بینه
معنی کلمه بینه در لغت نامه دهخدا

بینه

معنی کلمه بینه در لغت نامه دهخدا

بینه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) جامه کن حمام. ( آنندراج ). آنجائی از حمام که در آن رخت میکنند. ( ناظم الاطباء ). ( با هاء غیرملفوظ ) رخت کن حمام. آنجای از حمام که استحمام کننده جامه های خود در آنجای نهد. سربینه. رخت کن. مسلخ. بنه. ( یادداشت مؤلف ) :
چو دهلیز تفنگ آن تنگ بینه
رهی باریک تا پای خزینه.اثر.- بینه حمام ؛ جامه کن گرمابه. مسلخ حمام : که تشریف نو پوشند یا در مجلس سور یا عروسی یا بینه حمام. ( نظام قاری ص 140 ).
بینه. [ ن ِ ] ( اِخ ) آلفرد. ( 1857 - 1911 م. ) روانشناس فرانسوی. به اتفاق هانری بونیس اولین مجله فرانسوی را تأسیس کرد ( 1895 م. ) و اولین آزمایشگاه روانشناسی فرانسه را در دانشگاه پاریس بنیاد نهاد ( 1889 م. ). با کمک تئودور سیمون تستهائی برای سنجش هوش آدمی تعبیه کرد ( 1905 - 1911 م. ) که بعداً بوسیله دیگران مورد تجدید نظر قرار گرفت و رواج عام یافت. قبلاً اشخاص دیگری از جمله سِر فرانسیس گالتن در انگلستان و ج. م. کتل در امریکا، سعی کرده بودند که تستهائی بسازند اما توجه آنان به استعدادهای بسیط و ساده ( مانند قضاوت درباره طول اجسام در اثر خطای باصره ) بوده است ، ولی بینه اولین بار موفق شد که استعدادهای پیچیده تری را اندازه بگیرد. ( دائرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه بینه در فرهنگ معین

(بَ یِّ نِ ) [ ع . بینة ] ( اِ. ) دلیل آشکار، برهان واضح . ج . بینات .

معنی کلمه بینه در فرهنگ عمید

۱. دلیل و حجت واضح و آشکار.
۲. نود وهشتمین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۸ آیه، الانفکاف، البّریة، لم یکن، قیامت.
جایی که لباس های خود را آنجا درمی آورند، رخت کن.

معنی کلمه بینه در فرهنگ فارسی

دلیل وحجت، حجت و آشکار، رخت کن سرحمام، جائی که لباسهای خودرادرمی آورند
( اسم ) جایی در سر حمام که کسان جامه های خود را آنجا در آورند رخت کن .
آلفرد روانشناس فرانسوی ٠ باتفاق هانری بونیس اولین مجل. روانشناسی فرانسوی را تاسیس کرد و اولین آزمایشگاه روانشناسی فرانسه را در دانشگاه پاریس بنیاد نهاد ٠

معنی کلمه بینه در دانشنامه عمومی

بینه (شهر). بینه ( به لاتین: Binə ) یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است که از توابع شهر باکو است. جمعیت این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی، ۵۳۳۰۰ نفر بود.

معنی کلمه بینه در دانشنامه آزاد فارسی

بَیّنِه
(در لغت، امر واضح) اصطلاحی در فقه، به معنای شهادت شهود. در قرآن شریف، بیّنه به معنای اصطلاحی به کار نرفته است؛ به همین سبب در این که اصطلاح بینه در زمان رسول اکرم (ص) به کار رفته یا خیر، اختلاف است. با این حال از پیامر اکرم (ص) نقل شده است: بیّنه برای مدعی و قسم برای منکر است. همچنین فرموده است: من در بین شما، از راه بیّنه و سوگند داوری می کنم. فقیهان مسلمان در اعتبار اصل بیّنه تردید نکرده اند؛ اما در مسائل پیرامونی آن، مانند حدود اعتبار آن نظریه های متفاوتی بیان کرده اند؛ مثلاً کسانی چون محقق حلّی بیّنه را در اثبات اجتهاد و یا کسانی چون ابن بّراج، آن را در اثبات نجاست، کافی نمی دانند. نکته دیگر آن که عمل به بینه محدود به باب قضا نیست؛ بلکه تمام ابواب فقه، از معاملات و عبادات را نیز دربر می گیرد. اصل اولی در بینه آن است که دو مرد عادل شهادت دهند؛ اما به سببی خاص، گاه بر عدد آن اضافه می شود؛ مانند بیّنه در اثبات زنا، لواط و مساحقه که به شهادت چهار مرد عادل نیاز است و گاه شهادت زن نیز مقبول می افتد. در مقام تعارض بیّنات، بیشتر اعتقاد به تساقط دارند؛ اما برخی به قرعه یا راه های دیگر نیز نظر داده اند.

معنی کلمه بینه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] فاصل میان دو چیز به گونه ای که دیگر هیچ گونه اتصال و آمیزشی با هم نداشته باشند را «بیّنه» گویند. دلیل روشن و آشکار نیز چون حق و باطل را کاملاً از هم جدا می کند «بیّنه» نامیده شده است. و قرآن کریم نیز از این جهت، خود را «بیّنه» نامیده است؛ مانند:
به معجزه و آیات و احکام الهی نیز «بینه» می گویند؛ چون از مصادیق آن معنای وسیع هستند؛ یعنی حق را از باطل جدا می سازند.
[ویکی الکتاب] معنی بَیِّنَةٍ: راهنمایی کننده با بیانی روشن - روشن
معنی بَیْنَهُ: بین او
معنی یَحْیَیٰ: زندگی می کند ( عبارت "لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَیٰ مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ" یعنی : تا هر که هلاک میشود از روی دلیلی روشن هلاک شود، وهر که زندگی میکند ازروی برهانی آشکار زندگی کند)
معنی مُنفَکِّینَ: جدا شده ها (کلمه منفکین از ماده انفکاک است ، که به معنای جدایی دو چیز است که به شدت به هم متصل بودهاند ، و عبارت "لَمْ یَکُنِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ ﭐلْکِتَابِ وَﭐلْمُشْرِکِینَ مُنفَکِّینَ حَتَّیٰ تَأْتِیَهُمُ ﭐلْبَیِّنَةُ " یعنی سنت الهی دس...
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)
[ویکی فقه] بینه (ابهام زدایی). بینه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: قرآن• بینه (قرآن)، یکی از اسامی قرآن• سوره بینه، نود و هشتمین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف، پس از سوره قدر و پیش از سوره زلزال کاربردهای دیگر • بینه (فقه)، واژه ای قرآنی و اصطلاحی فقهی• بینه (دلیل)، کلمه ای به کار رفته در قرآن کریم که در طول تاریخ نزد مسلمانان به اصطلاحی قرآنی و فقهی گراییده
...
[ویکی شیعه] بینه (ابهام زدایی). بَیِّنه ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
[ویکی فقه] بینه (دلیل). بَیِّنه، کلمه ای به کار رفته در قرآن کریم که در طول تاریخ نزد مسلمانان به اصطلاحی قرآنی و فقهی گراییده است و بیشتری بار معنایی آن را می توان در حالات فعلی و اسمی، در مفاهیم روشن و آشکار شدن و نیز دلیل و گواه دانست. در نگاهی ابتدایی، این واژه صفت می نماید، اما در بررسی کاربردهای آن در قرآن و فقه اسلامی، چنین به نظر می رسد که این واژه اسمی است که در هریک از این متون به یک اصطلاح به معنایی خاص به کار رفته، و غالباً هر یک از این متون آن را در معنایی متفاوت از دیگری به کار برده است.بیّنه به معانی: ۱.دلیل معتبر (حجّت) ۲.شهادت معتبر ۳.شهادت دو مرد عادل می باشد.
تعریف لغوی و فقهی بینه عباتند از:
← تعریف لغوی
بینه از ریشۀ فعلی «بان ـ یبین» اشتقاق یافته که با پیشینه ای قدیم، در دیگر زبانهای سامی از جمله عبری، آرامی، سریانی، حبشی و سبایی کاربرد داشته، و غالباً به معنای جدا، متمایز و مجزا شدن، واضح و شفاف سخن گفتن و تشخیص دادن به کار رفته است. بر این اساس، در زبان های سامی، «تمایز» از مهم ترین مؤلفه های معنایی این واژه به شمار می رود. در زبان عربی هم که معنای این واژه عمدتاً «آشکارشدن» آمده، بیشترین کاربرد بر معنای «آشکاری حاصل از تفکیک و تمایز میان دو چیز مشابه» متمرکز بوده است. بر همین اساس، در کتب لغت و تفسیر غالباً بینه صفت مشبهه از فعل «بان ـ یبین» و مونث «بیّن» به معنای روشن و آشکار آمده است. در عین حال، بینه بدون موصوف، به معنای حجت، گواه و دلیل است. با بافتار نزول، بینه افزون بر کاربرد به معنای شهادت در دعاوی، معنایی نزدیک به حجت و استدلال محکم نیز داشته است. باید گفت بینه آن هنگام که در بافت هایی مرتبط با اختلاف و درگیری به کار رفته، منحصراً به معنای شاهد بوده، و معنایی فراتر از آن نداشته است.
بینه در قرآن کریم
واژۀ بینه و جمع آن بینات با بسامد ۷۱بار تکرار، در قرآن کریم به کار رفته که از آن میان، ۵۴بار کاربرد اسمی است که با دور شدن از کاربرد وصفی، به اصطلاحی قرآنی گراییده است. این واژه غالباً با آنچه پیامبران به مردم ارائه کرده اند، ارتباط دارد؛ اما گاه این مفهوم گسترش یافته، و به معنای بصیرت، بینش عمیق و قدرت تشخیصی که خدا به برخی از انسان ها موهبت می کند، آمده است.واژۀ قرآنی بینه در حالت مفرد، غالباً به معنای دلیلی است که موجب دانش و بصیرت می شود اما تمرکز مصادیق بینه در حالت جمع (بینات) غالباً بر جهان بینی، آموزه های فکری، اخلاقی و دینی پیامبران و استدلال های آنهاست. قرارگیری واژۀ علم ، بصائر ، حکمت، به عنوان جانشینی برای بینه، مفهوم قرآنی این واژه را آشکارا به دانایی نزدیک می سازد. همچنین قرارگیری آن در کنار واژگانی چون تفرقه، اختلاف، لغزش، کتمان و تکذیب ، معنای کهن سامی را بیش تر به ذهن متبادر می کند.در میان انواع آموزه های پیامبران، مفهوم صدور بینۀ قرآنی از سوی خداوند، آن را از دیگر آموزه ها مجزا می سازد. از همین رو قرآن در برخورد انسان با این اموزه ها، تجاوز از حدود الاهی پس از آگاهی از بینات را مهم ترین و اصلی ترین عاملی می داند که سزاوار نکوهش انسان است.
بینه در علوم مختلف
...
[ویکی فقه] بینه (فقه). بَیّنه، واژه ای قرآنی و اصطلاحی فقهی می باشد.
این واژه، مؤنث بَیِّن معنای «آشکار و نمایان»، و صفت مشبّهه است از ماده بانَ، یبین، بیاناً به معنای «روشن و آشکار شد».
← بینه درقرآن
با اینهمه، از مجموعه کاربردهای فراوان این واژه در متون فقهی می توان دریافت که مراد از بیّنه چنین مفهوم عام و گسترده ای نیست، بلکه مراد از آن شهادتی است که شرع آن را حجّت و معتبر می شمارد، و مدّعی برای اثبات مدعای خود می تواند ارائه کند. به گفته ابن قدامه شهادت را از آنرو بیّنه خوانده اند که سبب روشن شدن حق و رفع اختلاف می شود براین اساس، کاربرد بیّنه در این معنای اصطلاحی، نوعی استعمال عام در خاص یا انتقال از معنای لغوی و عرفی به معنای شرعی است. حتی اگر نقل مفهوم بیّنه را از معنای لغوی نپذیریم، باتوجه به کاربرد فراوان بیّنه در اصطلاح یادشده (شهادت معتبر)، ادعای انصراف از معنای عامّ لغوی را دست کم در کتب فقهی ـ و حتی احادیث ـ نمی توان انکار کرد. در احادیثی نیز که موضوع آن ها قضاء و شهادت است، بیّنه غالباً به همان معنای اصطلاحی به کار رفته است.
وجه شهرت بیّنه
حتی به گفته راغب اصفهانی (ذیل «بین») وجه شهرت بیّنه در این اصطلاح و کاربرد آن در مورد شهادت، حدیث معروف نبوی: «البیّنة علی المدّعی والیمین علی من انکر» است، همچنانکه منشأ حجیّت و اعتبار بیّنه به مفهوم مصطلح آن نیز همین حدیث است. این حدیث ـ که در جوامع روایی شیعه و اهل سنّت نقل شده ـ مقبول همه فقهاست و در رتبه احادیث متوا تر قرار گرفته است. بنابرنظر مشهور، مراد از بیّنه در این حدیث دوشاهد مرد است، چنانکه در حدیث دیگری از همان حضرت بدان تصریح شده است. به استناد این احادیث و احادیث دیگر ، می توان گفت که مراد از بیّنه در احادیث و سخنان صحابه و تابعین نیز همان اصطلاح فقهی است.
← نظرات دیگر
...
[ویکی فقه] بینه (قرآن). بینه (قرآن)، یکی از اسامی قرآن است.
فاصل میان دو چیز به گونه ای که دیگر هیچ گونه اتصال و آمیزشی با هم نداشته باشند را «بینه» گویند. دلیل روشن و آشکار نیز چون حق و باطل را کاملا از هم جدا می کند «بینه» نامیده شده است. و قرآن کریم نیز از این جهت، خود را «بینه» نامیده است؛ مانند:۱. (قل انی علی بینة من ربی…) ؛۲. (... فقد جاءکم بینة من ربکم وهدی ورحمة...) .
وجه تسمیه معجزه به بینه
به معجزه و آیات و احکام الهی نیز «بینه» می گویند؛ چون از مصادیق آن معنای وسیع هستند؛ یعنی حق را از باطل جدا می سازند.

جملاتی از کاربرد کلمه بینه

سمریتی زوبین ایرانی (نام پیش از ازدواج: سمریتی ملهوترا) (زاده ۲۳ مارس ۱۹۷۶)، سیاست‌مدار هندی، مدل سابق، تهیه‌کننده و بازیگر تلویزیون است. او هم‌اکنون وزیر نساجی و وزیر اطلاعات و رسانه در کابینه نخست‌وزیر مودی است.
از مشخصه‌های بارز لینکلن این بود که به رقیبان سیاسی اش در کابینه پستهای مهم می‌داد تا تمامی گروه‌های حزب را در یک جهت نگه دارد و به آن‌ها امکان دهد تا با یکدیگر مبارزه کنند، اما علیه لینکلن متحد نشوند. تاریخ نویسان معتقدند که کابینه او به استثنای کامرون، گروهی بسیار کارآمد بود.
زجای نیایش بیامد چوگرد به بهرام چوبینه آواز کرد
ز نقش پای تو کابینه ‌دار آینه است بساط روی زمین را بهار آینه است
عدل از کار دولتی کناره گرفت و به تجارت پرداخت تا اینکه در هجدهم اسفند ۱۳۲۰ در کابینه علی سهیلی به عنوان وزیر کشاورزی به مجلس معرفی شد. وزارت کشاورزی را محمدعلی فروغی در شهریور آن سال تأسیس کرده بود و عدل دومین وزیر تاریخ این وزارت‌خانه شد.
آواز تاجیک (به تاجیکی: Овози тоҷик) یک روزنامه اجتماعی سیاسی به فارسی تاجیکی است که در تاشکند، ازبکستان به چاپ می‌رسد. این روزنامه متعلق به مجلس عالی و کابینه وزرای ازبکستان است.
لقول النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم: «من فرق بین والدة و ولدها فرق اللَّه بینه و بین احبائه یوم القیمة»
جنتان من فضة آنیتهما و ما فیهما و جنتان من ذهب آنیتهما و ما فیهما، و ما بینهم و بین ان ینظروا الی ربهم الا رداء الکبریاء علی وجهه فی جنة عدن.
در وسط این قسمت حوض هشت گوشی وجود دارد. در گوشه‌ای از سربینهٔ محلی برای گرم کردن فضا توسط آتش و درست کردن چای و قلیان کشیدن تعبیه شده.
شریعت‌زاده پس از مدت کوتاهی اشتغال به قضاوت، در سال ۱۲۹۱ خورشیدی معاون مدعى‌­العموم استیناف پس از اندی، مدعى‌العموم و دادستان بدایت تهران شد. او مدتی قضاوت را رها کرد و به وکالت دادگستری پرداخت و پس از بازگشت به عدلیه، رئیس کابینه (دفتر وزارتی) شد تا اینکه در سال ۱۳۰۲ در دوره پنجم به نمایندگی بابل به مجلس شورای ملی رفت. حوزه انتخابیه بابل در آن زمان، همه شرق مازندران را در بر می‌گرفت.
در تاریخ ششم شهریور ۱۳۹۴ در کابینه دولت موقت ترکیه آیشن گورجان به عنوان اولین وزیر زن محجبه در تاریخ ترکیه به سمت وزارت خانواده و اموراجتماعی انتخاب شد.
پر دلی شیری ز شیران سواد بینه‌اش صولتش از دیده شیر فلک بر بوده خواب
وَ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ نبینها لک مفصلة فی کل وجه من امر الدنیا و الآخرة.
إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ یعنی انزله علیک و اوجب علیک العمل به. و قیل معناه بینه علی لسانک کقوله تعالی: آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی‌ رُسُلِکَ ای علی السنة رسلک. و قیل الفرض التقدیر و معناه نجمه علیک، ای انزله نجما نجما و منه قوله عزّ و جلّ: سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها لانّه عزّ و جلّ فرض فیها، ای قدر فیها جلد الزانی و الزانیة مائة و حد القاذف ثمانین و بهذا سمی انصباء الورثة فرائض.
در سال ۱۲۸۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۰۲ به استخدام در وزارت امور خارجه درآمد. در ۱۳۳۴ در کابینه حسین علاء به سمت وزارت مشاور و سپس وزیر صنایع و معادن و وزیر امور خارجه منسوب گردید. در سال ۱۳۳۷ به سمت سفیر کبیری ایران در آمریکا تعیین شد. پس از مدتی به سفارت ایران در شوروی و پس از آن به سفارت ایران در آلمان منصوب گردید. وی پس از انجام مأموریت اخیر بازنشسته شد.
و من ذلک: المسامرةُ و المحادثة، و الفرق بینهما
از سال ۱۹۹۶ تا نوامبر ۲۰۰۷ حزب لیبرال قدرت را در این کشور در دست داشت و جان هوارد به مدت یازده سال نخست‌وزیر این کشور بود. در انتخابات فدرال که در نوامبر سال ۲۰۰۷ برگزار شد حزب کارگر توانست رقیب خود حزب لیبرال را شکست دهد و به این ترتیب کوین راد رئیس این حزب به عنوان نخست‌وزیر تازه استرالیا مسئول تشکیل کابینه دولت شد.
وی بسیاری از وزیران کابینه خود را که از اقوام غیر پشتون بودند از پست‌شان برکنار نمود؛ وی عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات و تکنالوژی افغانستان را از سمت‌اش برکنار نمود، قرار اطلاعات فاش شده بعدی علت برکناری وی هزاره بودنش بود، وی داوودزاده نجفی وزیر ترانسپورت را که از قوم هزاره بود نیز از پست‌اش برکنار نمود، او محمد نظیف شهرانی وزیر معادن و پترولیم را به جرم اختلاس به دادگاه عالی افغانستان معرفی نمود.
باد چون دوران گردون بینهایت عمر تو تا ز ملک و ملک و از جان و جوانی برخوری
وَ الَّذِینَ آمَنُوا یعنی صدّقوا بتوحید اللَّه و رسوله. وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ یعنی الطاعات فیما بینهم و بین ربّهم.