بهینه

معنی کلمه بهینه در لغت نامه دهخدا

بهینه. [ ب ِ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ) گزیده و انتخاب شده. ( انجمن آرا ) ( برهان ) ( آنندراج ) ( جهانگیری ). گزیده ترین و بهترین چیز. ( ناظم الاطباء ). || ( ص عالی ) بهترین. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نیکوترین چیز. ( شرفنامه ) :
بهتر رهی بگیر که دوراه پیش تست
سوی بهینه راه طلب کن یکی خفیر.ناصرخسرو.عشق است بتا، بهینه تر کیش مرا
نوش است مرا ز عشق تو نیش بتا.سنایی.مردمان بدو فرقه شدند، الا من بهینه ایشان بود. ( تفسیر ابوالفتوح ). و بهینه هرکس که او را رها کنم و آن علی بن ابیطالب. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ).
بهینه چیز که آن کیمیای دولت تست
ز همنشینی صهبا هبا شده ست هبا.خاقانی. || ( اِ ) هفته. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( جهانگیری ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) :
صاحبا صد بهینه و مه و سال
بگذرد کز رهی نیاری یاد.شاکر بخاری ( از آنندراج ).|| حلاج و نداف. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بهینه در فرهنگ معین

(بِ نِ ) (ص نسب . ) بهین .

معنی کلمه بهینه در فرهنگ فارسی

بهترین
۱ - ( صفت ) خوب نیکو . ۲ - برگزیده منتخب . ۳ - ( صفت ) بهترین ۴ - گزیدهترین

معنی کلمه بهینه در فرهنگ اسم ها

اسم: بهینه (دختر) (فارسی) (تلفظ: behine) (فارسی: بِهينه) (انگلیسی: behine)
معنی: نیکوترین، بهترین، برگزیده، خوبترین، مطلوب ترین وضعیت ممکن برای چیزی با در نظر گرفتن همه ی عوامل مثبت و منفی

جملاتی از کاربرد کلمه بهینه

داده‌های سازمان‌ها در انواع بانک‌های اطلاعاتی و با ساختارهای متنوعی ذخیره می‌گردند. طراحی و سازماندهی این ساختارها، به‌کارگیری و انتقال به بانک‌های اطلاعاتی پیشرفته و بهینه سازی آن‌ها یکی از خدماتی است که توسط واحدهای فناوری اطلاعات ارائه می‌شود.
بهینه سورت او بود و انبیا ابجد مهینه معنی او بود و اصفیا اسما
«راهگزین» که در پارسی بیشتر واژه «سوئیچ» برای آن بکار برده می‌شود، وسیله‌ای است که قسمت‌های شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند. راهگزین‌های معمولی شبکه تقریباً ظاهری شبیه به «هاب» دارند، ولی یک راهگزین در مقایسه با هاب از هوشمندی بیشتری (و همچنین قیمت بیشتری) برخوردار است. راهگزین‌های شبکه این توانمندی را دارند که محتویات بسته‌های داده‌ای که دریافت می‌کنند را بررسی کرده، دستگاه فرستنده و گیرنده بسته را شناسایی کنند، و سپس آن بسته را به شکلی مناسب ارسال نمایند. با ارسال هر پیام فقط به دستگاه متصلی که پیام به هدف آن ارسال شده، راهگزین «پهنای باند» شبکه را به شکل بهینه‌تری استفاده می‌کند و عموماً عملکرد بهتری نسبت به یک هاب دارد.
زچاک پیرهن آن بهینه را ببین ای بخت سری ز خواب برآور که صبح روشن شد
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ایشان که بگرویدند و کردارهای نیک کردند أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ (۶) ایشان بهینه همه آفریدگان‌اند.
روزی عبداللّه منازل٭ بر گورستان بر گذشت گفت: مسکینان از دنیا برفتند و از بهینه چیزی نچشیدن یکی گفت: ویرا که آن بهینه چیست؟ گفت: شناخت سخن بونصر دباغ: دریغا! کت ندانستم و پنداشتم کی می‌دانم. ازان پنداشت گوناگون و ازان دانش پشیمانم، توبه انید.
البته برخی داده‌ها هستند که فشرده‌سازی بهینهٔ اطلاعات در آن‌ها ناممکن است. در واقع هیچ الگوریتم فشرده‌سازی نمی‌تواند اطلاعاتی که هیچ الگوی مشخصی ندارند، مانند نویز سفید، را فشرده‌ کند.
در مورد نکته دوم باید بگوییم که روش‌های ریاضی بهینه‌سازی اغلب منجر به یک فرمول یا دستورالعمل خاص برای حل هر مسئله می‌شوند. در حالی که روش‌های هوشمند دستورالعمل‌هایی هستند که به صورت کلی می‌توانند در حل هر مسئله‌ای به کار گرفته شوند. این نکته را پس از آشنایی با خود الگوریتم بیشتر و بهتر خواهید دید.
تفاوت با استراتوس و آلتواستراتوس: شاید بتوان گفت که دو ابر استراتوس و آلتواستراتوس شبیه‌ترین ابرها هستند. یکی از تنها راه‌های بهینه مشاهده بدون دستگاه توجه به ارتفاع آنهاست؛ استراتوس بسیار پایین و کمی بالاتر از مه است اما آلتواستراتوس بالاتر است و شانس بارندگی‌اش نسبت به استراتوس کمتر است. ابرهای نیمبواستراتوس هم بسیار تیره‌تر و ضخیم‌ترند.
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» عیّروا السنتهم عن حقایق ذکره، فغیّر قلوبهم عن لطائف برّه، ورد زبان و وارد دل در هم بسته و بهم پیوسته، تا اوراد اذکار بر زبان بنده روانست، واردات انوار در دل وی تابانست، و تا جوارح و ارکان بنده بنعت ادب در نماز است جان و روان وی در حضرت راز و نازست. و بر عکس این تا بر زبان بنده بیهده میرود، دل وی در غفلت می‌بود و تا قدم از دایره فرمان بدر می‌نهد، حلاوت ایمان بدل وی راه نیابد، «وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ» لکن چون اللَّه تعالی خواهد که دل وی نهبه شیطان شود و بدام ابلیس آویخته گردد، جهد وی چه سود دارد و حکم ازل را رد کی تواند. بلعام باعورا چهار صد سال در تسبیح و تقدیس عمر بسر آورده بود و چهارصد مسجد و رباط بنا کرده بود و در پناه اسم اعظم راه اخلاص رفته بود، هواء نفس او برو مستولی گشت تا دعائی کرد بر موسی، او را گفتند ای بلعام اگر تو تیری در موسی اندازی او پوشیده اصطناع است، جوشن «وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی» گرد وی در آمده و قضا و قدر هر دو دست در هم داده و او را بر آن داشته که آن تیری که پرورده چهارصد سال عبادت بود از کنانه اخلاص بدست دعوت بر آورد و در کمان اجابت نهاد، ببازویی که پرورده اسم اعظم بود در کشید و بی محابا بر قدم موسی زد تا موسی چهل سال در تیه بماند، از آنجا که رخت بر گرفتی همانجا رخت بنهادی، موسی دل تنگ گشت گفت مرا چه بود که در تیه بمانده‌ام، گفتند تیر بلعام بر قدم تو آمده است، موسی گفت و ما را خود دعائی مستجاب نیست؟ گفتند هست، هر آنچ باید بخواه. گفت ای بلعام بد مرد ما را نیز در کنانه کلیمی تیر دعوتی است که در هر که اندازیم دمار وی برآریم، آن گه ید بیضا در کنانه کلیمی کرد، تیر استقامت بر کشید، در کمان: «اشْرَحْ لِی صَدْرِی» نهاد، ببازوی: «سَنَشُدُّ عَضُدَکَ» در کشید، بر سینه بلعام زد، گفت الهی در بهینه وقت، بهینه چیز ازو وا ستان، گفت بهینه وقت اینست و بهینه چیز ایمانست، «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ» ایمان، مرغ وار از آن بیچاره بر پرید و اسم اعظم از وی روی بپوشید.
این مالیات را می‌توان به عنوان سهم یک فرد در بار مالیات جمعی یک اقتصاد عنوان کرد. سطح بهینه یک کالای اجتماعی مقداری است که در آن سطح، تمایل به پرداخت برای یک واحد بیشتر کالا، به‌طور جمعی برای تمامی افراد، مساوی به هزینه نهایی عرضه همان کالا باشد. مبلغ مالیات لیندال با ضرب کردن مقدار بهینه با تمایل به پرداخت برای یک واحد بیشتر همان کالا در همان مقدار، محاسبه می‌گردد.
به رود نیل فکندند دیدهٔ پدران جماعتی که از ایشان بهینه فرزندند
قلزم توحید را عزمش مهین زورق سپار زورق تسدید را حزمش بهینه بادبان
قوله تعالی: وَ کَذلِکَ همچنین جَعَلْناکُمْ أُمَّةً شما را گروهی کردیم وَسَطاً بهینه گزیده، لِتَکُونُوا شُهَداءَ تا گواهان باشید پیغامبران را، عَلَی النَّاسِ بر مردمان از امّتان ایشان، وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً و رسول شما بر شما گواه، وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ و نکردیم ترا آن قبله الَّتِی کُنْتَ عَلَیْها آنک تو اول بر آن بودی إِلَّا لِنَعْلَمَ مگر که بدانیم و به بینیم مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ آن کیست که بر پی رسول میرود مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلی‌ عَقِبَیْهِ از آن کس به پس می‌باز گردد و با پاشنه می‌نشیند، وَ إِنْ کانَتْ لَکَبِیرَةً و آن از قبله بقبله گشتن کاری بزرگ و گران بود إِلَّا عَلَی الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ مگر بریشان که اللَّه دل ایشان را راه نمود و بر راستی بداشت، وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمانَکُمْ و اللَّه تباه کردن ایمان شما را نیست إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ اللَّه بمردمان مهربان است بخشاینده سخت مهربان‌
مایا یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار انیمیشن و مدل‌سازی و متحرک‌سازی سه‌بعدی است که به‌طور گسترده در استودیوهای فیلم‌سازی، انیمیشن و همین‌طور صنعت بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. البته نقطهٔ قوت مایا در ابزارهای مدل‌سازی آن است و در شرکت‌های بزرگ نیز بیشتر از این خصیصه‌اش استفاده می‌کنند. تکنولوژی نربز بکار رفته در این استودیو انیمیشن‌سازی، باعث کمک به طراحی بهینهٔ اشیاء طبیعی از جمله چمن، گیاهان، مو و… می‌شود.
تویی که گردن ایام و گوش گیتی را جواهر کرم تو بهینه زیور شد
«طی تبدیل کد میانیِ کامپایلر به کد ماشین باید با روشی بهینه تمامی ثبات‌های مجازی بر روی ثبات‌های واقعیِ ماشین مورد نظر نگاشت شوند یا در صورت محدودیت ثبات‌های واقعی از حافظهٔ اصلیِ ماشین برای نگهداری آن‌ها استفاده کنیم.»
چون روش این الگوریتم گرفتن بهترین تصمیم در هر مرحله است، در بسیاری از موارد به راه‌حل بهینه سراسری ختم نمی‌شود. عمده مسائلی که این الگوریتم به جواب درست منتهی نمی‌شود، مسائل مربوط به گراف‌های وزن‌دار است؛ مثل مسئله فروشنده دوره‌گرد یا پیدا کردن بزرگ‌ترین مسیر در گراف وزن‌دار.
امروزه در صنایع بالادستی نفت، مدیریت و تولید بهینه از مخازن هیدروکربوری بدون پیش‌بینی رفتار آن‌ها ممکن نیست. خوشبختانه با پیشرفت‌های علوم کامپیوتری، نرم‌افزارهای قدرتمندی جهت شبیه‌سازی عملکرد مخازن و انتخاب بهترین سناریوی تولید توسعه یافته‌اند. یکی از این نرم‌افزارها، شبیه‌ساز قدرتمند اکلیپس است. این شبیه‌ساز، به واسطه انعطاف‌پذیری بالا و امکانات وسیع خود، به صورت گسترده‌ای در شرکت‌های نفتی مختلف و از جمله شرکت ملی نفت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یأکلون رزقی، و یشکرون غیری! یا محمّد! لم اکلفهم عمل الغد، و هم یطلبون منی رزق غد! وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَکُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ این آیت امت محمّد را هم تهنیت است، و هم مدحت، و هم بشارت. تهنیت بسزا، و مدحت نیکو، و بشارت تمام. خبر میدهد کردگار قدیم، و رهی دار کریم، جل جلاله، که شما که رهیگان امت محمّداید وارثان زمین شمااید، خلیفتان خلق و بهینه ذریت آدم، امت پیغامبری مهینه خلق عالم.