جنه
معنی کلمه جنه در فرهنگ معین
(جِ نَّ ) [ ع . ] (ق . ) دیوانگی .
معنی کلمه جنه در فرهنگ عمید
۲. [مجاز] آنچه شخص را محفوظ و مستور بدارد.
معنی کلمه جنه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه جنه در دانشنامه عمومی
جنه ( در زبان های اروپایی: Djenné ) شهری است در کرانه رود بانی در جنوب کشور مالی.
جنه در سال ۳۹۹ پ. م. توسط قوم بوزو در مکانی که جنه - جنو نام دارد ( ۱٬۵ کیلومتر بالاتر از جنه در راستای رودخانه ) ، بنا شد. به نوشته سعدی مردم شهر به دلیل رفت و آمد بازرگانان مسلمان به این شهر اسلام آوردند، سلطان کنبورو اولین پادشاهی در جنه بود که اسلام آورد؛ او کاخ خود را ویران کرد و به جای آن مسجد بزرگی ساخت. پس از گرویدن به اسلام، شهر در ۱۰۴۳م و بقولی در سده سیزدهم تغییر مکان داد. جنه به مرور تبدیل به یک شهر بازرگانی پررونق و مرکز آموزش و تحصیل در باختر آفریقا شد. جنه نقش بزرگی در رونق تجارت صحراگذر بازی کرد و با شهر تیمبوکتو به رقابت پرداخت. بعدها امپراتوران مالی و سُنغای بر آن چیره شدند.
جمعیت آن در سال ۱۹۸۷م حدود ۱۲ هزار نفر بوده است.
جنه بخاطر معماری خشتی ساختمان های آن شهرت فراوانی دارد و بویژه مسجد بزرگ جنه که در ۱۹۰۷ ساخته شده، شناخته شده ترین نمونه این معماری در آن منطقه است.
مرکز شهر جنه در سال ۱۹۸۸ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته شد.
معنی کلمه جنه در دانشنامه اسلامی
جنة به معنی باغهای دنیوی در آیات قرآن بسیار است «کمثل جنة بربوة» مانند باغی در جای بلند. «لقد کان لسبأفی مسکنهم آیة جنتان عن یمین و شمال»؛ (سوره سبا/آیه 15) اهل سبا را (در یمن) آیتی بود دو باغ از جانب راست و چپ.
«و فی الارض قطع متجاورات و جنات من أعناب»؛ (سوره رعد/آیه 4) در زمین است قطعه ها کنار یکدیگر و باغها از انگور. «فاخرجناهم من جنات و عیون»؛ فرعونیان را بیرون بردیم از باغها و چشمه ها.
جنة در قرآن بیشتر به معنی بهشت، یعنی وعده گاه نیکان و پارسایان در عالم آخرت آمده است. «تلک الجنة التی نورث من عبادنا من کان تقیا»؛ (سوره مریم/آیه63) این بهشت است به ارث می دهیم به بندگان خود هر کس پرهیزکار باشد.
در بزرگی آن فرمود: «و جنة عرضها السموات والارض». (سوره آل عمران/آیه 128) و نیز فرمود: «و جنة عرضها کعرض السماء والارض». (سوره حدید/آیه 21) بشتابید سوی مغفرت پروردگار و بهشتی که فراخی آن به اندازه آسمان و زمین است.(ج3، ص187)
شیخ ابوالفتوح رحمه الله گوید: برای رسول صلی الله علیه و آله نوشتند ما را با بهشت می خوانی که عرض او چند آسمان و زمین است؟ پس دوزخ کجا باشد؟ رسول صلی الله علیه و آله گفت: یا سبحان الله چون روز در آمد شب کجا باشد انتهی، یعنی مزاحمت میان موجودات عالم آخرت نیست در یک جا هم بهشت است و هم جهنم چنانکه در برزخ همچنین است دو تن را نزدیک هم دفن می کنند یکی صالح و دیگری طالح.
[ویکی فقه] جُنَّه در لغت یعنی پوشاندن و پنهان کردن.
در اصطلاح یعنی هر آن چه که باعث حفظ انسان در مقابل دشمن میشود، از سلاح گرفته تا سایر وسائل و ابزار جنگی.
وجه تعبیر صوم به جُنَّه
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فومود: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ» روزه انسان را از داخل شدن در آتش حفظ میکند.
یعنی چون سپری میان او و آتش جهنّم قرار میگیرد.
[ویکی اهل البیت] به معنی باغ و بستان است و در قرآن برای باغهای دنیوی یا وعده گاه نیکان و پارسایان در عالم آخرت بسیار آمده است.
جنة به معنی باغهای دنیوی در آیات قرآن بسیار است «کمثل جنة بربوة» مانند باغی در جای بلند. «لقد کان لسبأفی مسکنهم آیة جنتان عن یمین و شمال»؛ (سوره سبا/آیه 15) اهل سبا را (در یمن) آیتی بود دو باغ از جانب راست و چپ.
«و فی الارض قطع متجاورات و جنات من أعناب»؛ (سوره رعد/آیه 4) در زمین است قطعه ها کنار یکدیگر و باغها از انگور. «فاخرجناهم من جنات و عیون»؛ فرعونیان را بیرون بردیم از باغها و چشمه ها.
جنة در قرآن بیشتر به معنی بهشت، یعنی وعده گاه نیکان و پارسایان در عالم آخرت آمده است. «تلک الجنة التی نورث من عبادنا من کان تقیا»؛ (سوره مریم/آیه63) این بهشت است به ارث می دهیم به بندگان خود هر کس پرهیزکار باشد.
در بزرگی آن فرمود: «و جنة عرضها السموات والارض». (سوره آل عمران/آیه 128) و نیز فرمود: «و جنة عرضها کعرض السماء والارض». (سوره حدید/آیه 21) بشتابید سوی مغفرت پروردگار و بهشتی که فراخی آن به اندازه آسمان و زمین است.(ج3، ص187)
شیخ ابوالفتوح رحمه الله گوید: برای رسول صلی الله علیه و آله نوشتند ما را با بهشت می خوانی که عرض او چند آسمان و زمین است؟ پس دوزخ کجا باشد؟ رسول صلی الله علیه و آله گفت: یا سبحان الله چون روز در آمد شب کجا باشد انتهی، یعنی مزاحمت میان موجودات عالم آخرت نیست در یک جا هم بهشت است و هم جهنم چنانکه در برزخ همچنین است دو تن را نزدیک هم دفن می کنند یکی صالح و دیگری طالح.
صالح در باغی است وسیع که قبر طالح را دربردارد اما او از نعمت باغ چیزی درنمی یابد و عذاب می بیند. به اعتقاد ما هم اکنون بهشت و دوزخ موجودند. دانشمندان امروز گویند: فضای این جهان که از آن به آسمان تعبیر می کنیم خالی است و کرات و ستارگان در آن پراکنده اند بنابراین قول بهشتی که به فراخی این فضا باشد در یک کره و ستاره نمی گنجد و جاهای دیگر فضا خالی است پس بهشت چگونه هم اکنون موجود است و در کجاست؟ و از این جهت بعضی از قدما گفتند: بهشت پس از قیامت آفریده می شود و اکنون موجود نیست و ما گوئیم این قول مردود است و بهشت هم اکنون هست و چون عالم آخرت را نمی توان به دنیا قیاس کرد آن مزاحمت که در اجسام دنیوی هست در آن عالم نیست.
چنانکه از صفات دیگر بهشت که خداوند فرموده: واضح خواهد گشت اگر به ما گویند همه بهشت با آن همه وسعت در یک نقطه می گنجد باور می کنیم چنان که همه کتاب شفا و مطالب قانون در دماغ ابوعلی ابن سینا می گنجید.
[ویکی الکتاب] معنی جِنَّةِ: جن-طائفهای از موجودات غیر ازملائکه که شعور و اراده دارند و از حواس ما پنهانند (دراصل به معنی استتارونهان شدن)-جنون یا جن زده گی(در جمله"رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ ")
معنی جَنَّةِ: باغ (وجه تسمیه اش این است که پوشش درختان مانع از دیدن زمین می شود)-بهشت
معنی جُنَّةً: سپر-پرده و پوششی است که با آن خود را از شر حفظ میکنند
معنی عَرْضُهَا: عرضش - وسعتش (منظور از عرض بهشت در عبارت "جَنَّةٍ عَرْضُهَا کَعَرْضِ ﭐلسَّمَاءِ وَﭐلْأَرْضِ"، چیزی در مقابل طول آن نیست ، بلکه منظور وسعت آن است ، و این استعمالی شایع است)
ریشه کلمه:
جنن (۲۰۱ بار)
«جنّة» در اصل از مادّه «جنّ» (بر وزن فنّ) به معنای پوشاندن چیزی است و از آنجا که سپر، انسان را در مقابل ضربات دشمن می پوشاند به آن «جُنّه» و «مِجَنّ» و «مِجَنَّه» می گویند. «جِنَّة» به معنای «جنون» در اصل از مادّه «جَنّ» (بر وزن ظنّ) به معنای ستر و پوشش است، و از آنجا که «مجنون» چنان است که گویی عقلش پوشیده شده، این تعبیر درباره او به کار می رود، و به هر حال نکته قابل ملاحظه اینجاست که گویا می خواهد این حقیقت را بیان کند که دعوت کننده به اندیشه و بیداری فکر، چگونه ممکن است خود مجنون باشد، و همین که منادی تفکر است، خود دلیل بر نهایت عقل و درایت اوست.
معنی کلمه جنه در ویکی واژه
به زبان فارسی جنده، روسپی، بدکاره. جنّهَ انشقاق یافته از کلمه جن که در گویش بهاری به جین تعبیر میشود، بوده. در باور مردمان گذشته جین یا از ما بهتران قابل رؤیت نبوده ولی در همه جا حضور دارند.
تکه پارچه چروکیده و به دردنخور یا دور انداختنی.
حوری (هوری) یا زنانی که در بهشت ساکنند[۱].
سپر.
دیوانگی.
↑ سوره نساء آیه ۱۲۴
جملاتی از کاربرد کلمه جنه
«اگر نوزاد پسر بود، دور تخت او را تعدادی زن مسن دوره میکردند و نهایت سعی خودشان را برای حفظ زائو و نوزاد برای دور ماندن از ارواح خبیثه، آلها، جنها، دیوها، از ما بهترون و شیاطین به کار میبستند و گهواره نوزاد را با طلسم و جادو و حتی دعاهای دستنویس کشیشها، مجهز میکردند. اما نوزاد دختر از پیشگیریها محروم بود، زیرا آنان معتقد بودند که دختر مقاوم و پُر طاقت است و اگر او را زیر سنگ آسیاب هم بیندازند، جان سالم به در خواهد برد و به همین دلیل او را تقریباً نادیده میگرفتند.»
حفت الجنه بچه محفوف گشت بالمکاره که ازو افزود کشت
شبلی رحمهم الله همی گوید، «هیچ روز گرسنه ننشستم لله را که اندر دل خویش حکمتی و عبرتی تازه نیافتم». و رسول (ص) گفت، «سیر مخورید که نور معرفت اندر دل شما کشته شود». پس چون معرفت راه بهشت است و گرسنگی درگاه معرفت است، گرسنه بودن، در بهشت کوفتن است چنان که رسول (ص) «ادیموا قرع بابز الجنه بالجوع».
آنکه آستانش بود رشک جنه المأوی همچو گنج شایانش در خرابه مأوی شد
به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجمها و پدیدههای فرسایش موجود در آن وزش بادهای تند و گردش هوا در لابهلای ستونها و حفرههای موجود در دره تولید صدا میکند و به دلیل این صداها است که اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنهاست و بنابراین از ورود به آن در شب خودداری میکنند.
جنه الروح عشق خالقها منه تجری جمیعه الانهار
در نسخهٔ انتشارات پافین بوکز، در پایین هر صفحه علامتهایی است که از نظر فانتزی، زبان اجنهاست، گرچه خود کالفر هم گفتهاست که این کُدها چیزی جز یک فونت نیست اما باعث پیچیدگی کتاب میشود. ترجمه این علامتها -زبان اجنه- در هر جلد متفاوت است و در این کتاب، دربارهٔ شخصیتی به نام اُهم است.
و صلوا باللیل و الناس ینام یدخل الجنه دار السلام
در آخر، اجنه با نوجوان ایرلندی و محافظش صلح میکنند و سروان شورت و آرتمیس، کدورتها را کنار میگذارند.
از خون دیده در عشق، ساقی پر است جامم یا حبّذا نعیمی، فی جنهٔ الولایی
روح پاک هر یکی در جنه المأوی مقیم بود و باشد کان مقام اتقیا و اصفیاست
اکنون اندیشه کن تا ممکن شود که کسی خود را بداند و بشناسد که وی باقی خواهد بود که همه مراد و معشوق وی در دنیاست و آنگاه در شک باشد که چون از دنیا بشد در رنج و عذاب خواهد بود در فراق محبوبات خویش، چنان که رسول گفت، «احبب ما احببت، فانک مفارقه» و یا چون بداند که محبوب وی همه حق تعالی است و دنیا را و هر چه در وی است دشمن دارد، الا آن مقدار که زاد وی است، در شک تواند بود که چون ازدنیا برود از رنج برهد و به راحت افتد پس هر که این شناسد، وی را در عذاب القبر هیچ شک نماند که هست و متقیان را نیست، بلکه دنیاداران راست، و کسانی که همگی خویش به دنیا داده اند و به دین، معنی این خبر معلوم شود که: «الدنیا سجن المومن و جنه الکافر».
محشر کبراست گو پیکرم، کش تاب تب دوزخست و فکر روشن جنهٔ المأوای او
حفت الجنه همه راه بهشت آمد خار پس خارستان گلزار تمنا بینند
در داستانهای عامیانه فارسی اجنه معمولاً برای انسانها مضر هستند. هر چند برخی میگویند جن به همراه غول از داستانهای سامی منشأ میگیرند، ولی ممکن است از شیاطین مافوق بشر در فرهنگ ایرانیان منشأ گرفته باشد و دوباره از طریق یک تبادل فرهنگی میان ایرانیان و اعراب دوباره به فرهنگ ایران بازگشته باشد. آنها در برخی از انواع داستانها ظاهر شدهاند که این گواهی است بر حضورشان در فرهنگ عامه ایران.