تشویش

تشویش

معنی کلمه تشویش در لغت نامه دهخدا

تشویش. [ ت َش ْ ] ( ع مص ) شوریده گردانیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مجمل اللغة ). شوریده بکردن. ( زوزنی ) ( دهار ). شوریده کردن کار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). پریشان کردن. ( غیاث اللغات ). در قاموس آمده است که تشویش و مشوش و تشوش همگی لحن اند و صواب تهویش و تهوش و مهوش است. ( از منتهی الارب ). و این عربی الاصل نیست و فارسیان بمعنی رنج و محنت با لفظ داشتن و خوردن و کشیدن و دادن و کردن استعمال می نمایند. ( آنندراج ). || ( اِمص ) پریشانی و آشفتگی و اضطراب و بی آرامی و وحشت و هراس و حیرت و شوریدگی خاطر. ( ناظم الاطباء ) :... فوجی قوی از هندوان و از هر دستی پیش کنم.... و راه سیستان گیرم... تا ایمن باشیم اما تشویش این خاندان بننشیند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 49 ). چون بنشست تشویشی دید، بدگمان گشت بترسید، درساعت بند آوردند و وی را ببستند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 655 ). چون خبر بشهر افتاد که هارون رفت تشویشی بزرگ بپا شد. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 700 ).
چرا بایست از هول قیامت
چنین تشویشها بر دل کشیدن.ناصرخسرو.معلف اسبان تازی را خران بگرفته اند
در چنین تشویش ملک ای زیرکان افسار کو.سنایی.خار فتنه مادت تشویش ملک و دولت باشد. ( سندبادنامه ص 203 ). سلطان از جهت وفات پدر و تشویش حال غزنه از آن مهم بازماند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 216 ).
در آن ره رفتن از تشویش و تاراج
به ترک تاج کرده ترک را تاج.نظامی.تا نظر بر جهت نقاب نبست
دل ز تشویش و اضطراب نرست.نظامی.چون حاجتش برآمد و تشویش خاطرش برفت ، وفاء نذرش به وجود شرط لازم آمد. ( گلستان ). مریدی گفت پیری را چه کنم کز خلایق به رنج اندرم ازبس که بزیارتم همی آیند و اوقات مرا از تردد ایشان تشویش همی باشد. ( گلستان ).
یابه تشویش و غصه راضی شو
یا جگربند پیش زاغ بنه.( گلستان ).بازرستم من ز تشویش و عذاب
دوش خوش خفتم در آن بی خوف خواب.مولوی.ای ز دلها برده صد تشویش را
نوبت تو شد بجنبان ریش را.مولوی.شب را چون گذرانید با تشویش آوازهای قوالان و غلبه آن جمع که رقص میکردند. ( انیس الطالبین بخاری ص 141 ).

معنی کلمه تشویش در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) شوریده کردن ، اضطراب .

معنی کلمه تشویش در فرهنگ عمید

۱. آشفتگی، بی آرامی.
۲. [قدیمی] درهم کردن، به هم زدن.
۳. [قدیمی] پراکندن.
۴. [قدیمی] شوریده ساختن.

معنی کلمه تشویش در فرهنگ فارسی

شوریده ساختن، درهم کردن، بهم زدن، پراکندن
۱- ( مصدر ) شوریده کردن در هم کردن پریشان ساختن . ۲-( اسم ) پریشانی آشفتگی . جمع : تشویشات .

معنی کلمه تشویش در دانشنامه عمومی

تشویش (فیلم). تشویش ( نروژی: Uro ) یک فیلم جنایی نروژی به کارگردانی استفان فالباکن است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این فیلم در بخش نوعی نگاه در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۶ نمایش داده شد. از بازیگران آن می توان به آنه دال تورپ، نیکلای کِـلِـوْ بروک، بیورن فلوبرگ و آنه کریگسوول اشاره کرد.

معنی کلمه تشویش در ویکی واژه

ansia
presentimento
شوریده کردن، اضطراب.

جملاتی از کاربرد کلمه تشویش

در پی خیزش ۱۴۰۱ ایران الهام پاوه‌نژاد در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ با انتشار پستی در اینستاگرام تصویر بدون حجاب از خود منتشر کرد و نوشت: «به نام خداوند رنگین کمان، از ظهر شنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۱، با حکم بازداشت به اتهام تحریک اذهان عمومی و دعوت به اغتشاش، مُهر به این پنجرهٔ کوچک خورد تا «باعث تشویش اذهان عمومی» نباشم. اما اینک طنینِ فریادِ مادران و پدران دلسوخته و داغدار و آتش قلبم این مُهر را «شکست». مادری‌هست»
رضا باکری، رئیس انجمن صنایع لبنی در مورد استفاده روغن پالم برای تولید شیر پرچرب توسط برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی از خود واکنش نشان داده و با متهم کردن وزیر به تشویش اذهان عمومی گفت که «دستگاه نظارتی کنترل کیفی محصولات مواد غذایی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است و اگر مجوزی برای تولید شیر چرب به کارخانه‌ای داده نشده بنابراین تشویش اذهان عمومی درست نیست و نباید این مسائل مطرح شود در ضمن اگر یک یا چند واحد متخلف وجود دارد که من از این موضوع اطلاعی ندارم نباید کل صنایع لبنی زیر سؤال برود».
به عنوانی که می ترسند از رفتن گرانجانان من از بودن درین زندان پر تشویش می ترسم
نظریات روانکاوی برای توضیح نحوهٔ پیدایش حملهٔ پانیک ارایه شده‌اند. در نظریه‌های روانکاوانه، حملهٔ پانیک را نتیجهٔ دفاعی ناموفق در برابر تکانه‌های اضطراب‌انگیز می‌دانند. به نظر روانکاوان، آنچه درگذشتهٔ یک فرد، اضطراب هشداردهندهٔ خفیفی بود، کم‌کم به احساس فلج‌کنندهٔ تشویش بدل می‌شود و سپس علایم جسمی کار را یکسره می‌کنند.
در سال ۵۵۰ پیش از میلاد، تسخیر ماد توسط کوروش بزرگ باعث تشویش دول همجوار و غیر همجوار گردید. سه دولت نامی آنزمان یعنی لیدی، بابل نو و مصر داخل مذاکره شدند که در مقابل کوروش بزرگ اتحاد سه‌گانه‌ای تشکیل دهند. بدین ترتیب کرزوس، پادشاه لیدی، نبونعید، پادشاه بابل نو و آماسیس دوم فرعون مصر علیه کوروش هم پیمان شدند. که دو حکومت بابل و لیدی توسط کوروش بزرگ و حکومت مصر در دوران پس از آماسیس توسط کمبوجیه دوم فتح شد.
رضی‌الدین نیشابوری مردی راست اندیش و دور از هر کژی، اما دیرفهم است و می‌باید برای تحصیل کلام در موارد جزئی تامّل و تفّکر بسیار نماید، او به عدل و انصاف عشق می‌ورزد و خیلی دیر اشتباه می‌کند یا دچار تشویش می‌شود.
در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۶۰ روزنامه‌های انقلاب اسلامی، میزان، نامهٔ مردم و عدالت که حامیان بنی صدر بودند به اتهام ایجاد تشویش و ناامنی در جامعه با حکم دادگاه توقیف شدند
صفای عافیت تشویش صیقل برنمی‌ دارد اگر آسودگی خواهی چو سنگ آیینه پنهان‌ کن
وی میرحسین موسوی را به «اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی» متهم کرد. همزمان، نیروی شبه‌نظامی بسیج نیز خواستار محاکمهٔ میرحسین شد.
بخود گفت: ار چه پر تشویش راهست جمال کعبه نیکو عذر خواهست
وهم می‌افزود زین فرهنگ او جمله در تشویش گشته دنگ او
ناز سرکش را از قبول این خواهش امتناعی بود، رأی خسرو حسن منحرف ساخت. خاکیان در دامن تضرع آویختند که چون سلطان را عزم مراجعت است و کیهان را حد ممانعت نیست؛ باری از راه ملک ما کوچ دهد که بمقصد اقرب است و تا شهربند خلافت سه روزه مسافت بیش نیست و جای مخافت و تشویش نه. حسن را غرق رافت بجنبید و عرض ضعیفان پذیرفت.
از تاب تن چه تشویش آن را که جان سپارد دل داده را ملامت کردن چسود دارد
نار در زن به خرمن تشویش بار بر نه ز مکمن انکار
در ۱۱ تیر ۱۳۸۷ مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که حکم بازداشت محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی " به‌دنبال شکایات متعدد دولتی و قاضی مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی " صادر شده‌است.
ریشه در من می‌دواند پرسشی پی‌گیر با تشویش
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به معجزات کوچک و بزرگ و تشویش اشاره نمود.
چو رفت این صلح خیر اندیش از پیش که دولت امن گشت از هول و تشویش،
بس که دلها را غم آغاز پرتشویش داشت هیچ کس اندیشه انجام نتوانست کرد
آب و نان و شتر و راحله تشویش دلست خورد آن مرحله از خون جگر باید کرد