خارستان
معنی کلمه خارستان در لغت نامه دهخدا

خارستان

معنی کلمه خارستان در لغت نامه دهخدا

خارستان. [ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) کنایه از عالم ( از قبیل ) گلستان. ( آنندراج ). جای پرخار. دیولاخ ، جائی دشوار بود. ( لغت فرس اسدی ). زمین پرخار. خارسان. خلنگ زار :
شهریاری که خلاف تو کند زود فتد
از سمن زار بخارستان وز کاخ بکاز.فرخی.هر کجا سنگلاخی و یا خارستانی باشد لشکرگاه آنجا میباشد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 594 ). گفت در هیچ خارستان رفته ای ؟ گفت ها بلی. ( ابوالفتوح رازی ).
بخارستانت اندر گلستان است
بریگستانت اندر جویبار است.مسعودسعد.عندلیبم چه کنم خارستان
بگلستان شوم ان شأاﷲ.خاقانی.حفت النار همه راه سقر گلزار است
باز خارستان سر تاسر صحرا بینند.خاقانی.بلبلم در مضیق خارستان
که امیدم ز گلستان برخاست.خاقانی.و اگر در خارستان روزگار گلی شکفد از نفایس اعلاق و ذخایر مواهب سعادت باشد. ( سندبادنامه ص 102 ).
نقل خارستان غذای آتش است
بوی گل قوت دماغ سرخوش است.مولوی.در نظر من بغایت بی طراوت نمود، گوئیا خارستانی و شورستانی است. ( انیس الطالبین نسخه خطی کتابخانه مؤلف ص 142 ).
خارستان. [ رِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کربال بخش زرقان شهرستان شیراز در 80 هزارگزی جنوب خاور زرقان و شش هزارگزی راه فرعی خرامه به سهل آباد خیر، ناحیه ای است جلگه ای و هوای آن معتدل و مالاریائی و سکنه آنجا 285 تن ، زبان آنها فارسی و مذهبشان شیعه میباشد آب آنجا از رودکر و محصولات غلات و برنج است و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو میباشد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7 ).
خارستان. [ رِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان کوشه در بخش خاش شهرستان زاهدان واقع در 50 هزارگزی خاور شوسه زاهدان بخاش ناحیه ای است کوهستانی و گرم معتدل سکنه آن 70 نفر مذهبشان سنی و زبان آن ها بلوچی است آب آنجا از چشمه و محصولات لبنیات و غلات و شغل اهالی گله داری و زراعت میباشد راه آنجا مالرو و ساکنین آنجا از طایفه ریگی هستند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه خارستان در فرهنگ معین

(رِ ) (اِمر. ) جای پرخار، خارسان .

معنی کلمه خارستان در فرهنگ عمید

زمینی که در آن بوته های خار بسیار روییده باشد، خارزار، خارسان.

معنی کلمه خارستان در فرهنگ فارسی

خارزار، جای پرخوار، زمینی که در آن خارزیاداست
( اسم ) جای پرخار خارزار خارسان .
دهی است از دهستان کوشه در بخش خاش شهرستان زاهدان واقع در ۵٠ هزار گزی شمال خاش و ۲۵ هزار گزی خاور شوسه زاهدان به خاش .

معنی کلمه خارستان در دانشنامه عمومی

خارستان کتابی است به زبان فارسی اثر مجدالدین خوافی، از نویسندگان نیمهٔ اول قرن هشتم هجری. عنوان اصلی آن را روضهٔ خلد گفته اند. روضهٔ خلد اگرچه در کنار منشآت قائم مقام فراهانی، از بهترین تقلیدهای گلستان سعدی به شمار می آید و باب های این کتاب با گلستان مشترک است ( هجده باب ) ، ولی زبان آن با زبان فاخر سعدی در گلستان قابل مقایسه نیست. کتاب خارستان را به نادرست به سعدی هم نسبت داده بودند که این انتساب درست نیست.
خوافی نگارش خارستان را در سال ۷۳۳ هجری به پایان رساند، و بار دیگر در سال ۷۳۷ در آن تجدیدنظر کرد. کتاب روضهٔ خلد مشتمل بر هجده باب است و در چاپ آن با عنوان خارستان فقط شانزده باب آن چاپ شده است. این هجده باب، متضمن ۴۲۰ حکایت و ۲۱۴۰ بیت ( در مقدمه وفایی: ۲۲۰۰ بیت ) و مبالغی آیات و احادیث و اخبار و حکمت است و خود در دو جا تصریح کرده که تمام اشعار کتابش که بدان ها تمثیل یا استدلال کرده، به استثنای دو مورد، از خود اوست.
کتاب خارستان در دهلی نو به صورت سنگی چاپ شده است و در ایران عباس علی وفایی، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، آن را ویراسته و با پیوست ها و افزوده ها منتشر کرده است. خارستان یک بار در سال ۱۳۴۱ توسط دانشگاه تهران منتشر شد و پس از آن هم بار دیگر در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شد.
مجد خوافی علاوه بر روضهٔ خلد، سه اثر دیگر نیز داشته است که در روضهٔ خلد از آنها نام برده، ولی تاکنون اثری از آنها پیدا نشده است: کنز الحکمه، ترجمهٔ منظوم جواهر اللغة زمخشری، دیوان اشعار.
خارستان (سربیشه). خارستان یک روستا در ایران است که در دهستان درح شهرستان سربیشه واقع شده است. خارستان ۷۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه خارستان در ویکی واژه

جای پرخار، خارسان.

جملاتی از کاربرد کلمه خارستان

بسته ام بر یکدگر نخلی ز خارستان طبع سوی فردوس برین مشتی گیاه آورده ام
گسی کردشان سوی آن شارستان کجا جملگی گشته بد خارستان
با روی کار آمدن حکومت حامد کرزی، تلویزیون (مهر)، تلویزیون (برلیک)، تلویزیون (امید فردا)، رادیو مهر، رادیو همصدا، رادیو برلیک، رادیو امید فردا، رادیو آی خانم، رادیو تخارستان و رادیو ریحان به نشرات پرداخته‌اند. از جمله رادیو تخارستان نخستین رادیو غیردولتی بود که در سال ۲۰۰۴ در این ولایت آغاز به فعالیت نمود.
در زمان حکومت سردارمحمد داوود در دههٔ ۱۳۵۰ برای اولین بار هفته‌نامه تخارستان از سوی ریاست اطلاعات وفرهنگ به چاپ رسید و تلویزیون ملی تخار در سال ۱۳۷۵ نشرات خود را آغاز نمود.
سخن گسسته عنان راه حرف خارستان مدار زندگانی من به پاسبانی بود
بلبلم در مضیق خارستان که امیدم ز گلستان برخاست
دریاچه کافتر، تنگ براق، کوه بل، قدمگاه سده، چشمه بالنگان، باتلاق گور بهرام، آسپاس، حوضچه دختر گبر، امامزاده سید محمد، چشمه محمد رسول‌الله، منطقه شکارممنوع بصیران، خیابان فسارود ، سرداب، بید سبحان، پارک انقلاب، پارک پارسیان، باغ گل خارستان، قلعه شهرآشوب، فی منی حسن‌آباد، قوره‌دان، امامزاده اسماعیل، و چشمه‌های متعددی که فضاهای فرح‌بخش و زیبایی را فراهم آورده‌اند به همراه دامنه کوه‌ها و سواحل رودخانه‌ها و دریاچه سد ملاصدرا از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر و شهرستان اقلید به‌شمار می‌آیند. اقلید در حال حاضر از زیباترین - مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای استان فارس و ایران می‌باشد که دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و تاریخی گوناگونی است.
عندلیبم چه کنم خارستان به گلستان شوم انشاء الله
حفت النار همه راه سقر گلزار است باز خارستان سر تاسر صحرا بینند
نشریه‌های تصویر، طلوع آفتاب، آئینهٔ ناب، خورشید، روزنامهٔ جوان، هفته‌نامهٔ لمر درگذشته در آن ولایت فعالیت داشتند و رسانه‌های صوتی وتصویری نیز در این ولایت فعالیت دارند. رادیو تخارستان نخستین رادیو غیردولتی بود که در سال ۲۰۰۴ در آن شهر تأسیس شد.
پس از تضعیف کوشانیان، به‌ترتیب کیداریان، هفتالیان، ترکان غربی و ساسانیان بر تخارستان حکومت نمودند. در ۶۵۲ میلادی یا ۳۲ قمری تخارستان به دست عبدالله بن عامر فتح گردید و به قلمرو مسلمانان افزوده شد. در این دوره به‌ترتیب طاهریان، صفاریان، سامانیان، فریغونیان، غزنویان، سلجوقیان، غوریان، خوارزمشاهیان، مغولان، کرتیان، و تیموریان بر تخارستان حکومت کردند.
اگر کسی در حقّ کسی نیک گوید آن خیر و نیکی به وی عاید می‌شود و در حقیقت آن ثنا و حمد به خود می‌گوید. نظیر این چنان باشد که کسی گِردِ خانهٔ خود گلستان و ریحان کارد هر باری که نظر کند گل و ریحان بیند، او دایماً در بهشت باشد. چون خو کرد به خیر گفتن مردمان چون به خیر یکی مشغول شد، آنکس محبوب وی شد، و چون از ویش (وی‌اش) یاد آید محبوب را یادآورده باشد. و یاد آوردن محبوب گل و گلستان است و روح و راحت است. و چون بدِ یکی گفت آنکس در نظر او مبغوض شد. چون ازو یاد کند و خیال او پیش آید چنانست که مار یا کژدم یا خار و خاشاک در نظر او پیش آمد. اکنون چون می‌توانی که شب و روز گل و گلستان بینی و ریاض ارم بینی، چرا در میان خارستان و مارستان گردی؟ همه را دوست دار تا همیشه در گل و گلستان باشی، و چون همه را دشمن داری، خیال دشمنان در نظر می‌آید. چنانست که شب و روز در خارستان و مارستان می‌گردی. پس اولیا که همه را دوست می‌دارند و نیک می‌بینند آن را برای غیر نمی‌کنند برای خود کاری می‌کنند، تا مبادا که خیالی مکروه و مبغوض در نظر ایشان آید، چون ذکر مردمان و خیال مردمان درین دنیا لابد و ناگزیر‌ست پس جهد کردند که در یاد ایشان و ذکر ایشان همه محبوب و مطلوب آید تا کراهتِ مبغوض مُشوّش راه ایشان نگردد. پس هرچه می‌کنی در حقّ خلق و ذکر ایشان می‌کنی به خیر و شر، آن جمله به تو عاید می‌شود. و ازین می‌فرماید حق تعالی مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ اَسَاءَ فَعلَیهَا وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرِّةٍ خَیْراً یَرَهْ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَراًّ یَرَهْ.
تلاش‌های فرهنگی بعد از سال ۱۳۵۷ با نشر هفته نامهٔ «تخارستان» بیشتر شد. اما به‌علت مشکلاتی که وجود داشت، هفته‌نامه در یک ماه دو یا سه بار چاپ شده و دسترس علاقمندان قرار می‌گرفت. امروزه نشریهٔ تخارستان توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ تخار منتشر شده و در یکماه دو بار چاپ می‌شود.
رادیو و تلویزیون ملی تخار در دوران دولت استاد ربانی در آن شهر ایجاد گردید. در زمان حکومت حامد کرزی شماری از رسانه ها خصوصی در شهر تالقان ایجاد گردید. از جمله در سال ۲۰۰۴ نخستین رادیو غیر دولتی بنام رادیو تخارستان در آن ولایت تاسیس گردید.
شهریاری که خلافش طلبد زودافتد از سمنزار به خارستان و ز کاخ به کاز
نهاد آدمی آن گه پاک شود که در دریای مجاهدت افتد. کسی که در مجاهدت بر خود بسته دارد لشکر هوی وی را به غارت برداردو بر وی غالب شود وملازم طمع و متابع شهوت و موافق غضب گردد و ریا بر او مستولی شود تا هر چه کند برای خلق کند. و این چنین کس هرگز حلاوت ایمان نیابد. اما چون به مجاهدت درآید و در بدایت روزگار خود را تربیت کند به مراقبت و ظاهر خود بپیراید به مجاهدت؛ شجرهٔ حقیقت در دل او رسته شود و خارستان معصیت در درون سوخته گردد، فتوح غیب حاصل آید.
هنگام مرگ امیرتیمور (۸۰۷ق/۱۴۰۴م) ابراهیم سلطان ۱۱ ساله بود و رفته‌رفته مشاغلی به او سپرده می‌شد. ظاهراً اولین سمت او نیابت سلطنت بود که در ۱۴ سالگی و هنگام لشکرکشی شاهرخ به استرآباد و جرجان و مازندران در ۸۱۰ق/۱۴۰۷م عهده‌دار آن گردید. همچنین در ۸۱۱ق که شاهرخ قصد رفتن به بادغیس را داشت، ابراهیم‌سلطان را به نیابت خود در هرات گذشت و امیر فیروز شاه را برای یاری او در امر حکومت تعیین کرد. شاهرخ که به تدریج بر مراتب لیاقت و کاردانی ابراهیم واقف می‌شد، در ۸۱۲ق او را به حکومت بلخ و طخارستان تا سرحد کابل و بدخشان گماشت و او در رجب همان سال پس از رسیدن به حضور پدر در اردوی وی راه بلخ در پیش گرفت.
آسیاب خارستان مربوط به سده‌های ۱۳–۱۴ ه.ق است و در شهرستان بهبهان، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای خارستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خرامند مردم ازان شارستان گرفته به هامون یکی خارستان