تهویه مطبوع یعنی انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع باعث می شود شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند. تهویه مطبوع یا هوارسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه ای از مهندسی مکانیک است. وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد. برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه ای واقعی تعیین می گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می شود. تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روش های سرانگشتی انجام گیرد. دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه سازی مصرف انرژی است. تهویه مطبوع معمولاً شامل: سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت زدائی وتصفیه هوا می باشد. تهویه مطبوع به سیستمی گفته می شود که بتواند سه فاکتور، رطوبت ، دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. به صورت کلی تمام سیستم های تهویه مطبوع بر یک اصل استوارند که گرما و سرما را به محل مورد نظر منتقل می کنند. بر اساس نوع سیال می توان سیستم های تهویه مطبوع را به سه دسته: • سیستم تهویه مطبوع تمام هوا • سیستم های آب و هوا – آب • سیستم تهویه مطبوع تمام آب تقسیم کرد. این سیستم ها مزیت ها و معایب هر دو سیستم قبل را خواهند داشت. در این سیستم، آب گرم یا آب سرد تهیه شده در دستگاه هایی که دور از فضای مورد تهویه قرار دارند، به داخل مبدل حرارتی اتاق ارسال گردیده بخش اعظم بار حرارتی اتاق را جبران می کنند. از طرف دیگر مقداری هوای گرم یا سرد که آن نیز در یک دستگاه هواساز مرکزی تهیه شده، به اتاق فرستاده می شود که وظیفه تأمین تنها اندکی از بار حرارتی اتاق را بر دوش دارد ولی در عوض نیاز اتاق را به هوای تازه برآورده می کند. این سیستم ها نمی توانند میزان رطوبت هوا را تغییر دهند اما به لحاظ حجم کم تأسیسات و همچنین هزینه کم راه اندازی و نگهداری بر سایر سیستم ها مزیت دارد. در این سیستم سیال ناقل حرارت و برودت آب می باشد. آب در موتور خانه در دستگاه های حرارتی مانند دیگ بخار یا دیگ آبگرم، گرم می شوند و برای گرمایش ساختمان در فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرد. برای فصول گرم مثل تابستان در موتورخانه از چیلر یا آبسرد کن برای تهیه آب سرد استفاده می شود و برای سرمایش ساختمان از این آب سرد استفاده می گردد.
معنی کلمه تهویه مطبوع در دانشنامه آزاد فارسی
تهویۀ مطبوع (air conditioning) سیستم تنظیم وضعیت هوای داخل ساختمان یا خودرو . دستگاه کامل تهویۀ مطبوع دما و رطوبت هوا را تنظیم می کند، گردوغبار و بوهای بد هوا را می گیرد، و با بادبزن (پنکه) هوا را به گردش درمی آورد. ویلیس هَویلند کَریر۱، مخترع امریکایی (۱۸۷۶ـ۱۹۵۰)، نخستین دستگاه کارامد تهویۀ مطبوع را در ۱۹۰۲، برای چاپخانه ای در نیویورک ساخت. در دستگاه تهویۀ مطبوع ، نوعی واحد تبرید۲، شامل یک کمپرسور۳ (متراکم کننده) و یک کندانسور (چگالنده ۴) هوا را خنک می کند. فیلتر و زغال چوب فعال ۵ نیز هوا را تصفیه می کند. رطوبت هوا براثر میعان بخار آب روی صفحه های فلزی سرد گرفته می شود. هوا را المنت های برقی و در دستگاه های بزرگ ، لوله هایی که آب داغ یا بخار آب از آن ها عبور می کند گرم می کنند. هوای خنک و خشک را با گذراندن از روی تشتک های آب یا از میان افشانه های آب مرطوب می کنند. نخستین دستگاه های تهویۀ مطبوع در کارخانه های نساجی قرن ۱۹ به کار رفتند. در آن ها از پاشش آب برای خنک و مرطوب کردن هوای محیط استفاده می شد. در فضاپیماها، دستگاه تهویۀ مطبوع مخصوصی نصب می شود که بخشی از سیستم حفظ حیات است . این دستگاه اکسیژن لازم برای تنفس فضانوردان را تأمین می کند و دی اکسید کربن بازدم آن ها را ازبین می برد. با دمش فواره های هوا۶ی خنک از بالای سر، فضاهای باز را نیز خنک می کنند.Willis Haviland Carrierrefrigeration unitCompressorCondenseractive charcoalair jets
معنی کلمه تهویه مطبوع در ویکی واژه
condizionatore
جملاتی از کاربرد کلمه تهویه مطبوع
در اکوشهرها برای کاهش فشار گازهای گلخانه ای از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند توربین بادی، صفحه خورشیدی و زیست گاز استفاده میشود. توربینهای بادی قادر به تولید انرژیهای تجدید پذیر برای مناطق محلی درون اکوشهرها و مناطق بزرگتر و علاوه بر آن مکملی برای منابع موجود هستند. از این گذشته با طراحی ساختمانهای دارای سیستم تحویه طبیعی نیاز به تهویه مطبوع کاهش پیدا میکند و مصرف انرژی بناهای مسکونی و تجاری به شدت پایین میآید.
بهطور معمول، این نوع واحد تهویه مطبوع هوا را به بالای واحد انتقال هوا میکشد، هوا را روی مبدل حرارتی خنک میکند، سپس هوا را از پایین به داخل فضای خالی کف توزیع میکند. سپس این هوای مطبوع از طریق مشبکهای طبقه ای که استراتژیک قرار دادهاند و به بعد به قفسههای تجهیزات به اتاق سرور تخلیه میشود. این سیستمها به خوبی برای ساختمانهای اداری جدید مناسب هستند که در آن طراحی میتواند کفهای برجسته مناسب برای مجاری به قفسههای رایانه را شامل شود.
فضای هوای تقسیمبندی شده میتواند گرمای زیاد در بالای طبقات را همانند صدا،انتقال آتش و دود را کاهش دهد. تقسیمبندی طبقه به طبقه به سادگی ساختمان میافزاید. این امر به نوبه خود موجب صرفه جویی اقتصادی میشود. نماهای کریدور که کاربرد رایجی در سردرهای نماهای دوپوسته دارند، هوای تازه را به هر طبقه وارد میکنند و امکان به حداکثر رسیدن تهویهٔ طبیعی را فراهم میآورد. کانالهای نماها که به شکل محفظههای عمودی در سرتاسر دیوار تقسیم میشوند، هوارا از طریق دریچهها در کل نما پخش میکنند. این امر امکان تهویه مطبوعتر رامیدهد. در این حالت، کانالهای نماها در جهت حفاظت از آتش،انتقال صدا، ترکیب هوای تازه وآلوده ممکن است مشکلاتی را به همراه خود داشته باشد.
از تأثیر گرمای ژولی در لامپهای رشتهای، استفادههای مستقیم بیشتری در گرمایش الکتریکی میشود. درحالی که پرکاربرد و قابل کنترل است، میتواند مفید نیز باشد، زیرا بیشتر تولید الکتریکی نیازمند تولید گرما در نیروگاهها هستند. تعدادی از کشورها مانند دانمارک، در زمینه محدود کردن و ممنوعیت استفاده از گرمایش الکتریکی در ساختمانهای نوساز، قانون وضع کردهاند. با این وجود، الکتریسیته یک منبع انرژی پر کاربرد برای گرمایش و خنکسازی، با تهویه مطبوع/پمپهای حرارتی است که بخش در حال توسعهای برای تقاضای الکتریسیته به نظر میرسد و تأثیرات آن سبب شدهاست که صنعت برق به فکر تأمین این نیاز برآید.
ابارا کورپوریشن (به ژاپنی: 株式会社 荏原製作所) شرکت ماشینسازی ژاپنی است، که در زمینه طراحی، ساخت و توسعهٔ فناوری پمپهای صنعتی و پمپ خلأ، انواع کمپرسورها، چیلر و دستگاههای تهویه مطبوع، انواع توربینها، پیلهای سوختی، برجهای خنککننده و رآکتورهای هستهای فعالیت مینماید.
4. کاهش تابش حرارتی: برخی از این شیشهها دارای ویژگیهای کاهش تابش حرارتی هستند. این به معنای کاهش انتقال حرارت از نور خورشید به داخل مکان است و میتواند مصرف انرژی برای سیستمهای تهویه مطبوع را کاهش دهد.
پیکربندی داخلی ونتیج، بجز تعداد سرنشینها، در باقی موارد از جمله طراحی کنسول میانی، با مدل دیبی۱۱ متفاوت است. کنسول میانی ونتیج دارای طراحی درهمریختهتر بوده و از نمایشگرهای جداگانه برای سیستم تهویه مطبوع خودکار بهرهمند است و همچنین فاقد سیستم پخش دیسک نوری میباشد. در حالی که در مدل دیبی۱۱، کنسول میانی بیشتر با رعایت اصول زیبایی بصری طراحی شده و کلیدها و سوییچها با فاصله از یکدیگر جایگذاری شدهاند. با هدف کاهش وزن خالص خودرو، در مدل ونتیج امکاناتی همچون محفظهٔ دستکش سرنشین حذف شده و کنسول میانی سادهتر طراحی شدهاست.
برای میلیونها نفری که در شهرها و اطراف آن زندگی میکنند، جزایر گرمایی شهری نگرانی فزاینده ای دارند. این پدیده باعث افزایش دمای شهری و برونشهری بین ۱ تا ۶ درجه سانتیگراد نسبت به مناطق روستایی مجاور آن میشود. افزایش دما میتواند جوامع را با افزایش اوج تقاضای انرژی، هزینههای تهویه مطبوع، آلودگی هوا و شیوع بیماریها و مرگ و میر ناشی از گرما تحت تأثیر قرار دهد. با یک سری اقدامات میتوان کاهش اثرات منفی جزایر گرمایی را عملیاتی کرد که از جمله آن جایگزینی سطوح جادههای آسفالت سیاه معمولی با قیر رنگدانه ای جدید که رنگهای روشن تری میدهد.
پانلهای خورشیدی همچنین برای تأمین انرژی دستگاههای الکترونیکی اتوبوسها مانند گرمایش، تهویه مطبوع، حتی اتوبوسهایی بدون موتور انرژی خورشیدی استفاده میشود. در ایالات متحده چنین اتوبوسهایی به عنوان تبلیغات برای برقرای ارتباط بین ایالتهای مختلف استفاده میشوند.
تهویه مطبوع درون ساختمانها بر اساس مدلهای تجربی احساس آسایش حرارتی که در دهه ۱۹۶۰ به دست آمدهاند، بنیان نهاده شده است. مقادیر استاندارد برای یکی از اساسیترین متغیرها، نرخ متابولیسم (میزان سوخت و ساز بدن و گرمای تولیدی هر انسان)، بر پایه متابولیسم یک مرد متوسط پایهگذاری شده است. این مقدار ۳۵% بیش از پیشبینی متابولیسم پایهای یک زن متوسط است. براساس نتایجی که جدیداً به دست آمده، نرخ متابولیسم خانمها در حالی که کار سبک اداری انجام میدهند، در حدود ۴۸ وات بر متر مربع است. همین امر باعث خواهد شد که ساختمانها بهطور ذاتی از دیدگاه انرژی در تامین آسایش حرارتی زنان کارآمد نباشند.