خودکار
معنی کلمه خودکار در لغت نامه دهخدا

خودکار

معنی کلمه خودکار در لغت نامه دهخدا

خودکار. [ خوَدْ / خُدْ ] ( ص مرکب ) آنچه پیش خود کار می کند و احتیاج بمراقبت ندارد.آنکه کار کردن او امر و گفتن لازم ندارد و خود آن کاری که باید کرد در موقع خود کند. ( یادداشت مؤلف ).
- قلم خودکار ؛ قلمی که احتیاج بدوات ندارد و با ماده ای که از ابتداء داخل آن است نوشتن انجام می دهد.
- ماشین خودکار ؛ ماشینی که احتیاج به مراقبت کارگر ندارد و خود کار خود را انجام می دهد.

معنی کلمه خودکار در فرهنگ معین

( ~. ) (ص مر. ) ۱ - دستگاه و آلتی به خودی خود کار می کند، اتوماتیک . ۲ - مداد خودنویس .

معنی کلمه خودکار در فرهنگ عمید

۱. ویژگی دستگاهی که بدون نیاز به انسان کار خود را انجام می دهد، اتوماتیک.
۲. [مجاز] کسی که بدون دستور دیگران کارهای مربوط به خود را خوب انجام می دهد.
۳. (اسم ) نوعی قلم استوانه ای شکل حاوی جوهر غلیظ.

معنی کلمه خودکار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - دستگاه و آلتی که بخودی خود کار کند اتوماتیک . ۲ - مداد خود نویس .

معنی کلمه خودکار در فرهنگستان زبان و ادب

{automatic} [عمومی] ویژگی هر وسیله ای که بدون دخالت انسان و خودبه خود کار کند؛ عملی که بدون فکر کردن انجام شود متـ . خودبه خود * مصوب فرهنگستان اول

معنی کلمه خودکار در دانشنامه عمومی

خودکار (فیلم ۲۰۰۴). خودکار ( به انگلیسی: Autograph ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی چران است. در این فیلم بازیگرانی همچون چران، گوپیکا، سنها، مالیکا و کانیکا ایفای نقش کرده اند.
خودکار (نوشت افزار). قلم خودکار نوک ساچمه ای یا به زبان عام، خودکار، گونه ای ابزار نوشتاری نوین یا گونه ای قلم است. خودکار دارای یک لولهٔ داخلی است همراه با رزانه ( جوهر ) چسبناکی که با چرخش ساچمه یا گوی کوچک فلزی ( با ۰٫۷ تا ۱٫۶ میلی متر قطر ) از جنس برنج، فولاد یا تنگستن کربید در نوک آن، در زمان استفاده پخش می شود.
«خودکار نوک ساچمه ای» را لاسلو بیرو، مخترع و روزنامه نگار اهل مجارستان، در سال ۱۹۳۱ میلادی اختراع کرد. او از برادرش که شیمی دان بود یاری گرفت و با تغییراتی کم در مرکب رزانه ( جوهر ) ، کمی از غلظت آن کم کرد و چیزی همانند جوهر خودکار امروزی را ابداع نمود ولی با این حال هنوز هم این جوهر غلظت بالایی برای روان شدن در خودنویس داشت و لذا خودنویس را کنار گذاشت و به فکر قلم جدیدی افتاد که بتواند این جوهر غلیظ را - که سریع هم خشک می شود - به سطح کاغذ برساند؛ بنابراین، با کمک برادر خود توانست یک ساختار جدید که ما امروز در فارسی به نام «خودکار» و در انگلیسی به نام ball point pen ( قلم نوک ساچمه ای ) می شناسیم، اختراع کند. ساختار خودکار بسیار ظریف اما در عین حال بسیار ساده است. خودکار از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. ساچمه در نوک و محل برخورد با کاغذ، بدنهٔ نگه دارندهٔ ساچمه، و نهایتاً مخزن جوهر غلیظ خودکار.
خودکار نامناسب باعث درد مچ دست و انگشتان می شود. از ویژگی های یک خودکار خوب برای نوشتن های درازمدت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• خودکارهای با سطح مقطع سه گوش از خودکارهای با سطح مقطع دایره ای بهترند.
• خودکارهایی که دارای پوشش لاستیکی نرم هستند، باعث ناراحتی انگشتان نمی شوند.
• افرادی که به هنگام نوشتن خودکار را زیاد فشار می دهند، معمولاً در انگشت اشاره خود احساس درد می کنند. در این صورت باید از خودکارها با پوشش لاستیکی ارتجاعی استفاده کنند.
• خودکار خوب به گونه ای است که اندازه مناسب دارد و به راحتی در دست قرار می گیرد.
اولین بار اختراع خودکار در سال ۱۸۸۸ میلادی بنام John J. Loud ثبت شد. او دباغ چرم بود و سعی داشت قلمی بسازد که بتواند روی چرم های دباغی شده خود چیزی بنویسد. کاری که خودنویس های آن زمان قادر به انجام آن نبودند.
لازلو بیرو مخترع مجارستانی، در سال ۱۹۳۱ میلادی خودکار نوک ساچمه ای را اختراع کرد.
معنی کلمه خودکار در فرهنگ معین
معنی کلمه خودکار در فرهنگ عمید
معنی کلمه خودکار در فرهنگ فارسی

معنی کلمه خودکار در ویکی واژه

دستگاه و آلتی به خودی خود کار می‌کند، اتوماتیک.
مداد خودنویس.

جملاتی از کاربرد کلمه خودکار

فناوری‌های گمانه زنی شده در حوزه نانو مثل همگذاری مولکولی یا کارخانه‌های نانو، که هم‌اکنون وجود خارجی ندارند، احتمال به وجود آمدن دستگاه‌هایی که می‌توانند به صورت خودکار هر ماده‌ای را با دادن مواد اولیه و دستورالعمل‌های صحیح تولید کنند را زیاد کرده‌است که در صورت به وجود آمدن چنین دستگاه‌هایی می‌توان به یک جهان پساکمیابی رسید.
خواب را بر کوهکن تصویر شیرین تلخ کرد کار چون دلچسب شد خودکار فرما می‌شود
پادشاه وحوش از آن باشد که بخودکار خود کنم ضیغم
این اصول به گونه ای طراحی شده‌اند که در ذهن وجود داشته باشند و به عنوان تمرین‌ها یا تمرین‌های معنوی در نظام رشد معنوی نقشبندی مورد استفاده قرار گیرند. آنها تحت آموزش انفرادی انجام می‌شوند، به‌طور ماهرانه تجویز می‌شوند، برای تغییرات نظارت می‌شوند، و با دقت توسط معلم تنظیم می‌شوند، نه اینکه به‌طور خودکار انجام شوند.
اسمبلرهای سطح بالا معمولاً امکانات پنهان کردن اطلاعات و توانایی فراخوانی توابع و رویه‌ها را با استفاده از یک نحو سطح بالا فراهم می‌کنند (یعنی به عنوان مثال اسمبلر به‌طور خودکار کدی تولید می‌کند که خود پارامترها را روی پشته پوش کند، به جای اینکه برنامه‌نویس مجبور باشد کد لازم برای این کار را به صورت دستی بنویسد).
ازکمال عدل او ترسم‌کزین پس‌گوسفند آنچنان نازد به خودکارد شبیخون بر ذئاب
من همه خودکارم و در این دیار عدهٔ بی‌کار ندارد شمار
هدف اصلی در ام‌کیوال۴ و ام‌کیوال۵، خودکارسازی معاملات و سهولت در تحلیل بازار است.
آریا شامل ۴٬۰۰۴ اتاق هتل در ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ فوت مربع (۳۷۰٬۰۰۰ متر مربع) است. سوئیت‌ها ۵۶۸ اتاق را تشکیل می‌دهند و از نظر انجمن خودرو آمریکایی و فوربز پنج ستاره هستند. در سال ۲۰۰۹، آریا یکی از ۹ هتل بزرگ جهان از لحاظ تعداد اتاق‌ها بود. همه اتاق‌ها یک سیستم لمسی دارند که به‌طور خودکار پرده‌ها را تنظیم می‌کنند، چراغ‌ها و لوازم الکترونیکی را غیرفعال می‌کند. ابعاد اتاق در ۴۸ متر مربع آغاز می‌شود. سوئیت‌های استاندارد از ۹۸ تا ۱۹۱ متر مربع هستند. تمام اتاق‌های خارج از اسکای سوئیت غیر سیگاری هستند.
نسخه آلفای بازی در ۵ مارس ۲۰۱۳ منتشر شد. نسخه بتا در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳ منتشر شد و هر بازیکنی که آلفا را داشت نسخه خود را به‌طور خودکار به نسخه بتا ارتقا داد.
امروزه، آینده‌پژوهانی که دربارهٔ پساکمیابی صحبت می‌کنند، به اقتصادی بر پایه پیشرفت در فناوری‌های تولید خودکار اشاره می‌کنند. پیشرفت‌هایی مثل دستگاه خودجایگزین، روی کاغذ می‌توانند تمام کالاها را به صورت فراوان، بدون نیروی انسانی و صرفاً با فراهم کردن مواد اولیه و انرژی کافی تولید کرد.
الگوریتم‌های ایجاد هزارتو روش‌هایی خودکار برای تولید هزارتو (ماز) هستند.
خطوط تولید خودکار و تکنولوژی اطلاعات می‌توانند باعث افزایش کارایی شوند، به مرور زمان افراد یاد می‌گیرند که چگونه از اطلاعات و خطوط تولید خودکار به صورت اثر بخش و کارا استفاده نمایند.
به طوف‌کعبه و دیرم مدان بی‌مصلحت سیرم هلاک منت غیرم مباد افتد به خودکارم