تقوی

معنی کلمه تقوی در لغت نامه دهخدا

تقوی. [ ت َق ْ وا ] ( ع اِ ) پرهیزگاری. ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). پرهیز. اصله تقیا قلبوه للفروق بین الاسم و الصفة و قوله تعالی هو اهل التقوی ؛ ای اهل ان یتقی عقابه. ( منتهی الارب ). پرهیزگاری و ترس ؛ یعنی ترسیدن از حق تعالی جل شأنه است در عواقب امور یا ترس نفس خود که مبادا رهزنی کرده او را در مهالک بعد و حجاب مبتلا سازد. ( آنندراج ). ترسیدن و پرهیزگاری. ( غیاث اللغات ). پرهیز و ترس از خدا و احتراز. قوله تعالی : هو اهل التقوی ؛ ای اهل ان یتقی عقابه. ( ناظم الاطباء ). درلغت بمعنی اتقا و پرهیزکاری است و اتخاذ وقایت است و اصطلاحاً دوری کردن از عقوبت حق است بواسطه انجام طاعات حق. و بعضی گویند تقوی احتراز محرمات است فقط.فیض گوید تقوی آن است که محامد حق را وقایت خود سازد و اضافه همه کمالات و فضائل به حضرت او کند و خدای با چنین کس باشد چنانکه فرمود: «ان اﷲ مع الذین اتقوا والذین هم محسنون ». در شرح تعرف است که اصل تقوی بر دو معنی است یکی ترسیدن و دیگری پرهیز کردن و تقوای بنده از خداوند بر دومعنی است یا خوف از عقاب است و یا از فراق. و علامت آن این است که از اوامر و نواهی خدا سرپیچی نکند و اگر از خوف فراق باشد از غیر حق پرهیز کند و با غیر او نیارامد تا از خدا جدا نماند و پرهیز کند از آنچه بدان میل نماید زیرا که هر اندازه که به غیر حق مایل باشد از حق دور باشد. محمدبن سبحان گوید تقوی ترک غیر خداست و بعضی گویند تقوی بیزاری جستن از غیر خدا و اخلاص در عبادت خداست. بعضی از بزرگان گویند تقوی از گناه دوری کردن و از نفس جدا گشتن است. ( از فرهنگ مصطلحات عرفا تألیف دکتر سجادی صص 115 -116 ) : و پسندیده تر سیرتها آن است که به تقوی و عفاف کشد. ( کلیله و دمنه ). و پسندیده تر افعال و اخلاق مردمان تقوی است. ( کلیله و دمنه ). و فرط تقوی و وفور دیانت و اخلاص و اختصاص من داشته است. ( سندبادنامه ص 72 ).
اگر از نقطه تقوی بگردد یک دمت دیده
سزای دیده کج بین ز میل آهنین باشد.عطار.ای حکم تو پیشکار طاعت
ای حزم تو دستیار تقوی.سیف اسفرنگ.برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را
بر باد قلاشی دهیم این شرک تقوی نام را.سعدی.ترا همچنین فضل است و امانت و تقوی و دیانت. ( گلستان ).
هرکجا سلطان عشق آمد نماند
قوت بازوی تقوی را محل.

معنی کلمه تقوی در فرهنگ معین

(تَ وا ) [ ع . ] (اِمص . ) پرهیزکاری ، اطاعت از خدا.

معنی کلمه تقوی در فرهنگ عمید

= تقوا

معنی کلمه تقوی در فرهنگ فارسی

( حاج سید ) نصر الله اخوی ( و . تهران ۱۲۸۲ ه. ق - ف. تهران ۱۳۶۷ ه. ق . ۱۳۲۶/ ه. ش . ) .از رجال دانشمند دوره اخیر قاجاریه و اوایل پهلوی وکیل دوره اول و دوم مجلس شورای ملی از تهران مدعی العلوم و رئیس دیوان عالی تمیز و مدرس دانشکده های حقوق و معقول و منقول و رئیس دانشکده اخیر . از تالیفات وی (( هنجار گفتار ) ) در معانی و بیان فارسی است و متن دیوان ناصر خسرو نیز توسط وی تصیحح شده و بطبع رسیده . کتابخانه ای نفیسنیز از او بجای مانده است .
( صفت ) منسوب به تقی
نیرومند شدن

معنی کلمه تقوی در ویکی واژه

پرهیزکاری، اطاعت از خدا.

جملاتی از کاربرد کلمه تقوی

اعتبار با علی سهیلی دوستی نزدیک داشت و در تقویت او همیشه کوشش می‌کرد. قوام‌السلطنه نیز در اواخر نخست‌وزیری‌اش در سال ۱۳۲۰ اعتبار را به معاونت خود برگزید و فرمان همایونی هم برای اعتبار صادر شد اما پیش از آنکه کار خود را آغاز کند، دولت قوام در ۲۴ بهمن مستعفی شد. سهیلی که پس از قوام برای بار دوم به نخست‌وزیری رسید اعتبار را به عنوان وزیر کشاورزی برگزید و در ۲۷ اسفند با این سمت به مجلس معرفی کرد.
این عدم اتحاد را دلیلی بر تقویت صلیبیون اول در این دوره دانسته‌اند.
به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری و در تقویم خورشیدی ایران به ثبت رسید.
بتا از غمزه کافر ربودی چون دل و دینم بساط زهد و تقوی را همان بهتر که برچینم
تقویت و مجازات هر دو به عنوان بخشی از یک برنامه رفتاری مستقل و همچنین با هم کار می‌کنند. تقویت مثبت بسیار بهتر و سریعتر از مجازات عمل می‌کند. در روانپزشکی کودک، والدین اغلب با عصبانیت و ناامیدی از فرزند خود به مطب می‌آیند زیرا «هیچ کاری مؤثر نیست». آنها هنگامی که رفتار بد با استفاده از حذف اسباب بازی‌ها یا امتیازات دور یا قرار دادن کودک به موقع انجام شده‌است، انواع مجازات‌ها را محکوم کرده‌اند. غالباً انواع مثبت تقویت نمی‌شوند. یکی از مزایای فوری برنامه‌های اصلاح رفتار تغییر فاصله از مجازات صرفاً رفتار ناخواسته و همچنین پاداش دادن به رفتار خوب است.
بسی سوادی این تقویم پختم هنوز از خام کاری نیم پختم
اوضاع نجومی چو به تقویم آید این جمله برجسته به تنظیم آید
فال مؤمن فراست نظرست وین ز تقویم و زیج ما بدرست
دالادیه در کرپانتره به دنیا آمد و قبل از جنگ جهانی اول وارد سیاست شد. در جنگ جهانی اول در جبهه غربی حضور داشت و به خاطر خدماتش مدال هم گرفت. بعد از جنگ از چهره‌های شاخص حزب رادیکال بود و در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ نخست‌وزیر شد. از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ وزیر دفاع بود و در سال ۱۹۳۸ دوباره نخست‌وزیر شد. در سمت رئیس دولت در سال ۱۹۳۹ دولت رفاه در فرانسه را تقویت کرد.
بیفکن زخود مخفی کهنه را (که تقویم پاری نیاید بکار)
ما با می و مینا، سر تقوی داریم دنیا طلبیم و میل عقبی داریم
[الف] محمد بن موسی خوارزمی است که به عنوان «روز فناوری اطلاعات» نامگذاری شده‌است. در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، پیشنهاد نامگذاری ۲۲ تیرماه، همزمان با زادروز محمد بن موسی خوارزمی، به عنوان «روز فناوری اطلاعات» به تصویب رسید و اعلام شد این مناسبت پس از طرح و تصویب نهایی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور، درج خواهد شد.
کمال حکمت اندر ملک تقوی جمال معرفت در صدر ایمان
مدتی سجاده تقوی به دوش انداختی روزگاری هم سبو بر دوش می باید گرفت
اس ۲۰۰ سامانه پدافند هوایی است که با موشک‌های صیاد ۳ مجهز شده است. به گفته مسئولان نظامی ایران، این سامانه می‌تواند هدف را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شناسایی و در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد. ارتفاع عملیات این سامانه متوسط تا بالا توصیف شده است. موشک این سامانه با چهار راکت تقویت‌کننده که همگی از سوخت جامد استفاده می‌کنند پرتاب می‌شود. برد این سامانه با توجه به نسل‌های مختلف آن، ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر عنوان شده است. در این سامانه از مسیریاب رادیویی استفاده شده است.
خلق را خلق کریم تو و اوصاف حسن حجتی بود مبین ز آیت احسن تقویم
از فرایند آلیاژسازی مکانیکی برای ساخت کامپوزیت‌های زمینه فلزی تقویت شده با ذرات سرامیکی نیز استفاده می‌شود. در این عملیات، پودرهای نرم (پودر فلزی) لایه‌ای شده و پودرهای ترد (پودر سرامیکی) شکسته می‌شود و بین لایه‌های پودر فلزی محبوس می‌شود. اگر زمان آسیاب بالا باشد می‌تواند باعث شود که اندازه پودرهای سرامیکی به محدوده نانومتری برسد؛ بنابراین پودری به دست می‌آید که در اطراف آن لایه‌ای از پودر نرم فلزی قرار گرفته و در داخل آن پودر ترد سرامیکی در ابعاد نانومتری وجود خواهد داشت و با فرایندهای بعدی مانند پرس، زینتر و اکستروژن می‌توان نمونه‌های نانو کامپوزیتی با توزیع فاز ترد نانومتری در یک زمینه فلزی نرم به دست آورد.
از نو بسازیم نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی «مینا تقوی» است که در سال ۱۳۶۲ از برنامهٔ کودک و نوجوان شبکه دو پخش گردید.
اگر فرضیهٔ آخر درست می‌بود، هادریانوس نمی‌توانست علت مرگ آنتینوس را اعلام کند چرا که مایل نبود خود را از حیث جسمی یا سیاسیْ ناتوان نشان دهد. حقیقت این است که هادریانوس هبهٔ انسانی∗ را نمی‌پسندید و در امپراتوری قوانینی که علیه آن بودند را تقویت نموده بود.
تا گشادم بکوی عشقت پای رفت تقوی و دانش از دستم