تشعشع

معنی کلمه تشعشع در لغت نامه دهخدا

تشعشع. [ ت َ ش َ ش ُ ] ( ع مص ) اندک ماندن از ماه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). سپری شدن روزهای ماه جز مقدار کمی از آن : تشعشع الشهر تقضی الا اقله. ( از اقرب الموارد ). || شعاع انداختن. پرتو افکندن. پرتوافکنی. درخشندگی. ج ، تشعشعات. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح فیزیک ) در فیزیک تشعشع بمجموعه عناصری اطلاق میشود که همواره ایجاد موجی می کنند و با موج در فضا انتقال می یابند.
توضیح : از آنجا که اساس تشعشع بر موج است ، همواره دو تشعشع از یکدیگر- بر اثر فرکانسی که امواج آنها ایجاد می کنند - متمایز می گردند. اگر سرعت انتشار موج تشعشعی «V» و طول موج آن «l» و فرکانس آن F باشد این رابطه بین آنها برقرار است :l.F = Vدر این رابطه l طول موج است و V برحسب آن و Fتغییر می کند.
در تلفنهای بی سیم تشعشعات هرتزی ای بکارمی رود که با طول موجهای متغیر از چند دسیمتر تا دوهزار متر اندازه آن تغییر می کند و سرعت انتشار نور وتشعشعات الکترومغناطیسی با طول موج بلند سیصدهزار کیلومتر در ثانیه است و این سرعت برای اشعه a صادر از پاره ای از اجسام رادیواکتیو در حدود بیست هزار کیلومتر در ثانیه می باشد و از آن اشعه که معمولاً بیشتر است و اشعه کاتودیک از22000 کیلومتر تا 50000 کیلومتر در ثانیه تغییر می کند. همواره می توان با استفاده از منشوری بوسیله انکسار یا انحرافی در یک شبکه طیفی از یک دسته شعاعی نورانی که نور آن مونوکروماتیک نباشد بوجود آورد ووضع آن دسته شعاعی نو را مطالعه نمود و بهمین طریق ممکن است در سایر تشعشعات عمل کرد یعنی با استفاده از منشورهایی که جنس اجسام سازنده آن بخاصیتی است که کمتر تشعشعات آن را بخود می گیرد و یا با به کار بردن شبکه هایی بسیار ظریف و متناسب با طول موج تشعشع طیف تشعشع بوجود آورد و در آن مطالعه کرد. این عمل که اساس اسپکتروسکوپی نور است بتازگی برای تبیین وضع ساختمانی کریستالهایی بکارمیرود که از آن اشعه ای با طول موج بسیار کوتاه می گذرانند. میدانهای الکتریکی و مغناطیسی بر تشعشعات اثرمی گذارند و موجب میشوند که بتوانیم از آن بوسیله ثبت عکاسی طیفهایی بدست آوریم از روی کیفیت یک تشعشع همواره می توان شدت آن را ملاحظه کرد و این شدت بطریق فوتومتری - مستقیم و یا غیرمستقیم - قابل اندازه گیری است.

معنی کلمه تشعشع در فرهنگ معین

(تَ شَ شُ ) [ ع . ] (مص ل . ) پرتو افکندن .

معنی کلمه تشعشع در فرهنگ عمید

۱. شعاع انداختن، پرتو افکندن، روشنایی دادن.
۲. درخشندگی.

معنی کلمه تشعشع در فرهنگ فارسی

پرتوافکندن، روشنایی دادن، درخشندگی، شعاع
۱- ( مصدر ) شعاع انداختن پرتو افکندن . ۲- ( اسم ) پرتو افکنی درخشندگی . جمع : تشعشعات .

معنی کلمه تشعشع در ویکی واژه

پرتو افکندن.

جملاتی از کاربرد کلمه تشعشع

همچنین به عنوان تشعشع سنج برای محافظت در برابر اشعه کاربرد دارد.
اجزای اصلی جو یعنی: (نیتروژن و اکسیژن) گازهای گلخانه‌ای نیستند، زیرا مولکول‌های دوتایی با هسته‌های یکسان، تشعشع (انتشار) فروسرخ را نه جذب و نه منعکس می‌کنند در نتیجه هیچ تغییر شبکه‌ای در گشتاور دوقطبی در این مولکول‌ها رخ نمی‌دهد.
بر اساس این گزارش، بین سه هزار تا ده هزار نفر در دم کشته خواهند شد و علاوه بر آن، افراد زیادی در معرض تشعشعات اتمی قرار می‌گیرند و آمار کشته‌شدگان بسیار بیشتر خواهد بود. تنها در اصفهان ممکن است موجب کشته یا مجروح شدن بین هفتاد تا سیصد هزار نفر شود. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد ایران آمادگی کمک به شهروندانی که در معرض تشعشعات اتمی قرار می‌گیرند را ندارد و «فاجعه‌ای خواهد بود در مقیاس بوپال و چرنوبیل».
بسیاری از دانشمندان برجسته مانند توماس الوا ادیسون، الیور جوزف لوج و ماکس پلانک پیش‌بینی کرده بودند که خورشید دارای تشعشعات رادیویی است. حتی لوج سعی کرد که سیگنال‌های خورشیدی را دریافت کند ولی به دلیل مشکلات دستگاهش در این امر موفق نبود.
طول موج نسبتاً کوتاه تشعشع الکترومغناطیسی در این فرکانس‌ها اجازه می‌دهد تا بازتاب‌کننده‌ها، امواج را به‌طور جهت‌دار ارسال یا دریافت کنند.
پس از پرتودهی پرتو یونی (به طور مثال یون، پرتو ایکس، الکترون یا فرابنفش)، انتشار الکترون دوم از سطح نازک لایه عایق، باعث ایجاد بار الکتریکی مثبت بر روی سطح می‌شود. این بار الکتریکی، یک میدان الکتریکی در عایق ایجاد می‌کند که باعث تشعشع الکترون‌ها در سطح می‌شود. این امر در الکترون‌ها تمایل ایجاد می‌کند تا از لایه‌های زیرین به سطح بیایند. الکترون‌های خارج شده با الکترون‌هایی که از حلقهٔ زمین می‌آیند جایگزین خواهند شد.
هنگامی که اولین اتم‌های تشکیل دهنده فضا شفاف شدند توانستند امواجی را از خود ساطع کنند امواجی که امروزه به صورت تشعشعات مایکروویو پس زمینه کیهان مشهور هستند سپس جهان در حال انبساط به علت عدم وجود منابع انرژی کیهانی وارد عصر تیره و تار خود شد.
تشعشع ذرات: در آن ذراتی که به سرعت حرکت می‌کنند و دارای انرژی و جرم هستند، در این نوع از تشعشع ممکن است ذرات آلفا، بتا یا نوترون رها شوند.
در بازگشت به ایالات متحده در سال ۱۹۳۷، نوردزیک در دانشگاه کلمبیا فیزیک تدریس کرد و در آنجا تحقیقاتی در زمینه فیزیک نظری و تشعشعات مایکروویو انجام داد. در سال ۱۹۴۲، او به عنوان محقق در آزمایشگاه بل مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۵ به عنوان دانشیار در دانشگاه کلمبیا مشغول به کار بود. از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۴۷ او استاد دانشگاه ایلینویز در اوربانا-شمپین بود، که دانشجویان دکترای او در آنجا شامل اروین هان بودند.
آناتولی دیاتلوف در سال ۱۹۹۵ در اثر تشعشعات رادیواکتیو چرنوبیل درگذشت.
قد تجلت طوالع زاهرات یتشعشعن من لوامع برق