تفنگ
معنی کلمه تفنگ در لغت نامه دهخدا

تفنگ

معنی کلمه تفنگ در لغت نامه دهخدا

تفنگ. [ ت ُ ف َ ] ( اِ ) بمعنی بندوق. در کلام متأخرین است و در کلام متقدمین تفک واقع است. ( فرهنگ رشیدی ). بندوق و مرکب است از تُف مبدل تپ به بای فارسی که مخفف توپ است... و تفق معرب آنست و به لفظ انداختن و افکندن و سر دادن و خوردن مستعمل است نه بلفظ گذاشتن. ( از آنندراج ). سلاح آتشی دراز و حمل پذیر. ( ناظم الاطباء ) : و عرصه را وسعت نبود که کثرت را از قلت فرق باشد. سواران لشکر بخارا بر زبر یکدیگر میراندند و از بالای سر ایشان تیر و تفنگ و نیزه و سنگ روان. فی الجمله اکثر آن لشکر هلاک گشتند. ( از اندرزنامه منسوب به خواجه نظام الملک ). به زخم ناوک دلدوز و تفنگ جانسوز به دفع و منعمخالفان پرداخت. ( حبیب السیر جزء 4 از ج 3 ص 380 ).
در معرکه این تفنگ فریادرس است
خصم افکن و گرم خوی و آتش نفس است.ابوطالب کلیم ( از آنندراج ).دارد آن عزت تفنگ ثانی صاحبقران
کز شرف خاقان اگر باشد بدوشش میبرد.( ایضاً ).- تفنگ بادی ؛ نوعی تفنگ خرد و مخصوص کودکان که با اهرمی هوای داخل لوله فشرده شود و با نیروی آن ساچمه را پرتاب کند.
- تفنگ ته پر ؛ مقابل تفنگ سرپر. تفنگهایی که با فشنگ بکار برند و بیشتر به تفنگهای شکاری اطلاق شود.
- تفنگ جنگی ؛ تفنگ نظامی. رجوع به همین کلمه شود.
- تفنگ دولول ؛ که بجای یک لوله ، دو لوله دارد که هم از نوع سرپر بود و هم از نوع ته پر.
- تفنگ سرپر ؛ در این نوع تفنگها بجای فشنگ ، باروت و گلوله یا ساچمه را از سر لوله بداخل تفنگ میگذاشتند و سپس با سمبه ای آنها را میفشردند و سپس مقداری کهنه در داخل لوله کرده مجدداً با سمبه آنرا در انتهای تفنگ میفشردند بحدی که باروت بمحل چاشنی تفنگ که پستانک نامیده میشد برسد آنگاه که چاشنی آتش میشد تفنگ خالی میگردید.
- تفنگ شکاری ؛ مقابل تفنگ جنگی. این تفنگ ها مخصوص شکارچیان و اعم است از تفنگ سرپر و ته پر و دولول و جز اینها.
- تفنگ کمرشکن ؛ تفنگی است که با فشنگ بکار برند و برای بکار گذاشتن فشنگ یا بیرون آوردن پوکه آن ، محل اتصال لوله تفنگ به قنداق را با اندک فشار خم کنند چنانکه بتوان فشنگ در آن نهاد و سپس باز گردانند تا بحالت نخست برگردد و آماده تیراندازی شود.
- تفنگ نظامی ؛ این گونه و بعضی از انواع تفنگهای شکاری جدید از پهلو و بوسیله گلنگدن باز میشوند و چون شانه فشنگ را در مخزن قرار میدهند با بستن گلنگدن آماده تیراندازی میشوند و بمجرد آنکه تیری انداخته شد پوکه فشنگ بخارج پرتاب میشود و فشنگ دیگری در لوله جای میگیرد و آماده تیراندازی مجدد میگردد و این گونه تفنگ ها که هنوز هم متداول است به پنج تیر و سه تیر معروفند.

معنی کلمه تفنگ در فرهنگ معین

(تُ فَ ) (اِ. ) جنگ افزاری که با آن گلوله را به مسافت دور و نزدیک پرتاب می کنند و انواع مختلف دارد: دولول ، سرپر، بادی ، کمرشکن ، شکاری و مانند آن .

معنی کلمه تفنگ در فرهنگ عمید

هریک از سلاح های گرم دستی که گلوله پرتاب می کند. &delta، در اوایل قرن ۱۶ میلادی در آلمان اختراع شد.
* تفنگ ته پر: تفنگی که فشنگ را از ته لوله در آن می گذارند.
* تفنگ سرپُر: تفنگی که از دهانۀ لوله پر می شد و در آن باروت، ساچمه، و یا فشنگ می گذاشتند.
* تفنگ دهن پُر: = تفنگ سرپُر

معنی کلمه تفنگ در فرهنگ فارسی

نوعی سلاح آتشی دستی که دارای لوله فلزی وقنداق چوبی، است وبا آن تیراندازی میکنند
( اسم ) آلتی که بدان گلوله بمسافات دور و نزدیک پرتاب کنند .

معنی کلمه تفنگ در دانشنامه عمومی

تفنگ گونه ای سلاح گرم دستی و انفرادی است. تفنگ معمولاً دارای قنداق است و کاربرد آن مستلزم استفاده از دو دست و شانه تیرانداز است.
برخی تفنگ ها گلوله را با انفجار مهمات به بیرون می رانند، در مقابل نوع دیگری به نام تفنگ بادی وجود دارد که با فشار هوا به صورت مکانیکی این کار را انجام می دهد.
تفنگ های دارای مهمات هم دو نوع اصلی تفنگ دارند: تفنگ ساچمه زنی و تفنگ گلوله زنی.
در تفنگ ساچمه زنی تعدادی ساچمه فلزی در اثر فشار گاز باروت که در فشنگ ایجاد می شود از لوله تفنگ به بیرون پرتاب می شود. در تفنگ گلوله زنی فقط یک گلوله از لوله به بیرون می رود.
تفنگ گلوله زنی معمولاً دارای لوله خاندار است که به همین دلیل دقت تیراندازی و برد آن بسیار بیشتر از تفنگ ساچمه ای است.
در سال ۲۰۱۳ شرکت آمریکایی ترکینگ پوینت از نوعی تفنگ شکاری رونمایی کرد. میدان دید و هدف گیری این سلاح رایانه ای است و مجهز به نرم افزارهای هدف گیری و سیستم مسافت یاب لیزری است. تجهیزات رایانه ای این تفنگ به منظور نشانه گیری بسیار دقیق تعبیه شده است. کاربران مبتدی نیز به آسانی می توانند با این تفنگ شکاری به هدف مشخص شلیک کنند. این سلاح مجهز به سامانه وای - فای است و قادر استمختصات هدف گیری و تاریخ شلیک را ثبت کند. ساخت آوری ( تکنولوژی ) این سلاح امکان پی گیری جرائم را به مراجع قانونی و حقوقی داده و کار آن ها را برای کشف جرم و زمان رویداد تخلف آسان می کند.
نخستین تفنگ را عثمانی ها در آخرین سال های قرن ۱۴ میلادی ( ۱۳۹۴ ) به عنوان نمونه کوچک از توپ هایی که می ساختند برای استفاده فردی اختراع کردند که مثل توپ سرپر و دارای فتیله بود و اولین یگانی که در دنیا از تفنگ استفاده کرد، یگانی از جان نثارهای عثمانی بود.
در نبرد موهاک در ۱۵۲۶ ارتش جان نثاری عثمانی با داشتن ۲۰۰۰ قبضه تفنگ سرپر ( ترکی تفک ) در برابر دشمن جنگید
در جریان تسخیر جزیره یونانی رودس در ۱۵۲۲ نیز ارتش جان نثاری عثمانی دارای تفنگ های ساخت خود بوده است.
تفنگ های اولیه مقادیر زیادی دود و دوده تولید می کردند، که می بایست مرتباً بعد از هر شلیک منفذهای تفنگ از دوده پاک می شدند، یا از طریق عمل سایش مکرر مته، یا تلاش آگاهانه برای ایجاد «شیارهای دوده» که امکان شلیک چندباره را فراهم می آورد. این امر نیز ممکن است منجر به افزایش دقت شود، اگرچه هیچ کس با اطمینان نمی داند.
تفنگ (فیلم ۲۰۱۲). تفنگ ( به تامیلی: Thuppakki ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۲ و به کارگردانی ای آر موروگادوس است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویجای، کجال آگاروال، ساتیان، ویدیوت جاموال، جایارام، ذاکر حسین ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه تفنگ در فرهنگ معین

معنی کلمه تفنگ در دانشنامه آزاد فارسی

سلاح آتشین انفرادی، متشکل از لوله ای فلزی که در داخل آن شیارهایی مارپیچ به نام خان به منظور افزایش دقت و بُرد گلوله تعبیه شده است و این لوله به قسمت چوبی یا کائوچویی موسوم به قنداق تفنگ متصل است، که به هنگام شلیک گلوله به شانۀ تیرانداز تکیه داده می شود. قطعه ای فلزی به نام گَلَنْگَدَن، فشنگ را در جلوی خان در لوله قرار می دهد و با کشیدن زبانه ای به نام ماشه، با فشار گاز حاصل از انفجار چاشنی، که ماده ای منفجره است، گلوله به سمت هدف پرتاب می شود. تفنگ احتمالاً در اوایل قرن ۱۶م در آلمان اختراع شد، امّا کاربرد آن از قرن ۱۸م رواج گرفت. تفنگ های اولیه را با ریختن باروت و تکه های فلزی، به ویژه سرب، از دهانۀ آن پر می کردند. این تفنگ ها را سرپر می خواندند. بعدها فشنگ اختراع شد که استفاده از تفنگ را آسان تر و سریع تر ساخت و تفنگ ته پر به وجود آمد. تفنگ نیمه خودکار در جنگ جهانی دوم ابداع شد و به کار رفت. در زمان ما تفنگ های خودکار که قادر به شلیک تک تیر و رگبارند، سلاح انفرادی سازمانی نیروهای مسلح در تمام دنیا هستند. مشهورترین این تفنگ ها عبارت اند از: کلاشینکف، ژ ـ ۳ و ام ـ ۱۶. دقت تیر، برد زیاد و نواخت تیر این تفنگ ها بسیار بالا است. با نصب دوربین روی تفنگ می توان دقت هدف گیری را افزایش داد. تفنگ های بادی و شکاری نیز مورد استفادۀ غیر نظامیان قرار می گیرد. اولین تفنگ های سرپر در ایران از روسیه و اروپا وارد شدند و در دست سپاهیان ایران در دوران قاجار قرار گرفتند. تفنگ های قدیم که در ایران کاربرد داشتند، عبارت بودند از تفنگ معروف به حسن موسی، ورندیل و برنو. بعدها تفنگ ام ـ۱ ساخت امریکا سلاح انفرادی سازمانی ارتش ایران شد. با مدرن تر شدن ارتش، تفنگ آلمانی ژـ۳ و کلاشینکف جای سلاح های قدیمی را گرفتند. کارخانه های اسلحه سازی ارتش و صنایع دفاعی ایران توانایی تولید تفنگ های امروزی را دارند.

معنی کلمه تفنگ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفنگ نوعی از اسلحه گرم هست و از آن به مناسبت در بابهای صید و ذباحه، ارث و قصاص سخن رفته است.
بنابر قول مشهور در قصاص نفس باید گردن قاتل با شمشیر قطع گردد؛ لیکن برخی از معاصران، جواز قصاص با تفنگ را در صورتی که برای جانی آسان تر باشد، بعید ندانسته اند.
حکم شکار با تفنگ
گلوله تفنگ شکاری یا گِرد است، مانند ساچمه و یا نوک تیز. شکار با نوع دوم که تیزی آن بدن حیوان را می درد و آن را از پای درمی آورد ـ با تحقّق سایر شرایط حلّیت، مانند ذکر نام خدا هنگام تیراندازی ـ حلال است؛ لیکن حلّیت شکار با نوع اوّل محل اختلاف است.
حکم احتساب تفنگ میت از حبوه
شمشیر میّت از حَبْوَه محسوب می شود که به پسر بزرگ تر می رسد. در اینکه تفنگ نیز حکم شمشیر را دارد یا نه، بسیاری از معاصران در مسئله اشکال کرده و احتیاط وجوبی را در مصالحه پسر بزرگ تر با سایر ورثه دانسته اند.
ابتدایی ترین شکل تفنگ
...

معنی کلمه تفنگ در ویکی واژه

جنگ افزاری که با آن گلوله را به مسافت دور و نزدیک پرتاب می‌کنند و انواع مختلف دارد: دولول، سرپر، بادی، کمرشکن، شکاری و مانند آن.
تف کار تفه‌نَن ایشلهَ‌نَن وسیله‌ای که قلق کارش با تُف باشد. این ویژگی تنفگ‌های اولیه بود و بر همین مبنا نام یافته است[۱].
↑ کسی که با بیل کار می‌کند متناوب دستش را با آب دهن تر می‌نماید تا رطوبت آن حفظ شود این عمل در تیراندازی با تفنگ هم اجتناب ناپذیر بوده و تیرانداز هر از گاهی دستانش را با تف مرطوب می‌نمود.

جملاتی از کاربرد کلمه تفنگ

از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به تفنگدار دریایی ۳ اشاره کرد.
«وای اگر برنا بدست شویم» اشاره به تفنگ معروف در اقوام بختیاری
مدال برنز انفرادی تفنگ ۱۰ متر در جام جهانی مونیخ ۲۰۱۷
بیقرینه تفنگ شاه جهان که عدو سوزیش زیاده شود
روز دوشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۰ برای ششمین روز متوالی درگیری در مرکز بغداد ادامه داشت و نیروهای امنیتی با حمله و شلیک گاز اشک‌آور و تفنگ شکاری به سمت مردم معترض عراقی باعث زخمی شدن ۶ نفر شده و ۶ نفر دیگر دچار خفگی شدند. نیروهای امنیتی سعی داشتند معترضان را از میدان خلانی به سمت میدان تحریر بغداد بیرون کنند. همزمان در نجف و کربلا اعتراضات گسترده‌ای وجود داشت که تعداد زیادی از دانشجویان در آن شرکت داشتند.
ادسون اسماعیل رامیرز راموس (زاده ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۰) یک تیرانداز ورزشی مکزیکی است. او در سال ۲۰۱۹ در مسابقات تفنگ بادی ۱۰ متر مردان در بازی‌های پان امریکن ۲۰۱۹که در لیما، پرو برگزار شد، مدال نقره گرفت. وی همچنین در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر میکس به همراه گابریلا مارتینز به مدال برنز دست یافت.
که دید آسمانی ز یک پاره‌سنگ؟ که تیر شهابش بود از تفنگ
قدم‌.به آهنگ‌کین فشردن ز عافیت نیست صرفه بردن تفنگ قالب تهی نماید دمی‌که دود از دهن برآرد
نیومان در ۱۸۷۷ میلادی زندگی خود به عنوان یک بازرگان و فروشنده را کنار گذشت تا اشتیاق‌اش به شکار را دنبال کند. او عازم زمین‌های بزرگ بازی سوازیلند و مرغزارهای کم‌ارتفاع ترانسوال شرقی شد، ظاهراً به مقصد داشتن یک زندگی خلوت و نشانه رفتن و شلیک کردن تفنگ خود به حیات وحش. ضررهای شکار بیش از حد در منطقه قبلاً نمایان شده بود و نیومان به تدریج دور تر از این منطقه به‌سوی هدف غایی خود به شرق آفریقا حرکت کرد.
به شش قبضه پولادمیل تفنگ به نه ذرع عمامه سبز رنگ
یک روز بود در کف ایل و حشم تفنگ امروز گاوآهن و بیلش به کف در است
مرا راند از آن‌ ده ‌به ‌چوب ‌و به ‌سنگ هم ‌اندر نهان داشت حاضر تفنگ
مدال طلای تفنگ بادی ۱۰ متر تیمی بانوان در مسابقات جام جهانی کرواسی ۲۰۲۱ (کسب مدال توسط نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان)
اموال تو برده است به یغما و تو خوابی آن کس که ‌پی حفظ ‌تو دستش به ‌تفنگ است
دقت و نواخت تیر (تعداد شلیک در دقیقه) ام۱۶، بالاتر از تفنگ‌های رقیبی همچون ژ۳، اف‌ان فال و کلاشنیکف است. کالیبر مسلسل ام۱۶، ۵٫۵۶ است و به روش غیر مستقیم توسط گاز باروت حاصل از شلیک مسلح می‌شود و سیستم قفل گلنگدن آن به صورت چرخ‌دنده‌ای طراحی شده‌است.
ببین به ساحت ری کز نهیب توپ و تفنگ تگرگ مرگ، زا بر بلا ببارد باز
ز جیب خویش خریدیم اسب و زین و تفنگ قبول زر ننمودیم از کمیتهٔ جنگ
فُتاد آلفرِد را تفنگش ز دست ز بیمش به بالای شاخی بجست
در قسمتی از محل این مراسم تفنگ، دوربین، وسایل شکار و… شخص متوفی بر روی مادیان زیبایی که با پارچه‌های رنگارنگ تزئین شده قرار می‌دهند.
این غذا همچنین صبحانه مرسوم قبل از فرود سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده است.