حالتی

معنی کلمه حالتی در لغت نامه دهخدا

حالتی. [ ل َ ] ( اِخ ) یکی از شعرای ایران از سادات گیلان و خطاطان معروف. او راست :
به دامن بس که گل زین چشم خون افشان من باشد
گلستان بهار عاشقی دامان من باشد.( قاموس الاعلام ترکی ).
حالتی. [ ل َ ] ( اِخ ) عبداﷲبن صنوبر قاضی. یکی از شعرای عثمانی در مائه یازدهم هجری ، از اهالی ایلیجه کوستندیل از روم ایلی. ( قاموس الاعلام ترکی ).
حالتی. [ ل َ ] ( اِخ ) عزمی زاده مصطفی افندی. یکی از شعرای عثمانی در مائه دهم و یازدهم هجری. وی پسر پیرمحمد عزمی افندی از وزرای اعظم میباشد. مولد او استانبول سنه 977 هَ. ق. است. او در نزد مشاهیر علماء مانند خواجه سعدالدین افندی و غیره به تکمیل علوم پرداخت و اصولاً بتمام مدارس به قصد استفاده سری زده و از هر خرمنی خوشه ای چیده و مورد التفات و توجهات یاورسلطان سلیم خان گردیده و در شام و مصر و بروسه و ادرنه و استانبول سمت قضاء داشت و از 1032 هَ. ق. در آناطولی و از 1037 در روم ایلی قاضی عسکر بوده و در سنه 1040 درگذشت. جسد وی در صحن مکتبی که روبروی خانه خود بنا کرده بود مدفون است. وی از فضلا و علمای نامدار بود و او راست : ابن ملک در علم اصول ، حاشیه درر در فقه ، شرح مغنی اللبیب ، تعلیقات بر شرح هدایه و شرح مصباح ، مقالات متعلق به تفسیر، منشآت و دیوان مرتب. ( قاموس الاعلام ترکی ). حاجی خلیفه گوید: وی مثنوی مهر و مشتری پدر خود را نیزتکمیل کرد و به سال 1039 وفات یافت. ( کشف الظنون ).
حالتی. [ ل َ ] ( اِخ ) لطفعلی بیک آذر گوید: اسمش قاسم بیگ از طائفه ترکمانیه در بلده تهران نشو و نما یافته ، در عهد شاه طهماسب صفوی در قزوین بعد از رفع عیب بیگ بودن ، اسم خود را مصدّر به ملا ساخته بتدریس بقعه شاهزاده حسین پرداخته ، طبع سلیمی در شعر داشته ، صاحب دیوانست. ( آتشکده آذر ص 11 ). صادقی کتابدار او را از شعرای عهد شاه عباس صفوی دانسته است و دیوانی دارد. ابیات ذیل از اوست :
چشم و دلم پر است مکن منعم ای رفیق
بگذار کاین دو کاسه خون سرنگون شود.
ذوق الطاف تو ای کاش نمی یافت دلم
یاد هر لطف تو اکنون سبب صد الم است.
چه خوش باشد دو روزی یار اگرراه سفر گیرد
که تا بازآمدن هر بوالهوس راه دگر گیرد.
رخصت گل چیدنم داده ست دیگر باغبان
کو تماشائی که دامن پر گل حسرت کند؟رباعی :تب دور ز جسم ناتوانت بادا

معنی کلمه حالتی در فرهنگ فارسی

عزمی زاده مصطفی افندی یکی از شعرای عثمانی در مائه یازدهم

جملاتی از کاربرد کلمه حالتی

تا طعم آن حلاوت بر عاشقان زند وز عاشقان برآید مستانه حالتی
دگردیسی ناقص حالتی از رشد در گروهی از حشرات است که به ترتیب سه مرحله را دربر می‌گیرد: تخم، پوره، شکل بالغ. نوزاد حشرات با دگردیسی ناقص را پوره می‌گویند که از نظر ویژگی‌های ریخت‌شناختی شباهت زیادی به حشره کامل دارد. نوزاد بعضی حشرات نظیر یک‌روزه‌ها و سنجاقک‌سانان (طیاره‌مانندها) اگر چه در سنین اول مجهز به طرح اولیه بال‌ها می‌باشد ولی دارای اختلاف ریخت‌شناختی و زیست‌شناختی چشمگیری با حشرات کامل خود هستند. این نوع پوره‌ها، گاهی «نایاد» نامیده می‌شوند و دگرگونی نیمه‌کامل دارند.
ترا خواستم تا بگوئی سخن نیم حالتی تا روم انجمن
پس از مرگ بایسنقر در ۸۳۷ ه‍.ق/۱۴۳۳م در هرات همچنان به‌صورت مرکزی برای هنر مصور کردن کتاب‌های نفیس برای مدت نسبتاً طولانی باقی ماند. طبق گزارش دوست محمد، در مقدمه آلبوم یا مرقعی که به فرمان ابوالفتح بهرام میرزا یکی از شاهزادگان صفوی در سال ۹۵۱ه‍.ق ۱۵۴۴م فراهم کرده بود، سنتی که بایسنقر میرزا و شاهرخ پدرش بنا گذاشته بودند، به سرپرستی و حمایت علاءالدوله پسر بایسنقر تا سال۸۵۱ه‍.ق/۱۴۴۷م به حالتی زنده باقی ماند.
در صورتی که ماده ای تحت تاثیر موج سطحی قرار بگیرد و ضخامت ماده به اندازه 3 برابر طول موج صوت یا کم تر باشد،موج صوت از کل جسم عبور می کند.در چنین حالتی امواج صفحه ای داریم و سرعت موج تنها به نوع ماده وابسته نیست،بلکه به فرکانس موج تولیدی و ضخامت قطعه نیز وابسته است. در حالی که امواج حجمی در مواد همگن با سرعتی مستقل از فرکانس تقسیم می شوند.
دیده پراشک و زبان پر شکر مشکل حالتیست با چنین نازک دلی ها سخت پیمان زیستن
آنچنان حالی چو دیدم در من آمد حالتی بیخود از خود گشتم و دیگر ندیدم خیر و شر
این طرفه حالتی است که مستند خود مدام چشمان فتنه جوی تو بی‌منت مدام
چرخ در کار زمین است و زمین در بار چرخ هر یکی را حالتی ما در میان آسوده‌ایم
در ایلام زنان در روز اربعین مراسم «چایینه» برگزار می‌کنند. در این مراسم، زنی نوحه‌خوان که به آن ملایه می‌گویند، به نوحه‌خوانی می‌پردازد، و زنان چایینه‌خوان با حالتی پریشان، سینه‌زنی می‌کنند؛ سپس با چرخشی تند به صورت حلقه‌وار، در حالی که دست روی شانه‌های همدیگر گذاشته‌اند، با بالا و پایین آوردن سر و سینه اشک ماتم می‌ریزند. معمولاً از عزاداران با شربت و هریسه پذیرایی می‌کنند.
این اشکو حالتی فی قید هجر واشتعالی لست اهلا بالوصال ام رهنتم بالملال
• شاید قیمت کالای قاچاق از قیمت قانونی آن کم‌تر باشد چرا که عرضه‌کننده کالا، مالیات و هزینهٔ تولیدی ندارد. این حالتی از اقتصاد زیر‌زمینی است که در آن بِزِه‌کاران کالاها را می‌دزدند و در قیمتی پایین‌تر از قیمت قانونی و بازاری آن به فروش می‌رسانند ولی این کالاها رسید پشتوانه، خدمات پس از فروش و مانند آن‌ها را ندارند.
خوش حالتی است پیش تو از می خوشان شده دل با تو در حکایت و خود از زبان شده
چه حالتیست که با بندگان نپردازی چه صورتیست که از دوستان ببرّیدی
همه ایزدان معمولاً در حالتی تصویر شده‌اند که در حال پرستش شدن هدایایی را نیز دریافت می‌کنند یا حرکاتی دال بر حمایت از عبادت‌کنندگان انجام می‌دهند.
قضیه الگوریتم تقسیم برای حالتی که مقسوم یا مقسوم علیه یا هر دو منفی باشند نیز معتبر است.
بدین تقدیر از خویشت گواه است که کلتا الحالتیت روشنا هست