توفر

معنی کلمه توفر در لغت نامه دهخدا

توفر. [ ت َ وَف ْ ف ُ ] ( ع مص ) حق کسی یا حق چیزی تمام بدادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از زوزنی ). نگاه داشتن حرمت کسی را: توفر علیه. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) : کار او به جمعیت لشکر و توفر آلت و عدت به نظام رسید. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 169 ).

معنی کلمه توفر در فرهنگ معین

(تَ وَ فُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) احترام گذاشتن ، حرمت نگاه داشتن .

معنی کلمه توفر در فرهنگ عمید

۱. بسیار شدن.
۲. نگه داشتن حرمت کسی.

معنی کلمه توفر در فرهنگ فارسی

بسیارشدن، نگاهداشتن حرمت کسی
حق کسی یا حق چیزی تمام بدادن نگاهداشتن حرمت کسی را توفر علیه

معنی کلمه توفر در ویکی واژه

احترام گذاشتن، حرمت نگاه داشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه توفر

زپند توآرایش جان کنم همه هرچ گویی توفرمان کنم
قال حزن سبعین مثکل، قال فما له من الاجر؟ قال اجر مائة شهید. فلمّا خرج من السّجن و ملک الامر لم یحبّ ان یعلمه مکانه لیتوفر اجره و یبلغ الکتاب اجله.
در زمان سوی توفرستادی رخش بازین خسروی و ستام
اندر آن ملک که اعلام شکوه توفراخت برتر از کوه دگر ملک بود حشمت کاه
حدود سال ۲۰۱۱، چارلی کافمن، جیمی لیندن، جان لی هنکاک، گری اسپینلی، پاتریک نس شروع به نوشتن فیلمنامه کردند. بازنویسی فیلمنامه توسط کریستوفر فورد و پاتریک نس انجام شد. در سال ۲۰۱۶، داگ لیمان به عنوان کارگردان انتخاب شد.
پس دنیا و حقیقت دنیا این است که گفته آمد هر که در وی بر سر پای و مستوفر نباشد و چشم بر آخرت ندارد و مشغله دنیا بیش از قدر حاجت درپذیرد، وی دنیا را نشناخته باشد و سبب این جهل است که رسول (ص) گفته است دنیا جادوتر است از هاروت و ماروت، از وی حذر کنید و چون دنیا بدین جادوئی است، فریضه باشد مکر و فریفتن وی را به دانستن تمثال کار وی خلق را روشن کردن، پس اکنون وقت آن است که مثالهای وی بشنوی.
رابرا دانش‌آموختهٔ دانشگاه ریدینگ و کالج سلطنتی موسیقی لندن و از شاگردان گوستاو هولست در هر دو دانشگاه بود. خودش پس از جنگ استاد رشته موسیقی در دانشگاه آکسفورد شد. دانشگاه دورام در سال ۱۹۴۹ به او دکترای افتخاری اعطا کرد. کریستوفر گانینگ یکی از شاگردان او بود.
برخی بی‌خدایان صاحب‌نام از جمله برتراند راسل، کریستوفر هیچنز، دنیل دنت، سم هریس و ریچارد داوکینز، با استناد به آنچه جنبه‌های مضر آموزه‌ها و اعمال دینی می‌دانند به انتقاد از ادیان پرداخته‌اند. معمولاً بی‌خدایان به مباحثه با مدافعان دین پرداخته، و بر سر این که آیا ادیان منفعت خالصی برای افراد و جامعه دارند، بحث می‌کنند.
درگیری بر سر کمربند سنگین‌وزن بین استینگ و کریستین کیج و اینبار فرد جدید یعنی کرت انگل ادامه پیدا کرد. این سه در یک بازی به مصاف هم رفتند که در اواسط بازی کریستوفر دنیلز و ساموآ جو به استینگ حمله کردند و درگیری بین استینگ و کریستوفر دنیلز آغاز شد که در پایان با پیروزی استینگ در برابر دنیلز دئر اسلمیورسری شد.
در سال ۱۹۷۰ در فیلم تلویزیونیِ تهدید در کوهستان بازی کرد و پس از آن در فیلم‌های ناپلئون و سمانتا (۱۹۷۲)، یک سرخ‌پوست کوچک (۱۹۷۳)، جمعهٔ غریب (۱۹۷۶) و کندلشو (۱۹۷۷) ایفای نقش کرد. همچنین، او در سریالی به نام ماه کاغذی در کنار کریستوفر کانلی به ایفای نقش پرداخت.
سزد کز حسن در عالم کنی دعوی به یکتائی که از آدم نیامد چون توفرزندی به زیبائی
مایلز حرفه بازیگری خود را ترک کرد، به همراه کریستوفر وارد و تهیه‌کننده دیوید تایسون، بقیه اولین آلبوم خود را نوشت و ضبط کرد. در سال ۱۹۸۹، آتلانتیک رکوردز اولین آلبوم خود را منتشر کرد و مایلز به مدت ۱۸ ماه تور بین‌المللی داشت. اولین آلبوم او جایزه الماس را برای فروش بیش از یک میلیون واحد دریافت کرد. او تنها هنرمند کانادایی است که موفق به کسب این جایزه شده است. گزارش شده است که اولین آلبوم او بیش از شش میلیون نسخه در سطح بین‌المللی فروخته است.
فضلهٔ بزم توفراش به نوروز برفت باغ را مایه به دست آمد و نوروزی کرد
فیلم سینمایی اوپنهایمر ساختهٔ کریستوفر نولان و با بازی کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر، امیلی بلانت در نقش همسر اپنهایمر، رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس استراوس و مت دیمون در نقش لسلی گرووزدر سال ۲۰۲۳ اکران شد. در این فیلم به ماجرای ترینیتی اشاره شده است.
کریستوفر سایکس که خود شاهد ماجرا بوده می‌نویسد: «به جز در فرانسه سال ۱۹۴۴، در هیچ جای دیگر چنین شور و شوقی را در مردم ندیده بودم.»
توفرخی! که ترا از جهان امید بدوست همیشه تا بتوانی زخدمتش ماسای
میلن در سال ۱۹۱۳ با دوروتی سلینکورت ازدواج کرد و در سال ۱۹۲۰ پسر آن‌ها به نام کریستوفر رابین میلن به دنیا آمد. میلن در هر دو جنگ جهانی خدمت کرد. در جنگ جهانی اول به ارتش بریتانیا پیوست و در جنگ جهانی دوم کاپیتان سازمان دفاعی بریتانیا بود.
زبخشش توفروماند بحر با لب خشک چودرمقام سخاکلک توزبان ترکرد
کیست غیر از توکه گیرم اذن از او نور رخسار توفرمود ادخلو
بلافاصله پس از سخنرانی بوش در ۱۰ژانویه که این طرح را اعلام کرد، سیاستمداران دموکرات از جمله تد کندی، هری رید و دنیس کوچینیچ از کنگره خواستند تا این افزایش را رد کند.سناتور دیک دوربین پاسخ دموکرات‌ها را صادر کرد که در آن از عراقی‌ها می‌خواست «شبه‌جایی‌ها و جوخه‌های مرگ را منحل کنند». در ۱۸ژانویه، خبرگزاری شین هوا گزارش داد که «امید داران سفیدپوست» سنس. هیلاری کلینتون.،باراک اوباما، کریستوفر داد، جو بایدن، و سم براونبک همگی نارضایتی خود را در ۱۳ ژانویه از روند رویدادها ابراز کردند.