تیر ماه

معنی کلمه تیر ماه در لغت نامه دهخدا

تیرماه. ( اِ مرکب ) نام ماه چهارم از سالهای شمسی که بودن آفتاب در برج سرطان باشد. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). نام ماهی است در تاریخ فرس. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). اول آن مطابق است تقریباً با نوزدهم ژوئن فرانسوی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). اندرین ماه آفتاب در برج سرطان باشد و اول ماه از فصل تابستان بود. ( نوروزنامه منسوب به خیام ). رجوع به تیر ( بهمین معنی ) شود. || گاه از آن مطلق خزان و خریف اراده کنند. پائیز. برگ ریزان. ماه اول پائیز یا آخرتابستان. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ) :
همی نوبهار آید و تیرماه
جهان گاه برنا شود گاه زر.دقیقی ( از یادداشت ایضاً ).و دیگر هوای فصول سال ، چون تابستان و زمستان و بهارگاه و تیرماه... ( هدایة المتعلمین ).
تا کی گله کنی که نه خوب است کار من
وز تیرماه تیره تر آمد بهار من.ناصرخسرو.و خزان از پس درآید... و هرگاه که طبیعت جهد کند و خاطر را بپزاند و خواهد که دفع کند خنکی تیرماهی آن را بازدارد.( ذخیره خوارزمشاهی ). و بباید دانست که [ تب ] ربع تابستانی زودتر گذرد... و آنچه اندر تیرماه تولد کنددراز آهنگ باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
آمد آن تیرماه سردسخن
گرم در گفتگوی شد با من.ابوالفرج رونی.پیر تابستان و خلقان تیرماه
خلق مانند شبند و پیر ماه.مولوی.اتفاقاً فصل تیرماه بود. ( انیس الطالبین بخاری ص 184 ). آن زمین را تیرماه جو کشتم. ( انیس الطالبین ایضاً ص 184 ).
- تیرماهان ؛ هنگام تیرماه :
تیرماهان برگ زرین کیمیای شب شود
وزنهیب دی حصار سیمگون سیما شود.ناصرخسرو.

معنی کلمه تیر ماه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ماه چهارم از سال شمسی .

معنی کلمه تیر ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به تیر، ماه چهارم از هر ماه شمسی.
نام روز سیزدهم از هر ماه خورشیدی.

جملاتی از کاربرد کلمه تیر ماه

او در جریان تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در میدان آزادی تهران ناپدید شد و روز ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ در سردخانهٔ پزشکی قانونی توسط خانواده‌اش شناسایی شد. آسا در اثر اصابت دو گلوله کشته شده‌بود. کیانوش آسا اقلیت مذهبی بوده و خانواده‌ای با مذهب یارسان (اهل حق) داشته‌است.
سال طبری با فردینه ما (مرداد ماه) آغاز و با نوروز ما (تیر ماه) پایان می‌پذیرد.
پژوهش، تدوین و نگارش: زهرا فتح‌الهی پرشه (ریسن): تیر ماه ۱۳۹۷
آندو تیموریان در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲ با عقد قراردادی ۱ ساله دوباره به استقلال تهران پیوست. آندرانیک تیموریان در فصل ۹۴–۱۳۹۳ نیز در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۳ قرارداد خود را به مدت دو سال با استقلال تهران تمدید کرد. در نیم فصل لیگ چهاردهم، پس از کش و قوس‌های فراوان و اختلاف نظرهایی که با قلعه‌نویی پیدا کرد سرانجام به تراکتور، تیم سابق خود بازگشت. گل وی در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا فصل (۲۰۱۳)به بوریرام تایلند در مرحله یک چهارم پایانی به عنوان بهترین گل تاریخ این رقابت‌ها انتخاب شد.
عقرب سنان بیفکند و خارپشت تیر ماهی زره نپوشد و بر گستوان کشف
بلکه جو پاشم به شهریور به خاک تیر ماهم گندم آرد صاف و پاک
کاربران ایرانی در فضای مجازی در این سال نسبت به موضوعات مختلفی واکنش نشان داده و اعتراض کردند. در تیر ماه، در واکنش به دستگیری شارمین میمندی‌نژاد مؤسس جمعیت امام علی با هشتگ جمعیت امام علی اعتراض کردند.
اداره انتشارات شرکت نفت که توسط نفت جنوب ایجاد شده بود به جای اینکه به انتشار دو نشریه خود بپردازد عملاً به ستاد مبارزه با جریان ملی شدن نفت تبدیل شده بود. مأموران انگلیسی با وخیم تر شدن اوضاع، اسناد و مدارک را از اداره انتشارات به منزل مستر سدان در کوچه ایرج خیابان قوام‌السلطنه برده و مخفی نموده بودند. در تیر ماه همان سال افرادی از وزارت کشور و اداره شهربانی به طور غیررسمی به آن خانه یورش برده و اسناد و مدارک را توقیف نمودند. هرچند انگلیسی‌ها توانسته بودند با استفاده از فرصت مقداری از آن‌ها را بسوزانند، ولی مدارک مهمی به دست دولت افتاد.
علی آقایی در تیر ماه ۹۶ در پرفرمنس کوچ بی وقت بازی کرده‌است
به تیر ماه بهاری شگفت حضرت را گشاده چهره تر از کارنامه مانی
تا کی کنی گله که نه خوب است کار من وز تیر ماه تیره‌تر آمد بهار من؟
زان چشم چو نرگس که به من در نگری چون نرگس تیر ماه خوابم ببری
هم امروز کز گرمی تیر ماه درین سایه آسودم از رنج راه
ام‌بی‌سی پرشیا زیر مجموعه‌ای از مرکز پخش خاورمیانه است که با هدف تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های ایرانی در ۹ ژوئیه ۲۰۰۸ برابر با ۱۹ تیر ماه ۱۳۸۷ پخش برنامه‌های خود را آغاز نمود.
زیرا که به تیر ماه جو خورد هر کو به بهار جو پراگند
اگر خود فرودین ور تیر ماهست میان سبزه و گل شاهراهست
اشکان با نام اصلی علی اشکانی (زادهٔ خرداد ماه ۱۳۲۸ - درگذشتهٔ تیر ماه ۱۳۸۱)، خوانندهٔ پاپ ایرانی در دههٔ ۵۰ شمسی است. او با ترانهٔ «اولین و آخرین» در فیلم تنها حامی پا به عرصهٔ هنر و موسیقی گذاشت که آهنگش از بابک بیات و ترانه‌اش از ایرج جنتی عطایی بود.
تلاش تیم آرش در سال ۱۳۸۸ در ارتفاع ۶۸۰۰ متری یعنی در محدودهٔ کمپ ۳ متوقف شد. در سال ۱۳۹۰ نیز این تیم در ادامه تلاش قبلی خود کارهایی انجام داد اما موفق به صعود قله نشد. دومین تلاش در تیر ماه ۱۳۹۰ به سرپرستی کیومرث بابازاده که از ایران تیم را سرپرستی می‌نمود واقع شد. اعضای تیم آیدین بزرگی، مجتبی جراحی، علی عزیزی اصل، افشین سعدی، رضا یعقوبی، و رضا کاظمی بوده‌اند. تیم پس از حدود ۵۰ روز تلاش، و صعود تا ارتفاع ۷۴۵۰به دلیل خرابی هوا و اتمام فصل صعود مجبور به اتمام برنامه شد.
چو هنگامهٔ تیر ماه آمدی گه میوه و جشنگاه آمدی
با جور و ظلم‌و خشم‌وکین‌شورش‌ پدید آید یقین با دی مه ‌آید پوستین با تیر ماه ‌آید شمد