جشنی

معنی کلمه جشنی در لغت نامه دهخدا

جشنی. [ ج ِ ] ( اِخ ) ( طایفه ٔ.... ) اصل آنها از خلج قونقری است و همه چادرنشینند. ییلاق آنها در سرچاهان و پاکت قونقری و قشلاق زمستانه آنها در جزیره منگ دریاچه بختکان است و معیشت آنها از گوسفند و بز و گاو و خر است. ( فارسنامه ناصری ).

معنی کلمه جشنی در فرهنگ فارسی

اصل آنها از خلج قونقری است و همه چادر نشینند . ییلاق آنها در سر چاهان و پاکت قونقری و قشقلاق زمستانه آنها در جزیره منگ دریاچه بختگان است و معیشت آنها از گوسفندی و بز و گاو و خر است .

جملاتی از کاربرد کلمه جشنی

چو جشنی بزرگ آمدی گاه‌گاه در آن خیمه آراستی بارگاه
جشنی عظیم‌کرد و چراغانی آنچنانک بر روز همچو صبح بخندید شام تار
در روز جشن، جیووانی به ملاقات خواهرش آنابلا در اتاقش رفته و پس از صحبت با او، در حین بوسه به شکمش چاقو زده و او و نوزاد متولد نشده‌اش را می‌کشد. وی سپس وارد جشنی می‌شود که در آن تمام شخصیت‌های باقی مانده حضور دارند و خنجری که قلب خواهرش روی آن سیخ شده‌است را به دست گرفته و ماجرای رابطهٔ جنسی با خواهرش و حاملگی او را به همه فاش می‌کند. فلوریو (پدر جیووانی و آنابلا) بلافاصله از شوک می‌میرد. سورانزو به صورت لفظی به جیووانی حمله می‌کند، اما جیووانی او را با چاقو می‌زند و می‌کشد. واسکوئس مداخله می‌کند و قبل از اینکه به راهزنان دستور دهد کار را تمام کنند، جیووانی را زخمی می‌کند.
شرط است اگر کنند به جشنی چنین نشاط وقت است اگر خورند به وقتی چنین نَبید
در گاه‌شماری یزدگردی (ساسانی) و گاه‌شماری اوستایی نو هر ماه ۳۰ روز بوده‌است و ۵ روز به آخر سال اضافه می‌شده‌است. در این تقویم هر روزی از ماه به جای اعداد، اسم مخصوصی دارد و در روزی که اسم ماه و روز با یکدیگر همسان می‌شود جشنی برگزار می‌شود. روز ۵ ام هر ماه اسپند نامیده می‌شود و در ۵ ام ماه اسپند جشن سپندارمذگان برگزار می‌شود. این روش نامگذاری ۳۰ روز ماه به دلیل داشتن فقط ۳۰ اسم برای هر روز از ماه با گاه‌شماری هجری خورشیدی با ماه‌های ۳۱ روزه هماهنگی و امکان تعریف ندارد.
بنا بر افسانه‌ها و شاهنامه فردوسی، فریدون پس از پیروزی بر ضحاک و در بند کشیدن او؛ در یکم مهر ماه بر تخت شاهی نشست و دستور داد تا به این مناسبت جشنی بر پا کنند که به نام مهرگان شناخته شد. شاهنامه ماه مهر و مهرگان را یادگار او می‌داند:
اسکندر به پیروس در ازای متحدشدنش با او، قول سرزمین‌های بخش ساحلی مقدونیه همراه با استان‌های امبراسیا، آکامانیا و آمفیلوچیا را داد. به نوشتهٔ پلوتارک، دیمتریوس پس از پیروس رسید و چون مسایل بین دو برادر حل و فصل شده بود او مهمانی ناخوانده محسوب می‌شد. پس اسکندر علی‌رغم استقبال ظاهری از او، نقشهٔ قتل دیمتریوس را در طی جشنی کشید که به دلیل احتیاط‌کردن‌های دیمتریوس با شکست روبرو شد. فردای آن روز دیمتریوس قصد رفتن کرد و اسکندر او را تا تسالی همراهی نمود. آن دو در لاریسا برای خوردن غذا توقف کردند و چون هیچ یک از محافظین اسکندر در آنجا حضور نداشتند، او و تمامی دوستانش که او را همراهی می‌کردند به‌دستور دیمتریوس به‌قتل رسیدند.
برآسود از آشوبهای جهان که جشنی بود مرگ با همرهان
همی‌بود جشنی نه بر آرزوی ز تیمار پیروز آزاده‌خوی
در نهایت در اکتبر ۱۹۱۸ چاب بر آن شد که استون‌هنج را «به ملتش هدیه کند.» در جشنی که به این مناسبت برگزار شده بود چاب اسناد استون‌هنج را به کمیسیون کار و بناهای عمومی سپرد.
در پاییز ۱۵۵۵ میلادی شاه تهماسب پس از صلح آماسیه، از اردوی قراباغ عازم تبریز شد و در آنجا کاخ تفریحی شمال آباد را برای اقامت خود انتخاب کرد. وقایع‌نگاران ایرانی همه متفق‌القول نوشته‌اند که این باغ بسیار زیبا و شگفت‌انگیز ساخته شده‌است. شاه تهماسب قصد داشت در جشنی هم از سپاهیان و سرداران جنگ‌های ایران و عثمانی تقدیر کند و هم مراسم ازدواجی برای اسماعیل میرزا بر پا کند. عروس پیکرسلطان بیگم دختر خانیش‌بیگم (خواهر شاه تهماسب) و شاه نعمت‌الله یزدی بود. از مهمانان این جشن به صورت شاهانه پذیرایی شد. نوازندگان، خوانندگان و رقاصه‌ها در این جشن حضور داشتند. جشن ازدواج در باغ شمال تبریز برای مردان و در باغ عشرت آباد برای زنان بر پا گردید.
کامپیوتر آمیگا ۱۰۰۰ در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۵ میلادی و در مراسم جشنی با حضور اندی وارهول و دبی هری که در مرکز هنرهای نمایشی لینکلن در شهر نیویورک برگزار شده بود، معرفی گردید. سپس در سپتامبر همان سال عرضه آن به خرده فروشی‌ها آغاز شد. سیستم‌های آمیگا ۱۰۰۰ همراه با ۲۵۶ کیلوبایت حافظه رَم و با قیمت ۱۲۹۵ دلار آمریکا در مغازه‌های خرده فروشی عرضه گردید. برای خریدارانی که تمایل به تهیه مانیتور داشتند، یک مانیتور ۱۳ اینچ آرجی‌بی آنالوگ به قیمت ۳۰۰ دلار در دسترس بود که جمعاً قیمت تمام شده سیستم را به ۱۵۹۵ دلار افزایش می‌داد. قبل از معرفی و عرضه آمیگا ۵۰۰ و آمیگا ۲۰۰۰ در سال ۱۹۸۷ میلادی، این سیستم به‌طور ساده «آمیگا» نامیده می‌شد.
زوله در سال ۲۰۰۴ بازنشسته شد و جشنی را در اکتبر همان سال برای هواداران خود برگزار کرد.
شد بدین شادی آراسته جشنی و شدند در وی از هر طرفی گرد بسی نام‌آور
باز می بینم به عالم طرفه جشنی بی نظیر باز می بینم همی اسباب عشرت دلپذیر
ایرانیان از هزاران سال پیش در روز جشن اردیبهشتگان، لباس سپید رنگ می‌پوشیدند که نمایانگر پاکیزگی است. زمان برگزاری جشن اردیبهشتگان (سوم اردیبهشت) از سویی دیگر همزمان است با زمانی که در بسیاری از مناطق ایران، گل‌ها شکوفا شده‌اند. از این رهگذر، این جشن به نوعی جشن گلها نیز بدل شد؛ جشنی که اکنون در هلند نیز تقریباً همزمان با جشن اردیبهشتگان برگزار می‌شود.
خدایگانا جشنی است ملک را امروز که هیچ جشنی گوش جهان چنین نشنید
جشنی عجب‌ که در چمن و بوستان همی بر لشکر بهار زند لشکر خزان
نهاد جشنی شاه جهان از آن برتر که هست از ایشان برتر به خسروی صدبار
مهم‌ترین و عمومی‌ترین جشنی که در میان مردم کردستان مرسوم است، برگزاری جشن نوروز است. جشن نوروز که یک مراسم سنتی و باستانی است، در اقصی نقاط کردستان به صورت خودجوش همراه با مراسم موسیقی حماسی و برپایی آتش برگزار می‌گردد.