تقلی

معنی کلمه تقلی در لغت نامه دهخدا

تقلی. [ ت ُ ] ( اِ ) گوسفند ششماهه را گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). و این ترکی است چه در فارسی قاف نیست و اگر در لغتی قاف باشد اصل آن غین بوده است... ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). تُقُلی. دُغُلی لغتی است در آن تداول شوشتر. و آن بچه حیوانی است که فربه شود و چاق و خوش صورت باشد و جست و خیز کند. ( از لغت محلی شوشتر، خطی ).
تقلی. [ ت َ ق َل ْ لی ] ( ع مص ) دشمنی نمودن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || غلطیدن بر فراش. ( از اقرب الموارد ).
تقلی. [ ت ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان شهریاری که در بخش رامهرمز شهرستان اهواز واقع است ، 700 تن سکنه دارد و محصول آنجا غلات و برنج است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه تقلی در فرهنگ معین

(تُ ) [ تر. ] (اِ. ) گوسفند شش ماهه .

معنی کلمه تقلی در فرهنگ عمید

بره، گوسفند شش ماهه.

معنی کلمه تقلی در فرهنگ فارسی

بره، گوسفندش ماهه
( اسم ) گوسفند شش ماهه بره .
دشمنی نمودن

معنی کلمه تقلی در ویکی واژه

گوسفند شش ماهه.

جملاتی از کاربرد کلمه تقلی

هر خسروی مسکین تو صید کمین شاهین تو وی سلسله تقلیب تو زنجیر هر دیوانه‌ای
بیان کن حال و جایش را اگر دانی، مرا، ورنی مپوی اندر ره حکمت به تقلید از سر عمیا
راهیست ز تقلید که در باغ حقیقت یاد از روش کبک دهد جلوه زاغش
تو در تقلید و من در سر توحید کجاگنجد یقین توحید و تقلید
سید علی حسینی خامنه‌ (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۱۸) معروف به سید علی خامنه‌ای، سیاستمدار و دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است که از ۱۳۶۸ فعالیت می‌کند. او پیش‌تر در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ سومین رئیس‌جمهور ایران بود. خامنه‌ای طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عالی‌ترین مقام کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود. او امام جمعهٔ تهران و یکی از مراجع تقلید شیعه در ایران است. خامنه‌ای ششمین رئیس کشور پیر فعلی جهان و پنجمین رئیس کشور از لحاظ طولانی‌ترین دوران حضور در قدرت است.
بهل او را که باشد بند تقلید کند از حمق نفی اهل توحید
ناصر مکارم شیرازی (زادهٔ ۵ اسفندِ ۱۳۰۵) مجتهد و مرجع تقلید شیعه، نویسنده و مفسّرِ قرآن و استادِ درس خارج فقه و اصول در حوزهٔ علمیهٔ قم و یکی از هفت مرجع معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۳ بعد از درگذشت محمّدعلی اراکی است.
عرض تقلید، قاف تا قاف است کیش اسلام ارث اخلاف است
جان او پرگوهر توحید بود از ره تحقیق بی‌تقلید بود
موضوعی که معمولاً مورد مناقشه است، سنی است که در آن می‌توانیم حالات چهره را تقلید کنیم.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آینه سیاه، بازی تقلید، نمایش عجیب و غریب و پایان دنیای لعنتی اشاره کرد. او برای ایفای نقش آلن تورینگ در فیلم بازی تقلید برنده جایزه بازیگر جوان بریتانیایی سال حلقه منتقدان فیلم لندن شد.
محمدرضا نکونام (زاده ۱۳۲۷ در گلپایگان) یکی از مراجع تقلید و نیز مدرس عرفان نظری، اقتصاد اسلامی و (دوره خارج) فقه و فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم است که در علوم مختلف اسلامی، ده‌ها کتاب، نوشته‌است.
بنا بر گفتهٔ کاوه فرخ، هر چند در این مهر آثار آیین‌های ایرانی را می‌توان یافت اما این مهر تقلیدی است از آثار هنری میان رودان. کاوه فرخ این اثر را نمونه‌ای از میراث ایرانی-یونانی منطقه آناتولی می‌داند. در جایی که اشرافی از اعقاب هخامنشی و با فرهنگی ایرانی-یونانی پس از سقوط هخامنشیان بر آناتولی حکم می‌راندند.
کو ره شوق که از ناله لبی شاد کنم خفته در مرحله تقلید جرس نتوان کرد
به تقلید سخن چون طوطیان از نطق می لافد زبان آموز احمق، کاشکی پیدا کند گوشی
اراک از دیرباز در مسیر راه‌آهن سراسری شمال به جنوب ایران قرار داشته و راه‌آهن نقش مهمی را در رونق همه‌جانبه شهر اراک داشته است. محدوده حفاظتی اداره کل راه‌آهن اراک از ایستگاه ساقه در استان قم آغاز شده و از یک سو تا ایستگاه مومن‌آباد در استان لرستان و از سوی دیگر تا ایستگاه کرمانشاه در استان کرمانشاه را تحت پوشش خود قرار داده است که البته قرار است به زودی اداره راه‌آهن مستقلی برای استان کرمانشاه تأسیس شود.
سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (۸ بهمن ۱۳۰۴ – ۳ آذر ۱۳۹۵) با نام اصلی میرکریم موسوی کریمی از مراجع تقلید ایرانی شیعه بود. او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ رئیس دیوان عالی کشور، و عالی‌ترین مقام قضایی ایران و همچنین امام جمعه موقت شهر تهران بود. او تا پایان عمرش ریاست دانشگاه مفید را بر عهده داشت.[نیازمند منبع]
او ز تحقیق دم زند اما رسم تقلید سازدش رسوا
عمده شهرت او به خاطر نوشتن کتاب مرزبان‌نامه است که به زبان مازندرانی و به تقلید از کتاب کلیله و دمنه نوشته شده‌است. اصل تبری این کتاب از دست رفته و تنها ترجمه‌های فارسی آن موجود است.
ابری‌سازی از ایران به سرزمین عثمانی نیز رفته، و هنرمندان آن سرزمین به تقلید از ایرانیان به ساختن کاغذ ابری پرداخته‌اند که هنوز هم در سرزمین ترکیه از رونق خاصی برخوردار است و آن را «ابرو» می‌نامند. نخستین متنی که به زبان ترکی در این‌باره نوشته شده، نسخه‌ای است با نام ترتیب رساله ابری که تاریخ ۱۰۱۷ق (۱۶۰۸م) دارد. وجود نام برخی مواد در رساله و چگونگی نحوه تنظیم آن و شرح روش رنگ‌آمیزی کاغذ، نشانگر این است که رساله از یک متن فارسی ترجمه شده‌است.