سفتی

سفتی

معنی کلمه سفتی در فرهنگستان زبان و ادب

{micropylar} [زیست شناسی] مربوط به سُفت
{firmness} [علوم و فنّاوری غذا] خاصیت مادۀ غذایی ای که بافت آن فشرده و سخت است
{stiffness} [فیزیک] کمیتی که توصیف کنندۀ واکنش جسم جامد به تغییر شکل مکانیکی است

معنی کلمه سفتی در دانشنامه عمومی

با سختی اشتباه نشود!
سفتی یا صلابت ( به انگلیسی: Stiffness ) میزان مقاومت یک جسم به تغییر شکل در برابر یک نیرو است. می توان گفت هر چه یک ماده انعطاف پذیرتر باشد، سفتی کمتری دارد.
سفتی، ظرفیت یک سیستم مکانیکی به تحمل نیروهای خارجی، بدون تغییرات زیاد در هندسه آن ( تغییرشکل ) می باشد. در حالی که معمولاً استحکام مهمترین معیار طراحی اجزای مکانیکی در نظر گرفته می شود، موارد زیادی وجود دارد که تنش ها در اجزا و ارتباطات آن ها به طور قابل توجهی پایین تر از سطح مجاز می باشد، و به همین دلیل ابعاد و ویژگی های عملکردی این سیستم های مکانیکی با الزامات سفتی تعیین می شود.
نباید سختی ( Hardness ) ، سفتی ( Stiffness ) و استحکام ( Strength ) با یکدیگر اشتباه گرفته شده و به جای یکدیگر استفاده گردند. شناخت اختلاف و تفکیک این سه مفهوم از هم، از اصول بنیادین مهندسی مکانیک است. سفتی معیاری برای تعیین تمایل یک ماده به برگشت به شکل اول پس از تغییر شکل توسط یک نیرو می باشد. سختی، میزان مقاومت سطح ماده در برابر تغییر شکل دائم یا پلاستیک ( غیر الاستیک ) است. استحکام تعیین می کند که یک ماده چقدر می تواند تنش را قبل از تغییر شکل دائم یا شکست تحمل کند.
برای یک جسم الاستیک که دارای یک درجه آزادی باشد، و در حالتی که بار فشاری یا کششی باشد، سفتی از رابطه زیر محاسبه می شود:
که در آن
• سفتی محوری: سفتی محوری میله ای به طول L وسطح مقطع A ومدول یانگ E
• سفتی خمشی: این سفتی تنها تغییر مکانهای ناشی از خمش را در نظر می گیرد
• سفتی برشی:این سفتی شامل تغییرمکانهای ناشی از برش می باشد. این سفتی برای سازه های با تغییر شکل برشی قابل ملاحظه مانند دیوار برشی
• سفتی پیچشی: این سفتی برای المانهایی که احتمال پیچش دارند محاسبه می شود. میزان مقاومت یک جسم در برابر پیچش محوری، سفتی پیچشی نام دارد. یکی از مهم ترین اعضای پیچشی، محورهای انتقال نیرو در خودروها و دستگاه های صنعتی همانند میلنگ است.
باید دانست که سفتی برای اعضای با رفتار ترد و نرم به صورت جداگانه محاسبه می گردد، در بررسی سفتی اعضای ترد، در محدوده ارتجاعی با توجه به روابط الاستیسیته سفتی عضو قابل محاسبه می باشد. برای اعضای نرم می بایست از منحنی رفتار غیرارتجاعی و روابط پلاستیسیته برای محاسبه سفتی استفاده نمود، برای سفتی خمشی از رابطه غیرخطی لنگر - انحناء، برای سفتی برشی از رابطه غیر خطی برش - تغییرمکان برشی، برای سفتی محوری از رابطه نیروی محوری - تغییرطول محوری، و برای اندرکنش نیروی محوری و لنگر خمشی نیز از رابطه تقابلی تیر و تیر - ستون ها استفاده می گردد. با توجه به موارد فوق ملاحظه می شود که بحث سفتی و مقاومت رابطه مستقیم با رفتار نرم یا ترد المان دارد و برای هر کدام نیز تعریفی ویژه ارائه شده است. درصورتیکه بحث مقاومت و سفتی در کل سازه مطرح شود ( ترکیبی از المان های خمشی - برشی - محوری و اندرکنشی ) تعاریف سفتی و مقاومت در دو حالت رفتار ارتجاعی و رفتار غیر ارتجاعی می بایست در نظر گرفته شود، در این حالت: سفتی: حداکثر تغییر مکانی که یک نقطه مشخصی از سازه ( نقطه کنترل - مرکز جرم بام ) تحت اثر نیروهای جانبی وارده در حالت ارتجاعی یا غیر ارتجاعی می دهد. مقاومت: حداکثر نیروی برشی که سازه موردنظر در حالت ارتجاعی یا غیر ارتجاعی می تواند تحمل نماید؛ بنابراین ملاحظه می شود که سفتی ارتجاعی و غیرارتجاعی یک سازه را همانند اعضای تشکیل دهنده آن می بایست به صورت کاملاً مجزا بررسی نمود، و این دو تعاریفی کاملاً مجزا از همدیگر دارند که به آن ها اشاره گردید.

معنی کلمه سفتی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سفتی‏ یک حالت محکمی و سختی است که در مقابل سستی استعمال می شود.
سفتی به معنی سختی و محکمی است.
کاربرد سفتی در فقه
از احکام مرتبط با آن به مناسبت در بابهای طهارت، زکات، نکاح، ا طعمه و اشربه و احیاء موات سخن گفته‏اند.
احکام مربوط به سفتی
...

جملاتی از کاربرد کلمه سفتی

پیش ازین هم خود این سخن گفتی مشکن گوهری که خود سفتی
علائم آرتریت التهابی عبارتند از سفتی و درد و تورم مفاصل محدودیت حرکات و کاهش قدرت فیزیکی. علائم دیگر ممکن است سیستمیک باشند مثل خستگی.
الینوار یک آلیاژ نیکل- آهن- کروم است که به دلیل داشتن مدول الاستیسیته که با تغییرات دما تغییر چندانی نمی‌کند، قابل توجه است. تمام فلزاتی که تاکنون شناسایی شده‌اند، در برابر گرما خاصیت سفتی خود را از دست می‌دهند. هرچه دما افزایش یابد، فلز نیز نرم‌تر می‌شود. اما این فلز برخلاف حالت معمول عمل می‌کند. هرچه دما افزایش یابد، خاصیت سفتی این فلز تشدید می‌شود. آزمایشات نشان داده‌است که با افزایش دما تا حد ۷۲۷ درجه سانتی‌گراد، این فلز سفت‌تر می‌شود. سفت‌تر شدن فلز همراه با افزایش خاصیت فنری آن است که سبب می‌شود کارایی آن در صنعت افزایش یابد. تاکنون هیچ فلز دیگری با رفتار مشابه در صنعت شناخته نشده بود.
درشت‌نی در قسمت تنه خود مانند استخوان ران به شکل استوانه نیست بلکه به شکل یک منشور سه‌وجهی است و سطح مقطع مثلثی دارد. استخوان در این قسمت دو وجه خارجی و داخلی و یک وجه پشتی یا خلفی دارد. وجه خارجی آن نزدیک استخوان نازک‌نی است و توسط پرده بافتی به نام پرده بین استخوانی به نازک‌نی متصل می‌شود. در واقع اتصال درشت‌نی و نازک‌نی از طریق پرده بین استخوانی را نوعی مفصل می‌دانند که به آن نوع بندی (سندسموز) مفصل رشته‌ای می‌گویند. وجه داخلی استخوان درشت‌نی زیر پوست قرار داشته و با ماهیچه پوشیده نشده‌است. درست زیر پوست قسمت داخلی ساق می‌توان سفتی استخوان را لمس کرد.
یک چند بعزتم نمودی وسواس سفتی جگر مرا بدرد الماس
آمانتادین برای درمان دیسکینزی مرتبط با بیماری پارکینسون و سندرم پارکینسونیسم ناشی از دارو استفاده می‌شود. آمانتادین ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با داروی ضد پارکینسون یا آنتی کولینرژیک دیگر استفاده شود. علائم خاص مورد هدف درمان آمانتادین، دیسکینزی و سفتی است. فرمولاسیون آمانتادین با انتشار طولانی مدت معمولاً برای درمان دیسکینزی در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون که تحت درمان با لوودوپا هستند، استفاده می‌شود.
بدیده در به مژگان لعل سفتی سوی زندان نظر کردی و گفتی
گر نسفتی لعل در بار ترا الماس نطق عقل باور داشتی گر بی دهانت خواندمی
تالس کشف کرد، نخستین پدیدهٔ الکتریکی بود که بشر بررسی کرد. نمونه‌هایی از موادی که وقتی به‌هم مالیده شوند دارای بار قابل ملاحظه‌ای می‌شوند، شیشه‌ای که با ابریشم مالیده شود، و لاستیک سفتی که با خز مالیده شود هستند.
بگفت اینها که گفتی راست گفتی حقیقت را در تحقیق سفتی
در بیماری بافت‌مردگی بی‌خونی یا سیاه شدن سر استخوان ران به عللی که دقیقاً مشخص نیست عملکرد رگ‌هایی که خون را به سر استخوان ران می‌رسانند دچار اشکال شده و خون به اندازه کافی به سر استخوان ران نمی‌رسد. شکستگی گردن استخوان ران (مثلاً به دلیل تروما) نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. بدنبال کاهش یا قطع خون‌رسانی به سر استخوان ران، سلول‌های آن می‌میرند. مرگ سلول‌ها موجب می‌شود بعد از مدتی استخوان سفتی و قوام خود را از دست داده و نرم شود.
عملیات‌های حرارتی مختلفی تحت عنوان کلی بازپخت طبقه‌بندی می‌شوند. این فرایندها ممکن است برای کاهش سختی یا استحکام، حذف تنش‌های پسماند، بهبود قابلیت ماشینکاری، بهبود سفتی، بازگردانی قابلیت شکل‌پذیری، اصلاح اندازه دانه‌ها، کاهش تفکیک، پایدارسازی ابعاد، یا تغییر خواص الکتریکی یا مغناطیسی مواد انجام شود.
چرا آنچه بایستمش سفت من بکاخ پدر سفتی ای اهرمن؟!
افت فشار خون ارتوستاتیکِ بسیار خفیف و گاه‌به‌گاه شایع و طبیعی است و می‌تواند در هر کسی، به ویژه در میان افراد مسن و کسانی که فشار خون پایین دارند، رخ دهد. علل متعدد احتمالی برای افت فشار خون ارتواستاتیک عبارتند از برخی داروها (به عنوان مثال مسدود کننده‌های آلفا)، مشکلات قلبی، نوروپاتی اتونومیک، کاهش حجم خون، آتروفی سیستم چندگانه و سفتی عروق خونی در نتیجه افزایش سن.
الیاف طبیعی توسط میکروفیبریل های سلولز در ماتریکسی از همی سلولز و لیگنین تشکیل شده اند. این نوع ساختار و ترکیب شیمیایی آنها مسئول خواص مکانیکی قابل مشاهده است. از آنجایی که الیاف طبیعی پیوندهای هیدروژنی بین زنجیره های بلند ایجاد می کنند، سفتی و استحکام لازم را دارند.
استون مارتین از نسخه قابل تبدیل دی‌بی۱۲ به نام دی‌بی۱۲ وولانته در ۱۴ اوت ۲۰۲۳ رونمایی کرد. سقف وولانته یک رویه پارچه‌ای هشت لایه است که می‌تواند در ۱۴ ثانیه باز شود و در ۱۶ ثانیه بسته شود و این امکان تا سرعت ۳۱ مایل در ساعت وجود دارد. همچنین ادعا شده‌است که دی‌بی۱۲ وولانته نسبت به دی‌بی۱۱ وولانته دارای سفتی پیچشی پنج درصد بهتر است.
بلی انصاف این است آن چه گفتی سخن را چون در ناسفته سفتی
شوخی که به غمزه‌ای کمینه سفتی نه یکی هزار سینه
از کشمکش دهر بسی آشفتیم کز گوهر راز سبحه واری سفتیم
ای فیض بسی موعظه گفتی گفتی بس گوهر بی‌نظیر سفتی سفتی