دیانت
معنی کلمه دیانت در لغت نامه دهخدا

دیانت

معنی کلمه دیانت در لغت نامه دهخدا

دیانت. [ ن َ ] ( ع اِمص ) مأخوذ از دیانة تازی ، دینداری کردن. صداقت و راستی. خداترسی. عدالت و تقوی و پرهیزگاری و پارسائی و خوبی و نیکوئی. ( ناظم الاطباء ). دینداری :
همه دیانت و دین جوی و نیک رائی کن
که سوی خلد برین باشدت گذرنامه.شهید.بمرگ این محتشم شهامت و دیانت و کفایت و بزرگی بمرد. ( تاریخ بیهقی ص 371 ). شغلها و سفارتهای با نام کرده است. [ بوطاهر تبانی ] و در هر یکی از آن مناصحت و دیانت وی ظاهر گشته. ( تاریخ بیهقی ص 209 ). نگاه باید کرد تا احوال ایشان [ شاهان غزنوی ] بر چه جمله رفته است و میرود و در... عفت و دیانت. ( تاریخ بیهقی ).
گر دیانت نیست آنچ آموخت پیغمبر بخلق
آنچه خصمان داشتندش جز دیانت چیست پس.ناصرخسرو ( دیوان چ تقوی ص 206 ).ای حیا را همچو عثمان در شجاعت چون علی
ای دیانت را چو بوبکر ای عدالت را عمر.ازرقی.که در امضای احکام شرع از طریق دیانت و... امانت نگذرد. ( کلیله و دمنه ). چون قواعد دین... مهمل ماند دیانت و صیانت برخیزد. ( سندبادنامه ص 5 ).
دیانت از در دیگر برون رود ناچار.سعدی.و ترا همچنین فضل است و دیانت وتقوی و امانت.سعدی ( کلیات چ مصفا ص 23 ).چون نبود خویش را دیانت و تقوی
قطع رحم بهتر از مودت قربی.سعدی.|| فروتنی کردن. || راستی. درستی. || طاعت کردن. ( یادداشت مؤلف ). آیین خداپرستی.
دیانة. [ ن َ ] ( ع مص ) راستی نمودن. ( منتهی الارب ). راستی. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || دینداری کردن. ( منتهی الارب ). دینداری. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). دیندار شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). دیندار گشتن. پارسایی. ( دهار ).
دیانة. [ ن َ ] ( ع اِ ) اسم است برای تمام آنچه که بدان خدا را عبادت کنند. ( اقرب الموارد ). || دین و مذهب. ج ، دیانات. ( از اقرب الموارد ). || در اصطلاح فقهاء با کلمه تنزه و آنچه مابین خالق و مخلوق باشد مترادف است مانند قضاء و حکم و شرع. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه دیانت در فرهنگ معین

(نَ ) [ ع . دیانة ] ۱ - (اِمص . ) دینداری . ۲ - (اِ. ) آیین خداپرستی .

معنی کلمه دیانت در فرهنگ عمید

۱. آیین خداپرستی، هر آیینی که اساس آن بر خداپرستی باشد.
۲. (اسم ) ملت، مذهب.

معنی کلمه دیانت در فرهنگ فارسی

دین دارشدن، دینداری، آیین خداپرستی، ملت، مذهب
۱ - ( مصدر ) دینداری کردن . ۲ - ( اسم ) دینداری . ۳ - ( اسم ) آیین خدا پرستی جمع دیانات .

معنی کلمه دیانت در دانشنامه عمومی

دیانت ( به فرانسوی: Diant ) یک منطقهٔ مسکونی در فرانسه است که در سن - ا - مارن واقع شده است. دیانت ۱۰٫۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد.
معنی کلمه دیانت در فرهنگ معین

معنی کلمه دیانت در ویکی واژه

دیانة
دیندا
آیین خداپرستی.

جملاتی از کاربرد کلمه دیانت

دیانت بابی، به عنوان دینی مستقل از دیگر ادیان الهی دارای نماز مخصوص به خود است، این نماز، نمازی ۱۹ رکعتی می‌باشد که بر هر فرد بابیِ بالغ فرض واجب بوده‌است که آن را ادا کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بوکا جونیورز و باشگاه فوتبال استودیانتس اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استودیانتس و باشگاه فوتبال روساریو سنترال اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ریور پلاته، باشگاه ورزشی دیپورتیوو کالی، و باشگاه فوتبال استودیانتس اشاره کرد.
دیانتی در سال ۲۰۰۶ با بازخوانی ترانهٔ «پسرها (عشق دوران تابستان)» که یکی از کارهای پرطرفدار سابرینا خوانندهٔ پاپ ایتالیایی در دههٔ ۸۰ میلادی است، وارد دنیای موسیقی شد.
بود درویش کو داند دیانت نباشد ذرهٔ او را خیانت
متنبی یعنی کسی که ادعای پیغمبر بودن نموده‌است ولی ابوطیب متنبی معتقد به دیانت اسلام و مذهب تشیع بود و پیغمبری محمد را قبول داشت و ادعای نبوت نداشت.
با حزم او طریقت و دین فارغ از فتور با عزم او دیانت و دین ایمن از خلل
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استودیانتس، باشگاه فوتبال اتلتیکو هوراکان، و باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز اشاره کرد.
هست بر پرورده شکر نعمت پروردگار واجب از روی دیانت هم نهان هم آشکار
گیرمو استابیله، مهاجم سابق آرژانتین و بهترین گلزن جام جهانی، مربی هوراکان در آن زمان بود و برای اولین بار دی استفانو را در ترکیب اصلی قرار داد. دی استفانو در پیروزی ۳–۱ مقابل استودیانتس اولین گل دوران حرفه‌ای خود را به ثمر رساند و بعداً به تیم سابق خود ریور پلاته گل زد. او با گلزنی در ثانیهٔ ۱۰ سریع‌ترین گل در تاریخ لیگ برتر آرژانتین را به ثمر رساند. او در ۲۵ بازی برای هوراکان ۱۰ گل به ثمر رساند. هوراکان در یک فصل موفق، رتبهٔ هشتم جدول را به‌دست‌آورد و تلاش کرد تا دی استفانو را به‌طور دائم به خدمت بگیرد، اما ریورپلاته قیمت دی استفانو را ۹۰ هزار پزو اعلام کرد که هوراکان توانایی پرداخت این مبلغ را نداشت.
جدایی دین از سیاست از اصول دیانت بهائی محسوب می‌شود. به گفته عبدالبهاء دخالت علماء در سیاست فاجعه‌بار و خطرناک خواهد بود. نقش دین ترویج اخلاق در جامعه است نه حکمرانی. دین و سیاست باید نقشی جداگانه بازی کنند. نظم اجتماعی علاوه بر نیاز به یک حکومت عادل و کارآمد به انضباط اخلاقی نیز نیازمند است که توسط دین ترویج می‌شود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اسپانیول، باشگاه فوتبال استودیانتس، باشگاه فوتبال راسینگ کلوب آویاندا، باشگاه فوتبال آستراس تریپولی، و باشگاه فوتبال ساترن رامنسکویه اشاره کرد.
دیانتش به کشته آتش ستم تواضعش به برده آب کبریا
جان را ز پی دین و دیانت بفروشیم وین عمر فنا را بره غزو گزاریم
در صوان هدی صیانت او دن دُردی دین دیانت او