مکانه

معنی کلمه مکانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَکَانَهُ: مکان او- جای او- محل او
ریشه کلمه:
کون (۱۳۹۰ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه مکانه در ویکی واژه

بقایای باستان‌شناختی، مانند نهشته‌ها و سازه‌ها، که در کاوش به‌طور مجزا ثبت و شماره‌گذاری می‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه مکانه

پس مصطفی (ص) گفت که: اللَّه در آن مقام با موسی به هفتاد لغت سخن گفت، که هیچ لغت بآن دیگر ماننده نبود، گفتا: و در آن مقام تورات از بهر وی نوشت، و کان یسمع صریف القلم. پس موسی گفت: الهی ارنی انظر الیک، قال: یا موسی انّه لن یرانی احد الا مات. قال موسی: الهی ارنی انظر الیک و اموت، قال: فأجاب موسی جبل طور سیناء: یا موسی ابن عمران! لقد سألت امرا عظیما! لقد ارتعدت السّماوات السّبع و من فیهنّ، و الارضون السّبع و من فیهن، و زالت الجبال و اضطربت البحار تعظیم ما سألت یا ابن عمران! قال: فقال یا موسی انظر الی الجبل فان استقرّ مکانه فانّک ترانی. قال: فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَ خَرَّ مُوسی‌ صَعِقاً»
تعداد مکان‌های باستانی ولایت بغلان به ۲۶ عدد می‌رسد که در جملهٔ آنها تپه زارو، تپه صفاری، شورتپه شمرق، تپه رستم، شوربابا، زرد کمر، مسجد سفید، لالاقًدق، دشت کیله گی، قندرای‌ها و سرخ کوتل شامل می‌شوند. این مکانها در شهر پلخمری، ولسوالی‌های خوست، دوشی، بغلان مرکزی و دهنه غوری موقعیت دارند.
همچنین در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با تأمین بودجه دولتی، برخی مکانهای عمومی این بنا از جمله گذرها و دیوار بیرونی آن با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد. در حال حاضر این بنا به تأمین بودجه بیشتر و ورود بخش خصوصی نیازمند است.
اعظم کل شهوه هان لدی وصاله اطیب کل طیب ظل لنا مکانه
در خصوص تاریخچه باستانی آباد بجز چند مکان مدفون اطلاع دیگری در دست نیست. مکانهایی که قدمت آباد در سلسله ساسانیان را تأیید می‌کند. شهری سرسبز که بر اثر سیل مدفون شده و خالی از سکنه می‌گردد. در اواخر سلسله زندیه افرادی از ایل زنگنه که به قصد کمک به لطفعلی خان زند و جمع‌آوری نیرو به دشتی و دشتستان آمدند و در محل شهر کنونی آباد سکنی گزیدند. پس از دستگیری لطفعلی خان توسط محمد خان قاجار و نابینا و کشته شدن او، فرستادگان وی در آباد مانده و نام گزفاق که نام محلی در کرمانشاه می‌باشد را بر آن نهادند.[نیازمند منبع]
ای خدا ای هم تو پیدا هم نهان هم مکانها از تو پر هم لامکان
شهر الریان (به عربی: الریان) مرکز شهرداری الریان واقع در کشور قطر است. جمعیت این شهر ۳۹۲٫۴۲۸ نفر است. این شهر یکی از مکانهای پیشنهادی برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ است.
و عن ابن عمر قال: اذا قبض ملک الموت روح العبد، قام علی عتبة الباب، و لأهل البیت الضّجّة، فمنهم الصّاکّة وجهها، و منهم النّاشرة شعرها، و منهم الدّاعیة ویلها، فیقول ملک الموت فیم الجزع؟ فو اللَّه ما انتقصت لأحد منکم عمرا، و لا اذهبت لکم رزقا، و لا ظلمت احدا منکم شیئا. فان کانت شکایتکم و سخطکم علیّ فانّی و اللَّه مأمور، و ان کان ذلک علی میّتکم فهو فی ذلک مقهور و ان کان ذلک علی ربّکم فأنتم به کفرة، و انّ لی فیکم عودة ثم عودة. قال: فلو أنّهم یرون مکانه و یسمعون کلامه، لذهلوا عن میّتهم، و لبکوا علی انفسهم.
یار باری دان دل و جان ابد را تا ازل پادشاه لامکان چون از مکانها عار داشت
امامزاده پیرعباد یکی از مکانهای زیارتی در شهرستان ازنا است.
مردم روستای آرندان به زبان کردی و با گویش سورانی اردلانی تکلم می‌کنند. البته در بسیاری از مکالمات روزمره شاهد واژه‌ها و کلماتی هستیم که به دلیل قدمت بالای روستا فقط در اینجا کاربرد دارند. این کلمات و جملات بیشتر شامل نام جای‌ها و مکانهای چشمه‌ها و باغ‌ها یا در آدرس دهی‌های مربوط به چشمه‌ها و معادن سنگ قدیمی و کوه‌ها و تپه‌ها کاربرد دارد.
پاپلی یزدی در کتاب فرهنگ آبادیها و مکانهای مذهبی کشور آورده است:
شواهد و مدارک خوبی نشان می‌دهد که تمدن یونان در قرن ۵ قبل از میلاد از اصول ارگونومیک در طراحی ابزارها، مشاغل و مکانهای کاری خود استفاده کرده‌است. یک نمونه برجسته از این را می‌توان در توضیحی که بقراط آورده‌است که چگونه باید محل کار جراح طراحی شود و چگونه چیدمان وسایل مورد استفاده وی فراهم شود. سوابق باستان‌شناسی همچنین نشان می‌دهد که سلسله‌های اولیه مصر ابزار و تجهیزات خانگی ساخته‌اند که نشانگر اصول ارگونومیک است.
بذات آنکه آمد در مکانها نشان خویش را در لامکان داد
از مکانهای مقدس قبل از اسلام هم می‌توان به قلعه گبری اشاره کرد که الان فقط ویرانه‌ای از آن باقی مانده‌است.