خودساز

معنی کلمه خودساز در لغت نامه دهخدا

خودساز. [ خوَدْ / خُدْ ] ( ص مرکب ) آنکه به تهذیب نفس خود کوشد. ( یادداشت مؤلف ). ج ، خودسازان :
هلاک سیل فنایند خانه پردازان
به آب و گل نکنند التفات خودسازان.صائب ( از آنندراج ).
خودساز. ( نف مرکب ) کسی که کلاه خود و مغفر سازد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه خودساز در فرهنگ عمید

آن که صورت یا سیرت خود را آراسته است.

معنی کلمه خودساز در فرهنگ فارسی

کس که کلاه خود و مغفر سازد

معنی کلمه خودساز در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:خودپرور

جملاتی از کاربرد کلمه خودساز

به خودسازی قناعت از بهار و زندگانی کن مکن در فصل گل اوقات صرف آشیان بستن
۳. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی‌، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی‌، سیاسی و اجتماعی و شرکت ‌فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.
عالمی رفته است از خانه سازی پا به گل فکر خودسازی درین دوران ندارد هیچ کس
خود رائی و خودسازی آویزه خفتانش رعنایی و طنازی بند علم دوشش
حسن پرده در هر جا خود نما و خودساز است لن ترانی ار گوید از تجمل و ناز است
اگر چه تلخ بود یک سخن ز من بشنو چنانک آن را دستور حال خودسازی
به خودسازی بدل کن ای سیه دل خانه سازی را که جز گرد کدورت نیست حاصل خاکبازی را
از نظر بودریار، مارکس از اقتصاد سیاسی فراتر نرفت، بلکه صرفاً سمت معکوس یا «آیینه» آن را دید. مارکسیسم صرفاً گزاره‌های اساسی اقتصاد سیاسی را تقویت می‌کند، به ویژه این ایده که خودسازی از طریق کار مولد و بیگانه نشده انجام می‌شود. به قول بودریار، «[مارکسیسم] انسان‌ها را متقاعد می‌کند با فروش نیروی کارشان ازخودبیگانه شده‌اند، بنابراین این فرضیه رادیکال‌تر را سانسور می‌کند که ممکن است به عنوان نیروی کار ازخودبیگانه شوند.»
روش‌های همگن سازی میکرومکانیکی نیز مانند روش تخمین رقیق در اصل برای مواد کامپوزیتی پیشنهاد شده‌اند، اما می‌توان از آنها برای محاسبه خواص مکانیکی مواد متخلخل نیز استفاده کرد. نکته‌ای که در مورد این روش‌ها باید بدان توجه شود آن است که در اینجا، برخلاف روشهای یپیشین، تنها خواص مکانیکی مؤثر ماده متخلخل بهدست نمی‌آید، بلکه این روش‌ها امکان محاسبه کامل ماتریس سفتی ماده را فراهم می‌آورند. برخلاف اکثر روش‌های مورد بررسی قرار گرفته، در اینجا تأثیر شکل ذرات (حفره‌ها) نیز در بهدست آوردن خواص به خوبی لحاظ می‌شود. روش‌های خودسازگاری و موری- تاناکا از جمله مهمترین روش‌های همگنسازی میکرومکانیکی است.
کنند زندگیی در لباس، خودسازان کسی است زنده که فکرش همین کفن باشد
آنارشیسم اجتماعی خودسازماندهی و پرورش فرهنگ مشارکتی را ترویج می‌کند و افراد را تشویق می‌کند تا «کارها را برای خودشان انجام دهند». آنارشیسم اجتماعی بدون اینکه عاملیت خود را تابع دموکراسی نیابتی یا پیشتازان انقلابی کند از کنش مستقیم به‌عنوان ابزاری برای مقاومت مردم در برابر ستم حمایت می‌کند. آنارشیست‌های اجتماعی مدل سازمان‌دهی حزب سیاسی را رد می‌کنند در وجه مشابه اشکال سازماندهی هموار و بدون هیچ رهبری ثابت را ترجیح می‌دهند.
با خود پرداز از منزل طرازی که خودسازی به است از خانه سازی
بسان غنچه بودم تنگدل دایم ز خودسازی چو گل، برداشتم از خویشتن تا دست، خندیدم
منظور از توسعه پویا، ایجاد روحیهٔ خودسازی به صورت میان مدت یا طولانی مدت در کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش فقر و توسعه اقتصادی می‌باشد.
گه بمظهر وصف خودسازی عیان گه بجوهر کشف خود سازی بیان
آنارشیسم اجتماعی به‌عنوان یک ایدئولوژی ضد دولت‌گرایی با تمرکز قدرت در قالب یک دولت مخالف است. از نظر آنارشیست‌های اجتماعی، دولت نوعی سلسله‌مراتب اجباری است که برای اعمال مالکیت خصوصی و محدود کردن خودسازی فردی طراحی شده‌است. آنارشیست‌های اجتماعی هر دو شکل دولت متمرکز و حکومت محدود را رد می‌کنند، در عوض از همکاری اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به نظم خودجوش حمایت می‌کنند، بدون اینکه هیچ قرارداد اجتماعی جایگزین روابط اجتماعی شود.