تیرگان

معنی کلمه تیرگان در لغت نامه دهخدا

تیرگان. ( اِ ) نام روز سیزدهم است از تیرماه. گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد بشرط آنکه افراسیاب یک تیر پرتاب راه از ملک خود به منوچهر پس بدهد. حکما تیری ساختند از روی حکمت و در وقت طلوع آفتاب آرش آن تیر را بر کمان نهاده از جبال طبرستان به طرف مشرق انداخت بعد از تفحص بسیار روز سیزدهم در کنار آب آمویه یافتند. ( برهان ). روز سیزدهم از تیرماه. گویند در این روز منوچهر با افراسیاب صلح کرد. ( ناظم الاطباء ). جشن روز تیر از ماه تیر. ( فرهنگ رشیدی ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از آنندراج ) ( از انجمن آرا ). از «تیر» + «گان » ( پسوند نسبت ) جشنی است که در تیرروز ( روز سیزدهم ) ازماه برپا می شد. ( حاشیه برهان چ معین ). رجوع به تیربه معنی روز و یشتها ج 1 ص 334 و 335 و خرده اوستا ص 209 و التفهیم بیرونی ص 254 و آثارالباقیه ص 220 شود.
تیرگان. ( اِخ ) دهی از دهستان لاین است که در بخش کلات شهرستان دره گز واقع است. و 890 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 )

معنی کلمه تیرگان در فرهنگ معین

(رْ یا رَ ) (اِ. ) جشنی که ایرانیان در روز سیزده از ماه تیر (تیر روز ) برپا می کنند.

معنی کلمه تیرگان در فرهنگ عمید

۱. روز سیزدهم تیرماه.
۲. جشنی که در این روز در ایران باستان، برپا می کرده اند.

معنی کلمه تیرگان در فرهنگ فارسی

روزسیزدهم تیرماه، جشن پارسیان دراین روز
( اسم ) جشنی که در تیر روز( سیزدهم ) از تیر ماه برپا میشده .
دهی از دهستان لاین است که در بخش کلات شهرستان دره گز واقع است

معنی کلمه تیرگان در فرهنگ اسم ها

اسم: تیرگان (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: tirgān) (فارسی: تيرگان) (انگلیسی: tirgan)
معنی: روز سیزدهم تیرماه، جشنی که در این روز در ایران باستان برپا می کرده اند، ( در قدیم ) در ایران قدیم جشنی که در سیزدهم تیر به مناسبت یکی شدن نام روز با نام ماه برگزار می شده است

معنی کلمه تیرگان در ویکی واژه

جشنی که ایرانیان در روز سیزده از ماه تیر (تیر روز)
برپا می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تیرگان

تیرگان یکی از جشن‌های ایرانی در روز تیر از ماه تیر برابر با سیزدهم تیرماه است (برای آگاهی از فهرست و زمان همه جشن‌های ملی بنگرید به صفحه جشن‌های ایرانی). عده‌ای این جشن را در روزهای دیگر و از جمله در دهم تیر برگزار می‌کنند که به اعتقاد استادان ایران‌شناس نادرست است. جشن همه ساله در کوه دماوند، آمل انجام می‌شود و همه ساله توسط زرتشتیان ایران در بیشتر شهرهای جهان و ایران نیز برگزار می‌شود.
چو در گرانمایه روشن گهر صدف وار بر تیرگان بسته در
در باورهای مردم، دربارهٔ جشن تیرگان دو روایت وجود دارد که روایت نخست همچنان که در بالا گفته شد مربوط به فرشته باران یا تیشتر است و دیگری دربارهٔ آرش کمانگیر و جنگ و ستیز میان ایران و توران.
ستمدیده را دادبخشی کنم شب تیرگان را درخشی‌کنم
بت ونفس و هوابشکن خلیل ملک وحدت شو چرا چون تیرگانش هر نفس از روشنان جویی
موسیقی ملی کوه دماوند در روز جشن تیرگان در سال ۱۳۹۱ با صدای سالار عقیلی در بین ۹ هزار نفر رونمایی شد.
جشن تیرگان ذلف آباد فراهان به عنوان نخستین جشن تیرگان ایران در دیماه ۱۳۸۹ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌است. همچنین این آیین از استان گیلان با نام تیرماسینزه در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌است.
یکی از کهن‌ترین جشن‌های مشترک ایرانیان و ارمنیان است که ایرانیان آن را جشن تیرگان یا آب پاشان می‌گویند.
تیرگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در تیرروز از تیرماه برابر با ۱۳ تیر در گاهشماری ایرانی برگزار می‌شود. این جشن در گرامی‌داشت تیشتر (ستارهٔ باران‌آور در فرهنگ ایرانی و ادیان میترایی و زرتشتی) است و برپایهٔ آیین و تَراداد در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد.
در برخی از آثار تاریخی عصر اسلامی مناسبت جشن تیرگان به تیراندازی و کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز توسط او نسبت داده شده‌است. همچنین جشن تیرگان به گزارش ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت جایگاه و جاور نویسندگان در ایران باستان بوده‌است.
یا فکند آرش‌ کمانی تیری از آمل به مرو کز طرف فرخنده جشنی تیرگان آراستند
چنان بود بانو بر اسب سیاه که در تیرگان شب فروزند ماه