ثانیه

ثانیه

معنی کلمه ثانیه در لغت نامه دهخدا

( ثانیة ) ثانیة. [ ی َ ] ( ع ص ، اِ ) تأنیث ثانی. || شصت یک از دقیقه و او قسمت میشود به شصت ثالثه ( فلک ). || از درجه دوم. از درجه ثانیه ( اصطلاح طب ). رجوع به درجه شود. ج ، ثوانی. || شاة ثانیة؛ گوسفند که گردن کج کند بی علتی.

معنی کلمه ثانیه در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . ] (اِ. ) یک شصتم دقیقه .

معنی کلمه ثانیه در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری زمان، برابر با یک شصتم دقیقه.

معنی کلمه ثانیه در فرهنگ فارسی

مونث ثانی، یک شصتم دقیقه، ثانیه شمار: عقربک کوچک ساعت برای شمارش ثانیه ها
۱- ( صفت ) ۱- مونث ثانی . ۲- ( اسم ) شصت یک دقیه ۱/۶٠ دقیقه ۱/۳۶٠٠ ساعت و آن شامل ۶٠ ثالثه است . جمع : ثوانی .
تانیث ثانی شصت یک از دقیقه و او قسمت میشود به شصت ثالثه از درجه دوم از درجه ثانیه

معنی کلمه ثانیه در فرهنگ اسم ها

اسم: ثانیه (دختر) (عربی) (تلفظ: saniye) (فارسی: ثانیه) (انگلیسی: saniyeh)
معنی: واحد اندازه گیری زمان

معنی کلمه ثانیه در دانشنامه عمومی

ثانیه یکای زمان در سیستم متریک یا دستگاه SI بوده و نشانهٔ آن s یا Sec است. ثانیه می تواند توسط ساعت مکانیکی، الکتریکی یا اتمی اندازه گیری شود. ثانیه به طور تقریبی برابر است با یک هشتاد و شش هزار و چهارصدم میانگین روز خورشیدی اما تعریف دقیق آن با نوسانات اتمی انجام شده است.
ثانیه مبنایی برای تعریف دیگر یکاها نیز قرار گرفته است. به طور مثال تعریف متر بر اساس تعریف ثانیه و سرعت نور است. پیشوندهای SI می تواند برای ثانیه نیز استفاده شود. به طور مثال میلی ثانیه به یک هزارم ثانیه گفته می شود، میکروثانیه به یک میلیونیوم و نانوثانیه به یک میلیاردم آن. همچنین واحدهای دیگری مانند کیلوثانیه نیز وجود دارد.
ثانیه علاوه بر دستگاه در دیگر سامانه های اندازه گیری نیز به عنوان یکا استفاده می شود. به طور مثال دستگاه واحدهای سانتیمتر - گرم - ثانیه و دستگاه امپراتوری.
ثانیه مدت زمانی است که اتم سزیم - ۱۳۳ ( Cs - ۱۳۳ ) در حالت پایه ۹٬۱۹۲٬۶۳۱٬۷۷۰ بار نوسان می کند.

معنی کلمه ثانیه در دانشنامه آزاد فارسی

ثانیه (second)
یکای پایۀ زمان۱ در دستگاه اِس آی۲، با نماد Sec یا S. بنا به تعریف، ثانیه مدت دوران ۹,۱۹۲,۶۳۱,۷۷۰ چرخۀ منظم یا دورۀ تابشی مطابق با گسیل بین دو سطح فوق ریز۳ حالت پایۀ ایزوتوپ سزیوم ۱۳۳ است. ثانیه در ریاضیات یکایی با نماد «ً» برای اندازه گیری های زاویه ای و برابر با۶۰/۱ دقیقه۴ است. دقیقه برابر۶۰/۱ درجه۵ است.timeSI Systemhyerline levelminutedegree

معنی کلمه ثانیه در ویکی واژه

secondo
یک شصتم دقیقه.
دمک.

جملاتی از کاربرد کلمه ثانیه

این پرواز ۷ روز و ۱ک ساعت و ۹ دقیقه و ۳۱ ثانیه به طول انجامید و مسافتی بیش از ۴،۷۰۰،۰۰۰ کیلومتر (۲،۹۰۰،۰۰۰ مایل) را در مدارد زمین طی کرده بود. این مأموریت تمام اهدافش را، به جز بخش مربوط به نیروی هوایی، با موفقیت انجام داد. ولی دو موشک فضاردهنده سوخت‌جامد در زمان سقوط گم شده بود. دلیل این کار عدم بازشدن چتر نجات آن‌ها در هنگام سقوط بود که باعث شده با با شدت با سطح اقیانوس برخورد کرده و در غرق گردد. کلمبیا در ۱۵ ژوئیه به مرکز فضایی کندی منتقل شد.
تمت الدیباچه من القصیده الثانیه
آبی که از زمین بیرون می‌آید حداقل ۱۰ متر مکعب در ثانیه است و حداکثر دبی آب پس از سر ریز از بالای آبشار و جاری شدن روی زمین ۱۵ الی ۱۶ متر مکعب درثانیه است.
در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲، کیپچوگه در ماراتن برلین رکورد دو ساعت و یک دقیقه و ۹ ثانیه را ثبت کرد و رکورد جهانی که در دست خودش بود را ۳۰ ثانیه بهبود داد. او ۴ دقیقه و ۴۹ ثانیه سریع‌تر از نفر دوم به خط پایان رسید.
مکث یک‌ثانیه‌ای نیز به معنای پایان کلمه می‌باشد.
ثالث این عیسی فرخ قدم میمون فر کامد از رابطه ثانیه در مهد جلال
زمان مالکیت توپ در این بازی ۲۰ ثانیه است.
بقعه خیر ماست گوشه دیر لیس فی الکائنات ثانیها
سه گل دربی ۷۴ در مدت زمان ۱۱ دقیقه و ۴۹ ثانیه زده شده‌است (استقلال)
این زمان آرامش مغناطیسی، τ، می‌تواند نانوثانیه تا سالها یا خیلی بیشتر باشد.
آن مخدره خدر خاص، آن مستورة ستر اخلاص، آن سوختة عشق و اشتیاق، آن شیفته قرب و احتراق، آن گمشده وصال، آن مقبول الرجال ثانیه مریم صفیه، رابعه العدویه رحمةالله علیها. اگر کسی گوید ذکراو در صف رجال چرا کرده ای گویم که خواجه انبیا علیهم السلام می‌فرماید: ان الله لاینظر الی صورکم الحدیث. کار به صورت نیست به نیت است. کما قال علیه السلام یحشر الناس علی نیاتهم. اگر رواست دو ثلث دین از عایشه صدیقه رضی الله عنها فراگرفتن هم روا بود از کنیزکی از کنیزکان او فایده دینی گرفتن. چون زن در راه خدای مرد بود او را زن نتوان گفت. چنانکه عباسه طوسی گفت: چون فردا در عرصات قیامت آواز دهند که یا رجال! نخست کسی که پای در صف رجال نهد، مریم بود علیها السلام.
و اگر درین عصر، پاد شاهان گذشته از پیرایه ممات در ربض دایره حیات درآیندی و به اعادت حیات ثانیه و رجوع نفس ناطقه به لباس پیراسته عمر ملبوس و متردی شوندی، تقبل به اخلاق مرضیه و عادت حمیده او واجب شمرندی و با او گویندی:
حرکت وضعی زمین چرخشی است که زمین به دور خود انجام می‌دهد که این چرخش به سمت شرق است. زمین به دور محور شمالی و جنوبی‌اش در خلاف حرکت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و دوران کامل آن، ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه طول می‌کشد. از قاطع‌ترین آزمایش‌هایی که اثبات می‌کند زمین حول محورش در گردش است، آزمایش آونگ فوکو است که در این آزمایش، چرخش زمین به‌طور مستقیم مشاهده می‌شود.
یقال فرد الرّجل یفرد فرودا فهو فارد، اذا تفرّد، و رجل افرد و امراة فرداء، اذا لم یکن لها اخ. وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا این در قیامت با کافران گویند که شما بآخرت تنها آمدید بی مال و بی‌جفت و بی‌فرزند، یگانه بی هیچ کس، حفاة عراة غرلا، برهنه بی‌هیچ چیز. کَما خَلَقْناکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ هم بر آن خلقت اول که در دنیا آمدید، یعنی که بعث شما همچون خلق شما، و نشأة ثانیه همچون نشأة اولی.
به ده ثانیه یکسر، آن بارگاه بیفتاد در چنگ آتش چو شاه
و نیز در همان کتاب روایت نموده که قالَ رَسولُ اللّهؐ: لاتَطْعَنُوا عَلَی أهْلِ التَصُّوفِ و الخِرَقِ فَإنَّ أخْلاقَهُمْأخْلاقُ الأَنبیاءِ و لِباسَهُمْلباسُ الأَنْبیاءِ و هم در آن کتاب مرویست که قالَ رَسولُ اللّهِ: راغِبُوا فی دعاء أهلِ التَّصَوُّفِ و أصْحابِ الجُوْعِ وَالعَطَشِ فَإِنَّ اللّهَ یَنْظُرُ اِلَیْهِم وَیُسْرعُ فی اِجابَتِهِم در کتاب عوالی اللیالی جناب ابن جمهور لحساوی که از مشاهیر علمای امامیه است و مولانا محمد باقر مذکور در فهرست بحار الانوار خود نسبت آن را به این جمهور مذکور داده، روایت شده است که قال امیرُالمؤمنینَ عَلِیُّ: التَّصَوُّفُ أَرَبْعَةُ أَحْرُفٍ تَاءٌ وصَادٌ و وَاوٌ وَفاءٌ التّاءُ تَرْکٌ وتَویةٌ وَتُقاءٌ، اَلصّادُ صَبْرٌ وصِدْقٌ وصَفاءٌ، الواو-ُوُدٌّ،ووفاء ووِرْدٌ الفاءُ فَرْدٌ وفَناءٌ و فَقْرٌ و محققین چنین شرح کرده‌اند که «المتصوف» یعنی آن کس که مسمی به تصوف است. و بعد این اسم چهار حرف است. هرحرفی از آن مشتمل بر سه وصف، که مجموع دوازده وصف می‌شود. پس شخصی مسمی به این اسم بدین صفات دوازده گانه باید متصف باشد تا موضوعٌ له این لفظ تواند بود و اگر نباشد اطلاق این لفظ بر او مجاز. و ترتیب اوصاف و تحصیل آن که اول ترک هوا و توبه نمودن و رجوع کردن ازمعاصی و تحصیل مرتبهٔ تقوی است پس هر مرتبه موصوف است به حصول مرتبهٔ ما قبل. تا سه مرتبهٔ اول حاصل نشود، داخل در مراتب ثانیه نمی‌شود.
و لقد نذرت لئن رایتک سالما ان لا اعود الی فراقک ثانیه