تیله
معنی کلمه تیله در لغت نامه دهخدا

تیله

معنی کلمه تیله در لغت نامه دهخدا

تیله. [ ل ِ / ل َ ] ( اِ ) سفال شکسته خردشده. ( ناظم الاطباء ). خرده ٔسفال. ریزه سفال. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || در تداول ؛ سنگ مدوری که بدان قمار بازند.

معنی کلمه تیله در فرهنگ معین

(لِ ) (اِ. ) گلولة کوچک سنگی یا شیشه آبی که کودکان با آن بازی کنند.

معنی کلمه تیله در فرهنگ عمید

گلولۀ کوچک و توپُر سنگی یا بلوری که کودکان با آن بازی می کنند.

معنی کلمه تیله در فرهنگ فارسی

گلوله کوچک سنگی یابلوری که اطفال با آن بازی کنند
( اسم ) گلول. کوچک سنگی یا بلورین که کودکان با آن بازی کنند.

معنی کلمه تیله در دانشنامه عمومی

تیله یا تشله یا گوله جسم کروی کوچکی است که معمولاً از جنس شیشه و گاهی خاک رس، فولاد، پلاستیک یا عقیق است. تیله ها در اندازه های متفاوتی از قطر ۱ میلی متر تا بیش از ۳۰ سانتی متر تولید می شوند اما به طور معمول، قطر آن ها حدود ۱٬۲ سانتی متر است.
معمولاً داخل تیله های شیشه ای، رگه های رنگی قرار داده شده است. تیله ها، وسیلهٔ بازی «تشر» یا تیله بازی هستند.
از برخی تیره های فلزی ( ساچمه ) در بلبرینگ استفاده می شود
نام این توپ در لهجه های مختلف فارسی و در نقاط مختلف ایران متفاوت است. اما متداول ترین نام آن همان تیله است که گاهی «گلوله» یا گلول گفته می شود. در زبان لکی به آن گولو و به بازی آن گلوون می گویند در اورامان به آن «بیل» و به بازی آن «بیلانی» می گویند. در ایلام ( شهرستان آبدانان ) به آن «فِنگ ( fəŋ ) » گفته می شود. در شهر اهواز نیز به آن «فِنگ» می گویند. در لار به آن «مایه» گفته می شود. در کرمانشاه به آن تَشیله و در همدان «تِشِله» می گویند. در خراسان به آن «تُشْله» یا «توشْله» یا «تیشْله» گفته می شود. در تبریز به آن «مازی» می گویند. در ایلام «گُلو» و چاله ای که باید ابتدا گلو را در آن انداخت «نِگِر» نام دارد. در سقز به آن «کَللا» و به بازی آن «کَللا مِشان» می گویند. در سنندج به آن «هل مات» و به بازی آن «هل ماتان» می گویند. در اصفهان به آن «گولی» و به بازی آن «گولی بازی» و در گلستان هم به ان «توشنه» وبه ان بازی «توشنه بازی» می گویند. در لامرد فارس به تیله ها هل و به بازی هل بازی گفته و در میان افراد بزرگسال محبوبیت زیادی داشته و در فصل زمستان و بهار زمان اوج این بازی است. [ نیازمند منبع]
احتمالاً تیله های اولیه در تمدن دره سند ( در پاکستان کنونی ) ساخته شده اند. این تیله ها گوی های شیشه ای یا سنگی یا گِلی ساده ای بودند. در مقبره های مصر باستان و سرخپوستان آمریکا و اهرام تمدن آزتک ها نیز گوی های گِلی یافت شده است.
تیله (فرانسه). تیله ( فرانسه ) ( به فرانسوی: Tillé ) یک کامین در فرانسه است که در Canton of Nivillers واقع شده است.
تیله ۱۴٫۸ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۰۷۴ نفر جمعیت دارد و ۱۱۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه تیله در فرهنگ معین
معنی کلمه تیله در فرهنگ عمید

معنی کلمه تیله در ویکی واژه

گلولة کوچک سنگی یا شیشه آبی که کودکان با آن بازی کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تیله

جهان ز پنبة مه می‌کند فتیله مدام فلک ز شیرة خورشید می‌دهد روغن
چون چراغند از آنکه وقت فدی چون فتیله ز بن خورند غذی
دستور داد دوازده نفر از سران شورشیان با توپ اعدام شوند. پس از اعدام یازده نفر از محکومان و بسته شدن نفر دوازدهم به توپ، فتیلهٔ توپ سوخت و توپ شلیک نکرد. پس از تکرار سه‌بارهٔ این اتفاق، محکوم از سپهبد لینگ پرسید که «آیا سرنوشت او این گونه مردن است؟» و لینگ او را عفو کرد.
کمال سوختگان پیچ و تاب نومیدی‌ست فتیله آینهٔ داغ را بود جوهر
رازی دربارهٔ معنای «مصباح» آن را ظرفی که برای روشنایی به کار می‌رود معنا کرده‌است و راغب آن را چراغ یا نوری می‌گوید که از طریق فتیله، روغن را به خود جذب کرده‌است. منابع در بیان مصادیق مصباح دچار اختلاف‌اند، در تفسیر طبرسی تعابیر مختلفی برای توضیح «مصباح» به کار رفته‌است که عبارتند از: «نبوت»، «محمّد»، «قرآن» و «ایمان مؤمن». بر طبق آنچه در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گزارش شده‌است، منظور از «مصباح»، بالاترین مرتبه از نور است. ملاصدرا در کتاب خود با عنوان تفسیر آیه نور تعبیر مصباح را روح اعظم بیان می‌کند.
باد بود خصم عاد شرک و بتوحید هست چراغ مرا فتیله و روغن
نقصان جنون، آفت جان خردست از روغن کم فتیله می‌سوزد بیش
آندرئا مانتنیا داماد یاکوپو بلینی بود. جنتیله بلینی و جووانی بلینی، برادر زن‌های آندرئا مانتنیا بودند.
الکل دناتوره به عنوان حلال و به عنوان سوخت مشعل‌های الکلی و اجاق‌های کمپینگ استفاده می‌شود. به دلیل تنوع مصارف صنعتی الکل دناتوره شده، صدها ماده افزودنی و روش دناتوراسیون معرفی شده‌است. افزودنی اصلی معمولاً ۱۰٪ متانول (متیل الکل) است، از این رو الکل متیله نامیده می‌شود. سایر مواد افزودنی رایج شامل ایزوپروپیل الکل، استون، متیل اتیل کتون و متیل ایزوبوتیل کتون است.
خدّام روضهء توکنندش اگر قبول گردد فتیله شمع تو را، ریسمان صبح
تیله در ۱۵ ژوئیه ۱۹۸۶ در نووارا، پیمونت درگذشت.
کونیدو در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که در مسابقه اول و دوم اریک تیله از آلمان و تاکشی یاماگوچی از ژاپن را شکست داد اما در دور بعد به کایل اسنایدر از آمریکا باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در اولین مسابقه شانس مجدد اولزیسایخان باتزول از مغولستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. وی در دیدار رده‌بندی پاولو اولینیک از مجارستان را شکست داد و مدال برنز وزن ۹۷ کیلوگرم را بدست آورد.[نیازمند منبع]
در این کتاب شاهاک نوشت که رفتار اسرائیلی‌ها با فلسطینیان از تعالیم دینی یهودی ضد غیریهودیان (جنتیلها) ناشی می‌شود. او نوشته‌هایی از ارتش اسرائیل را نقل می‌کند که در آن اشاره شده‌است که کشتن عرب‌ها بر اساس هلاخا (قانون فقه یهودی) مجاز است. از این رو در جنگ نیروهای غیرنظامی غیریهودی نیز بر اساس هلاخا باید کشته شوند.
آتش بازی هوایی شامل انواع توپ‌های باز شو که از طریق لوله‌های مخصوص که اصطلاحاً لانچر گفته می‌شوند به بالا هدایت شده و با توجه به نوع توپ در ارتفاع مشخصی منفجر و ترکیبی از نور و آتش ایجاد می‌کنند. این نوع آتش بازی معمولاً به‌صورت تکی (یک توپ و لانچر) یا یک بسته سری با تعداد مشخص (۱۰ عدد توپ به بالا) که با استفاده از یک فیتیله تکی روشن و به‌صورت پشت سر هم به هوا هدایت شده و مانند نوع قبلی ایجاد ترکیبی از نور و آتش می‌کنند.
فراق روی بتان را طبیعت اجل است که یک فتیله چو سوزد هزار داغ شود
غیر از می جنون، نرساند دماغ عشق جز موی سر، فتیله نخواهد چراغ عشق
بسی شمع فکرت بر افروختم فتیله صفت مغز را سوختم
خشک ریشش چو شمع تو بر تو حشو پشتش فتیله همچو چراغ
مرحله چهارم؛ پس از تهیه نهال و کاشت آن با رعایت شرایط فوق، واترباکس را روی نهال گذاشته و پس از آبیاری (۲۵ لیتر) نهال، حدود ۱۵ لیتر آب در مخزن واترباکس می‌ریزند و از آن پس در مدت یک سالی که این ظرف روی نهال خواهد ماند هیچ آبیاری انجام نخواهد شد و در حقیقت آب موجود در واتر باکس از طریق فتیله و به‌صورت نم در اطراف نهال توزیع شده و به‌هیچ وجه تبخیر نمی‌شود هم‌زمان به‌دلیل شیبدار بودن درپوش بالایی این ظرف، نزولات جوی به داخل مخزن آن هدایت شده، واترباکس هم‌زمان براساس قانون نقطه شبنم رطوبت موجود در هوا را نیز به قطرات آب تبدیل کرده و در مخزن خود ذخیره می‌کند. این شرایط حتی برای مناطق گرم و خشکی مانند فارس، کرمان، یزد، سمنان، طبس و اصفهان نیز یکسان است.