رادیواکتیو
معنی کلمه رادیواکتیو در لغت نامه دهخدا

رادیواکتیو

معنی کلمه رادیواکتیو در لغت نامه دهخدا

( رادیوآکتیو ) رادیوآکتیو. [ ی ُ ] ( فرانسوی ، ص مرکب ) یا رادیوآکتیف. جسمی که از خود پرتو مجهول بیرون دهد و تأثیرات الکتریکی تولید کند. رجوع به رادیوآکتیویته شود.

معنی کلمه رادیواکتیو در فرهنگ معین

( ~. اَ ) [ فر. ] (اِمر. ) جسمی که دارای تشعشعات اتمی (آلفا، بتا، گاما ) باشد، پرتوزا (فره ).

معنی کلمه رادیواکتیو در فرهنگ عمید

جسمی که دارای خاصیت رادیواکتیویته یا تشعشعات اتمی از قبیل اشعۀ آلفا، بتا، و گاما است مانندِ رادیوم، اورانیوم، توریوم، پرتوزا.

معنی کلمه رادیواکتیو در فرهنگ فارسی

جسمی که دارای خاصیت رادیو، اکتیویته یاتشعشات، اتمی ازقبیل اشعه آلفاوبتاوگاماباشدمانند، رادیوم واورانیوم وتوریوم
( اسم ) جسمی که دارای تشعشعات اتمی ( اشعه الفا بتا و گاما ) باشد مانند : اورانیوم توریوم و رادیوم .

معنی کلمه رادیواکتیو در دانشنامه عمومی

رادیواکتیو (ترانه ایمجین درگنز). «رادیواکتیو» ( به انگلیسی: Radioactive ) یک تک آهنگ از ایمجین دراگنز است که در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های ، سوئد در رتبه اول و در چارت های ، استرالیا، دانمارک، سوئیس، اتریش، نیوزلند، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
رادیواکتیو (ترانه مارینا و دیاموندز). «رادیو اکتیو» ( به انگلیسی: Radioactive ) تک آهنگی از هنرمند اهل بریتانیا مارینا و دیاموندز از دومین آلبوم استودیویی او قلب الکترا است که در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱  ( ۲۰۱۱ - 09 - ۲۳ ) منتشر شد.

معنی کلمه رادیواکتیو در ویکی واژه

جسمی که دارای تشعشعات اتمی (آلفا، بتا، گاما)
radioattivo

جملاتی از کاربرد کلمه رادیواکتیو

آلاینده‌ها در فراورده‌های غذایی ترکیبات مضر برای سلامت انسان هستند که ممکن است از وسیله یا ماده بسته‌بندی، خط تولید، آب‌های آلوده، سوخت‌های فسیلی، اجزاء رادیواکتیو، متابولیت‌های سمی میکروارگانیسم‌ها، بقایای مواد شیمیایی به کار رفته در کشاورزی و ترکیبات دارویی اضافه شده به خوراک دام‌ها و طیور به ماده غذایی رخنه کنند.
برخی از فرزندان هاشمی، مرگ وی را مشکوک دانسته‌اند فائزه هاشمی اعلام کرد در جلسه ای با حضور اعضای خانواده و برخی از مسئولان شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند در بدن پدرم ۱۰ برابر بیش از حد مجاز رادیواکتیو بوده است. محسن هاشمی، فرزند ارشد وی، ادعای آلوده‌بودن به رادیواکتیو را عددسازی خواند. بررسی شورای عالی امنیت ملی ایران علت مرگ وی را مشکوک ندانست؛ اما روحانی (رئیس‌جمهور وقت) دستور به بازگشایی پرونده داد.
آبکاری الکترولیتی می تواند به عنوان یک راه برای تبدیل یک بخش فلزی رادیواکتیو ، با استفاده از یک محلول آبی تهیه شده از کنسانتره نیکل فسفر که حاوی یون های هیپوفسفیت رادیواکتیو پتاسیم است استفاده شود.
اگر حداکثر انرژی اتم یا یون در یک آبشار برخورد بالاتر از انرژی جابجایی آستانه ماده (ده‌ها الکترون ولت یا بیشتر) باشد، برخوردها می‌توانند به‌طور دائمی اتم‌ها را از محل‌های شبکه خود جابجا کرده و نقص ایجاد کنند. اتم پرانرژی اولیه می‌تواند، به عنوان مثال، یونی از یک شتاب‌دهنده ذره، یک پس زدن اتمی باشد که توسط یک نوترون، الکترون یا فوتون پرانرژی در حال عبور ایجاد می‌شود، یا زمانی که یک هسته رادیواکتیو تجزیه می‌شود و به اتم انرژی پس زدگی می‌دهد تولید شود.
تقریباً یک میلیون سال پس از مه‌بانگ، نخستین نسل از ستاره‌ها شروع به شکل گرفتن نمودند. در درون ستاره‌ها، هسته‌زایی ستاره‌ای منجر به تولید پوزیترون‌ها از همجوشی هسته‌های اتمی می‌شود. این ذرات پادماده بلافاصله توسط الکترون‌ها نابود می‌شوند و پرتو گاما آزاد می‌کنند. نتیجه نهایی این فرایند یک کاهش پایدار در شمار الکترون‌ها و به همان میزان افزایش تعداد نوترون‌هاست، اما فرایند تکامل ستارگان ممکن است منجر به سنتز ایزوتوپ‌های رادیواکتیو شود. ایزوتوپ‌های انتخاب شده ممکن است دچار واپاشی بتای منفی شوند و یک الکترون و یک پادنوترینو از هسته منتشر کنند.
در یک مطالعه در سال۱۹۶۷ که در مجله تحقیق‌ها بالینی منتشر شد، به زنان باردار کورتیزول رادیواکتیو تزریق شد تا ببینند که آیا این کورتیزول از سد جفت عبور می‌کند و روی جنین تأثیر می‌گذارد یا خیر.
در مطالعه دیگری در مدرسه دولتی والتر ای فرنالد در سال۱۹۵۶، محققان به کودکان ناتوان ذهنی کلسیم رادیواکتیو خوراکی و داخل وریدی دادند. آنها همچنین مواد شیمیایی رادیواکتیو را به نوزادان مبتلا به سوء تغذیه تزریق کردند و سپس مایع مغزی نخاعی را برای تجزیه و تحلیل از مغز و ستون فقرات آنها جمع‌آوری کردند.