ کنفدرالیسم دموکراتیک بر جوامع و کمونهای محلیست؛ اما تشکیل یک اتحادیه جهانی کنفدرال دموکراتیک را نیز ضروری میداند؛ اتحادیهای متشکل از انجمنهای مدنی که برای برنامهریزی و سازماندهی در راه ساختن جهانی امن، عدالتمحور و صلحآمیز گرد هم بیایند و حفظ محیط زیست جهانی از ارزشهای بنیادی آن باشد. چنین اتحادیهای در مقابل سازمان ملل متحد که انجمنی از دولت-ملتهای تحت سطلهٔ ابرقدرتهاست قرار میگیرد.
همایون صنعتیزاده در اینباره میگوید اسطوره هم در جامعهٔ صاحب خط وجود دارد و هم در جامعهای که هنوز خط نیافتهاست. اما حماسه چنین نیست و فقط از نطفهٔ اسطوره و در جامعهٔ صاحبنظر میتواند بهوجود آید. این مطلب را به طرز دیگری هم میتوان بیان نمود. یکی از ویژگیهای جوامع بدون خط آن است که متون و جنگهای عقیدتی و تاریخی آنها بهطور شفاهی، به دوام خود میپردازند. تعداد زیادی از این متنها و جنگهای شفاهی، در همین اواخر یعنی یکی دو سده گذشته صاحب پیکر کتابت شدند. از آن جمله، حماسهٔ کالوالا است.
و قال صلّی اللَّه علیه و آله و سلم «فضلت علی الانبیاء بست: اوتیت جوامع الکلم، و نصرت بالرعب، و احلت لی الغنائم، و جعلت لی الارض مسجدا و طهورا و ختم بی النبیون، و ارسلت الی الناس کافة».
آن تایلر در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۴۱ در مینیاپولیس، مینهسوتا به دنیا آمد. پدرش لوید پری و مادرش فیلیس ماهون از اعضای جامعه مذهبی کواکرها بودند. آن سالهای اولیه زندگیش را در کارولینای شمالی و در جوامع مختلف کواکر سپری کرد. تایلر در ۱۶ سالگی از دبیرستان فارغالتحصیل شد و کالج سوارثمور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد، اما چون پدر و مادر توان تأمین مخارج ۴ فرزند خویش را نداشتند بنابراین با استفاده از کمک هزینه تحصیلی به دانشگاه دوک رفت و آنجا وارد کلاس درس رینولدز پرایس شد و به آموختن روشهای نویسندگی خلاق پرداخت. چندی بعد در کلاس دیگری در همین زمینه تحت آموزش ویلیام بلک برن قرار گرفت.
وَ إِذْ واعَدْنا مُوسی قراءة ابو جعفر و بصریان «وعدنا» بی الف است، و واعَدْنا بالف قراءة باقی، و معنی هر دو یکسانست. میگوید وعده نهادیم و هنگام ساختیم موسی را بر کوه طور چهل روز تا شما را توریة بستاند، چهل روز مرادست اما چهل شب گفت از بهر آنک ابتداء ماه از شب در گیرند آن گه که ماه نو بینند. و گفتهاند که اربعین لیلة بآن گفت که وی را درین چهل روز روزه وصال فرمودند، چنانک در شب افطار نکند و اگر اربعین یوما گفتی روزه معروف از آن مفهوم شدی امساک روز و افطار شب، و اللَّه تعالی وی را درین چهل صوم درین وصال فرمود و این لفظ بآن نزدیکتر است و بمعنی موجزتر، فان معناه وعدناک اربعین یوما لتصومها و لا تفطر فیها لیلا و نهارا، و هذا من جوامع الکلم الذی اختصر له صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اختصارا. ابو بکر نقاش آورده است در شفاء الصدور که موسی ع بنی اسرائیل را گفته بود آن گه که در مصر بودند که اگر از اینجا بیرون شویم شما را کتابی آرم از نزدیک خداوند عز و جل، کتابی که دین شما بر شما روشن کند و کردنی و ناکردنی در آن پیدا گرداند. پس چون از مصر بیرون آمدند دریا را بازگذاشته و دشمن ایشان بآب کشته، موسی را گفتند ما آتینا بکتاب کما وعدتنا کتاب خداوند را که وعده دادی ما را نیاوردی؟ موسی گفت ازین پس تا چهل روز شما را کتاب آرم که خداوند عز و جل مرا این وعده نهاد. گویند ماه ذی القعده بود و ده روز از ذی الحجة همانست که در سوره اعراف گفت وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ. موسی هارون را بجای خود نشاند و بر بنی اسرائیل گماشت و ذلک فی قوله اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ موسی هارون را گفت خلیفه باش مرا و از پس من کارران در قوم من و نیکی کن و مهربان باش و دلها را مراعات کن، و قوم فراهم دار و راه تباه کان را پی مبر. موسی این بگفت و ایشان را چهل روز وعده داد و بمیعاد حق شتافت. بنی اسرائیل وعده خلاف کردند شبانروزی بدو روز میشمردند و پس از غیبت موسی به بیست شبانروز عاصی شدند، و گوساله سامری را بخدایی گرفتند.
ابدیت ده سال پیش پایان یافت. ده سال قبل فاجعهای تحت نام ریئاد به طریقی جادوی الانتریس را از بین برد، و ساکنان آن نفرین شدند و شهر از جوامع دیگر منزوی گردید.
بود خود ذکر این اسم مسالک جوامع اثنیه در نزد سالک
انواع آبیاری از جمله آبیاری سطحی و آبیاری زیر سطحی یکی از ویژگیهای اصلی کشاورزی برای بیش از ۵۰۰۰ سال بودهاست و محصول بسیاری از فرهنگها است. از گذشته، آبیاری پایه و اساس اقتصاد و جوامع در سراسر جهان، از آسیا تا جنوب غربی ایالات متحده بودهاست.