خطره

معنی کلمه خطره در لغت نامه دهخدا

( خطرة ) خطرة. [ خ َ رَ ] ( ع اِ ) گیاهی است. ( منتهی الارب ). || داغی مر شتران را. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ). || گاهی. بعضی از اوقات. منه : مالقیته الاخطرة؛ ملاقات نکردم با وی مگر گاهی. ( منتهی الارب ). || اندیشه. آنچه بر خاطر گذرد. همزه.ج ، خَطَرات :
در خموشی هر سه را خطرة یکی
در سخن هم هر سه را حجت یکی.مولوی.و خطره از سر بیار... خطره که بسرت درآید آنرا رشک خوانند. ( مجالس سعدی ). همزه ؛ خطره ای که شیطان در دل اندازد. ( منتهی الارب ).
- خطرةالجن ؛ مس دیو. ( منتهی الارب ).
- لعب الخطرة ؛ جنبانیدن مخراق که فوطه پیچیده و تافته باشد که در بازی بهم زنند. ( منتهی الارب ).
خطرة. [ خ ِ رَ ] ( ع اِ ) واحدخِطر است که بمعنی وسمه می باشد. ( از منتهی الارب ).

معنی کلمه خطره در فرهنگ معین

(خَ رَ یا رِ ) [ ع . خطرة ] (مص ل . ) به دل گذشتن .

معنی کلمه خطره در فرهنگ عمید

= خطرت

معنی کلمه خطره در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - بدل گذشتن . ۲ - چیزی که که بر دل گذرد از احکام طریقت ۳ - قلب (باعتبار تسمی. حال باسم محل ) . ۴ - ادعیه ای که خوانده شود. جمع : خطرات.
واحد خطر است که بمعنی وسمه می باشد

معنی کلمه خطره در ویکی واژه

خطرة
به دل گذشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه خطره

کوشیدم در یک محیط تفاهم آنچه مشکلات کشور است بگویم خطرهای بزرگی را که در کمین شماست بگویم قسمتی از بحرانها نتیجه خلافکاری‌های ماست و قسمتی از آن نتیجه نارسایی‌ها در کارهای ماست. آن شعارهایی که شما برای آن قیام کردید حق شماست نباید اجازه بدهید هیچ گروه چماقدار و بی چماق این حقوق را از شما سلب کند…
ستاد بحران سازمان آتش‌نشانی تهران از سال ۱۳۸۴ فعالیتش را آغاز کرده‌است تا بتواند برنامه‌ریزی مؤثری در زمینه آمادگی مواجهه با بحران‌های محتمل داشته باشد. ضرورت پیش‌بینی و پیشگیری قبل از وقوع حوادث از اهم وظایف ستاد بحران عنوان شده‌است. تحقق انتظارات پیش‌گیرانه اعم از شناخت خطرها و چالش‌های بالقوه، هم‌افزایی و تعامل با نهادها و تشکل‌های بحران‌مدار، بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی پیشرفته روز، تمرین و مانور مداوم، در شمار اولویت‌های ستاد بحران توصیف شده‌است. برخی از ماموریت‌ها و فعالیت‌های ستاد بحران به شرح زیر است.
و چون عقبه‌ها و خطرهای بادیه ببیند از منکر و نکیر و حیّات و عقارب در گور که شرع از آن نشان داده یاد کند، و بحقیقت داند که از لحد تا حشر بادیه‌ای عظیم در پیش است که بی‌بدرقه طاعت بریدن آن دشخوار است. اگر درین بادیه بدین آسانی بدرقه‌ای بکارست، پس در بادیه قیامت، بی‌بدرقه طاعت چون رستگارست؟!
خود را به خطرها ز پی مال فگندن دادن سر خود در ره سامان چه ضرور است
باید توجه داشت که دوباره قانونی‌سازی مواد مخدر محدودیت‌هایی بر پایهٔ میزان خطر رسانی و نوع مواد مخدر نیز دارد و اینکه همهٔ مواد مخدر در داروخانه‌ها قابل خرید باشند، ناشدنی است؛ چراکه خطر برخی مواد از بقیه بیشتر بوده و می‌بایست مجوزهای ویژه‌ای برای خرید و مصرف این مواد و هچنین امکان نظارت بر فرد مصرف‌کننده به منظور پیشگیری از خطرهای بیش‌تر وجود داشته باشد. از جمله این داروها یا مواد که بر مبنی میزان خطر در کشورهای مختلف طبقه‌بندی شده‌اند می‌توان به این موارد اشاره کرد: کافئین (چای و قهوه)، نیکوتین (تنباکو) و اتیل الکل (آب‌جو، شراب و نوشابه‌های مفرح).
عالم از سیل فنا گرچه خطرها دارد هرکه در عالم مستی است چه پروا دارد
یار ما عزم سفر کرد خدا یارش باد وز خطرهای سفر جمله نگهدارش باد
بر سر راز تو چون بید دلم می لرزد شیشه از باده پر زور خطرها دارد
اگر چه دلی داشت چون خاره سنگ نبود آزموده خطرهای جنگ
در دنیای امروزی که صنعت برق مهم‌ترین انرژی و به عنوان پیش نیاز تمام فعالیت‌های صنایع به حساب می‌آید می‌توان گفت حداقل پنجاه درصد انسان‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانند در طول زندگی در معرض تماس با خطرهای ناشی از انرژی الکتریکی قرار بگیرند لذا لازم است جهت کاهش خطا و خطراتی که هم می‌تواند سیستم و هم انسان را تهدید کند تدابیری اندیشید، که پس از حفاظت فردی، آخرین مرحله و بهترین روش ایمنی، اجرای سیستم ارتینگ می‌باشد که لازم الاجرا برای تمام مکانهایی است که دارای سیستم برقی هستند.
اگر افتادن ما خاستنی خواهد داشت سقف افلاک خطرهای نمایان دارد
با در نظر گرفتن توانایی‌های نرم‌افزاری دستگاه خواننده کد (مثلاً تلفن همراه) احتمال خطرهای فراوان فنی و مالی وجود دارد. از جمله مواردی پیش آمده‌اند که دستگاه خواننده، پس از دریافت داده‌های «کد کیو آر» به صورت خودکار چندین پیامک (اس‌ام‌اس) پردازشی به قیمت چندین دلار (از نوعی که دریافت‌کننده پیامک از شرکت مخابرات حق‌العمل دریافت می‌کند)، به یک سازمان روسی فرستاده یا اینکه بخشی از لیست شماره تلفن‌های کاربر با نام و مشخصات به مقصد ناشناخته‌ای ارسال گشته. خطر دیگر دریافت انواع بدافزار هاست که می‌توانند تلفن همراه را دچار مشکل جدی کنند.
خویشتن را بی‌محابا در خطرها در فکن در میان بحر رو وابسته ساحل مباش
خطرهای بسیار دارد سفر بباید نمودن حذر ازخطر
آن طور که پیداست، آکیناکه یک جنگ‌افزار فروکردنی بوده، و از آنجا که غالباً به سمت راست کمربند آویزان می‌شده، پیداست که، در هنگام خطرهای ناگهانی، به یکباره بیرون کشیده می‌شده است.
از خبرهای صریر آسمان گوشت چه یافت وز خطرهای سپهری دیدهٔ سرت چه دید
با اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی، هرگز به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر برای این بیماری، موردِ پذیرش نبوده‌است، تعدادی شرکتِ دارویی خصوصی، که اغلب در کشورهایی واقع شده‌اند که سیستم‌های مقرراتی و نظارتی‌شان، سست و سهل‌انگار است، با بهره‌جویی از گزافه‌پردازی‌ها و تبلیغات اغراق‌آمیزِ رسانه‌ای، از این روش به عنوان یک درمانِ قطعی برای بسیاری از بیماری‌ها - از جمله آتروفی عضلانی نخاعی - نام برده‌اند. اجماع علمی و پزشکی بر آن است که چنین روش‌هایی، نه تنها اثربخش نیست، بلکه خطرهای بالقوه و مهمی را نیز به‌دنبال دارند و بنابراین، به مبتلایان توصیه می‌شود تا چنین روشی را بکار نگیرند.
آن‌ها انگار دو تا عروس‌اند و از نیشِ دنیا هنوز هیچ ننوشیده‌اند، آن‌ها هنوز خبر از خطرها ندارند، اما من… این آرامش را کمین‌گاه خطر می‌بینم، نه جای امن و عافیت… چه چاره می‌توانم بکنم؟»
اقتصاد سبز، اقتصادی است که در سایهٔ زندگی انسان‌های پیشرفته و عدالت اجتماعی پدید می‌آید در حالی که در آن خطرها و آسیب‌های زیست‌محیطی در کمترین میزان ممکن است. اقتصاد سبز یک اقتصاد یا توسعهٔ اقتصادی است که بر پایهٔ توسعهٔ پایا و آگاهی از اقتصاد بومی (سازگار با بوم) بنا نهاده شده‌است.