بنیاد
معنی کلمه بنیاد در لغت نامه دهخدا

بنیاد

معنی کلمه بنیاد در لغت نامه دهخدا

بنیاد. [ ب ُ ] ( اِ مرکب ) پهلوی «بون دات » پارسی باستان «بونه داتی » ( در بن قرارداده ). ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). مرکب است از «بن » بمعنی پایان و «یاد»، به معنی اساس ، که کلمه نسبت است. ( از آنندراج ). بنلاد و بنیان. ( ناظم الاطباء ). اصل. ( ترجمان القرآن ). قاعده. ( زمخشری ). عنصر. ( بحرالجواهر ). بیخ. پایه. اصل. ریشه. ( فرهنگ فارسی معین ) :
مباش غمگین یک لفظ یاد گیر لطیف
شگفت گونه لکن قوی و بابنیاد.کسایی.نسازیم از آن رنج بنیاد گنج
نبندیم دل در سرای سپنج.فردوسی.بدو گفت شه ای پسر شادباش
همیشه خرد را تو بنیاد باش.فردوسی.مرا شهر و هم گنج آباد هست
دلیری و مردی و بنیاد هست.فردوسی.خرد را بپرسید بنیاد چیست
به برگ و به بار خرد شاد کیست.فردوسی.بنیاد فضل و بنیت فضل است و پشت فضل
وز پشت فضل مانده شه شرق یادگار.فرخی ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 168 ).خشمگین بودن تو از پی دین باشد و بس
کار و کردار ترا بر دین باشد بنیاد.فرخی.خواست تا تو بدو ره آموزی
شغل او را قوی کنی بنیاد.فرخی.دلم بگرفت از این آسوده کاری
که آسایش بود بنیاد خواری.( ویس و رامین ).نگه دار دین آشکار و نهان
که دین است بنیاد هر دو جهان.اسدی.دین و دنیا را بنیاد به یک کالبد است
علم تأویل بگوید که چگونه است بناش.ناصرخسرو.قران بود و شمشیر پاکیزه حیدر
دو بنیاد دین متین محمد.ناصرخسرو.نتوانست گفت که سلیمان هستم و بنیاد و پادشاهی در انگشتر بود. ( قصص الانبیاء ص 168 ).
این جهان پایدار نیست از آن
که بر آنش نهاده شد بنیاد.مسعودسعد.بنیاد ملک بی سرتیغ استوار نیست
او را که ملک باشد بی تیغ کار نیست.( از کلیله و دمنه ).اندیشید که اگر بنیادی نهد و با لشکردیلم خصومتی آغاز کند به اتمام برسد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ اول ص 76 ).
سخنهایی از تیغ پولادتر
زبان از سخن سخت بنیادتر.نظامی.به گیتی چنین بود بنیادشان
که تخمه به گیتی برافتادشان.نظامی.

معنی کلمه بنیاد در فرهنگ معین

(بُ ) [ په . ] (اِمر. ) ۱ - شالوده ، اساس . ۲ - بیخ ، پایه .
برانداختن ( ~. بَ رَ تَ ) (مص م . ) خراب کردن ، منهدم کردن .

معنی کلمه بنیاد در فرهنگ عمید

۱. بیخ، پایه، اصل، شالوده.
۲. پی دیوار.
* بنیاد کردن: (مصدر متعدی )
۱. بنا کردن.
۲. شالوده ریختن.
۳. آغاز کردن، دست به کاری زدن.
* بنیاد نهادن: (مصدر متعدی )
۱. شالوده ریختن.
۲. بنا کردن.
۳. آغاز کردن.

معنی کلمه بنیاد در فرهنگ فارسی

بیخ، پایه، اصل، شالوده، پی دیوار، بنلادوبنداد
( اسم ) ۱ - شالده پی دیوار بنلادبنیان ۲ - بیخ پایه اصل ریشه.یا بنیاد باب بردن ( بنیاد باب رسانیدن ) بنیاد استوار کردن . یا بنیاد باب رسانیدن. یا بنیاد بر یخ نهادن. بی ثبات کردن .
پهلوی (( بون دات ) ) پارسی باستان (( بونه داتی ) ) ٠ مرکب است از (( بن ) ) بمعنی پایان و (( یاد ) ) اساس که کلم. نسبت است ٠ بنلاد و بنیان ٠ قاعده ٠ عنصر ٠ بیخ ٠ پایه اصل ریشه

معنی کلمه بنیاد در دانشنامه عمومی

بنیاد (مجموعه تلویزیونی). بنیاد ( انگلیسی: Foundation ) یک مجموعهٔ تلویزیونی علمی تخیلی آمریکایی است که توسط دیوید اس. گویر و جاش فریدمن برای اپل تی وی پلاس ساخته شده است. این یک اقتباس آزاد از مجموعهٔ بنیاد، مجموعه ای از رمان های علمی تخیلی نوشتهٔ آیزاک آسیموف است. بنیاد در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ به نمایش درآمد. در اکتبر ۲۰۲۱ این سریال برای فصل دوم تمدید شد.
بنیاد (مجموعه کتاب). مجموعه کتاب بنیاد توسط نویسندهٔ آمریکایی ایزاک آسیموف نوشته شده است. این مجموعه در ابتدا به صورت سری داستانهایی کوتاه در فاصلهٔ سالهای ۵۰–۱۹۴۲ چاپ شد و سپس در فاصلهٔ سال های ۵۳–۱۹۵۱ در قالب سه کتاب منتشر شد. برای حدود سی سال مجموعه فقط شامل سه گانه بود: بنیاد، بنیاد و امپراتوری، و بنیاد دوم. در سال ۱۹۶۶، به این سه گانه جایزهٔ بهترین مجموعهٔ همهٔ دوران ها اهدا شد ( تنها یک بار در 'جایزه هوگو چنین اتفاقی افتاد ) . در سال ۱۹۸۱ آسیموف شروع به افزودن کتاب های تازه ای به مجموعه کرد، دو دنباله: لبهٔ بنیاد، و بنیاد و زمین؛ و دو پیش درآمد: سرآغاز بنیاد، و پیشبرد بنیاد. آسیموف در این کتابها مجموعهٔ بنیاد خود را با مجموعهٔ ربات و مجموعهٔ امپراتوری کهکشانی پیوند می دهد و همه را در یک هستیِ فرضی قرار می دهد.
داستان بر این قرار است که در غروب امپراتوری کهکشانی، ریاضی دانی به نام هَری سِلدون، روان تاریخ را بنیان می گذارد، دانشی که می توان آیندهٔ جمعیت های بزرگ را به کمکش پیش بینی کرد. او برای آمادگی در مقابلِ سقوط امپراتوری و عصر تاریکِ ۳۰٬۰۰۰ سالهٔ پس از آن، برنامه ای را طرح ریزی می کند که می تواند دورهٔ پس از فروپاشی را به ۱٬۰۰۰ سال کاهش دهد. او برای اجرای برنامه اش دو بنیاد را پایه می گذارد تا نگهدارِ عصارهٔ علم و تمدن باشند، و بتوانند امپراتوری کهکشانی جدیدی را شکل دهند.
یک ویژگی مهم نظریهٔ سلدون، که در علوم اجتماعی در دنیای واقعی به اهمیت آن می پردازند، این اصل است که: اگر جمعیتی از پیش بینیِ رفتارش آگاهی یابد، کردار جمعیِ خودآگاهش غیرقابل پیش بینی می شود.
در سال ۱۹۴۱ آسیموف پس از جلسه ای با جان کمبل ( سردبیر علمی - تخیلی شگفت انگیز ) با الهام از کتاب ادوارد گیبون با عنوان تاریخ انحطاط و سقوط امپراتوری روم، شروع به نوشتن مجموعه ای از داستان های کوتاه می کند. در فاصلهٔ مِی ۱۹۴۲ تا ژانویهٔ ۱۹۵۰ تعداد این داستان های ( رمان های ) کوتاه به هشت می رسد. برای انتشار اولین کتاب سه گانه در سال ۱۹۵۱، آسیموف چهار داستان کوتاه ( از میانِ هشت تای ذکر شده ) را برمی گزیند و بخش تازه ای را به آنها به عنوان پنجمین بخش اضافه می کند ( که البته این بخش از نظر داستانی در ابتدای کتاب بنیاد می آید ) .
دو کتاب بعدیِ سه گانه با فاصله های یک ساله منتشر می شوند و هر کدام شامل دو داستان ( رمان ) کوتاه از چهار داستان باقیمانده هستند.
معنی کلمه بنیاد در فرهنگ معین

معنی کلمه بنیاد در ویکی واژه

fondazione
fondamenta
شالوده، اساس.
بیخ، پایه.
خراب کردن، منهدم کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه بنیاد

تحقیقات اخیر حاکی از است که احتمالاً سلول‌های بنیادی مزانشیمی اثر مفیدی بر ترمیم آسیب خونرسانی مجدد قلب و کلیه دارد.
می‌نماید که جفای فلک از دامن من دست کوته نکند تا نکند بنیادم
و معالجه این صفت خبیثه آن است که اول تأمل کند در این که دشمنی و عداوت، شجره ای است که به جز اندوه و الم در دنیا ثمری ندارد و صفتی است که غیر از غصه و غم اثری نمی بخشد ساغری است که به جز زهر جانگزا به کام صاحب خود نریزد و آتشی است که به غیر از دود کدورت از آن برنخیزد، زیرا که عدو مسکین همیشه با اندوه و غصه قرین، و پیوسته با رنج و محنت همنشین است و به سبب عداوت خاندانهای کهن بر باد، و دودمان قدیم از بیخ و بنیاد برافتاد و بسا دولتهای بی پایان که به سبب عداوت به نکبت مبدل، و بسا عزتها که بنیادش به تیشه عداوت سست و مختل گردیده.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اوبولون-برووار کیف، باشگاه فوتبال نوبهار نمنگان، باشگاه فوتبال متالیست خارکوف، باشگاه فوتبال روژمبرک، باشگاه فوتبال تاوریا سیمفروپول، باشگاه فوتبال بنیادکار، باشگاه فوتبال اوورلا اوژهورود، باشگاه فوتبال زوریا لوهانسک، و باشگاه فوتبال فورسکلا پولتاوا اشاره کرد.
انقلاب‌های خروشان ملی ارکان امپریالیسم را به لرزه درمی‌آورد. لبه تیز این یورش جهانی متوجه آمریکاست که به مدافع اساسی سیستم بهره‌کشی استعماری بدل شده‌است. در نتیجه این نبرد به جای مستعمرات سابق در کشورهای نیمه مستعمره بیش از پیش کشورهای مستقل و نو بنیاد پدید گشته و پدید می‌گردد.
پس گوییم که مر دین را همچنین سه مرتبت است: نخست از او مرتبت نطق است و آن پیغمبریست که شریعت آرد و تألیف کتاب و اعمال کند و خلق را بر پذیرفتن ظاهر آن تکلیف کند، و دیگر مرتبت وصایت است که بنیاد تأویل او نهد و مثلها و رمزها را معنی بگوید و خلق را از موج شبهت به خشگی و ایمنی حقیقت برساند، و سدیگر مرتبت امامت است که ظاهر و باطن را امام نگاه دارد و خلق را بر اندازه طاقت ایشان از علم تأویل بهره دهد اندر هر زمانی، و این کناره باز پسین است اندر دین، و تمامی دین اندر امام است.
چو هست این دیر خاکی سست بنیاد به باده‌اش داد باید زود بر باد
کشورهای تازه استقلال یافتهٔ زیادی به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر استناد کرده و آن را در قوانین بنیادی یا قانون اساسی خود گنجانده‌اند.
کلیسای ادونتیستهای روز هفتم ۲۸ اعتقاد بنیادی ایمانی دارد. ادونتیست‌های روز هفتم کتاب مقدس را به عنوان تنها اساس عقاید خویش می‌پذیرند و اصول اعتقادی که از تعالیم کتاب مقدس نشأت گرفته‌است را رعایت می‌کنند. این عقاید تشکیل دهنده تبیین و تفاهم کلیسا از تعالیم کتاب مقدس است. در نشست مجمع عام ممکن است این بیانیه مورد تجدید نظر قرار گیرد، هنگامی که کلیسا به هدایت روح القدس به درک کاملتری از حقایق کتاب مقدس یا نحوهٔ واضح تر بیان آن‌ها دست بیابد تا تعالیم کلام مقدس خدا متجلی گردد.
این بنیاد سعی کرده‌است کلیه آثار اعم از گفته‌ها، نوشته‌های منتشر شده و منتشر ناشده علی شریعتی را به روشی دقیق، با در نظر گرفتن کلیهٔ تصحیحات و تجدیدنظرهای وی و با پرهیز از هرگونه دخل و تصرف تدوین و چاپ نماید. در این مجموعه آثار کوشش شده‌است که تمامی مطالب مربوط به یک موضوع - که قبلاً در جزوه‌های کوچک و متوسط پراکنده بود - در یک یا چند مجلد با عنوان واحد طبع و نشر گردند. این کار در واقع خواست خود شریعتی بوده‌است. (ر.ک. به وصیت وی در مجموعه آثار ش. ۱). شماره‌های فهرست زیر، شماره مجموعه آثار است (مثلاً مجموعه آثار شماره ۳: ابوذر).
من که گویم مدح ایشان در سخن برکنم بنیاد خصم از بیخ و بن
از نخستین روزهای تکوین شهرک ارمنی‌نشین جُلفا، پنج محله به نام‌های میدان بزرگ، میدان کوچک، هاکوپ‌جان، چهارسوق قارا کل تشکیل دهنده این شهرک نوبنیادِ عصر شاه عباس بوده‌است و ساکنین آنها را جلفاییان آذربایجان تشکیل می‌دادند.
الخسائیه نام خویش را وامدار بنیادگذار این اندیشه الخسائی است. الخسایی صورت دگرگون‌شدهٔ واژهٔ سریانی الاها کَیسا به معنای خدای نهان می‌باشد.
بازم غم عشق در سر افتاد بنیاد صبوریم بر افتاد
کرده چشم نیم‌بازت رخنه در بنیاد جان این چه چشمست ای شهید چشم شهلای تو من
اکوع سیاست را رها کرد و ادارهٔ کل آثار و ناشران را در سال ۱۹۶۹ تأسیس نمود و تا ۱۹۹۰ رئیس آن بود. او عضو فرهنگستان زبان عربی در دمشق و امان، فرهنگستان علمی عراق و هند، و عضو بنیاد آل البیت در اردن شد. اکوع در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۸م /۲۰ شوال ۱۴۲۹ق در صنعا درگذشت و همان‌جا دفن شد.
دغدغه اصلی افراد مبتلا به اوتیسم در مورد یادگیری، تقلید از مهارت هاست. این می‌تواند در بسیاری از جنبه‌ها مانند یادگیری در مورد نیات دیگران، حالات ذهنی، گفتار، زبان و مهارت‌های اجتماعی عمومی مانع باشد. افراد مبتلا به اوتیسم معمولاً وابسته به روال‌هایی هستند که از پیش به آنها تسلط دارند و در شروع کارهای غیر معمول جدید مشکل دارند. اگرچه تخمین زده می‌شود ۲۵ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم نیز دارای ناتوانی یادگیری هستند، اما بسیاری از آنها حافظه به‌یادسپاری و حافظه قابل توجهی برای دانش توصیفی از خود نشان می‌دهند. به این ترتیب تکرار، بنیادی‌ترین و موفق‌ترین روش برای آموزش افراد مبتلا به اوتیسم است.
من می نگفتم کان جوان یک روز خواهد برد جان؟ دیدی چه چپ زد ناگهان این صبر بی بنیاد من!
سیل بنیاد حباب‌ست نظر واکردن هوش ما هم نشود خانه برانداز چرا
کهن گلدستهٔ قم را که ویران بود بنیادش مجدد شد به حکم او اساس و تازه شد بنیان